Köpa PLUGLESS?
Moderator: Redaktion
Köpa PLUGLESS?
På www.pluglesspower.com kan man köpa en trådlös laddningslösning, intressant?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Köpa PLUGLESS?
De går in och gör modifieringar på bilen vilket gör mig tveksam. Även om de hävdar de tar på sig kostnaderna om något händer och biltillverkaren skulle säga nej till reparation så är det ett litet startup som man inte vet finns om några år (en del säger samma sak om Tesla iofs...).Zalman3 skrev:På http://www.pluglesspower.com kan man köpa en trådlös laddningslösning, intressant?
Tesla varianten har inte släppts än (juli) och för D modellerna blir det ännu senare släpp. Dår se vad de första kunderna säger - om de nu släpper det utanför USA.
Ser inte detta som något jag vill ha eller behöver, inte för 15000kr i alla fall. den här lösningen kräver att man har ett garage som man ställer bilen i varje dag. Vi parkerar på gårdsplanen och det kan bli lite variation på hur bilarna står beroende på vem som kommer hem först. Dessutom ska ju planen snöröjs på vintern... Kan bli dyrt.
Den enda anledningen till att ha induktionsladdning är om man kan ladda medans man kör. Att bygga om bilen för att ladda medans man står still är ju helt meningslöst. Mer förluster och mer saker som kan gå sönder. Man kan lika bra koppla in sladden.
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Dom allra vanligaste platserna (tex Arlanda) där det står taxibilar typ hela tiden skulle kunna vara en idé egentligen (tänkte även lite på ett visst annat problem sas).
Även om kön "rullar" så skulle ju laddaren gå mer eller mindre konstant och därmed göra nytta, även om varje bil i sig bara skulle få en mindre mängd kWh,
beroende på hur många platser man förser med induktiv laddare såklart. Skulle typ hela raden (5-10 laddare?) förses så skulle dom tom hinna få några
mils laddning.
Som det är nu har dom ju förtur på tex Arlanda men när det blir lite fler bilar så får dom likt förbaskat stå där ett tag ju...
Däremot skulle jag inte köpa detta att ha hemma.
Även om kön "rullar" så skulle ju laddaren gå mer eller mindre konstant och därmed göra nytta, även om varje bil i sig bara skulle få en mindre mängd kWh,
beroende på hur många platser man förser med induktiv laddare såklart. Skulle typ hela raden (5-10 laddare?) förses så skulle dom tom hinna få några
mils laddning.
Som det är nu har dom ju förtur på tex Arlanda men när det blir lite fler bilar så får dom likt förbaskat stå där ett tag ju...
Däremot skulle jag inte köpa detta att ha hemma.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- Tars
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/michael4548
Köpa PLUGLESS?
Kan tänka mig att köpa en. Anledningen är att jag jämför mina telefoner, som jag gärna laddar via platta, och anledningen är att jag sliter inte på stiften på telefonerna.
Samma princip till bilen.
En dag kommer laddkontakten sluta fungera.
Jag kommer lägga en best.
Är inne på Tesla nr 23 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Model x plaid blå med vit inredning

- Gustafsson
- Teslaägare
Hoppas tekniken utvecklas till någon standard. Först då kan den möjligen byggas in i infrastrukturen och i bilarna. På sikt och oavsett bilmärke kan man ju då bara parkera och glömma bort vardagsladdandet.
Potential finns, men det är en lång väg att gå till det blir verklighet.
Det krävs nog att Elon tar tag i detta för att det ska bli något i närtid ...( det är ju länge till nästa torsdag).
Potential finns, men det är en lång väg att gå till det blir verklighet.
Det krävs nog att Elon tar tag i detta för att det ska bli något i närtid ...( det är ju länge till nästa torsdag).
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Det var verkligen inte ett problem jag hört någon oroa sig för tidigare; att stiften på laddkontakten och/eller UMC ska slitas ut. Var det seriöst menat?Tars skrev:Kan tänka mig att köpa en. Anledningen är att jag jämför mina telefoner, som jag gärna laddar via platta, och anledningen är att jag sliter inte på stiften på telefonerna.

Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Precis det är ju inte direkt telefon kvalité på kontakterna, de går ju åt som smör.
- Tars
- Teslaägare
Allt slits med tiden.HelectriC skrev:Det var verkligen inte ett problem jag hört någon oroa sig för tidigare; att stiften på laddkontakten och/eller UMC ska slitas ut. Var det seriöst menat?Tars skrev:Kan tänka mig att köpa en. Anledningen är att jag jämför mina telefoner, som jag gärna laddar via platta, och anledningen är att jag sliter inte på stiften på telefonerna.
Även världens bästa kontakt.
Så ja, jag är seriös.
Är inne på Tesla nr 23 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.

- Tars
- Teslaägare
Visserligen, men man är där många gånger och kopplar in och kopplar ur.LarsL skrev:Precis det är ju inte direkt telefon kvalité på kontakterna, de går ju åt som smör.
Nån gång kommer dessa stift att slitas så det blir glapp.
Därför anser jag att induktionsladdning är ett alternativ som jag tänker satsa.
Sen hur ni andra gör/tycker, är eran uppfattning. Säger bara hur jag resonerar. =)

När kontakten går sönder har nog det mesta av övriga bilen redan havererat, så då spelar det nog knappt nån roll längreTars skrev:Allt slits med tiden.HelectriC skrev:Det var verkligen inte ett problem jag hört någon oroa sig för tidigare; att stiften på laddkontakten och/eller UMC ska slitas ut. Var det seriöst menat?Tars skrev:Kan tänka mig att köpa en. Anledningen är att jag jämför mina telefoner, som jag gärna laddar via platta, och anledningen är att jag sliter inte på stiften på telefonerna.
Även världens bästa kontakt.
Så ja, jag är seriös.

Model 3-24/Polestar 3-24
- danni
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Jag tycker också det var en jättekonstig anledning. Du tänker dig att stiften kanske slits ut någon gång i framtiden, och därför väljer du att nu spendera minst lika mycket som tio kontaktbyten kostar, på en lösning som sannolikt är långt mer benägen att krångla i längden, för att slippa att eventuellt hamna i den sitsen? Jag kan se många anledningar till att man skulle vilja ha induktiv laddning, men just den var väldigt, väldigt konstig.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Jag har inte sätt några mobil kablar som blivit slitna i kontakterna däeremot att själva kabeln eller lödningen släppt oftast relaterar till hir man använder och förvarar kabel
På telefon sidan lika så där kontakten behövt bytas har felet orsakars av användaren och inte slitage.
På telefon sidan lika så där kontakten behövt bytas har felet orsakars av användaren och inte slitage.
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
- Tars
- Teslaägare
Så, är det ingen annan här på forumet som har kommit till en SuC och upptäkt att det på vissa välanvända kablar glappar så man får ta grannkontakten?
Har då felanmälan detta självklart.
Så Mao inget konstigt att kontakten i bilen blir sliten med tiden och kan börja glappa.
Så nej, inte konstigt. Ni kanske tycker det, och får självklart tycka det.
Tur att man har olika åsikter och uppfattningar om saker och ting, annars vore världen väldigt tråkig. =)
Ingen stor grej säkert att byta kontakten på bilen.
Den största anledningen för mig är att jag parkerar på samma ställe hemma, och samt att min fru ofta glömmer att stoppa i kabeln.
Så Mao inget konstigt att kontakten i bilen blir sliten med tiden och kan börja glappa.
Tur att man har olika åsikter och uppfattningar om saker och ting, annars vore världen väldigt tråkig. =)
Den största anledningen för mig är att jag parkerar på samma ställe hemma, och samt att min fru ofta glömmer att stoppa i kabeln.

- gellerstam
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/magnus28392
Det där med frun å sladden, det känner man igen. Hur många gånger har jag inte kommit ut till en oladdad bil.Tars skrev:Så, är det ingen annan här på forumet som har kommit till en SuC och upptäkt att det på vissa välanvända kablar glappar så man får ta grannkontakten?

Tesla Model Y
Jag tror iofs problemet på SUC ofta har med sladden att göra, inte kontakten i bilen. Vilket omskrivet på hemmaplan skulle betyda att UMC eller typ2 sladden är sliten. Den kan man relativt enkelt och billigt byta ut. Hade problemet på SUC haft med bilens kontakt att göra, så hade det ju inte hjälpt att ta platsen bredvid?Tars skrev:Så, är det ingen annan här på forumet som har kommit till en SuC och upptäkt att det på vissa välanvända kablar glappar så man får ta grannkontakten?
Model 3-24/Polestar 3-24
Vi i Sverige är ju så bra på undersökningar och projekt så även för trådlösladdning.
Plugless har testats av http://www.wich.se/ den utrustningen fick kopplas in med dispans och plockades ner sen. Så plugless har nog inte EU godkännande än iaf. Fast jag skulle kunna tänka mig trådlös laddning. När laddförluster minskat och utrustningen kan läggas i höjd med gatan så vore det väl en bra lösning för laddning på gatan i stan.
Plugless har testats av http://www.wich.se/ den utrustningen fick kopplas in med dispans och plockades ner sen. Så plugless har nog inte EU godkännande än iaf. Fast jag skulle kunna tänka mig trådlös laddning. När laddförluster minskat och utrustningen kan läggas i höjd med gatan så vore det väl en bra lösning för laddning på gatan i stan.
MYLR-24
Håller helt med Tars, induktion is da shit. Kanske inte idag eller imorgon, men på torsdag. Då har förlusterna minskat o den kostar kanske 5000 o köpa.
Hade velat ha en sån, alla dagar i veckan
, kabeln tycker jag inte om.
/Sony Z3 Dual
Hade velat ha en sån, alla dagar i veckan

/Sony Z3 Dual
http://---
-15 Model S P90D SÅLD
-17 Model X P100DL SÅLD
-16 Model S 90D Frubil
Kör själv dotterns Aygo medans hon luffar runt i Asien, letar elbil med drag...
Inget drag ingen 3a
-15 Model S P90D SÅLD
-17 Model X P100DL SÅLD
-16 Model S 90D Frubil
Kör själv dotterns Aygo medans hon luffar runt i Asien, letar elbil med drag...
Inget drag ingen 3a
- Tars
- Teslaägare
Köpa PLUGLESS?
Sant, det jag ville säga är att även kontakten i bilen kan med tiden.HelectriC skrev:Jag tror iofs problemet på SUC ofta har med sladden att göra, inte kontakten i bilen. Vilket omskrivet på hemmaplan skulle betyda att UMC eller typ2 sladden är sliten. Den kan man relativt enkelt och billigt byta ut. Hade problemet på SUC haft med bilens kontakt att göra, så hade det ju inte hjälpt att ta platsen bredvid?Tars skrev:Så, är det ingen annan här på forumet som har kommit till en SuC och upptäkt att det på vissa välanvända kablar glappar så man får ta grannkontakten?
Sen spelar coolhetsfaktorn in också.
"Jaha, så du använder SLADD för att ladda din bil. Guud va 2015."

- Tars
- Teslaägare
Bra! =)drakbane skrev:Håller helt med Tars, induktion is da shit. Kanske inte idag eller imorgon, men på torsdag. Då har förlusterna minskat o den kostar kanske 5000 o köpa.
Hade velat ha en sån, alla dagar i veckan, kabeln tycker jag inte om.
/Sony Z3 Dual

Komigen ppl
Apple har inte börjat med induktiv laddning för att de anser att tekniken är inte mogen
Tekniken duger enbart till korea (läs samsung) och inte till USA (läs apple)
Apple har inte börjat med induktiv laddning för att de anser att tekniken är inte mogen

Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
- Tars
- Teslaägare
Eller för att de vill tjäna pengar på sina dyra kablar och adapters.e5m1r skrev:Komigen ppl
Har haft nokia i många år, och anser att trådlös laddning är grymt bekvämt.

Är det inte trassel med effektiviteten på trådlös energiöverföring? För en mobil som ligger direkt mot en platta fungerar det nog ganska bra, men laddaren i denna tråden verkar ha ~10cm mellan platta och mottagaren. Om induktionens effektivitet avtar med kvadraten på avståndet som annan strålning känns det som ganska stora förluster? Jag tvivlar inte på att den fungerar, men elräkningen blir nog högre än det du får in i bilen.
Röd Model S 60 75 facelift - 19" fälgar, AP2, soltak, skinnsäten och köldpaket.
Exakt min poängTars skrev:Eller för att de vill tjäna pengar på sina dyra kablar och adapters.e5m1r skrev:Komigen ppl
Har haft nokia i många år, och anser att trådlös laddning är grymt bekvämt.
Nokia använde induktiv laddning tidigt
Resultat Nokia finns inte längre