Laddning i Linköping boende i lgh??

Tips du vill dela med dig om hur bilarna kan laddas. Laddkartor, laddkort, kontakter, utomlands, etc.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
NikkolajVessla
Teslaägare
Inlägg: 94
Blev medlem: 31 jan 2016 21:53
Ort: Linköping

Laddning i Linköping boende i lgh??

Inlägg av NikkolajVessla »

Hej alla,

Frågan vänder sig främst till Linköpingsbor, men tips mottages såklart från alla!

Jag är boende i Linköping, i lägenhet, utan möjlighet till laddning på utomhusparkeringen. Pendlar dagligen till Norrköping, men laddningsmöjligheterna även där är starkt begränsade på parkeringsområdet...

Finns det andra här på forumet eller känner ni andra som är samma situation med avseende på laddningsmöjligheter och boende?
Hur har ni (alternativt de) löst det??

Berätta och tipsa!
Model Y 2023
Användarvisningsbild
jonas
Teslaägare
Inlägg: 1036
Blev medlem: 09 okt 2014 12:12
Ort: Linköping

Re: Laddning i Linköping boende i lgh??

Inlägg av jonas »

Jag laddar hemma och även lyckats förhandla mig till en laddplats i närhet till jobbet med i3 an hos en vänlig färgbutik.
Beställd MYP
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Basunen
Inlägg: 151
Blev medlem: 05 mar 2014 17:29
Ort: Linköping

Re: Laddning i Linköping boende i lgh??

Inlägg av Basunen »

NikkolajVessla skrev:
Hej alla,

Frågan vänder sig främst till Linköpingsbor, men tips mottages såklart från alla!

Jag är boende i Linköping, i lägenhet, utan möjlighet till laddning på utomhusparkeringen. Pendlar dagligen till Norrköping, men laddningsmöjligheterna även där är starkt begränsade på parkeringsområdet...

Finns det andra här på forumet eller känner ni andra som är samma situation med avseende på laddningsmöjligheter och boende?
Hur har ni (alternativt de) löst det??

Berätta och tipsa!
Norrköping är kasst! Ligg på kommunen att något måste göras. Kan du ladda på jobbet är det bäst, då räcker det. Du kan ladda i extra på snabbladdarna i Statoil Tornby eller McD Ryd. Du har två snabbladdare till om det kör ihop sig, Klinga och Norsholm. I Linköping finns fortfarande en del gratis 16 ampere du kanske kan använda. Kolla uppladdning.nu för platser.
Jag har 3 mil till jobbet, laddar 80% där, 17% hemma, 3% snabbladdare.
_________________________________________________________________
Leaf, 9000mil. Såld
BMW 520d, 75%RME/25%HVO 23,000 mil Såld
Kia EV6+ AWD Vässla elmoppe
Moped Express Radexi 1956, väldigt fossil
Nimbus 21 DC, akrylat bensin
6,2 kWp solenergi
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9352
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Laddning i Linköping boende i lgh??

Inlägg av bylund »

Har du fast plats på utomhusparkeringen? Har du pratat med ägaren (hyresvärd, bostadsrättsförening, kommunen eller parkeringsbolag?) om att investera i laddningsmöjlighet?
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
NikkolajVessla
Teslaägare
Inlägg: 94
Blev medlem: 31 jan 2016 21:53
Ort: Linköping

Re: Laddning i Linköping boende i lgh??

Inlägg av NikkolajVessla »

bylund skrev:
Har du fast plats på utomhusparkeringen? Har du pratat med ägaren (hyresvärd, bostadsrättsförening, kommunen eller parkeringsbolag?) om att investera i laddningsmöjlighet?
Jag har fast plats på utomhusparkeringen.
Nästa planerade steg i allt detta, är att kontakta hyresvärden om möjlighet till laddning på utomhusparkeringen.
Model Y 2023
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9352
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Laddning i Linköping boende i lgh??

Inlägg av bylund »

NikkolajVessla skrev:
bylund skrev:
Har du fast plats på utomhusparkeringen? Har du pratat med ägaren (hyresvärd, bostadsrättsförening, kommunen eller parkeringsbolag?) om att investera i laddningsmöjlighet?
Jag har fast plats på utomhusparkeringen.
Nästa planerade steg i allt detta, är att kontakta hyresvärden om möjlighet till laddning på utomhusparkeringen.
För mig hände rätt lite hos min hyresvärd innan jag fick tag på deras miljöansvariga. Då drog hon i rätt trådar och saker hände, så det är ett tips att försöka i den änden om de försöker ha någon form av miljöprofil.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
NikkolajVessla
Teslaägare
Inlägg: 94
Blev medlem: 31 jan 2016 21:53
Ort: Linköping

Re: Laddning i Linköping boende i lgh??

Inlägg av NikkolajVessla »

bylund skrev:
För mig hände rätt lite hos min hyresvärd innan jag fick tag på deras miljöansvariga. Då drog hon i rätt trådar och saker hände, så det är ett tips att försöka i den änden om de försöker ha någon form av miljöprofil.
Bra tips där, tackar!
Model Y 2023
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5549
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Laddning i Linköping boende i lgh??

Inlägg av Gustafsson »

Beror väl lite på var du bor.
Inte mycket publik laddning, men phuset baggen har flera laddplatser (röd trefas), vilka dock oftast är ICE ade. Ikea har 7kW om man kan ta emot 32 A 1 fas ( vilket inte går med min).
Clevers CHADEMO laddare har jag provat och den funkar bra.
Sjukhusets p-hus har många typ 2 platser men bara enfas.
Phuset Akilles har visst ett par trefas.
Gamla Rally hotell lär ha laddplatser,
Druvan p-hus har en laddplatser, men bara Shuko.
Nån plats med konverterbar motorvärmare i närheten ? Man vill ju ladda medan man sover eller arbetar...
/70D
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
NikkolajVessla
Teslaägare
Inlägg: 94
Blev medlem: 31 jan 2016 21:53
Ort: Linköping

Re: Laddning i Linköping boende i lgh??

Inlägg av NikkolajVessla »

Tja, i värsta fall får man väl ägna söndagar åt att stå i något av p-husen på stan för att ladda upp bilen... ;-)
(Det är väl gratis parkering på söndagar...)


Skickat från min iPad med Tapatalk
Model Y 2023
Användarvisningsbild
jonas
Teslaägare
Inlägg: 1036
Blev medlem: 09 okt 2014 12:12
Ort: Linköping

Re: Laddning i Linköping boende i lgh??

Inlägg av jonas »

Gustafsson skrev:
Beror väl lite på var du bor.
Inte mycket publik laddning, men phuset baggen har flera laddplatser (röd trefas), vilka dock oftast är ICE ade. Ikea har 7kW om man kan ta emot 32 A 1 fas ( vilket inte går med min).
Clevers CHADEMO laddare har jag provat och den funkar bra.
Sjukhusets p-hus har många typ 2 platser men bara enfas.
Phuset Akilles har visst ett par trefas.
Gamla Rally hotell lär ha laddplatser,
Druvan p-hus har en laddplatser, men bara Shuko.
Nån plats med konverterbar motorvärmare i närheten ? Man vill ju ladda medan man sover eller arbetar...
/70D
Alla teslor kan ta emot 32A enfas är du säker att inte din klarar det borde du felanmäla det.
Beställd MYP
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5549
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Laddning i Linköping boende i lgh??

Inlägg av Gustafsson »

jonas skrev:
Gustafsson skrev:
Beror väl lite på var du bor.
Inte mycket publik laddning, men phuset baggen har flera laddplatser (röd trefas), vilka dock oftast är ICE ade. Ikea har 7kW om man kan ta emot 32 A 1 fas ( vilket inte går med min).
Clevers CHADEMO laddare har jag provat och den funkar bra.
Sjukhusets p-hus har många typ 2 platser men bara enfas.
Phuset Akilles har visst ett par trefas.
Gamla Rally hotell lär ha laddplatser,
Druvan p-hus har en laddplatser, men bara Shuko.
Nån plats med konverterbar motorvärmare i närheten ? Man vill ju ladda medan man sover eller arbetar...
/70D
Alla teslor kan ta emot 32A enfas är du säker att inte din klarar det borde du felanmäla det.
Min klarar det inte. Den talar snällt om att 16A är Max men anger också att stolpen ger 32 A. En låneTesla jag hade laddade med 32 A med samma typ2kabel i samma stolpe. Alla faserna är OK då den laddar med 3*16 A vid typ2 laddare som klarar det.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Bow
Teslaägare
Inlägg: 207
Blev medlem: 25 nov 2014 08:47
Ort: Torsås

Re: Laddning i Linköping boende i lgh??

Inlägg av Bow »

Gustafsson skrev:
Beror väl lite på var du bor.
Inte mycket publik laddning, men phuset baggen har flera laddplatser (röd trefas), vilka dock oftast är ICE ade. Ikea har 7kW om man kan ta emot 32 A 1 fas ( vilket inte går med min).
Clevers CHADEMO laddare har jag provat och den funkar bra.
Sjukhusets p-hus har många typ 2 platser men bara enfas.
Phuset Akilles har visst ett par trefas.
Gamla Rally hotell lär ha laddplatser,
Druvan p-hus har en laddplatser, men bara Shuko.
Nån plats med konverterbar motorvärmare i närheten ? Man vill ju ladda medan man sover eller arbetar...
/70D
Jag var Linköping för ett par veckor sedan och laddade hos Volvo handlarn Rejmers tror jag det heter. Gå in i rec. Och fråga så får du låna uttaget där de laddar sin demobil gratis.
S85D Röd, Mercedes 230 SLK Gul metallic, Modell X 100D Silver en Modell 3 bokad men blir troligen avbokad
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Laddning i Linköping boende i lgh??

Inlägg av danni »

Bow skrev:
Gustafsson skrev:
Beror väl lite på var du bor.
Inte mycket publik laddning, men phuset baggen har flera laddplatser (röd trefas), vilka dock oftast är ICE ade. Ikea har 7kW om man kan ta emot 32 A 1 fas ( vilket inte går med min).
Clevers CHADEMO laddare har jag provat och den funkar bra.
Sjukhusets p-hus har många typ 2 platser men bara enfas.
Phuset Akilles har visst ett par trefas.
Gamla Rally hotell lär ha laddplatser,
Druvan p-hus har en laddplatser, men bara Shuko.
Nån plats med konverterbar motorvärmare i närheten ? Man vill ju ladda medan man sover eller arbetar...
/70D
Jag var Linköping för ett par veckor sedan och laddade hos Volvo handlarn Rejmers tror jag det heter. Gå in i rec. Och fråga så får du låna uttaget där de laddar sin demobil gratis.
Kanske inget man gör två gånger i veckan för att vardagsladda :D
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
NikkolajVessla
Teslaägare
Inlägg: 94
Blev medlem: 31 jan 2016 21:53
Ort: Linköping

Re: Laddning i Linköping boende i lgh??

Inlägg av NikkolajVessla »

Har fått svar från hyresvärden ang om att sätta upp en laddstolpe på utomhusparkeringen:
"Intressant tanke, jag tar med mig den."

Ingen action med andra ord.

Ska stöta på igen...
Model Y 2023
Användarvisningsbild
Gretsch
Teslaägare
Inlägg: 246
Blev medlem: 20 okt 2015 09:56
Ort: Varberg

Re: Laddning i Linköping boende i lgh??

Inlägg av Gretsch »

Hej !
Jag bor också i lägenhet mitt stan och jag jag gjorde så innan jag köpte min Tesla att jag gick runt och undersökte vad för möjligheter jag hade att ladda på offentliga laddplatser, och till min stora förtjusning upptäckte jag att i Varberg där jag bor, finns ett antal laddmöjligheter runt omkring i stan med typ 2 uttag som är gratis :D . Mitt tips är att du kontaktar din lokala el leverantör eller kommunen och frågar vad dom gör för att förbättra miljön och föreslå att dom sätter upp ett antal laddstolpar och förhoppningsvis kan du också få din el gratis.
MaLund13
Inlägg: 385
Blev medlem: 25 feb 2015 16:15
Ort: Göteborg

Re: Laddning i Linköping boende i lgh??

Inlägg av MaLund13 »

Finns en stolpe på länsstyrelsens parkering, 7.4kW typ 2-uttag. Det är dock personalparkering vardagar 7-18 och övrig tid p-avgift.

Skickat från min Nexus 6 via Tapatalk
Användarvisningsbild
NikkolajVessla
Teslaägare
Inlägg: 94
Blev medlem: 31 jan 2016 21:53
Ort: Linköping

Re: Laddning i Linköping boende i lgh??

Inlägg av NikkolajVessla »

Den kräver RFID-tagg...

tolkar det som att man får låna i receptionen om man är besökande hos Länstyrelsen.
Model Y 2023
Användarvisningsbild
NikkolajVessla
Teslaägare
Inlägg: 94
Blev medlem: 31 jan 2016 21:53
Ort: Linköping

Re: Laddning i Linköping boende i lgh??

Inlägg av NikkolajVessla »

Det finns en stolpe även utanför Vita Huset i Mjärdevi. Finns även ett par stolpar på parkeringen bakom byggnaden.

Även de kräver tagg.
Model Y 2023
Användarvisningsbild
NikkolajVessla
Teslaägare
Inlägg: 94
Blev medlem: 31 jan 2016 21:53
Ort: Linköping

Re: Laddning i Linköping boende i lgh??

Inlägg av NikkolajVessla »

Det är minnesbild från min "var i allsin far finns det gratis laddstolpar"-tur här i Linköping.

Jag borde nog dubbelkolla...
Model Y 2023
Dannei
Inlägg: 52
Blev medlem: 22 apr 2016 13:49
Ort: Linköping

Re: Laddning i Linköping boende i lgh??

Inlägg av Dannei »

Jag talade om för min hyresvärd och HSB (Linköping) för ett tag sedan att jag förmodligen kommer skaffa el-bil och undrade i första hand om det fanns någon plats med vanligt el-uttag till att börja med eller om de kunde ordna det (jag kunde stått för kostnaden beroende på vad de tänkt sig isf) Frågade även om det inte var dags att möjligen ordna någon ladd-stolpe på området då el-bilar högst troligt är framtiden sa jag, vilken ni borde vilja vara en del av.. "det kunde de fundera på" inte aktuellt i nuläget blev svaret, inte ens en kontakt kunde de ordna på något sätt alls. "Det är inte möjligt att du ska få någon ”specialbehandling" för att du vill köpa en hybridbil." Var bla en del av svaret! Specialbehandling!?

Och nu kommer det märkligaste av allt som iof var positivt om det nu blir något, ca 2 veckor senare får jag till min förvåning när jag av en slump slår på lokalTv-kanalen se ett inslag där min vicevärld går runt och talar om att de har bestämt sig för att det ska sättas upp en ladd-stolpe för el-bilar på området tom platsen där den ska vara visar de, vad för typ tror jag aldrig nämndes, för de vill ju vara i framkant något i den stilen sades det, jo jo.. det verkade inte så bara ett par veckor tidigare.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Laddning i Linköping boende i lgh??

Inlägg av LarsL »

Hugg den personen specifikt. Visa också på Teslas laddboxar som ju faktiskt är ganska prisvärda med under 6000kr/st.
Användarvisningsbild
jonas
Teslaägare
Inlägg: 1036
Blev medlem: 09 okt 2014 12:12
Ort: Linköping

Re: Laddning i Linköping boende i lgh??

Inlägg av jonas »

Ja billigare box med strömbalansering vet jag inte om du hittar, och framför allt inte snyggare. Enkel att montera. Lite dumt med fas-inkopplingarna som kunde ha legat lite mer öppet. 10mm2 (32A) ledningar är ju rätt styva.
Beställd MYP
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
joel80
elbilist
Inlägg: 3073
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Laddning i Linköping boende i lgh??

Inlägg av joel80 »

Fast vilken hyresvärd/bostadsrättsförening vill sätta upp en laddbox där inte ens 20% av elbilsbeståndet i Sverige kan ladda? Nej det är nog bäst att få dem att sätta upp vanliga typ2 om det går att påverka. Det går ju att söka installationsbidrag för det också så kostnaderna inte blir så höga...
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Dannei
Inlägg: 52
Blev medlem: 22 apr 2016 13:49
Ort: Linköping

Re: Laddning i Linköping boende i lgh??

Inlägg av Dannei »

Tänkte just det också, att det blir väl en som förhoppningsvis så många med el-bil som möjligt har användning av. (Även om det gärna fick bli en Tesla för min del) Kanske vore ide`att Tesla implementerade så att även andra som inte har en Tesla kan använda stationerna också framöver, mot en avgift.
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Laddning i Linköping boende i lgh??

Inlägg av 12man »

tesla laddbox funkar med andra bilar med typ2 kontakt se tråd http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... =45&t=4178 sid 8-9 nånstans
ms 76132 "Eleamore"
Skriv svar