Utvärdera batteri på MS korrekt?

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

ready4tesla

Utvärdera batteri på MS korrekt?

Inlägg av ready4tesla »

Hur kollar jag verklig batteristatus?

1) köra ner lugnt tills larm och mäta uttagna kWh?

2) köra ner till visst värde och sedan jämföra med referensvärde?

Tacksam för tips!
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare

Re: Utvärdera batteri på MS korrekt?

Inlägg av apkungen »

Ta med ett dieselaggregat och köra tills du får stopp. Diesla in lite el, kör till närmaste laddare. Kolla urtagna kWh.
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av e5m1r »

Typical minskar med degraderad batteri
Så bilen ljuger inte om kapacitet ian man säga
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Nej, men om det var länge sedan man laddade ur/laddade fullt kan den visa några procent fel.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
sondell
Teslaägare

Inlägg av sondell »

apkungen skrev:
Ta med ett dieselaggregat och köra tills du får stopp. Diesla in lite el, kör till närmaste laddare. Kolla urtagna kWh.
Är ju enda säkra ja. Med samma effektuttag bägge gångerna. Högt effektuttag minskar kWh tillgängligt som TS väl var inne på.

Eller skaffa en can bus läsare
http://elbilforum.no/forum/index.php?topic=26653.60
Lite sugen själv...
http://store.evtv.me/proddetail.php?pro ... Kit&cat=28

Typical km kan funka. Om man kollar vad 1 tkm är på bilen. Total energy förbrukat i förhållande till tkm förbrukat. Men nollnivån kan dock ha förändrats, det har man inte koll på. Och batteriet jan vara obalanserat som bylund var inne på.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

Jag kan väl säga att tillgängligt i mitt batteri måste vara 167 Wh x 425 = 71kWh är det rätt på 85D och den dra så mycket i så låg fart?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
lem
Teslaägare

Inlägg av lem »

Kan man beräkna skillnaden mellan ladda 80% och sedan köra ner tills stopp resp 100% tills stopp för att få verklig batteristatus? Jag förmodar att 80% innebär att laddning avslutas vid lägre spänning och man då verkligen kan ansätta att körsträcka vid 80% stämmer hyggligt väl och man därigenom också kan beräkna 100%?

Kan man se hur länge sedan man verkligen körde ner batteriet i botten eller kan bilen själv köra en komplett analys genom att dra ner batteriet i botten?

Det finns väldigt bra statistik på Leaf's batteridegradation och spridning mellan individer. Finns det motsvarande för Tesla? 7% tapp på 12.000 mil verkar som rimligt?

(Det är attans så mycket svårare att köra ner 85kWh i botten än 20kWh. Helst vill man ju kunna knuffa/sakta rulla bilen till kontakt när batteriet är tomt. Stämmer varningarna på Tesla eller liknar den Leaf's urusla logik (tvärlåsning)?)
Hälsningar
Lars

MY 4WD privatleasad för att ersätta ”Bettan”. Hon (MS 75) fungerar numera oklanderligt och fri el är fantastiskt. Min sjunde elbil efter Renault Clio electrique, Citroen Berlingo, Mercedes A-klass Electric och Nissan Leaf 24.
Användarvisningsbild
sondell
Teslaägare

Inlägg av sondell »

lem skrev:
Kan man beräkna skillnaden mellan ladda 80% och sedan köra ner tills stopp resp 100% tills stopp för att få verklig batteristatus? Jag förmodar att 80% innebär att laddning avslutas vid lägre spänning och man då verkligen kan ansätta att körsträcka vid 80% stämmer hyggligt väl och man därigenom också kan beräkna 100%?

Kan man se hur länge sedan man verkligen körde ner batteriet i botten eller kan bilen själv köra en komplett analys genom att dra ner batteriet i botten?

Det finns väldigt bra statistik på Leaf's batteridegradation och spridning mellan individer. Finns det motsvarande för Tesla? 7% tapp på 12.000 mil verkar som rimligt?

(Det är attans så mycket svårare att köra ner 85kWh i botten än 20kWh. Helst vill man ju kunna knuffa/sakta rulla bilen till kontakt när batteriet är tomt. Stämmer varningarna på Tesla eller liknar den Leaf's urusla logik (tvärlåsning)?)
På slutet kör man efter kW begränsningen. Har visat hur det see ut för mig på bloggen
http://tesla.sondell.biz/?p=2285
Användarvisningsbild
sondell
Teslaägare

Inlägg av sondell »

Pontus skrev:
Jag kan väl säga att tillgängligt i mitt batteri måste vara 167 Wh x 425 = 71kWh är det rätt på 85D och den dra så mycket i så låg fart?
Beror väl på hur långt den gått. Men 167 Wh/km. Det lät väldigt lågt. Säker på att du har det på en typical km. Jag har 189-190 Wh/km (187-188 med range mode) och har haft samma i över 1.5 år iaf. Med det får jag 72 kWh före min reserv som jag ett par gånger funnit ut att den är ca 3 kWh under 0 tkm. Så jag har då 75 kWh tillgängligt totalt i så fall (varav 3 kWh under 0 tkm). Så är det 4 kWh i batteribuffer.

En ny 85D blev nyligen avläst med can bus läsare, finns på elbilforum.no, och visade sig då ha 79.3 kWh och 4 kWh i buffer. Om jag hade samma från början (jag har annat batteri, typ D) så har jag tappat 5 %.

När man själv kör 100-0 (eller under 0) för att kolla Total Energy så är tillgänglig energi beroende på effektuttaget. Kan ju vara värt att tänka på. Man får ut mindre energi ur batteriet vid högre effektuttag än det som man utgått ifrån för att komma fram till "märkenergi" på batteriet. Lägre effektuttag kan nog på samma sätt ge marginellt mer. Blåser man på i 140 km/h på motorväg en kall vinterdag så kommer även denna effekt märkas som kortare räckvidd.

EDIT: vad du menade med dra mycket i låg fart förstod jag inte eftersom det inte framgick av sammanhanget.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

lem skrev:
Du menar något liknande detta?
https://steinbuch.wordpress.com/2015/01 ... tion-data/
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

sondell skrev:
Pontus skrev:
Beror väl på hur långt den gått. Men 167 Wh/km. Det lät väldigt lågt. Säker på att du har det på en typical km. Jag har 189-190 Wh/km (187-188 med range mode) och har haft samma i över 1.5 år iaf. Med det får jag 72 kWh före min reserv som jag ett par gånger funnit ut att den är ca 3 kWh under 0 tkm. Så jag har då 75 kWh tillgängligt totalt i så fall (varav 3 kWh under 0 tkm). Så är det 4 kWh i batteribuffer.

En ny 85D blev nyligen avläst med can bus läsare, finns på elbilforum.no, och visade sig då ha 79.3 kWh och 4 kWh i buffer. Om jag hade samma från början (jag har annat batteri, typ D) så har jag tappat 5 %.

När man själv kör 100-0 (eller under 0) för att kolla Total Energy så är tillgänglig energi beroende på effektuttaget. Kan ju vara värt att tänka på. Man får ut mindre energi ur batteriet vid högre effektuttag än det som man utgått ifrån för att komma fram till "märkenergi" på batteriet. Lägre effektuttag kan nog på samma sätt ge marginellt mer. Blåser man på i 140 km/h på motorväg en kall vinterdag så kommer även denna effekt märkas som kortare räckvidd.

EDIT: vad du menade med dra mycket i låg fart förstod jag inte eftersom det inte framgick av sammanhanget.
Jag körde halva sträckan i 75 km/h och andra halvan i 60 km/h utan klimatanläggningen, båda i Range mode. När jag tittade i butiken på deras beräkning så ska en 90D gå 585 km i 70 km/h vilket är väldigt mycket mer än vad jag kom. Så frågan är ska den dra så mycket i så låg hastighet?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av e5m1r »

Pontus skrev:
sondell skrev:
Pontus skrev:

Jag körde halva sträckan i 75 km/h och andra halvan i 60 km/h utan klimatanläggningen, båda i Range mode. När jag tittade i butiken på deras beräkning så ska en 90D gå 585 km i 70 km/h vilket är väldigt mycket mer än vad jag kom. Så frågan är ska den dra så mycket i så låg hastighet?
585km lär du inte komma i om det inte ör 25grader ute vindstilla och du kör hela sträckan på en plan yta :)

Slå över mätningen till typical då kommer du närmare verkligheten i alla fall på sommaren
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
sondell
Teslaägare

Inlägg av sondell »

Pontus. Blandade du äpplen och päron här kanske? Tog du hur långt du kom multiplicerat med en range Wh/km? I så fall måste du istället kolla hut manga range tm du gjorde av med. Det är det du ska multiplicera med.

Annars använd typical.
1. Kör X tkm (något som är långt nog) och kolla vad "TKM = Total Energy / X" blir.
2. Ta din fulla typical km range och multiplicera med TKM från ovan.
Kräver balanserat batteri och så måste du ju veta hur mycket du har under 0 tkm för att få ett bra begrepp om totalen.

Range är beroende av förhållandena som tidigare sagts. Har ju tidigare gjort egna beräkningar på detta
http://tesla.sondell.biz/wp-content/upl ... range1.png
från
http://tesla.sondell.biz/?p=2060
Varierar rätt mkt vid 70 km/h som du ser ;).
Laddvin

Inlägg av Laddvin »

lem skrev:

Jag har för mig att bilen automatiskt kalibrerar en batterigrupp i taget genom att tillfälligt tömma en grupp i batteripacket, och sedan balansera laddnivån med de andra grupperna igen, så batterierna borde ju vara kalibrerade automatiskt.

Menar du att man inte får rulla bilen? Så länge man lägger i "Tow mode" och puttar den långsamt så borde det ju gå bra. Bjørn Nyland har en video när han puttar sin bil till en Supercharger.

Skickat från min HTC One via Tapatalk
Edvin - Kör NIO ET5 under SECC 2024
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

sondell skrev:
Pontus. Blandade du äpplen och päron här kanske? Tog du hur långt du kom multiplicerat med en range Wh/km? I så fall måste du istället kolla hut manga range tm du gjorde av med. Det är det du ska multiplicera med.

Annars använd typical.
1. Kör X tkm (något som är långt nog) och kolla vad "TKM = Total Energy / X" blir.
2. Ta din fulla typical km range och multiplicera med TKM från ovan.
Kräver balanserat batteri och så måste du ju veta hur mycket du har under 0 tkm för att få ett bra begrepp om totalen.

Range är beroende av förhållandena som tidigare sagts. Har ju tidigare gjort egna beräkningar på detta
http://tesla.sondell.biz/wp-content/upl ... range1.png
från
http://tesla.sondell.biz/?p=2060
Varierar rätt mkt vid 70 km/h som du ser ;).
Jag gjorde så att jag tittade på förbrukningen "since last charged" på displayen ovan ratten. Vill minnas att den visade 167 W/km och jag hade kört 419 km och hade 5 kvar på typical och 6 kvar på projected i stora skärmen. Men om den då inte tagit med tex de 15 km som försvann ifrån typical range under natten eller något annat så kan det ju vara så att jag totalt gjort av med mer än den enkla multiplikationen visar.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Användarvisningsbild
sondell
Teslaägare

Inlägg av sondell »

Ok. Nej de som försvann under natten räknas inte med. Så 20 km, ca 4 kWh utöver det du körde. Ca 75 kWh totalt. Låter precis som det ska. Och 3 mer än mig. Så har du säkert en del under noll du också då.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

sondell skrev:
Ok. Nej de som försvann under natten räknas inte med. Så 20 km, ca 4 kWh utöver det du körde. Ca 75 kWh totalt. Låter precis som det ska. Och 3 mer än mig. Så har du säkert en del under noll du också då.
Ryktet säger ju 20 km i reserv vilket jag aldrig provat men då är det ju 4 kWh till och då skulle totalen hamna på 78-79. Kanske ok då efter 2500 mil.
Då är väl bara frågan om bilen ska dra så mycket i så låg fart?
Speciellt om Tesla själva säger att en 90D ska dra under 137 Wh/km i 70 km/h.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Användarvisningsbild
sondell
Teslaägare

Inlägg av sondell »

Pontus skrev:
sondell skrev:
Ryktet säger ju 20 km i reserv vilket jag aldrig provat men då är det ju 4 kWh till och då skulle totalen hamna på 78-79. Kanske ok då efter 2500 mil.
Då är väl bara frågan om bilen ska dra så mycket i så låg fart?
Speciellt om Tesla själva säger att en 90D ska dra under 137 Wh/km i 70 km/h.
Nytt batteri är ju 79. Uppmätt nyligen som jag skrev. Och 3 kWh hade jag i reserv. Kolla länken till bloggen tidigare, där testar jag det.
Väldigt känsligt för yttre omständigheter vid så låg fart och förbrukning som du kanske såg på mina plots. Dina 167 är inte illa.
Skriv svar