Solceller, hur många år innan positivt kassaflöde?

Här diskuterar vi miljöteknik.

Moderator: Redaktion

ekonomisk trygghet

Solceller, hur många år innan positivt kassaflöde?

Inlägg av ekonomisk trygghet »

Hej!

Är det någon här som är bra på matte och har lite koll på hur lönsamt det är med solceller på villan?

Såg att vattenfall hade ett solcellspaket för ca 70 000 kr nu där allt ingår (installation, växelriktare, m.m...) Enligt vattenfall skall paketet kunna producera ca 3 192 kilowattimmar per år. Jag funderar på om det går att få ett positivt kassaflöde redan från start genom att låna dessa 70 000 kr från banken (låna upp på huset) och sedan låta solcellerna "betala" räntan + eventuell amortering?

Låt säga att man lyckas binda lånet på 3 år till en ränta på 2%. Då landar månadskostnaden på 116 kr enbart för räntan. Låt säga att man även amorterar 200 kr per månad då landar totalsumman på ca 316 kr första året.

Givetvis spelar elpriset från "vanlig" el in en hel del här men har jag tänkt rätt i min kalkyl, går det att få ett positivt kassaflöde med solceller från start?

(ber om ursäkt för om texten är lite osammanhängande)

Mvh
Ekonomisk Trygghet
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Solceller, hur många år innan positivt kassaflöde?

Inlägg av Bjelke »

Ska man räkna in på sista öret så bör man isf ta med att räntan kommer att kosta 0,7x116kr (man får ju tillbaks 30% av räntan från staten iaf än så länge)
Sedan är kanske 200kr amortering/månad precis på gränsen, jag skulle iaf sätta 20år på livslängden för att inte lura mig själv (och det vore ändå ff på gränsen)...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
drakbane
Teslaägare

Inlägg av drakbane »

Trevlig tanke.
Drar man de på 20 år så blir månadsbetalningen, i min uträkning, 354.- innan rntavdr.
354x12=4200
Så med dagen elpriser e de ingen fantastisk affär.

/Sony Z3 Dual
http://---
-15 Model S P90D SÅLD
-17 Model X P100DL SÅLD
-16 Model S 90D Frubil
Kör själv dotterns Aygo medans hon luffar runt i Asien, letar elbil med drag...
Inget drag ingen 3a
Användarvisningsbild
Plinder
Teslaägare

Inlägg av Plinder »

Det måste ju gå att göra det billigare än vad vattenfalls paket kostar? Mer specifikt så behöver förstås priset per installerad kwh/år produktion minska. Man kan göra det mesta av installationen själv (aldrig har man så bra lön som när man gör hantverksjobb åt sig själv :)), utöver det har man kostnader för växelriktare och panelerna som kanske också kan göras så prisvärt som möjligt? Jag tittar själv på att lägga ungefär 100-150kkr på en anläggning. Min förhoppning är att ha igen investeringen på 10 år, oräknat räntan förstås.
Användarvisningsbild
Jojo
Teslaägare

Inlägg av Jojo »

Du kan få statligt bidrag, i nuläget väl 20% för privatperson om jag minns rätt (35% för företag), som minskar Din investeringskostnad. Sedan beror amorteringen på produktiviteten (läge, soltimmar) och elpriset samt den förväntade räntan på lånet om Du ska ta ett sådant. Vanligtvis beräknas en sådan anläggning amorteras inom 10 år med en beräknad livslängd på ca 25 år. Det blir en lönsam sak i längden, plus att värdet på fastigheten brukar öka.
Användarvisningsbild
leiflodde
Teslaägare

Inlägg av leiflodde »

Jag gav ca 80 000:- för mitt paket enligt nedan och + lite för el jobbet, men monterade själva så 0:- där.

6,1kW Solcellspaket 50623 QCell Q.Pro-G3 265Wt Poly 23 Styck
504270 Fronius Symo 6.0-3-M 1 Styck

Säg att kostnaden blev 65 000:- efter skatterabatt och utan ev. ränta så bör återbetalningstiden hamna på 10-12 år beroende på solinstrålningen och sen betalas också elen normalt med skattade pengar så någon timmar mindre/ månad kan man ju jobba med egen anläggning :)

Bifogar ett litet dokument där jag klippt ut min produktion från året som startade i mitten av januari.
produktion 1.pdf
Basunen

Inlägg av Basunen »

ekonomisk trygghet skrev:
Hej!

Är det någon här som är bra på matte och har lite koll på hur lönsamt det är med solceller på villan?

Såg att vattenfall hade ett solcellspaket för ca 70 000 kr nu där allt ingår (installation, växelriktare, m.m...) Enligt vattenfall skall paketet kunna producera ca 3 192 kilowattimmar per år. Jag funderar på om det går att få ett positivt kassaflöde redan från start genom att låna dessa 70 000 kr från banken (låna upp på huset) och sedan låta solcellerna "betala" räntan + eventuell amortering?

Låt säga att man lyckas binda lånet på 3 år till en ränta på 2%. Då landar månadskostnaden på 116 kr enbart för räntan. Låt säga att man även amorterar 200 kr per månad då landar totalsumman på ca 316 kr första året.

Givetvis spelar elpriset från "vanlig" el in en hel del här men har jag tänkt rätt i min kalkyl, går det att få ett positivt kassaflöde med solceller från start?

(ber om ursäkt för om texten är lite osammanhängande)

Mvh
Ekonomisk Trygghet
Skicka adress och årsförbrukning till fridholm@ppam.se så får du en komplett beräkning på din fastighet. Förvänta dig 11 år payoff, 25 års garanti, som att köpa el för 60 öre/kWh. Lönsamt och klimatsmart.
Moped Express Radexi 1956, fossil
Nimbus 21 DC, akrylat bensin
6,2 kWp solenergi
Basunen

Inlägg av Basunen »

Ger 10% avkastning på investerat kapital.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Moped Express Radexi 1956, fossil
Nimbus 21 DC, akrylat bensin
6,2 kWp solenergi
Skriv svar