Helt utanför Tesla, göra en iphone app

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8774
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Helt utanför Tesla, göra en iphone app

Inlägg av Pontus »

Som sagt och eftersom det verkar finnas folk här som kan göra sådant här i sömnen så tänkte jag fråga innan jag spenderar dagar med Google.
Är inte så hemma på Apple prylar men har för länge sedan hållit på med programmering så lite förmåga att lära mig kanske jag har.
Vad jag så här långt förstått är att det måste göras under iOS och sedan vilket verktyg som är bäst och billigast vet jag inte (Xcode?).
Vad vill jag göra då, typ följande:
- Ha ett dokument typ Excel eller en databas med någon form av trädstruktur innehållande projekt och två tre nivåer ner med olika arbetsmoment och möjlighet att lägga till information om varje punkt (arbetsmoment).
- Sedan att varje anställd har en app där dom lätt kan ta sig fram till respektive punkt och kryssa för att det är klart och skriva lite information och kanske lägga in en bild.

Jag har en MacBook air men sen behöver vi ju någon lättarbetad programvara som jag kan klara av att bygga appen i. Någon som kan rekommendera något?
Givetvis är alla tips välkomna.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
johani
Teslaägare
Inlägg: 104
Blev medlem: 20 jan 2015 09:32
Ort: Söderhamn

Re: Helt utanför Tesla, göra en iphone app

Inlägg av johani »

Om det är en native iOS app du tänkt dig så är det XCode som gäller, det är gratis och egentligen det enda alternativet om du vill göra en traditionell native app.
Sen får du ta ställning till om du vill skriva i Swift eller Objective-C. Apple har bra dokumentation för att komma igång med båda på developer.apple.com.

Det finns alternativ som kanske är lättare att komma igång med om det känns bekvämare att jobba med Javascript och HTML, t ex Native Script men jag har inte testat så jag vet inte hur bra det blir.

En hybrid app kanske kan vara ett alternativ, du gör appen med Javascript och HTML/CSS och den körs i en web vy. Kan installeras och se ut som en native app men prestandan kan bli lite lidande. Fördelen är att det är enkelt att ha samme kodbas för både iOS och Android.
Model S P85DL (90kwh)/ Model X 90D / Model S P100DL
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Helt utanför Tesla, göra en iphone app

Inlägg av danni »

Något annat som kan vara värt att titta på är Xamarin Studio. Du kan fortfarande göra native-appar i det (tvärtemot var johani skriver här ovanför) men en fördel är att du kan använda det för att skriva appar både till iOS och Android och dela kod emellan dem. En annan stor fördel enligt mig är att man kan koda i C#, vilket är ett groteskt bra språk, även om Swift faktiskt inte är så illa pinkat. Det finns en gratisversion för studenter, open source och mindre företag. Är man större företag eller vill ha mer avancerade funktioner (som t.ex. deras "test cloud" som kan automatisera testning på en mängd olika enheter, operativsystem etc) så får man slanta upp rätt hyfsade summor.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Toja
Teslaägare
Inlägg: 987
Blev medlem: 20 jul 2015 18:04
Ort: Saltsjö-Boo

Re: Helt utanför Tesla, göra en iphone app

Inlägg av Toja »

Vill du göra en enklare lösning så gör den i FileMaker


Skickat från min iPhone med Tapatalk
S P85D -15 | röd |
S 100D -18 | röd |
3 LR- 19 | vit |
MYP -22 | MIB | svart/svart
Användarvisningsbild
ekenman
Teslaägare
Inlägg: 126
Blev medlem: 16 nov 2015 17:37
Ort: Stockholm

Re: Helt utanför Tesla, göra en iphone app

Inlägg av ekenman »

danni skrev:
Något annat som kan vara värt att titta på är Xamarin Studio. Du kan fortfarande göra native-appar i det (tvärtemot var johani skriver här ovanför) men en fördel är att du kan använda det för att skriva appar både till iOS och Android och dela kod emellan dem. En annan stor fördel enligt mig är att man kan koda i C#, vilket är ett groteskt bra språk, även om Swift faktiskt inte är så illa pinkat. Det finns en gratisversion för studenter, open source och mindre företag. Är man större företag eller vill ha mer avancerade funktioner (som t.ex. deras "test cloud" som kan automatisera testning på en mängd olika enheter, operativsystem etc) så får man slanta upp rätt hyfsade summor.
Framför allt så får man utvecklingsmiljön Visual Studio gratis. Överlägset bästa verktyget på marknaden för utveckling.
Levererad 10 mars 2016
S85D | Titanium | Panorama | 19" standard | Svarta Next gen | Matt abachiträdekor | AP | Premium interiör | Luftfjädring | Hi-fi | Köldpaket
Användarvisningsbild
ekenman
Teslaägare
Inlägg: 126
Blev medlem: 16 nov 2015 17:37
Ort: Stockholm

Re: Helt utanför Tesla, göra en iphone app

Inlägg av ekenman »

Toja skrev:
Vill du göra en enklare lösning så gör den i FileMaker
Låter som bästa alternativet om du inte har erfarenhet.
Levererad 10 mars 2016
S85D | Titanium | Panorama | 19" standard | Svarta Next gen | Matt abachiträdekor | AP | Premium interiör | Luftfjädring | Hi-fi | Köldpaket
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Helt utanför Tesla, göra en iphone app

Inlägg av danni »

ekenman skrev:
danni skrev:
Något annat som kan vara värt att titta på är Xamarin Studio. Du kan fortfarande göra native-appar i det (tvärtemot var johani skriver här ovanför) men en fördel är att du kan använda det för att skriva appar både till iOS och Android och dela kod emellan dem. En annan stor fördel enligt mig är att man kan koda i C#, vilket är ett groteskt bra språk, även om Swift faktiskt inte är så illa pinkat. Det finns en gratisversion för studenter, open source och mindre företag. Är man större företag eller vill ha mer avancerade funktioner (som t.ex. deras "test cloud" som kan automatisera testning på en mängd olika enheter, operativsystem etc) så får man slanta upp rätt hyfsade summor.
Framför allt så får man utvecklingsmiljön Visual Studio gratis. Överlägset bästa verktyget på marknaden för utveckling.
Jag är lite kluven. Jag gillar Visual Studio, men det saknar en del. Visual Studio + ReSharper så är vi väldigt nära perfektion, däremot. Men även IntelliJ IDEA är en jäkligt vass miljö alltså.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
johani
Teslaägare
Inlägg: 104
Blev medlem: 20 jan 2015 09:32
Ort: Söderhamn

Re: Helt utanför Tesla, göra en iphone app

Inlägg av johani »

Jag vill nog påstå att det inte är en traditionell native app du gör med Xamarin. Men visst, det blir en native app till slut så det är ju såklart en kandidat.
Om syftet bara är att göra en iOS app känns det lite som en konstig omväg...
Har ej testat, det kanske är bra trots Microsoft ;)
Model S P85DL (90kwh)/ Model X 90D / Model S P100DL
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Helt utanför Tesla, göra en iphone app

Inlägg av danni »

johani skrev:
Jag vill nog påstå att det inte är en traditionell native app du gör med Xamarin. Men visst, det blir en native app till slut så det är ju såklart en kandidat.
Om syftet bara är att göra en iOS app känns det lite som en konstig omväg...
Har ej testat, det kanske är bra trots Microsoft ;)
Det beror på vad du menar med "traditionell". Det blir en native-app, och alla GUI-element och libbar och sånt som används är native. Det blir ingen skillnad, annat än att den måste använda Mono för att köra den faktiska koden. Det är inte ens så det känns som en omväg imho, utan snarare en annan väg. Ungefär som att välja att skriva apparna i AppCode istället för i XCode (vilket ju också är ett alternativ).

Och Microsoft har ju bara ägt det hela i nån månad, så det lär nog inte ha hunnit göra en stor skillnad. Dessutom gör ju Microsoft faktiskt väldigt bra saker för utvecklare. C#, .NET och Visual Studio är awesome allihopa. Särskilt C#.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8774
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Helt utanför Tesla, göra en iphone app

Inlägg av Pontus »

Ska prova FileMaker, verkar enkelt när man har lite tid att lägga ner.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
alset srotom
Teslaägare
Inlägg: 137
Blev medlem: 13 feb 2015 20:32

Re: Helt utanför Tesla, göra en iphone app

Inlägg av alset srotom »

Hur går det med detta projekt? ;)
Vill du ha 8000:- rabatt vid köp av Model S & X skicka PM!
Användarvisningsbild
grenhall
Teslaägare
Inlägg: 952
Blev medlem: 05 nov 2015 20:45
Ort: Lund

Helt utanför Tesla, göra en iphone app

Inlägg av grenhall »

Native app är för krångligt om du bara ska ha den som lite slit och släng. Problemet brukar vara att sådana appar uppskattas väldigt mkt och helt plötsligt ska det läggas till features osv osv. Till slut sitter du med en app som vida överstiger vad det sunda förnuftet sa från början. Det går att göra "interna" appar i iOS där man bara distribuerar via företaget men återigen det känns överdrivet.
Model S P85D 2015 - Såld
Model 3 LR AWD + drag 2020 - Såld
Model X 75D 2017 - Såld
Model Y LR MC-Red, Drag 2021 (snart till salu)
Model Y Performance 2023
Skriv svar