Bilarna
Moderator: Redaktion
Kategoriregler
Diskussioner om Elon Musks politiska aktiviteter hänvisas till: viewtopic.php?t=37057
Diskussioner om Elon Musks politiska aktiviteter hänvisas till: viewtopic.php?t=37057
Bilarna
Funderat lite över Elons satsning på olika modeller.
Steg 1: Det började med roadstern. Byggd på Lotus Elise. Väldigt låg volym. Man kanninte söga att raodstern var en stor framgång. Tesla vara nära bankrutt under denna period men klarade sig i sista minuten, roadstern är idag ön given klassiker!
Steg 2: Model S. Grundbulten i framgången. Helt rätt bil i rätt segment och med rätt prestanda. Många petrolheads växlade till el pgr av denna bil. Sjuk framgång som skrämt skiten ur lyxbilstillverkarna liksom spöar supersportbilar. Utan denna ingen Tesla.
Steg 2.1: Model X. Min egen syn är att denna model var ett misstag. Ett smartare drag hade varit att bygga en model S kombi liksom. Cab istället för lägga så sjukt mycket tid på måsvingedörrar och en SUV. Eller skall nog säga MPV för det är mer av en Voyager än SUV. En äkta US of A modell iofs. Men all tid och stora summor pengar hade vart sp mycket smartare och mindre tid/kostnad att lögga på en kombi och cab. Fler bilar hade sålts garanterat och man hade kunna lögga mer tid på model 3 tidigare. Elons misstag enligt mig. Slöade ner hans masterplan en del så tex Bolt kan landa på gatan tidigare...
Steg 3: Model 3. Ser ut att bli en riktig hit. Bilen ser bra ut och har det som förväntades. Just nu svettas det rejält hos BMW, Audi, Volvo mfl... Jag gissar att årsproduktionen på 500000 bilar är bokade i April. Vad tror Ni?
Steg 4: Tesla låter vissa biltillverkare gå med i SuC där de finansierar fler stationer. Tesla startar fler megafactories och blir mer och mer ett energibolag? Kanske knoppar man av Tesla Energy från Tesla Motors?
Steg 1: Det började med roadstern. Byggd på Lotus Elise. Väldigt låg volym. Man kanninte söga att raodstern var en stor framgång. Tesla vara nära bankrutt under denna period men klarade sig i sista minuten, roadstern är idag ön given klassiker!
Steg 2: Model S. Grundbulten i framgången. Helt rätt bil i rätt segment och med rätt prestanda. Många petrolheads växlade till el pgr av denna bil. Sjuk framgång som skrämt skiten ur lyxbilstillverkarna liksom spöar supersportbilar. Utan denna ingen Tesla.
Steg 2.1: Model X. Min egen syn är att denna model var ett misstag. Ett smartare drag hade varit att bygga en model S kombi liksom. Cab istället för lägga så sjukt mycket tid på måsvingedörrar och en SUV. Eller skall nog säga MPV för det är mer av en Voyager än SUV. En äkta US of A modell iofs. Men all tid och stora summor pengar hade vart sp mycket smartare och mindre tid/kostnad att lögga på en kombi och cab. Fler bilar hade sålts garanterat och man hade kunna lögga mer tid på model 3 tidigare. Elons misstag enligt mig. Slöade ner hans masterplan en del så tex Bolt kan landa på gatan tidigare...
Steg 3: Model 3. Ser ut att bli en riktig hit. Bilen ser bra ut och har det som förväntades. Just nu svettas det rejält hos BMW, Audi, Volvo mfl... Jag gissar att årsproduktionen på 500000 bilar är bokade i April. Vad tror Ni?
Steg 4: Tesla låter vissa biltillverkare gå med i SuC där de finansierar fler stationer. Tesla startar fler megafactories och blir mer och mer ett energibolag? Kanske knoppar man av Tesla Energy från Tesla Motors?
Senast redigerad av hybris, redigerad totalt 1 gånger.
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Re: Bilarna
Jo, det är ungefär vad jag tycker med, med den reservationen att Roadstern tror jag lade grunden för intresset för Model S. Många såg hur bra Roadstern vara i prestanda, men ville ha en praktisk bil. Roadstern fick folk att bygga upp ett habegär innan S var färdig, vilket är väldigt viktigt tror jag.
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Jo Roadstern var nog nödvändig. Ingen framgång i sig nen en grundbult för framtiden. Med framgång menar jag såklart inte att bilen var dålig för det var den ju absolut inte. 

- Franz
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/franz9414
- Kontakt:
När det gäller Audi A4 väljer nästan alla i Sverige kombi-versionen. Trots det säljer sedan-versionen väldigt mycket mer internationellt. Det är lite av en svensk (nordisk) grej med kombi.
Driver sajten Car.info
I USA och Kina gillar dom inte kombi, tror att dom två länderna hellre avgör strategin än Sverige. Potentialen att sälja är kanske int elivsagörande vad folk i Sverige tycker. Har för mig att Volvo inte ens säljer V70 i USA eftersom ingen vill ha den. Endast SUV eller offroadiga kombis typ XC70(vilket iofs är en V70 med det fattar inte amerikanarna). Jag tror X är mycket smart sett till framför allt Kina med många chaufförerskörda bilar och dålig luft.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
ja model x är ett litet mysterium
Dom pratade ju om den samtidigt som dom lanserade model s och x skulle komma året efter tror jag det var (typ 2013/14) hur i hela friden kunde den bli så sen som slutet av 2015 och inte ens då i några volymer?
Våren 2014 pratade musk (i ett stormöte i norge) om att model x skulle levereras sommaren 2015 och den skulle ha samma räckvidd som en S85, men dra 10% mer energi dvs 90-95kwh.
Våren 2015 så skrotades S60 och model S70D lanserades, värt att notera att värsting teslan i alla tider har haft prioriterad leveranstid (P85+,P85D etc), men helt plötsligt så blev
"minsta" teslan prioriterad alltså den som använde minst batterier. Enda förklaringen var väl att dom led brist på batterier, men ändå ville leverera så många bilar som möjligt innan närmsta kvartalsslut.
I min enfald så tror jag att den höga försäljningen och bristen på batterier har fördröjt lanseringen av model x (varför stressa på när man ändå säljer allt som går och är möjligt att tillverka av befintligt materiel).
Men eftersom dom har lovat en model X så är det ju klart att dom nån gång måste börja leverera.
Men när äntligen batteriproduktionen är i gång så att det inte finns tillstymmelse av brist på dom, då blir det nog ännu mera fart både på model S och X.
speciellt med ännu mera räckvidd för pengen (kom ihåg P100D).
Dom pratade ju om den samtidigt som dom lanserade model s och x skulle komma året efter tror jag det var (typ 2013/14) hur i hela friden kunde den bli så sen som slutet av 2015 och inte ens då i några volymer?
Våren 2014 pratade musk (i ett stormöte i norge) om att model x skulle levereras sommaren 2015 och den skulle ha samma räckvidd som en S85, men dra 10% mer energi dvs 90-95kwh.
Våren 2015 så skrotades S60 och model S70D lanserades, värt att notera att värsting teslan i alla tider har haft prioriterad leveranstid (P85+,P85D etc), men helt plötsligt så blev
"minsta" teslan prioriterad alltså den som använde minst batterier. Enda förklaringen var väl att dom led brist på batterier, men ändå ville leverera så många bilar som möjligt innan närmsta kvartalsslut.
I min enfald så tror jag att den höga försäljningen och bristen på batterier har fördröjt lanseringen av model x (varför stressa på när man ändå säljer allt som går och är möjligt att tillverka av befintligt materiel).
Men eftersom dom har lovat en model X så är det ju klart att dom nån gång måste börja leverera.
Men när äntligen batteriproduktionen är i gång så att det inte finns tillstymmelse av brist på dom, då blir det nog ännu mera fart både på model S och X.
speciellt med ännu mera räckvidd för pengen (kom ihåg P100D).
Tror inte Model X behöver bara en miss. Det finns helt klar en efterfrågan på denna typ av bil.
Håller däremot med om att en Model S kombi hade var kanon. Det hade passat mig perfekt. Även om bagaget sväljer mer än många bilar så är det inte ovanligt att bagageluckan tar i när jag lastar lite skrymmande prylar.
Håller däremot med om att en Model S kombi hade var kanon. Det hade passat mig perfekt. Även om bagaget sväljer mer än många bilar så är det inte ovanligt att bagageluckan tar i när jag lastar lite skrymmande prylar.
Model X var ett misstag. Kostnader, förseningar, ingen volym och en bilmsommser ut som skit. Faktiskt satt Tesla i en besvärlig situation...
Har du sett Model X live? "Ser ut som skit"? Bland SUVar tycker jag den är riktigt fin. Menar du att Audis, BMWs eller Volvos SUVar skulle vara betydligt finare att se på? Sen är väl i ärlighetens namn ingen av Teslorna slående vacker. De har ju en ganska main stream design som ska passa många och de måste maximiera aerodynamiken, vilket begränsar designen en del.hybris skrev:Model X var ett misstag. Kostnader, förseningar, ingen volym och en bilmsommser ut som skit. Faktiskt satt Tesla i en besvärlig situation...
Skulle jag bara bry mig om utseendet hade jag nog köpt en Alfa Romeo 8C. Om jag kunde få tag på en...
https://www.google.se/url?sa=i&rct=j&q= ... 9539169760
Skitsnack.hybris skrev:Model X var ett misstag. Kostnader, förseningar, ingen volym och en bilmsommser ut som skit. Faktiskt satt Tesla i en besvärlig situation...
Jag lade nyligen en reservation på en Model X och tillhör de som aldrig köpt en bil till ens halva kostnaden tidigare. Model S och Model 3 skulle inte funka för våra behov, även om jag inser deras förtjänster. Du kan inte jämföra utseendet på en SUV med en sedan, du måste titta på bilar i samma kategori. Jag gillar Porsche Cayenne men Model X är nog ändå den sexigaste och potentaste SUV:en på marknaden (jag har sett den och suttit i den) och fungerar som marknadsföring för Tesla. Den visar vad tekniken kan åstakomma på samma sätt som Concorde lyfte Aérospatiale, Snecma och British Aircraft Corporation på sin tid. Concorde drevs med förlust in i det sista, men var ändå inkomstbringande ur ett holistiskt perpektiv.
Ni glömmer en viktig sak i allt skönhetstyckeri...miljön. Modell X kunde vara vackrare men genom zero utsläpp blir den drottningen av suv:ar. Alla andra släpper ut någon form av gas. Minns tiden då ligister(miljöaktivister ?) punkterade däck på suv:ar
- danni
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Jag tror planen bakom X var helt rätt. Världen skriker efter SUV:ar just nu, det är segmentet som växer mest fastän det redan är jättestort. Att enkelt och snabbt kunna få ut en SUV som delar de flesta komponenter med sedanen var en smart plan. Sen blev det inte så i verkligheten och allt blev försenat... Men det spelar egentligen ingen roll, för de hade inte kunnat gå direkt på Model 3 efter Model S ändå. De måste få upp volymerna, få ner batterikostnaderna och dra in kapital för att ens möjliggöra Model 3, och Model X är en vital del av den planen.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Ja Volvo XC90 är en skönhet jämfört... Men problemet är att denna bil slösat med tid och kapital. Blir ingen storsäljare. Dvs en stor distraction... Ganska säker på att Elons memoarer kommer visa på exakt detta... 2.1 var ett misstag i the grand plan... Ja hade man byggt enkla dörrar och fokuserat på att få ut den i tid utan höga kostnader hade den fungerat. Fel strategi och burn of capital. Lär nog kostat några miljarder.... En model S cab hade troligen vart den enkla vägen att bygga lite mer demand istället för model X.
Jag tro följande.
Roadstern: Helt rätt, det var aldrig menat att vara en volymbil. Det var bevis bilen som skapade grunden. Dock hade man jätte problem innan produktionen kom igång.
Model S: Super succé som skapat ett enormt ha begär. Det är många inkl som aldin skulle ge över miljons för en bil, men gör det ändå.
Med Model S hade man också jätte problem innan produktionen koma igång.
Model X: SUV är populära i hela världen. Enda problemet med denna är att de blev för svår att tillverka. Vilket försinkat Master plan allt för mycket.
Samma här, jätte problem innan produktionen kom igång.
Model 3: Redan succé bil innan den böjas levereras. Med tanke på hur dom förberett sig med Gigafactory och fabriken i Fremont och dessutom gör en bil som egentligen inte har så många nyheter förutom design och pris. Jo, nytt batteri är det ju. Men det bör göra att produktomen inte blir så mycket försenad som dom brukar vara.
Jag är övertygad om att hela bilvärlden skakar i grunden.
Dom flesta vet inte hur dom ska förhålla sig till detta och riskerar bli en ny Nokia.
Några kommer hänga på och göra bra elbilar.
Bäst ser det ut för VW som är tvungna att göra stora förändringar sen Dieselgate och just det kan bli deras lycka i slutändan.
Många kommer vara som Ines Usman sa om Internet: Internet är en fluga som kommer gå över.
Chevrolet Bolt: Syns att det är en riskokare som troligen görs i Sydkorea.
Den är redan mer eller mindre död efter model 3.
Den saknar design, kolla frunken, Kolla instrumenteringen, Hur ska dom lösa laddningen på långfärd ?
Roadstern: Helt rätt, det var aldrig menat att vara en volymbil. Det var bevis bilen som skapade grunden. Dock hade man jätte problem innan produktionen kom igång.
Model S: Super succé som skapat ett enormt ha begär. Det är många inkl som aldin skulle ge över miljons för en bil, men gör det ändå.
Med Model S hade man också jätte problem innan produktionen koma igång.
Model X: SUV är populära i hela världen. Enda problemet med denna är att de blev för svår att tillverka. Vilket försinkat Master plan allt för mycket.
Samma här, jätte problem innan produktionen kom igång.
Model 3: Redan succé bil innan den böjas levereras. Med tanke på hur dom förberett sig med Gigafactory och fabriken i Fremont och dessutom gör en bil som egentligen inte har så många nyheter förutom design och pris. Jo, nytt batteri är det ju. Men det bör göra att produktomen inte blir så mycket försenad som dom brukar vara.
Jag är övertygad om att hela bilvärlden skakar i grunden.
Dom flesta vet inte hur dom ska förhålla sig till detta och riskerar bli en ny Nokia.
Några kommer hänga på och göra bra elbilar.
Bäst ser det ut för VW som är tvungna att göra stora förändringar sen Dieselgate och just det kan bli deras lycka i slutändan.
Många kommer vara som Ines Usman sa om Internet: Internet är en fluga som kommer gå över.
Chevrolet Bolt: Syns att det är en riskokare som troligen görs i Sydkorea.
Den är redan mer eller mindre död efter model 3.
Den saknar design, kolla frunken, Kolla instrumenteringen, Hur ska dom lösa laddningen på långfärd ?
MYP -22 | MIB | svart/svart
Jag var på barnkalas med min 5 åring idag. Spenderade en stor del av kalaset med att diskutera elbilar och framtid med en annan pappa som råkar jobba som säljare på VAG. Vi har EXTREMT olika världsbild kan man säga. Bla ser dom inte Tesla som en konkurrent och Elbilar är inte mycket att satsa på. Han visste inte ens om att Modell 3 kunde bokas och vilka mängder som reserverats. Han såg det fortfarande som en marginalbil[GRINNING FACE WITH SMILING EYES]
- Peter Holm
- Teslaägare
Facit trodde inte heller på övergången från mekanik till elektronik.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Blå Model S Long Range 2019 (Raven)
Blå Model S 90D februari 2016 - januari 2020
2 st 3:or reserverade.
Blå Model S 90D februari 2016 - januari 2020
2 st 3:or reserverade.
- PoloPrinsen
Det riktigt intressanta tror jag kommer att vara samspelet mellan Gigafactorys dagsaktuella batterikapacitet, de olika linornas sammanlagda dagskapacitet att tillverka (dvs ta tillvara på batterierna som GF spottar ut) samt kundtrycket/intresset för att köpa en elbil.
Det vore mycket trevligt om upprampning/nybygge etc går bra och minst enligt tidsplan - MEN att det hela tiden finns fler kunder än leveransklara bilar även när GF väl går för fullt! Undrar just när isåfall "GF" nr 2,3,4 osv kommer att börja byggas och om det är Elon & Tesla som startar upp dessa nya GF eller om någon annan bil(?)tillverkare hinner och vill inse att framtiden inte tillhör fossilbilar längre.
Om Tesla frånomed idag och 5 år frammåt aldrig har en orderstock understigandes 3 månaders produktion så borde de kunna investera ännu mera i nya elbilsfabriker.
Hjulen har börjat snurra på allvar nu iaf anser jag med denna stora mängd model 3 förhandsbokningar.
///PP
Det vore mycket trevligt om upprampning/nybygge etc går bra och minst enligt tidsplan - MEN att det hela tiden finns fler kunder än leveransklara bilar även när GF väl går för fullt! Undrar just när isåfall "GF" nr 2,3,4 osv kommer att börja byggas och om det är Elon & Tesla som startar upp dessa nya GF eller om någon annan bil(?)tillverkare hinner och vill inse att framtiden inte tillhör fossilbilar längre.
Om Tesla frånomed idag och 5 år frammåt aldrig har en orderstock understigandes 3 månaders produktion så borde de kunna investera ännu mera i nya elbilsfabriker.
Hjulen har börjat snurra på allvar nu iaf anser jag med denna stora mängd model 3 förhandsbokningar.
///PP
Reserverat en Sion från Sonomotors. Har den nya, aktuella referral-koden som gäller april ut i år! Om du vill spara 125Euro så säg till! (får ej ange koden här i signaturen).
Ja jag har sett model X live.
VAG? Stackarna! Jobba hos dieselgata! Barnamördare!bullen skrev:Jag var på barnkalas med min 5 åring idag. Spenderade en stor del av kalaset med att diskutera elbilar och framtid med en annan pappa som råkar jobba som säljare på VAG. Vi har EXTREMT olika världsbild kan man säga. Bla ser dom inte Tesla som en konkurrent och Elbilar är inte mycket att satsa på. Han visste inte ens om att Modell 3 kunde bokas och vilka mängder som reserverats. Han såg det fortfarande som en marginalbil[GRINNING FACE WITH SMILING EYES]

Ja man vet inte om man skall skratta eller gråta, tyvärr. Påminner mig om när jag var på besök på Volvos motorfabrik i Skövde. En mellanchef visade mig och mina kollegor runt i fabriken och man förundrades över hur många delar som behövdes för att skruva ihop en bensin/dieselmotor.bullen skrev:Jag var på barnkalas med min 5 åring idag. Spenderade en stor del av kalaset med att diskutera elbilar och framtid med en annan pappa som råkar jobba som säljare på VAG. Vi har EXTREMT olika världsbild kan man säga. Bla ser dom inte Tesla som en konkurrent och Elbilar är inte mycket att satsa på. Han visste inte ens om att Modell 3 kunde bokas och vilka mängder som reserverats. Han såg det fortfarande som en marginalbil[GRINNING FACE WITH SMILING EYES]
Jag frågade då när dom skulle börja tillverka elektriska motorer för bilar där. Han tittade på mig med en blick som om jag inte var riktigt klok och bemödade sig inte med att svara på min fråga.
Tydligen är dom så vana att gå på i sina gamla spår så att dom inte bemödar sig att lyfta blicken och se lite framåt. Jag tyckte faktiskt lite synd om honom.
Tesla Model Y reserverad
Hyundai Kona Electric Advanced 64kWh/2020
- danni
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Åh, men det kan ha haft andra anledningar. Elmotorer är ju relativt simpla saker - inte kommer Volvo behöva en egen fabrik i Skövde för att bygga såna. Han kanske mycket väl vet vartåt det barkar och ser sin egen karriärs slut i den kaffesumpen.kenhag skrev:Ja man vet inte om man skall skratta eller gråta, tyvärr. Påminner mig om när jag var på besök på Volvos motorfabrik i Skövde. En mellanchef visade mig och mina kollegor runt i fabriken och man förundrades över hur många delar som behövdes för att skruva ihop en bensin/dieselmotor.bullen skrev:Jag var på barnkalas med min 5 åring idag. Spenderade en stor del av kalaset med att diskutera elbilar och framtid med en annan pappa som råkar jobba som säljare på VAG. Vi har EXTREMT olika världsbild kan man säga. Bla ser dom inte Tesla som en konkurrent och Elbilar är inte mycket att satsa på. Han visste inte ens om att Modell 3 kunde bokas och vilka mängder som reserverats. Han såg det fortfarande som en marginalbil[GRINNING FACE WITH SMILING EYES]
Jag frågade då när dom skulle börja tillverka elektriska motorer för bilar där. Han tittade på mig med en blick som om jag inte var riktigt klok och bemödade sig inte med att svara på min fråga.
Tydligen är dom så vana att gå på i sina gamla spår så att dom inte bemödar sig att lyfta blicken och se lite framåt. Jag tyckte faktiskt lite synd om honom.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Onödiga bilar blir poppis så Model X kommer att bli en storsäljande bil det tar lite tid
Kommer nån ihåg när BMW lanserade X6 det sas att den var onödig att den var ful och fördyr
Titta bara hur det gått för denna bil
Model X kommer gå bra det krävs att det rullar några på vägarna för att de ska bli fler
Tesla måste se till att blrja leverera dessa WW om de ska bli en hit
Kommer nån ihåg när BMW lanserade X6 det sas att den var onödig att den var ful och fördyr

Model X kommer gå bra det krävs att det rullar några på vägarna för att de ska bli fler
Tesla måste se till att blrja leverera dessa WW om de ska bli en hit
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Säkert sant, men det blir ju inte bättre genom att man sticker huvudet i sanden och gör business-as-usual. Man blir bara mer efter i utvecklingen och till sist sitter man där med skägget i brevlådan. Problemet är nog att man inte vågar satsa på något såpass nytt pga kortsiktiga vinstintressen utan att vara 100% säker på att marknaden är på väg dit.danni skrev:Åh, men det kan ha haft andra anledningar. Elmotorer är ju relativt simpla saker - inte kommer Volvo behöva en egen fabrik i Skövde för att bygga såna. Han kanske mycket väl vet vartåt det barkar och ser sin egen karriärs slut i den kaffesumpen.kenhag skrev:Ja man vet inte om man skall skratta eller gråta, tyvärr. Påminner mig om när jag var på besök på Volvos motorfabrik i Skövde. En mellanchef visade mig och mina kollegor runt i fabriken och man förundrades över hur många delar som behövdes för att skruva ihop en bensin/dieselmotor.bullen skrev:Jag var på barnkalas med min 5 åring idag. Spenderade en stor del av kalaset med att diskutera elbilar och framtid med en annan pappa som råkar jobba som säljare på VAG. Vi har EXTREMT olika världsbild kan man säga. Bla ser dom inte Tesla som en konkurrent och Elbilar är inte mycket att satsa på. Han visste inte ens om att Modell 3 kunde bokas och vilka mängder som reserverats. Han såg det fortfarande som en marginalbil[GRINNING FACE WITH SMILING EYES]
Tesla Model Y reserverad
Hyundai Kona Electric Advanced 64kWh/2020
Den är fortfarande ful och onödig!e5m1r skrev:Kommer nån ihåg när BMW lanserade X6 det sas att den var onödig att den var ful och fördyr
Model 3 Performance 2022