Model 3 eller Model s (60)

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Wayne
Inlägg: 78
Blev medlem: 03 apr 2016 12:49
Ort: Sundbyberg

Model 3 eller Model s (60)

Inlägg av Wayne »

Hej,
Jag har börjat kolla lite på model S nu när sneaken har kommit.
Jag gillar att den är lite billigare samt att model S kommer vara betydligt större än model 3.
Men det är ändå pengar som spelar roll i slutändan. Vad tror ni om denna lilla kalkyl?

Jag har räknat med en någorlunda utrustad model 3 (det som Elon nämnde att 42´$ i snitt) så att det går att jämföra den med model S samt att supercharging ingår i model S så jag la till den kostnaden i model 3 (ett fiktivt värde på 50´bör täcka detta).
jamforelse.png
If my calculations are correct, when this baby hits 88 miles per hour... you're gonna see some serious shit.
https://youtu.be/HUvWNxxWDus
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare
Inlägg: 2895
Blev medlem: 06 feb 2015 22:39
Ort: Stockholm

Re: Model 3 eller Model s (60)

Inlägg av apkungen »

Tycker att priserna ser rimliga ut.

Räckvidden är fel däremot. Måste använda samma cykel för model s som du använder för model 3. Model s kommer 210 miles / 337km enligt epa. Model 3 kommer 215miles / 346 km i samma cykel. Gissar på att model 3 kommer få 55kWh batteri eller rent av 50kWh men kommer vara effektivare pga mindre bil.
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Model 3 eller Model s (60)

Inlägg av 12man »

hur många gör exakt denna kalkyl idag?, är nog det som tesla hoppats på, tycker duhar glömt att du sparar 30.000:-+ per åri bränslekostnad, beroende på vilken bil och körmönster du har idag, och har bilen 2 år innan...
ms 76132 "Eleamore"
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Model 3 eller Model s (60)

Inlägg av Svenssons »

Supercharger-nätverket kommer nog vara billigare än 50k. Skulle mer gissa på 20k-25k likt tidigare på Model S 60.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
vigge50
Inlägg: 7475
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Model 3 eller Model s (60)

Inlägg av vigge50 »

Jag tror faktiskt att Elon har räknat med SuperCharger i de $42k, de förvänta sig antagligen att de flesta köper det men det är ren spekulation.
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare
Inlägg: 2895
Blev medlem: 06 feb 2015 22:39
Ort: Stockholm

Re: Model 3 eller Model s (60)

Inlägg av apkungen »

Problemet för mig är att om jag köper en tesla så kommer oundvikligen tillbehör:
Måste ha: AutoPilot
Nästan ett måste: Premium Interiör
Typ ett måste: Gråa next gen skin-säten

= 100k till... :roll:
kenhag
elbilist
Inlägg: 236
Blev medlem: 20 jan 2016 09:45
Ort: Västerås

Re: Model 3 eller Model s (60)

Inlägg av kenhag »

apkungen skrev:
Problemet för mig är att om jag köper en tesla så kommer oundvikligen tillbehör:
Måste ha: AutoPilot
Nästan ett måste: Premium Interiör
Typ ett måste: Gråa next gen skin-säten

= 100k till... :roll:
Känner igen tankarna :D Fördelen med M3 är att du kan unna dig en hel del "grädde på moset" före du kommer upp i MS priser.
Tesla Model 3 reserverad online 1/4 2016.
Tesla Model Y reserverad
Hyundai Kona Electric Advanced 64kWh/2020
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10944
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Model 3 eller Model s (60)

Inlägg av Jerker »

50.000:- i SuC-avgift? Var det inte 20.000:- den kostade när det begav sig?
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3729
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Model 3 eller Model s (60)

Inlägg av jonasl »

Supercharger-access kommer aldrig kosta 50K, absolut samma som det kostade för tidlgare Model S utan tilllgång och sannolikt mindre än så.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
Wayne
Inlägg: 78
Blev medlem: 03 apr 2016 12:49
Ort: Sundbyberg

Re: Model 3 eller Model s (60)

Inlägg av Wayne »

kenhag skrev:
apkungen skrev:
Problemet för mig är att om jag köper en tesla så kommer oundvikligen tillbehör:
Måste ha: AutoPilot
Nästan ett måste: Premium Interiör
Typ ett måste: Gråa next gen skin-säten

= 100k till... :roll:
Känner igen tankarna :D Fördelen med M3 är att du kan unna dig en hel del "grädde på moset" före du kommer upp i MS priser.
Helt rätt! Jag är riktigt sugen på Tesla men det blir nog en Model 3 i slutändan med en hel del "grädde på moset".
Jag vet att 50k är lite för mycket men vill man få en anledning att köpa en model S så tar man i lite extra :shock: :lol: ;)
If my calculations are correct, when this baby hits 88 miles per hour... you're gonna see some serious shit.
https://youtu.be/HUvWNxxWDus
Användarvisningsbild
chpaulin
Teslaägare
Inlägg: 1928
Blev medlem: 11 jun 2015 10:25
Ort: Upplands Väsby

Re: Model 3 eller Model s (60)

Inlägg av chpaulin »

Skulle inte valt till SuC för 50 000:- inte en chans att det är värt det om möjligheten finns att betala för nyttjande.

Edit: Har själv gått i samma tankar om att kanske skaffa en Model S60(D) nu när priset har droppat. Får vi dessutom en litet extra drop på $-priset så kanske den kan klocka in under 700' och då är det riktigt intressant :)
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma

Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Användarvisningsbild
Elektrokungen
Teslaägare
Inlägg: 451
Blev medlem: 16 apr 2015 09:10
Ort: Mölndal

Re: Model 3 eller Model s (60)

Inlägg av Elektrokungen »

Model S60 kommer att bli ett riktigt fynd som tjänstebil/personalbil. För er som inte har möjlighet till personalbil ännu, kontakta tex http://www.svealeasing.se/ och tipsa din arbetsgivare om detta. Upplägget ger minimalt med administration för din arbetsgivare men nöjda anställda.
Ultra Red Tesla S LR Beställd 2020-12-17 Levererad 2023-05-24
Midnight Silver Model Y Lev. 2021-08-27
Blå Hyundai Ioniq Lev. 2020-11-24 SÅLD
Röd Tesla S100D Lev. 2018-08-07 SÅLD
S85, Titanium Metallic, Panoramatak, 7-sits. Lev. 2015-07-29. SÅLD
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5577
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Model 3 eller Model s (60)

Inlägg av Gustafsson »

För mig viktigt med aluminiumkaross. Amerikanarna har aldrig varit särskilt bra på rostprevention, så vid privat köp skulle jag överväga modell S. Vid leasing i 3 år inte lika intresserad av just den frågan.
Tillbehörens nödvändighet kan diskuteras, det blir ett bra köp oavsett, bara man vet vad man väljer bort.
SC måste rimligen snarast bli billigare för en modell 3 då den drar mindre energi.
Tycker också att bensinkostnaden skall ingå i kalkylen, det är en stor post om man kör mycket, och det gör man med Teslan :-).
/70D
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9356
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Model 3 eller Model s (60)

Inlägg av bylund »

Gustafsson skrev:
Tycker också att bensinkostnaden skall ingå i kalkylen, det är en stor post om man kör mycket, och det gör man med Teslan :-).
/70D
Fast ska man vara noga så ska man ju räkna på hur mycket man skulle kört bränslebilen. Att man kör Teslan mer gör ju inte bensinen dyrare ;)
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
StefL
Inlägg: 980
Blev medlem: 11 feb 2016 15:43
Ort: Solna

Re: Model 3 eller Model s (60)

Inlägg av StefL »

Gustafsson skrev:
För mig viktigt med aluminiumkaross. Amerikanarna har aldrig varit särskilt bra på rostprevention,
Fast det finns ju firmor som utför efterbehandlingar som ger ett mycket gott rostskydd till en i sammanhanget ganska måttlig kostnad, så det borde inte behöva vara en total deal breaker. Har själv gjort rostskyddsbehandling på en bil och det kostade om jag minns rätt omkring 8000:-. Priset varierar efter bilmodell och vad som de anser behöver göras utifrån vad som är gjort av tillverkaren men jag har svårt att tänka mig att det skulle kunna kosta mer än 12-15000 iom att min kostade 8' (vilket visserligen var för fyra år sen).
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
kenhag
elbilist
Inlägg: 236
Blev medlem: 20 jan 2016 09:45
Ort: Västerås

Re: Model 3 eller Model s (60)

Inlägg av kenhag »

StefL skrev:
Gustafsson skrev:
För mig viktigt med aluminiumkaross. Amerikanarna har aldrig varit särskilt bra på rostprevention,
Fast det finns ju firmor som utför efterbehandlingar som ger ett mycket gott rostskydd till en i sammanhanget ganska måttlig kostnad, så det borde inte behöva vara en total deal breaker. Har själv gjort rostskyddsbehandling på en bil och det kostade om jag minns rätt omkring 8000:-. Priset varierar efter bilmodell och vad som de anser behöver göras utifrån vad som är gjort av tillverkaren men jag har svårt att tänka mig att det skulle kunna kosta mer än 12-15000 iom att min kostade 8' (vilket visserligen var för fyra år sen).
Funderade också på rostskyddsbehandling till M3:an men har hört att Tesla hittills inte gillat det. Kanske dom godkänner det för M3 eftersom det är mer järnplåt i den.
Tesla Model 3 reserverad online 1/4 2016.
Tesla Model Y reserverad
Hyundai Kona Electric Advanced 64kWh/2020
Användarvisningsbild
Wayne
Inlägg: 78
Blev medlem: 03 apr 2016 12:49
Ort: Sundbyberg

Re: Model 3 eller Model s (60)

Inlägg av Wayne »

Gustafsson skrev:
För mig viktigt med aluminiumkaross. Amerikanarna har aldrig varit särskilt bra på rostprevention, så vid privat köp skulle jag överväga modell S. Vid leasing i 3 år inte lika intresserad av just den frågan.
Tillbehörens nödvändighet kan diskuteras, det blir ett bra köp oavsett, bara man vet vad man väljer bort.
SC måste rimligen snarast bli billigare för en modell 3 då den drar mindre energi.
Tycker också att bensinkostnaden skall ingå i kalkylen, det är en stor post om man kör mycket, och det gör man med Teslan :-).
/70D
Där sa du något som är rätt viktigt som alla M3 entusiaster bör tänka på...
If my calculations are correct, when this baby hits 88 miles per hour... you're gonna see some serious shit.
https://youtu.be/HUvWNxxWDus
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Model 3 eller Model s (60)

Inlägg av LarsL »

Tycker det är lite konstigt att räkna kronor/räckvidd. Så viktig kommer inte räckvidden vara i slutändan.
Användarvisningsbild
Wayne
Inlägg: 78
Blev medlem: 03 apr 2016 12:49
Ort: Sundbyberg

Re: Model 3 eller Model s (60)

Inlägg av Wayne »

Jag har nu justerat kalkylen med bränslekostnad och en Volvo V90 etc.
jamforelse2.png
If my calculations are correct, when this baby hits 88 miles per hour... you're gonna see some serious shit.
https://youtu.be/HUvWNxxWDus
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Model 3 eller Model s (60)

Inlägg av Laban »

Räckvidden på Model S 60 är 200 miles enligt EPA, dvs, 32.8 mil. Model 3 har >=215 miles eller 35.2 mil. I praktiken är det väl mer osäkert var det landar, vi vet inte Model 3s exakta räckvidd ännu, eller om den kommer att ha samma batterilösning som S 60 , låt säga 70 kWh pack som är låst till 55 kWh i std utförande.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare
Inlägg: 2895
Blev medlem: 06 feb 2015 22:39
Ort: Stockholm

Re: Model 3 eller Model s (60)

Inlägg av apkungen »

apkungen skrev:
Tycker att priserna ser rimliga ut.

Räckvidden är fel däremot. Måste använda samma cykel för model s som du använder för model 3. Model s kommer 210 miles / 337km enligt epa. Model 3 kommer 215miles / 346 km i samma cykel. Gissar på att model 3 kommer få 55kWh batteri eller rent av 50kWh men kommer vara effektivare pga mindre bil.
...
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Model 3 eller Model s (60)

Inlägg av Mickep »

men chezzus vad dyrt det är med bil.
Kan någon räkna vad sl-kort är i jämförelse? (att åka kollektivt) samt kanske taxi. (bara för jämförelse - med taxi menas givetvis teslataxi fast det är underförstått)
har inte sunfleet (el annan bilpoolsföretag) elbilar i sin pool?
Användarvisningsbild
Wayne
Inlägg: 78
Blev medlem: 03 apr 2016 12:49
Ort: Sundbyberg

Re: Model 3 eller Model s (60)

Inlägg av Wayne »

Mickep skrev:
men chezzus vad dyrt det är med bil.
Kan någon räkna vad sl-kort är i jämförelse? (att åka kollektivt) samt kanske taxi. (bara för jämförelse - med taxi menas givetvis teslataxi fast det är underförstått)
har inte sunfleet (el annan bilpoolsföretag) elbilar i sin pool?
Hahaha det är väldigt skumt att räkna med det men det går det med antar jag...
790kr (månadskort) + 1500kr (3 taxiresor x 500kr per månad) = 2290 kr i månaden för kollektivt samt taxi...
If my calculations are correct, when this baby hits 88 miles per hour... you're gonna see some serious shit.
https://youtu.be/HUvWNxxWDus
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Model 3 eller Model s (60)

Inlägg av danni »

Mickep skrev:
men chezzus vad dyrt det är med bil.
Kan någon räkna vad sl-kort är i jämförelse? (att åka kollektivt) samt kanske taxi. (bara för jämförelse - med taxi menas givetvis teslataxi fast det är underförstått)
har inte sunfleet (el annan bilpoolsföretag) elbilar i sin pool?
Sunfleet har några C30 Electric tror jag. Det finns en bilpool i Kalmar specifikt för elbilar - och de har också en Tesla :)
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
StefL
Inlägg: 980
Blev medlem: 11 feb 2016 15:43
Ort: Solna

Re: Model 3 eller Model s (60)

Inlägg av StefL »

Drive Now har ju ett antal BMW i3 också.
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
Skriv svar