I dag har jag varit på ett event i Oslo där Model X presenterades - var på första visningen i Norge, bara timmar efter att den ankommit norsk mark.
Har provsuttit, känt och klämt på bilen, och här kommer en sammanfattning av min upplevelse:
Bilen är stor - mycket större än vad jag trott när jag sett bilder och videos på nätet. Den är både bredare, längre och framförallt högre än Model S, och Model S är en stor bil. När måsvingedörrarna är öppna känns bilen gigantisk.
Model X är en mycket bättre bil än Model S. Tesla har gjort en mängd förbättringar i bygget - saker som på min egen Model S inte sitter fast ordentligt känns nu gediget.
Måsvingedörrarna öppnar sig snabbt. Så länge de fungerar kommer de vara väldigt väldigt praktiska för oss med små barn. Dörren fullständigt försvinner och det är hur lätt som helst att komma åt inne i bilen, för att spänna fast säkerhetsbälten och liknande. För barnfamiljer kommer måsvingedörrarna innebära ett enormt lyft - så länge de fungerar. Den elektriska anordningen känns läskig, men killen från Tesla Motors försäkrade mig om att det ska gå att stänga med en wire om elektroniken skulle svikta.
Sätena är bättre i Model X än i Model S. Sätena påminner mycket om Nextgen-sätena som jag har i min egen bil, men är mjukare och ännu skönare att sitta i - man sitter riktigt bra i alla säten, inklusive de längst bak som också är mjuka och sköna.
I Model X kan man inte välja bort mittkonsolen - det finns ingen möjlighet att ha en tom yta mellan framsätena, utan mittkonsolen är en del av inredningen.
Dragkroken placeras i frunk eller trunk när den inte används, och en plastkåpa döljer/skyddar anslutningspunkten. Det finns inget dedikerat fack för att förvara dragkroken, så den får ligga löst.
Det finns mugghållare också i mellersta sätesraden - dessa fälls ut från mittkonsolen.
De två bakre sätena funkar fint för fullvuxna, om man inte är längre än ca. 180cm lång. Det är riktigt trångt för knäna om det sitter en lång person i mellersta sätesraden, och det går i praktiken inte att få plats alls om man inte har amputerat av bägge benen. Om alla vuxna är maximalt 180 cm så kan fem vuxna åka hyggligt bekvämt på alla de bakre sätena.
Om man beställer 6-sätesvarianten så går det fint att få plats två vuxna längst bak oavsett hur lång personerna är i mittraden, men då får man sitta snett med benen. Räkna med att sätesraden längst bak är mest lämplig för barn.
Coolt, tack för X-info X. Undra om mittkonsoller kommer att vara fastmonterad i S nu också då om det är det i X? Och ett fäste för dragkroken lär ju komma när som helst, väldigt o-tesla att inte listat ut något smidigt för det. Kanske tänker att man bättre förvarar den hemma.
Gillar att den kändes stor, man fattar nog inte riktigt det på bilderna. Men har för folk prata om det förut.
Men jag tycker ändå Python blir så mycket mer elegant...
Det är nog sant, men jag är oavsett en fraud när det kommer till att skriva kod. Intressant att du var den ende som gav dig på att lista ut vad det där var för något - jag trodde att det myllrade av utvecklare här?
Det är nog sant, men jag är oavsett en fraud när det kommer till att skriva kod. Intressant att du var den ende som gav dig på att lista ut vad det där var för något - jag trodde att det myllrade av utvecklare här?
De kanske har liv...?
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Du kunde helt enkelt ha matat in texten exakt som den stod i HerrX's bild i konsollen i valfri webbläsare så hade du fått samma svar, så det var ännu enklare att lösa om man ville, helt utan att själva kunna koda ett enda tecken.
Du kunde helt enkelt ha matat in texten exakt som den stod i HerrX's bild i konsollen i valfri webbläsare så hade du fått samma svar, så det var ännu enklare att lösa om man ville, helt utan att själva kunna koda ett enda tecken.
Fast orka skriva av kod från en skärmdump
Känns lite 80-tal att sitta att skriva av ett program från en datortidning
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Fast orka skriva av kod från en skärmdump
Känns lite 80-tal att sitta att skriva av ett program från en datortidning
Har folk ingen nyfikenhet?
Jag kom till "please elon give" innan jag tröttnade
Det hade varit snabbare att skriva applikationen så som danni gjorde - det tog mig själv 5 minuter att koda den när jag satt i soffan och kollade på sista episoden av säsong 4 av House of Cards. Fy fan vad bra den serien är! Men nu är det ett helt år väntan till S05
Det är väl inget snack om den saken Hur många Pythonknackare sitter på detta forum?
Jag knackar det mesta. Python är koncist och elegant. Men även Javascript har ärligt talat sina fördelar. Jag gillar den kraftigt funktionella aspekten av JS. Och ville man ha det mer elegant finns det många sätt man kunde skrivit samma sak i Javascript på ett mer elegant sätt, t.ex. med reduce: