kanibaliserar model 3 model s?
Moderator: Redaktion
kanibaliserar model 3 model s?
kanibaliserar model 3 försäljningen mycket på model s tror ni? i så fall hur mycket?
Re: kanibaliserar model 3 model s?
Om det inte hade varit för den långa väntetiden så hade den säkert gjort det men nu har Tesla fått extremt mycket media runt sig och när många förstår att det är så lång väntetid på Model 3 så väljer de nog att kolla mer på Model S och X.Kalle skrev:kanibaliserar model 3 försäljningen mycket på model s tror ni? i så fall hur mycket?
- AGCF
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/alexander7331
- Kontakt:
Absolut. S måste uppdateras snarast. Annars kommer S försäljningssiffror inte att öka.
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
- Gustafsson
- Teslaägare
Jag hade nog köpt en model 3 istället för min S om den funnits och om den varit stor nog (= minst lika stor som min PRIUS Plug-in). Den borde ge en oslagbart billigt ägande som leasingbil, samtidigt som den har de fördelar man vill ha ut av en elbil.
Nu är jag inte så säker längre, skulle tom kunna tänka mig att växla upp till en P90 nästa gång det blir dags bara för nöjesfaktorn...Det får bli det eller en Roadster också
...
Valen kommer inte att bli lättare framöver.
Nu är jag inte så säker längre, skulle tom kunna tänka mig att växla upp till en P90 nästa gång det blir dags bara för nöjesfaktorn...Det får bli det eller en Roadster också

Valen kommer inte att bli lättare framöver.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Om fler är som jag så gör den det. Jag köpte Model S för att den var den enda elbil med lite räckvidd, men kostade mycket mer än vad jag normal ville lägga på en bil. Model 3 uppfyller mer än väl mina krav på räckvidd och annat, så om ett par år hade jag köpt Model 3 och inte Model S.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
What he said ^
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
+1Surfaren skrev:What he said ^
Men å andra sidan har man fått smak på ModS nu, undrar om man kommer att tycka att Mod3 blir för liten. Och vanlig...
S Plaid Svart 2023-
XP Svart 2020-2023
X100D Vit 2017-2020
S85 Blå 2014-2017
XP Svart 2020-2023
X100D Vit 2017-2020
S85 Blå 2014-2017
Sedan kan S kanske sälja lite på 4 månaders leveranstid istället för 3 år om man lägger en beställning 2018.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Personligen fick jag ha-begär för Model S redan 2009, men det var verkligen inte bilens storlek som jag tilltalades av.
Jag reserverade tidigt och fick leverans 2013 av en bil som stod för något nytt samtidigt som jag gillade utseendet, prestandan och att det var en elbil som fungerade i praktiken.
Hade det varit Model 3 som kommit först hade jag köpt den istället. Funderar nu om jag kommer sälja Model S när jag väl får leverans av Model 3. Avgörande kommer vara räckvidd och prestanda.
Vid första anblicken, den där morgonen för en dryg vecka sen, var jag inte helt övertygad, (bra "andrabil") men ganska snabbt kom känslan - den där bilen vill jag ha. Det kommer att bli en lång väntan, men det känns som att det kommer vara värt det.
Det har varit ett problem-fritt ägande av Model S, känslan av ny bil håller i sig längre med alla uppdateringar, men det har ju även hänt mycket som jag inte kunnat ta del av (främst AWD & autopilot). Sedan kommer det säkert hända mycket mer fram till leverans av Model 3.
För att minska kanibalism och upprätthålla nybilsförsäljning av Model S gissar jag på en rejäl face-lift eller en ny generation av modellen när Model 3 väl börjar levereras. Får jag leverans sent 2018 är jag nöjd. Min Model S blev försenad flera gånger om innan den kom senhösten 2013.
Jag räknar med att jag får en mer uppdaterad bil med bättre prestanda och likvärdig räckvidd om jag 2018 byter en tidig Model S (P85+) mot den inledande toppversionen av Model 3.
Jag reserverade tidigt och fick leverans 2013 av en bil som stod för något nytt samtidigt som jag gillade utseendet, prestandan och att det var en elbil som fungerade i praktiken.
Hade det varit Model 3 som kommit först hade jag köpt den istället. Funderar nu om jag kommer sälja Model S när jag väl får leverans av Model 3. Avgörande kommer vara räckvidd och prestanda.
Vid första anblicken, den där morgonen för en dryg vecka sen, var jag inte helt övertygad, (bra "andrabil") men ganska snabbt kom känslan - den där bilen vill jag ha. Det kommer att bli en lång väntan, men det känns som att det kommer vara värt det.
Det har varit ett problem-fritt ägande av Model S, känslan av ny bil håller i sig längre med alla uppdateringar, men det har ju även hänt mycket som jag inte kunnat ta del av (främst AWD & autopilot). Sedan kommer det säkert hända mycket mer fram till leverans av Model 3.
För att minska kanibalism och upprätthålla nybilsförsäljning av Model S gissar jag på en rejäl face-lift eller en ny generation av modellen när Model 3 väl börjar levereras. Får jag leverans sent 2018 är jag nöjd. Min Model S blev försenad flera gånger om innan den kom senhösten 2013.
Jag räknar med att jag får en mer uppdaterad bil med bättre prestanda och likvärdig räckvidd om jag 2018 byter en tidig Model S (P85+) mot den inledande toppversionen av Model 3.
Jepp. Svaret på hur mycket är väl egentligen hur många som ändå skulle gett 700kkr och uppåt för en bil,även om det inte blivit en S. Alla som vill och kan ha en dyr bil väljer troligen S över 3. Men det är nog vääldigt många som sträcker ekonomin lite för en S om det är enda valet, men bmw 7 serie skulle liksom aldrig vara på tapeten. Så det är bra att X kommer in i spelet. Men det kanske ändå blir en ny utmaning med fallande försäljning för Tesla nån gång framåt nästa vinter, vem vet. Finns ju fortfarande några stackars mercakunder kvar att vinna över..Kalle skrev:kanibaliserar model 3 försäljningen mycket på model s tror ni? i så fall hur mycket?

Till viss del tvärtom tror jag. Många har nu fått upp ögonen för Tesla, förmånliga köpevillkor (återköpsgaranti mm) och dess låga driftskostnader och kan kanske tänka sig at köpa en S i väntan på 3.
MY LR, Pearl White
- PoloPrinsen
Jag tror att frågan bäst besvaras av de personer som både KAN och även VILL spendera I daxläget 867 000 kr och uppåt som en model S betingar för ett fordon. Personligen så har jag inte råd med den summan så jag kan inte göra ett val.
Om några år kommer jag förmodligen att ha sparat ihop tillräckligt för att genomföra ett köp av en model 3. Valet för mig kommer fortfarande vara antingen Model 3 eller en ICE.
Endast herr Musk eller en lottovinst kan endra detta faktum. Tyvärr för min del tror jag inte priset på Model s kommer att justeras nedåt - iaf inte tillräckligt för min ekonomis del så det blir en model 3 eller ice valet kommer stå mellan. Tror ingen annan aktör hinner få fram både en elbil för min ekonomi och ett laddnätverk innan 2019.
///PP
Om några år kommer jag förmodligen att ha sparat ihop tillräckligt för att genomföra ett köp av en model 3. Valet för mig kommer fortfarande vara antingen Model 3 eller en ICE.
Endast herr Musk eller en lottovinst kan endra detta faktum. Tyvärr för min del tror jag inte priset på Model s kommer att justeras nedåt - iaf inte tillräckligt för min ekonomis del så det blir en model 3 eller ice valet kommer stå mellan. Tror ingen annan aktör hinner få fram både en elbil för min ekonomi och ett laddnätverk innan 2019.
///PP
Reserverat en Sion från Sonomotors. Har den nya, aktuella referral-koden som gäller april ut i år! Om du vill spara 125Euro så säg till! (får ej ange koden här i signaturen).
Undrar om de gör model III "för bra"
Så att de flesta välger den. Tex att den funktioner som mS inte har (dragkrok, HUD, osv)
Kanske kommer det en upphottning av Sen nu ochså?
Så att de flesta välger den. Tex att den funktioner som mS inte har (dragkrok, HUD, osv)
Kanske kommer det en upphottning av Sen nu ochså?
Dragkrok och andra finesser som vi kan tänkas se på Model 3 framöver borde komma ut på Model S först. Det gäller ju att Model S och X alltid är de med det senaste och värsta, eller att funktionerna åtminstone finns där om de finns på 3.
Men jag kunde se en viss oro för kannabalism när förarna var noga med att säga att Model S är snabbare vid provkörningen. Jo, det är ju viktigt att odla myten för att kunna ta dubbelt betalt.
Nu ska vi väl också säga att Teslas problem inte är att de säljer för lite bilar... Men det är klart det gäller ju att kunna leverera den bilen de faktiskt kan sälja och inte en annan.
Men jag kunde se en viss oro för kannabalism när förarna var noga med att säga att Model S är snabbare vid provkörningen. Jo, det är ju viktigt att odla myten för att kunna ta dubbelt betalt.
Nu ska vi väl också säga att Teslas problem inte är att de säljer för lite bilar... Men det är klart det gäller ju att kunna leverera den bilen de faktiskt kan sälja och inte en annan.
Delvis, men det är i princip irrelevant.
- Konkurrens - gör man inte själv Model 3 så gör någon annan den, så småningom
- Många trodde att att Model S försäljningen skulle lägga sig lite efter att elbilsentusiasterna hade fått sina bilar, resultatet:
2014 - 35 000
2015 - 50 000
2016 - siktar på 100 000 (inklusive Model X då)
Sen kan man förstås inte stå stilla. Model S facelift har nämnts. 70 kWh kommer nog inte vara grundmodellen för S/X inom några år, så mer kWh för samma peng. Eller kanske åt andra hållet, billigare versioner av S/X. Det är ett enormt glapp mellan Model 3 och Model S prismässigt. Jämfört ex med Audi A6 som bara är 5 cm kortare än Model S, kostar från 350 000 SEK.
Fast mer troligt är väl då kanske att Model 3 sträcks ut lite och blir motsvarande Audi A6, Q5 osv, Model S/X blir ännu mer premium. Bättre för Tesla (billigare grundmodell), bättre för befintliga Model S/X ägare.
- Konkurrens - gör man inte själv Model 3 så gör någon annan den, så småningom
- Många trodde att att Model S försäljningen skulle lägga sig lite efter att elbilsentusiasterna hade fått sina bilar, resultatet:
2014 - 35 000
2015 - 50 000
2016 - siktar på 100 000 (inklusive Model X då)
Sen kan man förstås inte stå stilla. Model S facelift har nämnts. 70 kWh kommer nog inte vara grundmodellen för S/X inom några år, så mer kWh för samma peng. Eller kanske åt andra hållet, billigare versioner av S/X. Det är ett enormt glapp mellan Model 3 och Model S prismässigt. Jämfört ex med Audi A6 som bara är 5 cm kortare än Model S, kostar från 350 000 SEK.
Fast mer troligt är väl då kanske att Model 3 sträcks ut lite och blir motsvarande Audi A6, Q5 osv, Model S/X blir ännu mer premium. Bättre för Tesla (billigare grundmodell), bättre för befintliga Model S/X ägare.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Tror inte alls att 70kWh försvinner, den klarar att hoppa mellan SC och är alltså en fungerande bil.
Självklart viktigt att Model 3 inte blir en sämre bil än vad den kan vara. Den ska alltså ha en version med ett batteri som är det största möjliga i bilen, jag gissar på 80kWh. Den bör också vara så snabb den bara kan bli osv. Men Model S måste vara lite värre tex 100kWh batteri osv.
Om man går från minsta Model 3 via maxad Model 3 och minsta Model S till maxad så har vi förmodligen en ganska jämn priskedja från 400kkr till 1,7 miljoner. En maxad S kostar ju dubbelt emot basmodellen och samma borde gälla för 3. Kannibalismen blir allts begränsad eftersom den som bara kan lägga 400kkr knappast helt plötsligt kan hosta upp det dubbla eller fyrdubbla. Det är liksom inte samma kunder.
Självklart viktigt att Model 3 inte blir en sämre bil än vad den kan vara. Den ska alltså ha en version med ett batteri som är det största möjliga i bilen, jag gissar på 80kWh. Den bör också vara så snabb den bara kan bli osv. Men Model S måste vara lite värre tex 100kWh batteri osv.
Om man går från minsta Model 3 via maxad Model 3 och minsta Model S till maxad så har vi förmodligen en ganska jämn priskedja från 400kkr till 1,7 miljoner. En maxad S kostar ju dubbelt emot basmodellen och samma borde gälla för 3. Kannibalismen blir allts begränsad eftersom den som bara kan lägga 400kkr knappast helt plötsligt kan hosta upp det dubbla eller fyrdubbla. Det är liksom inte samma kunder.
Kannibaliserar 3 & S på alla andra bilar? Definitivt!
3 och S tror jag riktar in sig på helt olika målgrupper:
3 blir sannolikt Teslas "BMW 3-serie"
S blir kanske deras "BMW 7-serie"
Jag tror vi snart ser en uppdatering av S som riktar in sig på samma "lyx-segment" som Model X.
Främst genom att man drar nytta av mycket som har gjorts för Model X.
Jag tror vi snart ser en uppdatering av S som riktar in sig på samma "lyx-segment" som Model X.
Model Y (Tidigare Model S 100D, Model S 85)
Och jag som körde 5-serie står mitt emellan..... Hade Model 3 funnits hade jag troligen köpt den istället. Men det spelar inte någon roll, för det är model 3 som kommer att ge volym. Om inte Merca, BMW, Audi och Lexus skärper till sig så kommer de tappa betydligt mer än de redan gjort i lyx-segmentet.pegs skrev:Kannibaliserar 3 & S på alla andra bilar? Definitivt!
Levererad 10 mars 2016
S85D | Titanium | Panorama | 19" standard | Svarta Next gen | Matt abachiträdekor | AP | Premium interiör | Luftfjädring | Hi-fi | Köldpaket
S85D | Titanium | Panorama | 19" standard | Svarta Next gen | Matt abachiträdekor | AP | Premium interiör | Luftfjädring | Hi-fi | Köldpaket
Jag har en S för att det inte fanns andra alternativ.
Men den saknar viktiga saker som t.ex dragkrok, show stopper.
Egentligen är Model S för stor för mig, men som sagt det fanns inga alternativ.
Den är också på tok för kapitalbindande, men även där, det fanns inga alternativ.
Tesla model ≡, kommer att kunna ersätta min Model S som det ser ut idag mer än väl. Det blir helt enkelt en:
Bättre bil
Billigare bil
Snabbare bil (jag kan då kosta på mig en D och fler elektroner)
Ur mitt perspektiv är det rätt lätt att tro att Model S kommer minska i volym mycket när Model ≡ släpps.
Men den saknar viktiga saker som t.ex dragkrok, show stopper.
Egentligen är Model S för stor för mig, men som sagt det fanns inga alternativ.
Den är också på tok för kapitalbindande, men även där, det fanns inga alternativ.
Tesla model ≡, kommer att kunna ersätta min Model S som det ser ut idag mer än väl. Det blir helt enkelt en:
Bättre bil
Billigare bil
Snabbare bil (jag kan då kosta på mig en D och fler elektroner)
Ur mitt perspektiv är det rätt lätt att tro att Model S kommer minska i volym mycket när Model ≡ släpps.
Senast redigerad av jonas, redigerad totalt 1 gånger.
Beställd MYP
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
- Gustafsson
- Teslaägare
Tror att hela batterifrågan kommer att dö ut mer eller mindre.
Redan idag är model S´s batterikapacitet i alla modeller mer än nog för det flesta. Med dubbelt så många SuC 2017 och kanske 4 ggr så många efter att modell 3 kommit (min spekulation) kommer laddning aldrig att vara något problem. Om man använder snabbladdarna (ink Chademo) klokt, dvs vb kompletteringsladdar bara 10-15 minuter kompenserar man mer än väl för något lägre batterikapacitet och får en bensträckare på köpet. Se bara hur snabbt CHADEMO nätet byggts ut 2016 och detta är bara början.
/70D
Redan idag är model S´s batterikapacitet i alla modeller mer än nog för det flesta. Med dubbelt så många SuC 2017 och kanske 4 ggr så många efter att modell 3 kommit (min spekulation) kommer laddning aldrig att vara något problem. Om man använder snabbladdarna (ink Chademo) klokt, dvs vb kompletteringsladdar bara 10-15 minuter kompenserar man mer än väl för något lägre batterikapacitet och får en bensträckare på köpet. Se bara hur snabbt CHADEMO nätet byggts ut 2016 och detta är bara början.
/70D
Senast redigerad av Gustafsson, redigerad totalt 1 gånger.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Det som behövs för model s är en facelift. Den kommer nog få ett lyft både i och utanpå bilen. Samtidigt tror jag de kommer sänka priset lite iom gigafabriken. Detta kommer göra att model s kommer ta ännu lite fler kunder från fossilbilar.
Efter det tycker jag man kan jämföra dem som audi a4 och a7. Nästan ingen skulle hävda att a4 skulle äta sig in i a7s försäljning.
Skillnaden med tesla är att många har köpt en bil som är klart dyrare än vad de annars skulle ha köpt, denna kundskara kanske är 10-30 % av den totala försäljningen så oundvikligen, trots facelift och en liten prissänkning så kommer nog model s att förlora visa kunder till model 3 men i gengäld tror jag de kommer ta ännu fler kunder från andra tillverkare när tesla blir större, får fler försäljnings service och Supercharger
-ställen samt att de blir en ännu mer etablerad och förtroendeingivande tillverkare. Tror jag iaf.
Efter det tycker jag man kan jämföra dem som audi a4 och a7. Nästan ingen skulle hävda att a4 skulle äta sig in i a7s försäljning.
Skillnaden med tesla är att många har köpt en bil som är klart dyrare än vad de annars skulle ha köpt, denna kundskara kanske är 10-30 % av den totala försäljningen så oundvikligen, trots facelift och en liten prissänkning så kommer nog model s att förlora visa kunder till model 3 men i gengäld tror jag de kommer ta ännu fler kunder från andra tillverkare när tesla blir större, får fler försäljnings service och Supercharger
-ställen samt att de blir en ännu mer etablerad och förtroendeingivande tillverkare. Tror jag iaf.
- danni
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Jag tror absolut den kommer kannibalisera, helt enkelt på grund av bristen på alternativ idag. Vi är nog många som köpt Model S fastän den egentligen är lite för dyr, helt enkelt därför att det inte finns några vettiga alternativ. När Model 3 kommer så blir den det vettiga alternativet, och många som idag känt sig "tvungna" att spendera lite för mycket på en Model S skulle istället välja den.
Men det är nog inget större problem, ärligt talat. Det är oundvikligt i längden, och handlar nog snarare om att folk får foga in sig i "rätt" målgrupp. Och det är så lätt värt en liten sån uppoffring för att kunna erbjuda en volymmodell som ökar försäljning och vinst väldigt mycket.
Men det är nog inget större problem, ärligt talat. Det är oundvikligt i längden, och handlar nog snarare om att folk får foga in sig i "rätt" målgrupp. Och det är så lätt värt en liten sån uppoffring för att kunna erbjuda en volymmodell som ökar försäljning och vinst väldigt mycket.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Vi ska inte heller glömma Elons "hemliga" plan. Kan hända att han inte bryr sig ett dugg om 3:an snappar åt sig potentiella S-kunder. Det är ju Model 3 som är målet, Model S är en del av vägen dit.
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807
Tror precis att det är så. Själv åker jag oftast omkring ensam i min Model S. Men jag behöver räckvidden eftersom jag pendlar 30 mil enkel väg. En Model 3 kommer att vara betydligt rimligare för min del, och det har hela tiden varit den jag siktat på. Men efter att ha lånat en Model S i en månad så var man helt rökt. Det gick helt enkelt inte att vänta på 3an längre.danni skrev:Jag tror absolut den kommer kannibalisera, helt enkelt på grund av bristen på alternativ idag. Vi är nog många som köpt Model S fastän den egentligen är lite för dyr, helt enkelt därför att det inte finns några vettiga alternativ. När Model 3 kommer så blir den det vettiga alternativet, och många som idag känt sig "tvungna" att spendera lite för mycket på en Model S skulle istället välja den.

Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Är det inte också så att när väl M3 levereras så har MS några år på nacken och torde ses som en "gammal" bil?
Jag har varit nära köp av MS men inväntat M3. Nu ser jag ingen anledning att köpa en bil för dubbla pengen då M3 fyller de behov som familjen har( den är till frun som pendlar 15 mil om dagen t o r).
Jag har varit nära köp av MS men inväntat M3. Nu ser jag ingen anledning att köpa en bil för dubbla pengen då M3 fyller de behov som familjen har( den är till frun som pendlar 15 mil om dagen t o r).