Framtida resor med din Tesla

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Wayne

Framtida resor med din Tesla

Inlägg av Wayne »

Jag vet inte om många har uppmärksammat detta men det jag verkligen ser fram till är det framtida superchargernätet som Tesla har planerat.

Att kunna åka ner till grekland eller Italien eller varför inte Ryssland med autopiloten på och en film i mobilen....
Jisses vad skönt det kommer att bli...
Vem vem, Tesla kanske utvecklar M3 så att en full charge går på 30-40min...

Vart kommer din Tesla resa att gå?

Nuvarande SC-nät
Bild

SC-nät 2016

Bild
If my calculations are correct, when this baby hits 88 miles per hour... you're gonna see some serious shit.
https://youtu.be/HUvWNxxWDus
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare

Re: Framtida resor med din Tesla

Inlägg av apkungen »

Definitivt Lofoten och Nord Kapp i Norge samt Treriksröset och Sarek i Sverige. Förmodligen en resa till spanien också :D
Användarvisningsbild
Tjosansa
Teslaägare

Inlägg av Tjosansa »

Rom. Tänkt i precis samma banor som du.
Användarvisningsbild
Bow
Teslaägare

Inlägg av Bow »

Till hösten bär det av till Torrevija

Skickat från min iPhone med Tapatalk
S85D Röd, Mercedes 230 SLK Gul metallic, Modell X 100D Silver en Modell 3 bokad men blir troligen avbokad
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

inga SC i Vitryssland, gillar inte Lukasjenko elbilar :shock:
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Kalle
Teslaägare

Inlägg av Kalle »

Till kina vore grymt coolt, går ju smidigt ner till turkiet, men man kanske veljer att ta rysland/kashakstan vägen i stellet. Lugnare där.
Användarvisningsbild
Ferro94
Teslaägare

Inlägg av Ferro94 »

Amalfikusten i Itailen känns plötsligt genomförbart. Längtar! 8-)
Fisker Ocean One, Night Drive, Black Abyss Plus, levererad i november-23
MB EQC, Obsidian Black, levererad i april-21
S100D Obsidian Black, levererad i okt-18
S90D Pärlvit, levererad i dec-15
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Referralkod: ts.la/jonas44573

Inlägg av jonasl »

Norra Sverige och Norge, södra Frankrike, norra Italien är sannolika semesterresor.

Utöver det vanliga vilket för oss är till Dalarna, Jämtland och Härnösand.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
18650

Inlägg av 18650 »

apkungen skrev:
Definitivt Lofoten och Nord Kapp i Norge samt Treriksröset och Sarek i Sverige.
+1 Det skall vara extremt fint där uppe. Men dieseltarmen är för snål :D
BMW i3 REX i väntan på Model3
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Inlägg av danni »

Vi började skissa på en liten storstadssemester genom Europa i sommar, med Köpenhamn-Berlin-Prag och ett gäng till. Sen övergav vi den planen och började skissa på Kroatien eller norra Italien, men det är lite för långt med så små barn som våra, kommer ta för lång tid att ta oss dit och tillbaks och för lite tid på plats. Men har vi en Tesla ska vi tamejfan använda vår Tesla! Till slut blev det en tur genom Danmark - bil ner till Köpenhamn, och sen en massa stopp på väg upp norr genom Danmark, bl.a. Legoland, och slutligen Fredrikshavn och färja hem. Rätt lagom liten bilsemester med småknoddarna, tror jag.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Surfaren
elbilist

Inlägg av Surfaren »

Vi kan väl använda Teslas senaste version av kartan...
2016-europe.jpg

Vi hade funderat på att åka ner till Nederländerna i vår, men det verkar som att våren är här redan och vi har inte planerat nån resa... :roll:
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Användarvisningsbild
ekenman
Teslaägare

Inlägg av ekenman »

danni skrev:
Vi började skissa på en liten storstadssemester genom Europa i sommar, med Köpenhamn-Berlin-Prag och ett gäng till. Sen övergav vi den planen och började skissa på Kroatien eller norra Italien, men det är lite för långt med så små barn som våra, kommer ta för lång tid att ta oss dit och tillbaks och för lite tid på plats. Men har vi en Tesla ska vi tamejfan använda vår Tesla! Till slut blev det en tur genom Danmark - bil ner till Köpenhamn, och sen en massa stopp på väg upp norr genom Danmark, bl.a. Legoland, och slutligen Fredrikshavn och färja hem. Rätt lagom liten bilsemester med småknoddarna, tror jag.
Precis så resnoerar vi. Det blir Danmark i vår via Köpenhamn ner och Fredrikshavn hem.

Jag är gräsänkling i helgen. Funderar på att dra ner till Tyskland och testa lite Autobahn... Bara för att jag kan. :)
Levererad 10 mars 2016
S85D | Titanium | Panorama | 19" standard | Svarta Next gen | Matt abachiträdekor | AP | Premium interiör | Luftfjädring | Hi-fi | Köldpaket
Användarvisningsbild
Wayne

Inlägg av Wayne »

Nu när jag siktar på att åka ner "gratis" och njuta av alla sevärdheter funderar jag över en liten sak.

Hur bra är autopiloten? Är den så pass säker att jag kanske tom kan sova?
If my calculations are correct, when this baby hits 88 miles per hour... you're gonna see some serious shit.
https://youtu.be/HUvWNxxWDus
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

Inlägg av TiborBlomhall »

Inte idag. Men kanske om några år.
Användarvisningsbild
MSO
Teslaägare

Inlägg av MSO »

Wayne skrev:
Nu när jag siktar på att åka ner "gratis" och njuta av alla sevärdheter funderar jag över en liten sak.

Nej. Absolut inte. Dyker det upp nåt oväntat så kommer du med största sannolikhet braka in i det. Säg ett vägarbete med dubbla gula/vita linjer, nån grushög eller kanske en vägarbetare. Hastigheten ändras inte, så ett vägarbete på autobahn -> du brakar rakt in i skiten i 130+...

Y-korsning funkar inte heller. Den väljer ofta det sämsta alternativet, vilket är rakt fram (rätt i vedklyven). Två plus en kan också bli lite bökigt när det växlar. Lite kasta tärning där, även om det sällan ställer till det totalt.

Ett exempel ur verkligheten är när jag låg på avstånd 1 och cruisade bakom en långtradare härom veckan. Autopilot på. Plötsligt väjde långtradaren till kraftigt och plötsligt. Kom ut i väggrenen och skapade ett dammoln. Ur molnet dök ett grönt bord (!) upp på vägen. Bilen väjde inte, för mitt ingrepp var extremt sent. Det var så att säga skittight.

Ändå väldigt bekvämt med autopiloten. Använder den mycket. (Inte mindre efter bordsincidenten). Under en 500-milsrunda i Europa förra veckan körde jag fasen inte mycket själv... Men det ska inte förväxlas med autonom körning. Oväntade grejer klarar den inte, så sånt måste man upptäcka själv.
  1. 2020 VW ID3 Pro Life, 2019 Ioniq Electric, 2018 S75D Pano, svart metallic, 2017 S75(60) Pano, vinterpaket, silver, 2015 S85D Pano, titanium.
Användarvisningsbild
drakbane
Teslaägare

Inlägg av drakbane »

Funkar o somna till, dock inget o rekommendera, vaknade efter... en stund av att den pep o ville att jag skulle ta ratten

/Sony Z3 Dual
http://---
-15 Model S P90D SÅLD
-17 Model X P100DL SÅLD
-16 Model S 90D Frubil
Kör själv dotterns Aygo medans hon luffar runt i Asien, letar elbil med drag...
Inget drag ingen 3a
Användarvisningsbild
Tjosansa
Teslaägare

Inlägg av Tjosansa »

Wayne skrev:

Snart så... Elon nämnde något om det för ett tag sen. Det gällde inte många år in i framtiden och han sa, no driver required.
Användarvisningsbild
Tjosansa
Teslaägare

Inlägg av Tjosansa »

drakbane skrev:
Funkar o somna till, dock inget o rekommendera, vaknade efter... en stund av att den pep o ville att jag skulle ta ratten Bild

/Sony Z3 Dual
Fick du inte mardrömmar efter det? :o
Användarvisningsbild
Jorma
Teslaägare

Inlägg av Jorma »

Första långturen med min Tesla blir till Munchen i början på maj, ska på en mässa där över kristihimmelsfärdshelgen, sedan har jag en vecka semester, kanske ned till norra Kroatien, men det hänger på vädret, eller om det är kasst väder där styra åt något annat håll i Europa :?:
Vädret får bestämma vartåt det blir.
Användarvisningsbild
drakbane
Teslaägare

Inlägg av drakbane »

Man blev lite kallsvettig...

/Sony Z3 Dual
http://---
-15 Model S P90D SÅLD
-17 Model X P100DL SÅLD
-16 Model S 90D Frubil
Kör själv dotterns Aygo medans hon luffar runt i Asien, letar elbil med drag...
Inget drag ingen 3a
Användarvisningsbild
PoloPrinsen

Inlägg av PoloPrinsen »

Wayne skrev:
Jag vet inte om många har uppmärksammat detta men det jag verkligen ser fram till är det framtida superchargernätet som Tesla har planerat.

Att kunna åka ner till grekland eller Italien eller varför inte Ryssland med autopiloten på och en film i mobilen....
Jisses vad skönt det kommer att bli...
Vem vem, Tesla kanske utvecklar M3 så att en full charge går på 30-40min...

Vart kommer din Tesla resa att gå?

Jag vill inte vara en glädjedödare I onödan, men när jag läst Ryssland som ett ev resmål + en ... hmmm skall vi kalla det avslappnad körstil..... NEJ NEJ NEJ!!!
Jag har bilat i Ukraina så det räcker och blir över och varken vitryssland eller Ryssland skall vara nämnvärt bättre.

I UA har man alltid "båda händerna på ratten" och uppmärkssamheten helt på körningen/trafiken. Järnkoll på trafiken, vägen och oväntade saker från alla riktningar är det som gäller.

Ett mycket vanligt och relativt lindrigt "straff" är nog verkstadsbesök för hjulinställning om man missar att se att vägen man kör på har ett liiiitet potthål eller ej.
I skymning/mörker kan det vara svårt att se alla dessa hästar och kor som vallas/körs hem efter ärbetsdagen.
Hundar springer lösa.
Fordon utan tänd belysning (ok att köra I UA dagtidutan belysning). Endel kör med P-ljus sent på kvällen. I princip alla sovjetfordon med några år på nacken har uruselt halvljus så åk ej taxi efter mörkrets inbrott.
Med perfekt (fel) hastighet när man kör över en järnvägsövergång kan hjulaxeln/axlarna stanna kvar mellan järnvägsrälsen. Det är guppigt och man kör igenom en järnvägsövergång på 1:an... typ. Lika bra det då de eventuella bommarna fälls manuellt av en äldre dam eller gubbe. Man måste kolla efter korsande trafik själv om man vill vara säker.
Många äldre (och det finns det gott om) lastbilar saknar underkörningsskydd. Att de titt som tätt är överlastade, har slitna bromsar, böjda axlar mm gör det hela extra "intressant".

Kan räkna upp flera exempel men detta bör duga.
MVH PP

Jo en bra sak - farligt gods har tydligen nån regel att man skall ha speciellt varningsljus för det. Även dagtid. Den regeln följs verkligen!
Reserverat en Sion från Sonomotors. Har den nya, aktuella referral-koden som gäller april ut i år! Om du vill spara 125Euro så säg till! (får ej ange koden här i signaturen).
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

PoloPrinsen skrev:
Med perfekt (fel) hastighet när man kör över en järnvägsövergång kan hjulaxeln/axlarna stanna kvar mellan järnvägsrälsen. Det är guppigt och man kör igenom en järnvägsövergång på 1:an... typ. Lika bra det då de eventuella bommarna fälls manuellt av en äldre dam eller gubbe. Man måste kolla efter korsande trafik själv om man vill vara säker.
Det gäller väl förvisso i Sverige också. Bara för att det inte blinkar rött eller inga bommar är fällda måste man ändå lämna företräde för tåg. (Vitt blink är inte samma som grönt ljus)
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Inlägg av danni »

drakbane skrev:

/Sony Z3 Dual
Se det såhär - hellre somna med autopilot än utan...
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Norpan

Inlägg av Norpan »

danni skrev:
drakbane skrev:

/Sony Z3 Dual
Se det såhär - hellre somna med autopilot än utan...
Precis. Inte lika roligt att bli väckt då.
I väntan på Model 3
Användarvisningsbild
Machris
Teslaägare

Inlägg av Machris »

Blir en tur till Loiredalen första delen av semestern. Spännande för det vimlar inte av SuC där enligt kartan.
Sjukt snygg röd S100D...
Sjukt snygg röd S85D...
Skriv svar