Provkört Model S P90D + Ludicrous

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare

Provkört Model S P90D + Ludicrous

Inlägg av Laban »

Efter många om och men så har jag äntligen fått provköra en Model S, med familjen med på köpet. Några korta kommentarer:

Stolarna - har läst en del negativt men det kanske har hänt en del sedan Model S släpptes, jag tyckte de var fantastiskt sköna. I Outlandern hamnar man lätt lite framåtlutad, i Teslan hamnade man (både jag och frun) helt lutad mot stolen och nackstödet utan att tänka på det. Sen bättre sidostöd mm så det var några klasser bättre än Outlandern totalt sett.

Takhöjd - det gick att klämma in mina 190cm utan större problem, både bak och fram. Men jag fick sänka stolen fram en del och luta den bakåt för att inte slå i huvudet i sidan. Hade nog föredragit en lite högre bil om jag ska vara helt ärlig. Men den skulle fungera, inte frågan om det.

Köra - har inte så mycket att säga om styrning osv, är ingen rallyförare och de klagomål som jag har läst om vad gäller Outlandern har jag inte tänkt på själv så jag har inget att anmärka om vad gäller Model S. Men prestandan, fy fan. Ungarna utbrast "igeen" direkt efter första lite hårdare accelerationen. Tyckte att vi skulle byta bil :-) Saktade ner till 40-50 en gång och drog upp till 130. Mäktigt..

Har alltid tänkt att jag inte är så brydd om prestandan på en bil men nu är jag lite osäker :-)
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
Rich-hard
Teslaägare

Re: Provkört Model S P90D + Ludicrous

Inlägg av Rich-hard »

Ja man blir snabbt beroende av Model S. Den är grym!
Användarvisningsbild
Segelflygaren
Teslaägare
Referralkod: ts.la/jesper1523

Inlägg av Segelflygaren »

Det påminner mer om accelerationen i en åkattraktion än om accelerationen i en bil.
Helt klart beroendeframkallande!
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare

Inlägg av Laban »

Ja det är nästan lite overkligt med den accelerationen och att det sker i princip ljudlöst. Testade även autopiloten och den fungerade alldeles utmärkt den kort sträckan jag testade. Ska jag säga något mer så är det kanske några ord om inredningen, är visserligen ett Tesla fan men jag gillar att den är lite mer sparsmakad. Inget onödigt lull-lull, rena ytor. Hoppas att de fortsätter med den inriktningen på Model 3, Y osv.

Och skärmen är helt fantastisk, fattar inte hur man kan säga att det är enklare med knappar osv (Ex Robert Collin). Betydligt farligare när jag i dagsläget ska ta upp telefonen, låsa upp den , byta låt i Spotify osv istället för att ha 17" skärm framför sig med stora lättlästa om än virtuella knappar.
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

Klagomål på stolarna är nog främst map de gamla stolarna utan märkbart sidostöd. I en P90D är det nästan garanterat de som kallas Next Generation-stolar och dom är nåt helt annat.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Inlägg av danni »

HelectriC skrev:
Klagomål på stolarna är nog främst map de gamla stolarna utan märkbart sidostöd. I en P90D är det nästan garanterat de som kallas Next Generation-stolar och dom är nåt helt annat.
Ja, precis. Jag var missnöjd med de gamla stolarna första gången jag provkörde men väldigt nöjd med nextgen. Sen beror det också på vad man har för referens. När jag provkörde första gången kom jag från en A6 med sportstolar. När jag provkörde andra gången kom jag precis som Laban från en Outlander och då hade nog de vanliga stolarna känts jämförelsevis trevligare.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
dowzee
Teslaägare

Inlägg av dowzee »

Laban skrev:
Takhöjd - det gick att klämma in mina 190cm utan större problem, både bak och fram. Men jag fick sänka stolen fram en del och luta den bakåt för att inte slå i huvudet i sidan. Hade nog föredragit en lite högre bil om jag ska vara helt ärlig. Men den skulle fungera, inte frågan om det.
Själv är jag 195 cm och har inga problem att sitta fram då jag har glastak. Utan det är det lite tajtare så jag rekommenderar helt klart glastaket för oss resliga. ;)
S85, Pearl White. #NOOIL4M
Renault Zoe, Black Star Metallic.
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare

Inlägg av Laban »

Det var glastak på bilen vi testade. Kanske därför baksätet faktiskt fungerade bra även för mig (då frun körde rally..). Inte det bekvämaste baksätet ska väl sägas men för normalt familjebruk och om de som sitter där är mest yngre/mindre förmågor så finns det inget att klaga på. Fast ungarna såg barnstolarna i bagaget på bilen inne i butiken och ville åka där, tyvärr hade inte testbilen dessa så det blev ett visst missnöje där när vi åkte iväg. Men det gick över när jag "gasade" på lite första gången :-)
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Skriv svar