Skoluppgift - debattartikel om elbilar
Moderator: Redaktion
Skoluppgift - debattartikel om elbilar
Hej alla!
Jag fick en uppgift av min SO-lärare att skriva en debattartikel för elbilar. Om ni har tid vill jag gärna att ni läser igenom den och lämnar synpunkter.
Tack på förhand!
Alen Lagumdzija
Elbilar - En överdriven miljötrend eller en vardagssak om fem år?
Du sätter dig i din varma bil som inte gör några ljud som du kan höra. När du kör iväg vet du att din bil inte gör några som helst utsläpp. Vad är detta för magisk värld? Gör som 18000+ svenskar har gjort. Köp elbil!
Elbilar är mycket billigare i drift. Elbilar behöver nästan aldrig gå på service, eftersom motorn är den enda stora rörliga delen i en elbil jämfört med 200+ i motorn i din typiska Volvo. Att ladda en elbil är nästan gratis. Att ladda elbilen med störst batteri på marknaden, Tesla Model S, fullt från ett nästan tomt batteri, vilket man aldrig kommer göra varje dag då det skadar batteriet, kostar 45 kr eftersom de flesta elbolagen tar 50 öre per kW och bilen har ett 90 kWh batteri som ger en räckvidd på 430 km, enligt amerikanska naturskyddsverkets testcykel. En full tank på en bil med förbränningsmotor kostar drygt 600 kr när bensinen kostar drygt 13 kr/liter som det gör i skrivande stund.
Om man laddar bilen med el slipper man problemet att man behöver importera fossila bränslen från extremt ostabila diktaturer som exempelvis Saudiarabien och andra länder i Mellanöstern. Elen som görs i Sverige kommer 90% av gångerna, enligt sidan ”Svensk Energi”, från kärnkraft och vattenkraft som är, mer eller mindre, miljövänliga och som dessutom inte släpper ut någon koldioxid och är därmed bättre än förbränning av fossila bränslen.
Självklart kommer en del elbilsskeptiker att klaga och ställa massor med argument att elbilar är dåliga och att de inte har någon framtid. En av de största argumenten är att det tar lång tid att ladda en elbil. Elbilar laddas mest under natten när det inte körs, precis som andra bilar som mest körs under dagen. Även om laddningen tar 6-8 timmar så kommer det ske under natten då bilen inte används. Du kommer bara att märka av de 10-20 sekunderna som det tar att ansluta landkontakten till bilen. Att ladda en elbil behöver ingen speciell dyr laddstation, utan kan laddas från vanliga eluttag och trefasuttag som finns i vanliga hem. En undersökning gjord av Tesla Club Sweden bland 10% av ägare av Tesla Model S visar att 82% av alla tillfrågade använder vanliga trefasuttag och 6% använder vanliga eluttag. Under långresor kan man ladda elbilar från ett nästan tomt batteri till 80% på 30 minuter, detta utnyttjas av elbilsägare och passagerare som pauser för att äta och andra saker som ägare av vanliga bilar med förbränningsmotor är tvungna att avbryta sin färd, detta leder till en tidsvinst för elbilsägare och en tidsförlust för ägare av bilar med förbränningsmotor.
Elbilsskeptiker kommer även komma fram med argumenten att vätgasbilar är bättre än elbilar eftersom att det tar kortare tid att fylla en tank med vätgas än att ladda en elbil och att vätgasbilar har en längre räckvidd än elbilar. Vid Geen Car Reports provkörning av vätgasbilen Hyundai Tucson i Kalifornien tog det 1 minut för vätgaspumpen att få upp trycket i vätgasslangen för att ens kunna få fram gasen eftersom vätgas kan bara tankas vid ett högt tryck, sedan tog det 10 minuter att tanka bilen till en tredjedel av tankens volym. Även om man tankar vätgasbilar på samma sätt som bensinbilar och dieselbilar innebär det inte att det tar lika lång tid. Du kan dessutom bara tanka vätgasbilar på tre platser i Sverige enligt organisationen ”Vätgas Sverige”. Dessa mackar finns bara i Stockholm, Göteborg och Malmö. Enligt sidan ”Fuel Cell Insider” finns ett 50-tal mackar i Japan och endast 10 i USA.
Även om tanken att äga en elbil verkar vara främmande hos en del människor, så är elbilar ett effektivt transportsätt som är här för att stanna. Vem vet, om fem år äger kanske den största elbilsskeptikern en elbil.
Alen Lagumdzija
S:t Iliansskolan
Enköping
Edit: ändrat ett par formuleringar
Sent from my SM-G925F using Tapatalk
Jag fick en uppgift av min SO-lärare att skriva en debattartikel för elbilar. Om ni har tid vill jag gärna att ni läser igenom den och lämnar synpunkter.
Tack på förhand!
Alen Lagumdzija
Elbilar - En överdriven miljötrend eller en vardagssak om fem år?
Du sätter dig i din varma bil som inte gör några ljud som du kan höra. När du kör iväg vet du att din bil inte gör några som helst utsläpp. Vad är detta för magisk värld? Gör som 18000+ svenskar har gjort. Köp elbil!
Elbilar är mycket billigare i drift. Elbilar behöver nästan aldrig gå på service, eftersom motorn är den enda stora rörliga delen i en elbil jämfört med 200+ i motorn i din typiska Volvo. Att ladda en elbil är nästan gratis. Att ladda elbilen med störst batteri på marknaden, Tesla Model S, fullt från ett nästan tomt batteri, vilket man aldrig kommer göra varje dag då det skadar batteriet, kostar 45 kr eftersom de flesta elbolagen tar 50 öre per kW och bilen har ett 90 kWh batteri som ger en räckvidd på 430 km, enligt amerikanska naturskyddsverkets testcykel. En full tank på en bil med förbränningsmotor kostar drygt 600 kr när bensinen kostar drygt 13 kr/liter som det gör i skrivande stund.
Om man laddar bilen med el slipper man problemet att man behöver importera fossila bränslen från extremt ostabila diktaturer som exempelvis Saudiarabien och andra länder i Mellanöstern. Elen som görs i Sverige kommer 90% av gångerna, enligt sidan ”Svensk Energi”, från kärnkraft och vattenkraft som är, mer eller mindre, miljövänliga och som dessutom inte släpper ut någon koldioxid och är därmed bättre än förbränning av fossila bränslen.
Självklart kommer en del elbilsskeptiker att klaga och ställa massor med argument att elbilar är dåliga och att de inte har någon framtid. En av de största argumenten är att det tar lång tid att ladda en elbil. Elbilar laddas mest under natten när det inte körs, precis som andra bilar som mest körs under dagen. Även om laddningen tar 6-8 timmar så kommer det ske under natten då bilen inte används. Du kommer bara att märka av de 10-20 sekunderna som det tar att ansluta landkontakten till bilen. Att ladda en elbil behöver ingen speciell dyr laddstation, utan kan laddas från vanliga eluttag och trefasuttag som finns i vanliga hem. En undersökning gjord av Tesla Club Sweden bland 10% av ägare av Tesla Model S visar att 82% av alla tillfrågade använder vanliga trefasuttag och 6% använder vanliga eluttag. Under långresor kan man ladda elbilar från ett nästan tomt batteri till 80% på 30 minuter, detta utnyttjas av elbilsägare och passagerare som pauser för att äta och andra saker som ägare av vanliga bilar med förbränningsmotor är tvungna att avbryta sin färd, detta leder till en tidsvinst för elbilsägare och en tidsförlust för ägare av bilar med förbränningsmotor.
Elbilsskeptiker kommer även komma fram med argumenten att vätgasbilar är bättre än elbilar eftersom att det tar kortare tid att fylla en tank med vätgas än att ladda en elbil och att vätgasbilar har en längre räckvidd än elbilar. Vid Geen Car Reports provkörning av vätgasbilen Hyundai Tucson i Kalifornien tog det 1 minut för vätgaspumpen att få upp trycket i vätgasslangen för att ens kunna få fram gasen eftersom vätgas kan bara tankas vid ett högt tryck, sedan tog det 10 minuter att tanka bilen till en tredjedel av tankens volym. Även om man tankar vätgasbilar på samma sätt som bensinbilar och dieselbilar innebär det inte att det tar lika lång tid. Du kan dessutom bara tanka vätgasbilar på tre platser i Sverige enligt organisationen ”Vätgas Sverige”. Dessa mackar finns bara i Stockholm, Göteborg och Malmö. Enligt sidan ”Fuel Cell Insider” finns ett 50-tal mackar i Japan och endast 10 i USA.
Även om tanken att äga en elbil verkar vara främmande hos en del människor, så är elbilar ett effektivt transportsätt som är här för att stanna. Vem vet, om fem år äger kanske den största elbilsskeptikern en elbil.
Alen Lagumdzija
S:t Iliansskolan
Enköping
Edit: ändrat ett par formuleringar
Sent from my SM-G925F using Tapatalk
Senast redigerad av alen01l, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Skoluppgift - debattartikel om elbilar
För egen del betalde jag 69.26 med nätavgifter och skatt för varje ytterligare kWh som jag köper
Bor i zon 4 så har dyraste nätavgiften
Bor i zon 4 så har dyraste nätavgiften
Oldsmobile Cutlass 1966, Tesla Roadster Sport 2,5 #528, Fiat 500 E La Prima 2021 

Skoluppgift - debattartikel om elbilar
Jag skulle inte använda ordet "batteritorsk" som du använt på två ställen.. Jag förstår av sammanhanget att det ordet för dig betyder att batteriet börjar bli tomt, men för mig har det en explicit negativ betydelse: Ordet torska är för mig slang för att misslyckas (ex: Kalle torskade på uppkörningen), och soppatorsk betyder för mig att ofrivilligt köra slut på bensintanken och bli stående vid vägkanten. Batteritorsk läser jag därför som att man misslyckas med att ha kontroll på sin laddning, kör slut på ström och blir stående.
Är det någon annan som gör samma tolkning som jag, eller är batteritorsk ett neutralt vedertaget uttryck för att börja få slut på laddning?
Är det någon annan som gör samma tolkning som jag, eller är batteritorsk ett neutralt vedertaget uttryck för att börja få slut på laddning?
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Re: Skoluppgift - debattartikel om elbilar
Självklart ska jag ändra det...Herr X skrev:Jag skulle inte använda ordet "batteritorsk" som du använt på två ställen.. Jag förstår av sammanhanget att det ordet för dig betyder att batteriet börjar bli tomt, men för mig har det en explicit negativ betydelse: Ordet torska är för mig slang för att misslyckas (ex: Kalle torskade på uppkörningen), och soppatorsk betyder för mig att ofrivilligt köra slut på bensintanken och bli stående vid vägkanten. Batteritorsk läser jag därför som att man misslyckas med att ha kontroll på sin laddning, kör slut på ström och blir stående.
Är det någon annan som gör samma tolkning som jag, eller är batteritorsk ett neutralt vedertaget uttryck för att börja få slut på laddning?
Tack Herr X
Edit: nu är det ändrat till "ett nästan tomt batteri"
Sent from my SM-G925F using Tapatalk
- Oppfinnarn
- Teslaägare
- Inlägg: 484
- Blev medlem: 08 aug 2015 11:11
- Ort: Bjärred
Re: Skoluppgift - debattartikel om elbilar
Kostnaden är nog snarare 1 kr per kWh (du har skrivit 50 öre per kW), så priset får bli 90 kr, det är mer korrekt. Men fortfarande mer än 6 gånger billigare än motsvarande tank med bensin
.

#Oppfinnarn went Electric 2015-10-02.... Blå Model S 70D samt ytterligare en Modell S 75D inköpt 2018-09-28 ... och efter mer än 32000 mil med elbil, varför bara ha två Tesla Model S... när man kan ha tre, så det blev en Model S AWD 2023-12-22
....

Re: Skoluppgift - debattartikel om elbilar
Kul uppgift. 
Förslagsvis lägga till orden "via snabbladdare" i följande mening:
Sen funderar jag lite över din mening Att ladda elbilen med störst batteri på marknaden, Tesla Model S, fullt från ett nästan tomt batteri, vilket man aldrig kommer göra varje dag då det skadar batteriet,
Största anledningen att det inte behöver laddas från tomt till fullt varje dag är att de flesta långt ifrån kör slut på det varje dag. Snittbilisten i Sverige kör inte ens 1300 mil per år, det är inte ens 4 mil per dag. (Källa http://teknikensvarld.se/svenskarna-kor ... ar-154788/)
Teslaägare kör möjligen lite mer... jag förstår dom..
Men även de flesta Teslaägare laddar nog sällan till mer än 80% under natten.. Det behövs inte..
Själv betalar jag med överföringsavgiften för el (som tillkommer från nätägaren för alla) ca 65 öre/kwh. Då har jag ett väldigt billigt elavtal.. Snittet ligger nog närmre 1kr/kwh med alla avgifter inräknade. Det blir ändå väldigt mycket billigare per mil än med en fossil-bil.

Förslagsvis lägga till orden "via snabbladdare" i följande mening:
Under långresor kan man via snabbladdare ladda elbilar från ett nästan tomt batteri till 80% på 30 minuter.
Sen funderar jag lite över din mening Att ladda elbilen med störst batteri på marknaden, Tesla Model S, fullt från ett nästan tomt batteri, vilket man aldrig kommer göra varje dag då det skadar batteriet,
Största anledningen att det inte behöver laddas från tomt till fullt varje dag är att de flesta långt ifrån kör slut på det varje dag. Snittbilisten i Sverige kör inte ens 1300 mil per år, det är inte ens 4 mil per dag. (Källa http://teknikensvarld.se/svenskarna-kor ... ar-154788/)
Teslaägare kör möjligen lite mer... jag förstår dom..

Men även de flesta Teslaägare laddar nog sällan till mer än 80% under natten.. Det behövs inte..
Själv betalar jag med överföringsavgiften för el (som tillkommer från nätägaren för alla) ca 65 öre/kwh. Då har jag ett väldigt billigt elavtal.. Snittet ligger nog närmre 1kr/kwh med alla avgifter inräknade. Det blir ändå väldigt mycket billigare per mil än med en fossil-bil.

Senast redigerad av joel80, redigerad totalt 1 gånger.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Re: Skoluppgift - debattartikel om elbilar
Borlänge har också fordonsgas (du bör kolla upp det på www.borlange-energi.se )
Tesladrömmare
Re: Skoluppgift - debattartikel om elbilar
Bra ämne! 
Tekniskt sett så är vätgasbilen du refererar till också en elbil. Skillnaden är att vätgasen är energibäraren istället för batteriet men det är el som driver motorn i båda fallen. Kanske inget din SO-lärare reflekterar över men bra att veta.
Att vätgas sedan är en skitide jämfört med batteri kan bli ett ämne för nästa uppsats. Keep it up

Tekniskt sett så är vätgasbilen du refererar till också en elbil. Skillnaden är att vätgasen är energibäraren istället för batteriet men det är el som driver motorn i båda fallen. Kanske inget din SO-lärare reflekterar över men bra att veta.
Att vätgas sedan är en skitide jämfört med batteri kan bli ett ämne för nästa uppsats. Keep it up

- selfish
- Teslaägare
- Inlägg: 272
- Blev medlem: 19 dec 2015 08:42
- Ort: Fjollträsk - men född i Norrbotten
Re: Skoluppgift - debattartikel om elbilar
Bra skrivet
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Skickat från min iPhone med Tapatalk
P3D | Shareholder
Re: Skoluppgift - debattartikel om elbilar
Bra skrivet.
Två förslag: Istället för att skriva att det skadar batteriet att ladda fullt så skulle jag istället skriva att det ökar livslängden att inte ladda fullt varje dag. Och eftersom man klarar sig utmärkt med ett batteri som laddas till säg 70-80% för vardaglig körning så upplever elbilsägaren detta inte som en begränsning.
Angående vätgasbilar skulle du kunna tillägga att dessa visserligen drivs av en elmotor, men på grund av den dåliga verkningsgraden i samband med tillverkning och distribution av vätgasen, har vätgasbilar i praktiken en lika stor eller rentav större miljöpåverkan än bensinbilar.
Två förslag: Istället för att skriva att det skadar batteriet att ladda fullt så skulle jag istället skriva att det ökar livslängden att inte ladda fullt varje dag. Och eftersom man klarar sig utmärkt med ett batteri som laddas till säg 70-80% för vardaglig körning så upplever elbilsägaren detta inte som en begränsning.
Angående vätgasbilar skulle du kunna tillägga att dessa visserligen drivs av en elmotor, men på grund av den dåliga verkningsgraden i samband med tillverkning och distribution av vätgasen, har vätgasbilar i praktiken en lika stor eller rentav större miljöpåverkan än bensinbilar.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Skoluppgift - debattartikel om elbilar
Alen, vill verkligen berömma dig för din ambitionsnivå. Väldigt kul och smart att du använder forumet för att stryka ditt arbete.alen01l skrev:Hej alla!
Jag fick en uppgift av min SO-lärare att skriva en debattartikel för elbilar. Om ni har tid vill jag gärna att ni läser igenom den och lämnar synpunkter.
Tack på förhand!
Alen Lagumdzija
Elbilar - En överdriven miljötrend eller en vardagssak om fem år?
Du sätter dig i din varma bil som inte gör några ljud som du kan höra. När du kör iväg vet du att din bil inte gör några som helst utsläpp. Vad är detta för magisk värld? Gör som 18000+ svenskar har gjort. Köp elbil!
Elbilar är mycket billigare i drift. Elbilar behöver nästan aldrig gå på service, eftersom motorn är den enda stora rörliga delen i en elbil jämfört med 200+ i motorn i din typiska Volvo. Att ladda en elbil är nästan gratis. Att ladda elbilen med störst batteri på marknaden, Tesla Model S, fullt från ett nästan tomt batteri, vilket man aldrig kommer göra varje dag då det skadar batteriet, kostar 45 kr eftersom de flesta elbolagen tar 50 öre per kW och bilen har ett 90 kWh batteri som ger en räckvidd på 430 km, enligt amerikanska naturskyddsverkets testcykel. En full tank på en bil med förbränningsmotor kostar drygt 600 kr när bensinen kostar drygt 13 kr/liter som det gör i skrivande stund.
Om man laddar bilen med el slipper man problemet att man behöver importera fossila bränslen från extremt ostabila diktaturer som exempelvis Saudiarabien och andra länder i Mellanöstern. Elen som görs i Sverige kommer 90% av gångerna, enligt sidan ”Svensk Energi”, från kärnkraft och vattenkraft som är, mer eller mindre, miljövänliga och som dessutom inte släpper ut någon koldioxid och är därmed bättre än förbränning av fossila bränslen.
Självklart kommer en del elbilsskeptiker att klaga och ställa massor med argument att elbilar är dåliga och att de inte har någon framtid. En av de största argumenten är att det tar lång tid att ladda en elbil. Elbilar laddas mest under natten när det inte körs, precis som andra bilar som mest körs under dagen. Även om laddningen tar 6-8 timmar så kommer det ske under natten då bilen inte används. Du kommer bara att märka av de 10-20 sekunderna som det tar att ansluta landkontakten till bilen. Att ladda en elbil behöver ingen speciell dyr laddstation, utan kan laddas från vanliga eluttag och trefasuttag som finns i vanliga hem. En undersökning gjord av Tesla Club Sweden bland 10% av ägare av Tesla Model S visar att 82% av alla tillfrågade använder vanliga trefasuttag och 6% använder vanliga eluttag. Under långresor kan man ladda elbilar från ett nästan tomt batteri till 80% på 30 minuter, detta utnyttjas av elbilsägare och passagerare som pauser för att äta och andra saker som ägare av vanliga bilar med förbränningsmotor är tvungna att avbryta sin färd, detta leder till en tidsvinst för elbilsägare och en tidsförlust för ägare av bilar med förbränningsmotor.
Elbilsskeptiker kommer även komma fram med argumenten att vätgasbilar är bättre än elbilar eftersom att det tar kortare tid att fylla en tank med vätgas än att ladda en elbil och att vätgasbilar har en längre räckvidd än elbilar. Vid Geen Car Reports provkörning av vätgasbilen Hyundai Tucson i Kalifornien tog det 1 minut för vätgaspumpen att få upp trycket i vätgasslangen för att ens kunna få fram gasen eftersom vätgas kan bara tankas vid ett högt tryck, sedan tog det 10 minuter att tanka bilen till en tredjedel av tankens volym. Även om man tankar vätgasbilar på samma sätt som bensinbilar och dieselbilar innebär det inte att det tar lika lång tid. Du kan dessutom bara tanka vätgasbilar på tre platser i Sverige enligt organisationen ”Vätgas Sverige”. Dessa mackar finns bara i Stockholm, Göteborg och Malmö. Enligt sidan ”Fuel Cell Insider” finns ett 50-tal mackar i Japan och endast 10 i USA.
Även om tanken att äga en elbil verkar vara främmande hos en del människor, så är elbilar ett effektivt transportsätt som är här för att stanna. Vem vet, om fem år äger kanske den största elbilsskeptikern en elbil.
Alen Lagumdzija
S:t Iliansskolan
Enköping
Edit: ändrat ett par formuleringar
Sent from my SM-G925F using Tapatalk
Bravo!
MY P 2023 Vit/Svart beställd 18 maj 23
MY LR 2021 Svart/Svart
M3 P 2021 Svart/Svart
M3 LR 2019 Vit/Svart
M3 SR+ 2019 Röd/Vit
X60D 2018 Grå/Creme
S90D 2016 Svart/Svart
MY LR 2021 Svart/Svart
M3 LR 2019 Vit/Svart
M3 SR+ 2019 Röd/Vit
X60D 2018 Grå/Creme
S90D 2016 Svart/Svart
Re: Skoluppgift - debattartikel om elbilar
Om du vill förstärka argumenten runt bränsleceller så bör du nämna att en effektiviteten. Om vi väljer att lagra energin i vätgas istället för batterier så får man ut ungefär 1/3 av energin, alltså 19-23kWh av ursprungliga 100 istället för 69kWh i batteri fallet. Det gör att bränslecellen aldrig kommer kunna konkurrera med batterier på lika vilkor. Däremot går det att framställa vätgas från naturgas och då blir går det göra billigare, tyvärr då inte alls miljövänligt globalt sett.
http://tonyseba.com/toyota-vs-tesla-can ... -vehicles/
PS glöm inte r i Green Car Report
http://tonyseba.com/toyota-vs-tesla-can ... -vehicles/
PS glöm inte r i Green Car Report

- Elbilisten
- Inlägg: 463
- Blev medlem: 11 sep 2015 21:38
Re: Skoluppgift - debattartikel om elbilar
Bra skrivet! Om du vill ha en lite längre text kan du kanske skriva lite om:
Hur avgaser och onödigt trafikbuller påverkar hälsan.
Körglädje i elbil. Avbrottsfri acceleration utan ökat buller och one-pedal-driving med regenerativ bromsning.
Hur avgaser och onödigt trafikbuller påverkar hälsan.
Körglädje i elbil. Avbrottsfri acceleration utan ökat buller och one-pedal-driving med regenerativ bromsning.
Re: Skoluppgift - debattartikel om elbilar
Bra argumenterat i texten. Balanserat tycker jag.
Rent grammatiskt skulle jag inte använda ordet "elbil" i varje mening. Utan "de".
Exv.
Elbilar är mycket billigare i drift. De behöver nästan aldrig IN på service, eftersom motorn är den enda stora rörliga delen i dem jämfört med 200+ i motorn i din typiska Volvo. Att ladda en elbil är nästan gratis.
Rent grammatiskt skulle jag inte använda ordet "elbil" i varje mening. Utan "de".
Exv.
Elbilar är mycket billigare i drift. De behöver nästan aldrig IN på service, eftersom motorn är den enda stora rörliga delen i dem jämfört med 200+ i motorn i din typiska Volvo. Att ladda en elbil är nästan gratis.
MODEL Y, DM LR Midnight Silver, Induction 20"
MODEL ≡, DM LR Svart Aero FSD
Nissan Leaf -15