Beslutsångest! Behöver tips

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Rich-hard
Teslaägare

Beslutsångest! Behöver tips

Inlägg av Rich-hard »

Jag har en Model S85 idag. Har betalat reservationsavgiften på en Model X i November. Men börjar känna att det kanske inte är rätt bil för mig.
Såg den live i USA för nån vecka sen och den är cool men dyr som fan och har inte samma räckvidd plus en hel del barnsjukdomar om man läser usa forumet.
Plus att den jag provsatt funkade inte ens falcon dörren på.. Undra hur det blir sen då när det ligger 2 dm fastfrusen snö på taket.

Så nu har jag lagt reservationsavgiften på en ny Model S P90DL ist.
Model 3 kommer att bli för liten för mig då jag har 3 barn..
Och man kunde välja leverans på Model S så om jag tar december kanske den hinner få eventuell facelift?

Vad tycker ni?
Användarvisningsbild
thebishop
Teslaägare

Re: Beslutsångest! Behöver tips

Inlägg av thebishop »

Skaffa ett barn till så är det avgjort! 8-)

Frågan är ju varför du vill byta bort din S85...
Model S P90DL+ (2015) Såld 2024
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Användarvisningsbild
Rich-hard
Teslaägare

Inlägg av Rich-hard »

Ja det kan man ju undra. Men jag testade en P85D förut, blev besatt..
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare

Inlägg av apkungen »

Klart att det ska vara en model x :D
Användarvisningsbild
Niclas
Teslaägare

Inlägg av Niclas »

Gillar inte X. Har iofs inte provat den såklart.
Model S P90DL är ju också galet dyr om man köper ny. Skulle vänta tills någon ny facelift etc kommer.
Tesla Model S P85DL+ (nr 9)

Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare

Inlägg av hybris »

Du gör rätt. Soccermom kärran ser ut som stryk! Model S is da shit! ;-)
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Herr X »

Niclas skrev:
Model S P90DL är ju också galet dyr om man köper ny. Skulle vänta tills någon ny facelift etc kommer.
Men TS poäng var ju att han kunde beställa den nu (före prishöjningen i april) men skjuta upp leveransen till december. Då får han säkerligen en bil med faceliften fast till det gamla priset. Han försökte vara lite smart..
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Herr X »

hybris skrev:
Du gör rätt. Soccermom kärran ser ut som stryk! Model S is da shit! ;-)
Vänta bara till du ser min, då kommer du ångra att du inte uppgraderade till X. Redan nu piskar min S din varje dag i veckan.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
Rich-hard
Teslaägare

Inlägg av Rich-hard »

Precis Herr X. Men hur fasen bekräftar man ordern? Det är ju bara timmar kvar...
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Herr X »

Rich-hard skrev:
Precis Herr X. Men hur fasen bekräftar man ordern? Det är ju bara timmar kvar...
Jag tror inte att du behöver bekräfta för att få det priset som du blivit offererad. Jag kunde inte bekräfta köpet på min X, det skedde automatiskt efter två veckor. De kanske har ändrat det?
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Användarvisningsbild
Rich-hard
Teslaägare

Inlägg av Rich-hard »

Tack för infon Herr X! Den största anledningen till att jag skippar Model X är för att jag har egentligen inget behov av en större bil. Men jag önskar jag hade haha!!
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Herr X »

Rich-hard skrev:
Tack för infon Herr X! Den största anledningen till att jag skippar Model X är för att jag har egentligen inget behov av en större bil. Men jag önskar jag hade haha!!
Jag var och kikade på Model X förra veckan, gillade den skarpt. Grymt med USB-portar på varje plats - perfekt för barnens iPads. Gott om plats och dragkrok. Den perfekta bilen för min familj. Kommer sakna min P85D dock, önskar jag hade ekonomi att behålla båda :(
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Användarvisningsbild
Niclas
Teslaägare

Inlägg av Niclas »

Herr X skrev:
Niclas skrev:
Men TS poäng var ju att han kunde beställa den nu (före prishöjningen i april) men skjuta upp leveransen till december. Då får han säkerligen en bil med faceliften fast till det gamla priset. Han försökte vara lite smart..
Det måste vara en otrolig chansning isf. Ingen vet ju om faceliften kommer. Och få den gratis i efterhand på redan lagd beställning tror jag inte på.
Risken finns ju om man beställer en model S nu, är att det presenteras en faceliftad S, och att man missar den.
Tesla Model S P85DL+ (nr 9)

Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Herr X »

Niclas skrev:
Herr X skrev:
Niclas skrev:
Det måste vara en otrolig chansning isf. Ingen vet ju om faceliften kommer. Och få den gratis i efterhand på redan lagd beställning tror jag inte på.
Risken finns ju om man beställer en model S nu, är att det presenteras en faceliftad S, och att man missar den.
Det låter faktiskt inte sannolikt.. bilar som ska levereras i december produceras i oktober, jag kan inte tänka mig att Tesla behåller verktyg, delar och plats på bandet för att kunna producera bilar med den gamla fronten i flera månader (om ryktet om en facelift i Maj stämmer).
De har dock två produktionslinjer för Model S om jag minns rätt.. man skulle kunna tänka sig att de behöll den gamla noseconen på den ena och bytte till den nya fronten på den andra för att kunna ge gamla beställningar den gamla nose conen..
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Inlägg av danni »

Man kan också råka ut för obehagliga överraskningar. Jag såg en kille på Reddit som hade beställt en 85 kWh med uppskjuten leverans, och när de avskaffade 85 kWh så fick han ett telefonsamtal där det meddelades att han antingen fick betala extra för 90 kWh eller ta leverans snarast möjligt.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Så blir det säkert om de utraderar bilen, alltså ta leverans nu eller betala för uppgradering.
Användarvisningsbild
ekenman
Teslaägare

Inlägg av ekenman »

Model S är betydligt snyggare än X. Eller?

X kommer bli praktiskt när de värsta felen är åtgärdade.
Levererad 10 mars 2016
S85D | Titanium | Panorama | 19" standard | Svarta Next gen | Matt abachiträdekor | AP | Premium interiör | Luftfjädring | Hi-fi | Köldpaket
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av e5m1r »

X är cool !
Med detta sagt så kan vi vara realistiska och inse att det är en minivan som ser it som en SUV
Jag kanske ändrar mig men i dagsläget så är det ända som för mig talar för X är just dörrarna i övrigt så tycker jag att S är snyggare
Men det är kag det.... Och smaken är som baken
(delad...)
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
dirrus
Teslaägare

Inlägg av dirrus »

Var och kollade på X på Infra idag, inte helt övertygad ändå så nu har jag också beslutsångest. Funderar på en ny S istället men som vanligt så är det ju alltid något nytt på gång runt hörnet (dock känns det som det är mer aktuellt än någonsin nu) så borde ev vänta. Hmm...
Användarvisningsbild
Vidio
Teslaägare

Inlägg av Vidio »

danni skrev:
Man kan också råka ut för obehagliga överraskningar. Jag såg en kille på Reddit som hade beställt en 85 kWh med uppskjuten leverans, och när de avskaffade 85 kWh så fick han ett telefonsamtal där det meddelades att han antingen fick betala extra för 90 kWh eller ta leverans snarast möjligt.
Så där ja. Då blev man inte lite skapligt nervös. :o
Jag beställde IDAG en 70D med uppskjuten leverans... :lol:
Kan ju bli spännande det här...
Användarvisningsbild
EricH
Teslaägare

Inlägg av EricH »

Lite samma situation även om den inte är lika överhängande. Kommer byta min MS om ca ett år och är sugen på MX. Idén då är att byta nuvarande SUV också mot en mindre bil och sedan ha MX + annan leksak.

Det som oroar mig med MX är rapporterna om kvalitetsbrister, särskilt att man inte verkar ha fått till passformen på karossen. Som jag har skrivit i andra trådar så måste Tesla höja kvalitet och finish på bilarna för att kunna försvara prisnivån. Man kan vara hur Tesla-frälst som helst men det går inte att komma undan att bilen har en lägre kvalitet överlag i jämförelse med tyska bilar i samma prisklass. Jag gillar att slippa tanka och att det är ett miljövänligt alternativ men det som avgör valet av bil för mig är körupplevelse, utseende och kvalitet.
Model X P100D
Skriv svar