Model 3 konfigurator

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Model 3 konfigurator

Inlägg av Laban »

En på TMC har roat sig med att skapa en inofficiell Model 3 konfigurator - http://www.model3config.com/

Så nu har man någonting att roa sig med de närmsta 1 1/2 åren. Deep Blue met... nej,, Midnight Silver.. nej.. Jag ska skriva till Elon och kräva Signature Red.. "Frun - glöm det, vi ska inte ha en röd bil"... Fan..
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
Challe76a
Teslaägare
Inlägg: 607
Blev medlem: 14 aug 2015 08:32
Ort: Skåne Centrum

Re: Model 3 konfigurator

Inlägg av Challe76a »

En del har för mycket fritid..... :D
Framtiden: Tips emottages
Nu: Cupra Born, MG4 (snart)
Då: VW ID3, Audi E-Tron 55 SB, X90D, P90DL, P85D
Användarvisningsbild
Joel
Teslaägare
Inlägg: 65
Blev medlem: 04 jan 2015 18:10

Re: Model 3 konfigurator

Inlägg av Joel »

Grym interiör!
Användarvisningsbild
chpaulin
Teslaägare
Inlägg: 1928
Blev medlem: 11 jun 2015 10:25
Ort: Upplands Väsby

Re: Model 3 konfigurator

Inlägg av chpaulin »

Skitkul :D
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma

Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Användarvisningsbild
Gas P Dahl
Teslaägare
Inlägg: 51
Blev medlem: 17 maj 2015 12:44

Re: Model 3 konfigurator

Inlägg av Gas P Dahl »

White Pearl...... ser ju fantastiskt ut. Jag som trodde det var silver som var snyggast! :P
Model Y Pearl White AWD Long Range med autopilot , 19" 2022
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8771
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Model 3 konfigurator

Inlägg av Pontus »

Challe76a skrev:
En del har för mycket fritid..... :D
Fel, det är andra som har för lite ;)
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
tehjimos
Teslaägare
Inlägg: 1068
Blev medlem: 17 dec 2015 04:22
Ort: Stockholm

Re: Model 3 konfigurator

Inlägg av tehjimos »

frågan är ju, midnight silver eller deep blue.. :/
Model S85 -14 (SÅLD)
Model XP90D -17 (SÅLD)
Model 3 Performance -19, regplåt: LITHIUM,
305 000km på mätaren Juni 2024.
instagram.com/tehjimos
Användarvisningsbild
Seregon
Teslaägare
Inlägg: 486
Blev medlem: 05 apr 2016 09:37
Ort: Uppsala

Re: Model 3 konfigurator

Inlägg av Seregon »

Signature Red tycker jag definitivt är snyggast, men då den dessvärre inte lär finnas tillgänglig (och förutsatt att det inte kommer nya färger) så lutar det åt Midnight Silver för mig (med Deep Blue och Red som bubblare).

Pearl White är väldigt snygg, men lär bli skitig snabbare än kvickt i det här landet av "konstant" snöslask.
Model S85D -15, "Voltaire"
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3729
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Model 3 konfigurator

Inlägg av jonasl »

Min förra bil var just pärlemorvit och jag kan inte säga att jag upplevde den som "skitigare" än den mörblåa metallic vi har just nu, tvärtom. Speciellt såhär i pollentider.

Sen är ju silvermetallic, eller som min första bil, en smutsgul Saab, ännu bättre färger ur det hänseendet :-)
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Model 3 konfigurator

Inlägg av danni »

Svart är mycket värre än vitt ur smutsperspektiv.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Eximos
Teslaägare
Inlägg: 115
Blev medlem: 31 mar 2016 22:57
Ort: Hälsingland

Re: Model 3 konfigurator

Inlägg av Eximos »

Håller med både svart och vit e eländiga o hålla rent lite beroende på årstid. Svart e oftast jobbigare sommartid men vit blir för eländiga på saltade o blöta vintervägar.

Jag har haft två bilar som haft en mörkare grå metallic o de har klarat o "se" rena ut rätt bra :) men vad jag ska ha på Model 3 blir svårt, lär bli mycket snokande på internet när de börjar dyka upp i USA :)

Signature Red e ju läcker, men även blå o vita e snygga.
Hoppas verkligen fälgen på bilden blir standardfälgen till model 3, den e ett måste men slipper gärna o betala extra för den :)
Stolt ägare till en Tesla Model 3 LR AWD
Användarvisningsbild
StefL
Inlägg: 980
Blev medlem: 11 feb 2016 15:43
Ort: Solna

Re: Model 3 konfigurator

Inlägg av StefL »

Det blir verkligen en delikat uppgift att välja färg - tycker det är flera som ser riktigt bra ut.
Däremot hoppas jag att det även blir möjligt att utrusta bilen med hjul där det sitter däck med något slags profil och inte bara ett varv eltejp längst ut - både av komfort-, estetiska och ekonomiska skäl. Dvs om det är 19-tummare som visas önskar jag mig max 17-tummare på min bil, och jag hoppas att inte bromsok och motsvarande gör att det blir omöjligt.
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare
Inlägg: 2895
Blev medlem: 06 feb 2015 22:39
Ort: Stockholm

Re: Model 3 konfigurator

Inlägg av apkungen »

Det folk generellt gör är att tvätta för sällan. Spola av lite snabbt o svampa en vända och sen ut och köra den torr går på tio minuter.
Användarvisningsbild
tehjimos
Teslaägare
Inlägg: 1068
Blev medlem: 17 dec 2015 04:22
Ort: Stockholm

Re: Model 3 konfigurator

Inlägg av tehjimos »

apkungen skrev:
Det folk generellt gör är att tvätta för sällan. Spola av lite snabbt o svampa en vända och sen ut och köra den torr går på tio minuter.
Med opti-coat behandling så är det bara att spola av med högtryck och torka av med mikrofiberduk så är bilen ren o torr på 10min! :)
Model S85 -14 (SÅLD)
Model XP90D -17 (SÅLD)
Model 3 Performance -19, regplåt: LITHIUM,
305 000km på mätaren Juni 2024.
instagram.com/tehjimos
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7450
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Model 3 konfigurator

Inlägg av TiborBlomhall »

Jag är helt såld på Titanium metallic.

Men så är jag färgblind också :?
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare
Inlägg: 2895
Blev medlem: 06 feb 2015 22:39
Ort: Stockholm

Re: Model 3 konfigurator

Inlägg av apkungen »

Nån av de här två blir det. Så ruskigt snyggt!
Tesla.jpg
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3729
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Model 3 konfigurator

Inlägg av jonasl »

Klart kul, speciellt interiören..

Vit är ju den jag räknat med, men midnight silver ser ju riktigt prydlig ut den med, ffa med ljusa fälgarna.

Antar att 20" kommer vara det dyrare alternativet och att det, i linje med övriga modeller, kommer vara standard med 2" mindre så att vi landar på modesta 18". Vore kul att se hur det ser ut.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Model 3 konfigurator

Inlägg av Laban »

Jag ställde frågan på TMC, dvs, bad om ett 18" val. Får vi se om han har ännu mer tid över :-)
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
StefL
Inlägg: 980
Blev medlem: 11 feb 2016 15:43
Ort: Solna

Re: Model 3 konfigurator

Inlägg av StefL »

Tycker fortfarande 18" är en j-a pajasstorlek och önskar mig MAX 17". Vad är det med folk egentligen och vad är anledningen till att man väljer mer däckbuller, dyrare däck och i mina ögon en fulare bil för att ha såna där gigantiska hjul? Det är ju inte precis tävlingsbilar vi åker omkring i, och den marginella förbättring i väghållning det eventuellt innebär att gå upp 2" i fälgstorlek är väl ändå inte något man har behov av på en vardagsbil?
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Model 3 konfigurator

Inlägg av Laban »

Jag kan hålla med delvis, BMW 3/Audi A4 har ex 16" som standard i Sverige. Jag baserade 18" valet på att de har 19" som standard på Model S, 21" som tillval. Men vem vet, kanske man går ner ända till 16" som standard. BMW 3 serien har dock 17" som standard i USA så jag skulle bli förvånad om de går ner under 17".
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Model 3 konfigurator

Inlägg av danni »

StefL skrev:
Tycker fortfarande 18" är en j-a pajasstorlek och önskar mig MAX 17". Vad är det med folk egentligen och vad är anledningen till att man väljer mer däckbuller, dyrare däck och i mina ögon en fulare bil för att ha såna där gigantiska hjul? Det är ju inte precis tävlingsbilar vi åker omkring i, och den marginella förbättring i väghållning det eventuellt innebär att gå upp 2" i fälgstorlek är väl ändå inte något man har behov av på en vardagsbil?
Där går väl åsikterna isär, och själv tycker jag det ser pajas ut med pyttesmå fälgar i enorma hjulhus, även om jag personligen nöjt mig med 19" på min Model S eftersom jag tycker det är en bra kompromiss mellan utseende, komfort och kostnad. Men det finns faktiskt en till praktisk anledning till större fälgar. Tesla gör väldigt tunga bilar med grymma prestanda, och då behöver man också dimensionera bromsarna därefter. På Model S kan du inte använda mindre fälgar än 19" helt enkelt därför att bromsarna inte får plats annars.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Model 3 konfigurator

Inlägg av Laban »

Man kan väl roa sig med att se på ex Audi A4 sedan:

16"
Screen Shot 2016-05-17 at 11.08.24.png
17"
Screen Shot 2016-05-17 at 11.09.21.png
18"
Screen Shot 2016-05-17 at 11.10.18.png
Jag skulle nog säga att 16" går bort direkt. 17" kan fungera men jag gissar på att det trots allt blir 18".
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
StefL
Inlägg: 980
Blev medlem: 11 feb 2016 15:43
Ort: Solna

Re: Model 3 konfigurator

Inlägg av StefL »

En sån här har brorsan - lite annorlunda filosofi gällande fälgstorlekar då. Ful? Inte enligt min mening :D
Corvette.png
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9356
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Model 3 konfigurator

Inlägg av bylund »

StefL skrev:
En sån här har brorsan - lite annorlunda filosofi gällande fälgstorlekar då. Ful? Inte enligt min mening :D
Corvette.png
Fast mer optimerad för strippen än bankörning?
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Bod
Teslaägare
Inlägg: 1730
Blev medlem: 26 mar 2014 10:42
Ort: Täby

Re: Model 3 konfigurator

Inlägg av Bod »

Laban skrev:
Man kan väl roa sig med att se på ex Audi A4 sedan:

Se bilder ovan

Jag skulle nog säga att 16" går bort direkt. 17" kan fungera men jag gissar på att det trots allt blir 18".
För mig är det tvärtom 18 går bort. Både utseendemässigt och komfortmässigt. Ä just nu ute o provkör småbilar. Skall byta ut våra stora fossilbil till en mindre som ungarna skall ha för att lära sig köra med växellåda. Alla bilar med lågprofil är för stötiga. Jätteroliga på kurviga småvägar men i normalt tempo på i normal trafik bara obekväma.

Sedan tycker jag stora fälgar med tunna däck ser arga ut. Jag vill ha en glad bil. Men som sagt smaken är som ... :)
Model S85 uttagen juli 2014. Nästa bil blir en Model ≡ P1xxD
Skriv svar