Strålning i Tesla-bilar?
Moderator: Redaktion
Strålning i Tesla-bilar?
Jag hörde idag från en mycket god vän i bilbranschen att det görs omfattande mätningar i Teslor för att fastställa strålningsnivåer.
Snacket "bakom kulisserna" skulle vara att det inte gjorts några sådana mätningar med validerade resultat tidigare och att strålningsnivåerna i Teslor verkar ligga långt över tillåtna gränsvärden för den typen av strålning inom EU.
Jag kan inte styrka påståendet på något vis, men min källa är högst trovärdig med tanke på sin position i bilbranschen. Jag kan dock tillägga att det inte finns någon vinning för honom med att berätta detta för mig, varken privat, professionellt eller ekonomiskt. Vi mer eller mindre bara halkade in på ämnet som ett sidospår till ett annat samtal.
Min fråga är om någon annan hört eller läst något om detta?
Märk väl att jag inte är ute efter att korsfästa Tesla på något vis - jag älskar min Model S oavsett vad för forsknings-/mätresultat som kommer att offentliggöras, jag är enbart nyfiken.
Snacket "bakom kulisserna" skulle vara att det inte gjorts några sådana mätningar med validerade resultat tidigare och att strålningsnivåerna i Teslor verkar ligga långt över tillåtna gränsvärden för den typen av strålning inom EU.
Jag kan inte styrka påståendet på något vis, men min källa är högst trovärdig med tanke på sin position i bilbranschen. Jag kan dock tillägga att det inte finns någon vinning för honom med att berätta detta för mig, varken privat, professionellt eller ekonomiskt. Vi mer eller mindre bara halkade in på ämnet som ett sidospår till ett annat samtal.
Min fråga är om någon annan hört eller läst något om detta?
Märk väl att jag inte är ute efter att korsfästa Tesla på något vis - jag älskar min Model S oavsett vad för forsknings-/mätresultat som kommer att offentliggöras, jag är enbart nyfiken.
85D Referrallänk: http://---
Re: Strålning i Tesla-bilar?
Huga om de hittar förhöjda strålvärden från elmotorerna.
Då blir de till att åka tåg....
Då blir de till att åka tåg....

Senast redigerad av drakbane, redigerad totalt 1 gånger.
http://---
-15 Model S P90D SÅLD
-17 Model X P100DL SÅLD
-16 Model S 90D Frubil
Kör själv dotterns Aygo medans hon luffar runt i Asien, letar elbil med drag...
Inget drag ingen 3a
-15 Model S P90D SÅLD
-17 Model X P100DL SÅLD
-16 Model S 90D Frubil
Kör själv dotterns Aygo medans hon luffar runt i Asien, letar elbil med drag...
Inget drag ingen 3a
- Gustafsson
- Teslaägare
Undrar vem som gör sådana mätningar och framförallt varför. Kanske har konkurrenterna börjat bli nervösa och behöver nåt som kan ge badwill till elbilar ? Nåt dåligt måste man ju kunna hitta eller ?
Hälsoeffekter av magnetiska fält har varit svåra att påvisa medan det som hälls i vanliga bilar och kommer ur dem där bak sen, garanterat är synnerligen giftiga grejer.
Hälsoeffekter av magnetiska fält har varit svåra att påvisa medan det som hälls i vanliga bilar och kommer ur dem där bak sen, garanterat är synnerligen giftiga grejer.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Alltså det är ju intressant, och bra att det mäts/utreds nu innan det kommit ut allt för många elbilar. Då finns det ju möjlighet att ev skärma av eller liknande om det visar sig vara ett problem.
Att högspänningsledningar och sånt har en viss strålning/magnetfält är ju inte nån hemlighet, så inte omöjligt att det är mätbart i en Tesla. Sen är ju frågan hur mycket och om det skulle kunna påverka hälsa.
Så här skriver Strålsäkerhetsmyndigheten när det gäller bl.a tåg:
Magnetfält finns också kring eldrivna transportmedel. Längs järnvägsspår är fälten som starkast under högspänningsledningen men minskar snabbt med avståndet från denna. På 20 meters avstånd är fälten 0,1 μT när tåget är långt bort. När tåget passerar ökar fälten under någon minut till 0,3 – 1,2 μT. Inne i tågvagnen kan magnetfält på i genomsnitt 5 – 10 μT förekomma. Vid den lägre frekvens som används inom järnvägsnätet är referensvärdet 300 μT
https://www.stralsakerhetsmyndigheten.s ... er-low.pdf
Står även om osäkerheten i hälsofrågan, och vad man typ vet:
Trots
att forskning pågått i närmare 30 år går det idag inte att ge ett
säkert svar om magnetfält kan orsaka cancer. Forskare har dock
i flera oberoende studier sett samband mellan exponering under
barnaåren för magnetfält som ligger över det normala och en
något ökad risk för leukemi. S
Vi får hoppas att värdena i en elbil/Tesla är så pass låga att det inte finns anledning till oro.
Att högspänningsledningar och sånt har en viss strålning/magnetfält är ju inte nån hemlighet, så inte omöjligt att det är mätbart i en Tesla. Sen är ju frågan hur mycket och om det skulle kunna påverka hälsa.
Magnetfält finns också kring eldrivna transportmedel. Längs järnvägsspår är fälten som starkast under högspänningsledningen men minskar snabbt med avståndet från denna. På 20 meters avstånd är fälten 0,1 μT när tåget är långt bort. När tåget passerar ökar fälten under någon minut till 0,3 – 1,2 μT. Inne i tågvagnen kan magnetfält på i genomsnitt 5 – 10 μT förekomma. Vid den lägre frekvens som används inom järnvägsnätet är referensvärdet 300 μT
Trots
Vi får hoppas att värdena i en elbil/Tesla är så pass låga att det inte finns anledning till oro.
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
- Gustafsson
- Teslaägare
Det finns alltid skäl att vara orolig. När det gäller exponering för magnetfält vet man ju inte ens vad man ska vara orolig för! Det i sig kan ju kännas olustigt. Så är det inte med bensin/ diesel och avgaser.joel80 skrev:Alltså det är ju intressant, och bra att det mäts/utreds nu innan det kommit ut allt för många elbilar. Då finns det ju möjlighet att ev skärma av eller liknande om det visar sig vara ett problem.
Trots
http://www.motorfordon.com/bilar/fuels/ ... 34953.html
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Inget nytt men helt klart viktigt att ha ordning på. Kommer ihåg en diskussion för några år sedan. http://www.aftonbladet.se/bil/article10259678.ab
Hittade denna också. http://teknikensvarld.se/laga-magnetfal ... er-126958/
Vore ju konstigt om man inte tänkt på detta hos Tesla....Edit det har dom nog. https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... l-s.28494/
Hittade denna också. http://teknikensvarld.se/laga-magnetfal ... er-126958/
Vore ju konstigt om man inte tänkt på detta hos Tesla....Edit det har dom nog. https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... l-s.28494/
Framtiden: Tips emottages
Nu: Cupra Born, MG4 (snart)
Då: VW ID3, Audi E-Tron 55 SB, X90D, P90DL, P85D
Nu: Cupra Born, MG4 (snart)
Då: VW ID3, Audi E-Tron 55 SB, X90D, P90DL, P85D
Det är ju standard enligt CE (som bilar inte behöver följa iofs) att mäta EMC. Det här är något som alla maskintillverkade måste göra för att få släppa sina produkter med CE märkning. Det är alltså något som görs rutinmässigt av tusentals företag varje år... så FUDigaste FUDet på länge.
Bara för att det mäts i μT (micro Tesla) så behöver det inte vara så att Tesla-bilarna är strålningsfällor 
Förlåt, kunde inte låta bli

Förlåt, kunde inte låta bli

Tesla Model Y reserverad
Hyundai Kona Electric Advanced 64kWh/2020
- Nicklas
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ida2603
För er liksom jag som inte kan alla förkortningar: https://sv.m.wikipedia.org/wiki/FUD
- TiborBlomhall
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Vi på Tesla Club Sweden har tidigare mätt upp strålningen i Model S:
http://teslaclubsweden.se/brakdelar-av-en-tesla/
http://teslaclubsweden.se/brakdelar-av-en-tesla/
Alltså har ingen annan hört om att det skulle pågå mätningar av Teslor just nu. Det är det svaret jag sökte och fick och det tackar jag för.
Sedan är mätningen du länkade till Tibor, något som jag kommer att skicka till min bekant.
Tilläggas kan att min bekant själv är i startblocken för att skaffa en Model S, så elallergiker eller bakåtsträvare skulle jag nog inte vilja kalla honom.
Sedan är mätningen du länkade till Tibor, något som jag kommer att skicka till min bekant.
Tilläggas kan att min bekant själv är i startblocken för att skaffa en Model S, så elallergiker eller bakåtsträvare skulle jag nog inte vilja kalla honom.
85D Referrallänk: http://---
- alset srotom
- Teslaägare
Har själv haft funderingar kring detta med EMF.
Så för ca 1 år sedan gjorde jag lite egna mätningar.
Har inga siffror i huvudet just nu men kom fram till följande.
Lät EMF mätaren ligga i fotbaljan på förarsidan.
Och vid normal körning som vill jag minnas att det var helt OK värden.
MEN vid "plattan i mattan" gaspådrag fick jag fram väldigt höga värden som var i samma nivå som när jag höll mätaren direkt utanför en 800w microvågsugn.
Kan tänka mig att värderna kan variera väldigt mycket beroende på vart i bilen man har mätaren...
Men spontant så tycker jag att inga höga värden bör kunna uppmätas där man normalt befinner sig med sin kropp om bilen är byggd med tanke på EMF.
Sen så är EMF stråling väldigt omdiskuterat och det finns väl inga direkt bevis på hälsoeffekter. Utan endast rekommenderade nivåer.
Edit: Testet gjordes i en 70D -15
(Kan tänka mig att en P90D med ludi ger ännu högre värden)
Så för ca 1 år sedan gjorde jag lite egna mätningar.
Har inga siffror i huvudet just nu men kom fram till följande.
Lät EMF mätaren ligga i fotbaljan på förarsidan.
Och vid normal körning som vill jag minnas att det var helt OK värden.
MEN vid "plattan i mattan" gaspådrag fick jag fram väldigt höga värden som var i samma nivå som när jag höll mätaren direkt utanför en 800w microvågsugn.

Kan tänka mig att värderna kan variera väldigt mycket beroende på vart i bilen man har mätaren...
Men spontant så tycker jag att inga höga värden bör kunna uppmätas där man normalt befinner sig med sin kropp om bilen är byggd med tanke på EMF.
Sen så är EMF stråling väldigt omdiskuterat och det finns väl inga direkt bevis på hälsoeffekter. Utan endast rekommenderade nivåer.
Edit: Testet gjordes i en 70D -15
(Kan tänka mig att en P90D med ludi ger ännu högre värden)
Senast redigerad av alset srotom, redigerad totalt 1 gånger.
Vill du ha 8000:- rabatt vid köp av Model S & X skicka PM!
Nä, men det är lite som att säga att inte finns någon länk till mätdatan för bältessträckaren i senaste Volvon. Självklart betyder det inte att Volvo inte har testat detta, eller tror din kompis det också? Det här handlar om en rutin test som görs hela tid i industrin med antingen en billig handhållen mätare eller i stora specialbyggda anläggningar av SP.
Och det är sånt här som är kärnan i begreppet FUD. Det är alltså ett försök att visa på en brist eller risk med den nya (överlägsna) tekniken som för en lekman kan framstå som rimlig. Fast i verkliga livet är det inget som helst problem och risken är minst lika stor om inte större med den gamla tekniken.
Och det är sånt här som är kärnan i begreppet FUD. Det är alltså ett försök att visa på en brist eller risk med den nya (överlägsna) tekniken som för en lekman kan framstå som rimlig. Fast i verkliga livet är det inget som helst problem och risken är minst lika stor om inte större med den gamla tekniken.
vissa fossilfordon kräver elektriska spänningar uppåt 20-30000V för att fungera, måste bli hemska magnetfält då FARLIGT, teslan är ju bara 400V.
Undrar också hur komplex kabelmattan är i teslan jämfört en fossilbil,
teslan ,3 datakablar en till varje skärm och ratten? + 2 kablar till brytarna, fossilbilar ?
Undrar också hur komplex kabelmattan är i teslan jämfört en fossilbil,
teslan ,3 datakablar en till varje skärm och ratten? + 2 kablar till brytarna, fossilbilar ?
ms 76132 "Eleamore"
Ja men då så.. dom har kommit fram till att bensin och diesel är skadligt, då kan vi skippa undersökningarna ang. strålning från elektriska fordon/apparater/tåg/högspänningsledningar...Gustafsson skrev:
Det finns alltid skäl att vara orolig. När det gäller exponering för magnetfält vet man ju inte ens vad man ska vara orolig för! Det i sig kan ju kännas olustigt. Så är det inte med bensin/ diesel och avgaser.
Man har tyvärr inte kunnat komma fram till att det inte är skadligt heller... men det kanske är skit samma?
Men varför göra sig dummares än man behöver? EMC är en del av CE-märkningen och görs på alla produkter som släpps inom EU och det finns tydliga gränsvärden. Det är liksom inget okänt farligt ämne som tex asbest var det det innan vi visste att det var farligt. Vi vet vad EMC är och att det kan störa ut framförallt elektronisk utrustning.joel80 skrev:Ja men då så.. dom har kommit fram till att bensin och diesel är skadligt, då kan vi skippa undersökningarna ang. strålning från elektriska fordon/apparater/tåg/högspänningsledningar...Gustafsson skrev:
Det finns alltid skäl att vara orolig. När det gäller exponering för magnetfält vet man ju inte ens vad man ska vara orolig för! Det i sig kan ju kännas olustigt. Så är det inte med bensin/ diesel och avgaser.
Man har tyvärr inte kunnat komma fram till att det inte är skadligt heller... men det kanske är skit samma?
- Gustafsson
- Teslaägare
Jag ville peka på att magnetfält ÄR välundersökta ur hälsosynpunkt. Det går säkert att förfina metoderna, men att mäta magnetfält i en Tesla är inte en av dem.joel80 skrev:Ja men då så.. dom har kommit fram till att bensin och diesel är skadligt, då kan vi skippa undersökningarna ang. strålning från elektriska fordon/apparater/tåg/högspänningsledningar...Gustafsson skrev:
Varje dag genomgår tusentals personer "magnetröntgen", MR. Fälten där är 10000 ggr större än i en bil eller mer, + samtidig exponering för radiofrekvent strålning. Inte ens där kan man se någon stor biologisk effekt. Däremot är tex vanlig röntgen klart riskabel i stor mängd. Jag tycker man ska fokusera på de kända stora problemen först, och när det gäller bilar ser jag inte att magnetfält är det man bör oroa sig för mest. Jag är dock inte sämre än att jag kan ändra ståndpunkt om några nya kunskaper visar på något annat...
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Har inte Tibor redan haft detta som en nyhet redan? Och att nivåerna är mycket låga (om än något högre i bak)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- gellerstam
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/magnus28392
Läs tca 8 inlägg högre upp..Bjelke skrev:Har inte Tibor redan haft detta som en nyhet redan? Och att nivåerna är mycket låga (om än något högre i bak)

Tesla Model Y
- Gustafsson
- Teslaägare
Jodå han har skrivet en bra artikel om det, jag tänkte dock att en jämförelse med en vanligt använd teknik,MR ( se förra inlägget) som anses säker exponerar folk för upp till 10 Tesla och inte de mikroteslanivåer vi pratar om i bilar kunde bidra till att balansera uppfattningen om faran med magnetfält.Bjelke skrev:Har inte Tibor redan haft detta som en nyhet redan? Och att nivåerna är mycket låga (om än något högre i bak)
I alla andra fall kan man lätt förstå faran, tex om nått är 10000 ggr varmare, det blåser 10000 ggr mer, spänningen i kontakten blir 10000 ggr högre etc.
Med magnetfält har man ingen naturlig referens och därmed svårt att veta om det ör något problem. Hur starkt är magnetfältet runt en kylskåpsmagnet ?
- alset srotom
- Teslaägare
Kylskåpsmagneter tillför inget till diskutionen eftersom det är en konstantmagnet.
Vad jag vet så är det just fluktuationer som är det som EVENTUELLT kan påverka hälsan.
Och vissa frekvenser kan eventuellt vara mer farliga än andra.
Även tiden man vistas i magnetfältet har påverkan.
Så att jämföra magnetröntgen på några minuter med att vistas i en bil 8 timmar med magnetfält över gränsvärden känns inte heller helt rätt.
// Lekman som inte studerat EMF strålning!
Vad jag vet så är det just fluktuationer som är det som EVENTUELLT kan påverka hälsan.
Så att jämföra magnetröntgen på några minuter med att vistas i en bil 8 timmar med magnetfält över gränsvärden känns inte heller helt rätt.
Vill du ha 8000:- rabatt vid köp av Model S & X skicka PM!
- Gustafsson
- Teslaägare
Klart relevant förstås, man kan dock ligga i en MR nån halvtimme vid vissa undersökningar. Kylskåpsmagneter nämnde jag bara för att de anses ofarliga, men har ett rätt starkt fält om än statiskt....alset srotom skrev:Kylskåpsmagneter tillför inget till diskutionen eftersom det är en konstantmagnet.
Det är just oron runt det eventuellt skadliga som jag ser som hindrande för att göra nåt åt det som man med säkerhet vet är skadligt.
- danni
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Det är säkert Strålskyddsstiftelsen eller liknande tomtar som ligger bakom sån bullshit...
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com