Ac Laddning i Trysil
Moderator: Redaktion
Ac Laddning i Trysil
Till påsken så ska vi åka till Trysil för första gången. De kommer eventuellt bli andra gången vi tar elbil till fjällen, var i Kläppen förra veckan för första gången med elbil på skidsemester.
Nu till frågan, i Kläppen fanns de gott om ac laddare (dock många bara 3.7kw) för att kunna ladda bilen på plats men i Trysil är de mer oklart, det ut som många tillhör ett visst hotell, som inte vi ska bo på och därmed inte får ladda på om jag förstår de rätt.
Hur ser de ut med laddning? Hur har ni brukar lösa de på plats i Trysil? Känns tråkigt behöva ställa sig på en snabbladdare i Trysil vid ankomst för att ladda inför hemresan.
Vi kommer inte behöva bilen under veckan utan kommer troligen parkera den när vi kommer fram och sedan röra den först när de är dags att köra hem, möjligen någon kort sväng till en "Ica".
Vi kommer bo vid turistcenter tror jag de heter, midgård eller ja nära Radisson om jag fattat de rätt.
Hade högre förväntan om enkelhet att ladda i Norge med tanke på alla deras elbilar..
Nu till frågan, i Kläppen fanns de gott om ac laddare (dock många bara 3.7kw) för att kunna ladda bilen på plats men i Trysil är de mer oklart, det ut som många tillhör ett visst hotell, som inte vi ska bo på och därmed inte får ladda på om jag förstår de rätt.
Hur ser de ut med laddning? Hur har ni brukar lösa de på plats i Trysil? Känns tråkigt behöva ställa sig på en snabbladdare i Trysil vid ankomst för att ladda inför hemresan.
Vi kommer inte behöva bilen under veckan utan kommer troligen parkera den när vi kommer fram och sedan röra den först när de är dags att köra hem, möjligen någon kort sväng till en "Ica".
Vi kommer bo vid turistcenter tror jag de heter, midgård eller ja nära Radisson om jag fattat de rätt.
Hade högre förväntan om enkelhet att ladda i Norge med tanke på alla deras elbilar..
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
Re: Ac Laddning i Trysil
Många stugor i trysil som hyrs ut av skistar är privatstugor och det finns inte många norrmän som inte har laddbox. När vi var där förra vintern kunde man ladda 11kW vid stugan. Den var ansluten till en app.chaffis75 skrev: ↑11 jan 2026 10:19Till påsken så ska vi åka till Trysil för första gången. De kommer eventuellt bli andra gången vi tar elbil till fjällen, var i Kläppen förra veckan för första gången med elbil på skidsemester.
Ok.. vi bor i lägenheter midgård tror jag de heter och gissar att just dessa ägs av SkiStar och därmed saknar de säkert laddare.Fredrik j skrev: ↑11 jan 2026 10:55Många stugor i trysil som hyrs ut av skistar är privatstugor och det finns inte många norrmän som inte har laddbox. När vi var där förra vintern kunde man ladda 11kW vid stugan. Den var ansluten till en app.chaffis75 skrev: ↑11 jan 2026 10:19Till påsken så ska vi åka till Trysil för första gången. De kommer eventuellt bli andra gången vi tar elbil till fjällen, var i Kläppen förra veckan för första gången med elbil på skidsemester.
Kollar man på charge Finder så finns de ju inte många (någon?) publika ac laddare där.
Du har 11kW laddare från MER vid Trysil turistcenter, Velkomstvegen 10
Model Y Long Range 2023
Model 3 Performance 2022
Model 3 Performance 2022
Nej, hos skistars egna har det varit glest.chaffis75 skrev: ↑11 jan 2026 11:42Ok.. vi bor i lägenheter midgård tror jag de heter och gissar att just dessa ägs av SkiStar och därmed saknar de säkert laddare.Fredrik j skrev: ↑11 jan 2026 10:55Många stugor i trysil som hyrs ut av skistar är privatstugor och det finns inte många norrmän som inte har laddbox. När vi var där förra vintern kunde man ladda 11kW vid stugan. Den var ansluten till en app.chaffis75 skrev: ↑11 jan 2026 10:19Till påsken så ska vi åka till Trysil för första gången. De kommer eventuellt bli andra gången vi tar elbil till fjällen, var i Kläppen förra veckan för första gången med elbil på skidsemester.
Kollar man på charge Finder så finns de ju inte många (någon?) publika ac laddare där.
I privatstugorna är det som sagt betydligt vanligare eftersom så många norrmän kör elbil.
Det var samma i hemsedal förrförra året. Privata stugan hade laddbox begränsad till 4kW som ingick i stughyran. Även den förmedlad via skistar.
- teslaseglarn
- Teslaägare
Många av lägenheterna i Midgård har egen laddare i garaget men inte alla, brukar stå i bokningen.
Vi var där över nyår och inga problem att ladda på Mer laddarna vid Turistcenter, fanns alltid många lediga på eftermiddagen (alternativt om man är morgonpigg då det blir fullt vid liftöppning). Kanske inte ska vänta till kvällen innan bytardag bara
Vi var där över nyår och inga problem att ladda på Mer laddarna vid Turistcenter, fanns alltid många lediga på eftermiddagen (alternativt om man är morgonpigg då det blir fullt vid liftöppning). Kanske inte ska vänta till kvällen innan bytardag bara
teslaseglarn skrev: ↑11 jan 2026 13:17Många av lägenheterna i Midgård har egen laddare i garaget men inte alla, brukar stå i bokningen.
Vi var där över nyår och inga problem att ladda på Mer laddarna vid Turistcenter, fanns alltid många lediga på eftermiddagen (alternativt om man är morgonpigg då det blir fullt vid liftöppning). Kanske inte ska vänta till kvällen innan bytardag bara![]()
Aa. Tack för tipsen.. låter som de ska lösa sig då, mer laddarna ser ju ut att vara nära där vi bor.
Nej laddar så tidigt man kan i veckan till 90% (volvos rekommendation) så är bilen redo för hemresan
Problemet löst
Kollade bokningen, hade inte koll på att de verkar ingår parkering i garage.. men nej verkar inte vara någon laddare till just vår lägenhet
Man ja de ska nog lösa sig ändå..
Man ja de ska nog lösa sig ändå..
Ett tips om du tänker ladda på MER i Norge.chaffis75 skrev: ↑11 jan 2026 14:15Aa. Tack för tipsen.. låter som de ska lösa sig då, mer laddarna ser ju ut att vara nära där vi bor.teslaseglarn skrev: ↑11 jan 2026 13:17Många av lägenheterna i Midgård har egen laddare i garaget men inte alla, brukar stå i bokningen.
Vi var där över nyår och inga problem att ladda på Mer laddarna vid Turistcenter, fanns alltid många lediga på eftermiddagen (alternativt om man är morgonpigg då det blir fullt vid liftöppning). Kanske inte ska vänta till kvällen innan bytardag bara![]()
Nej laddar så tidigt man kan i veckan till 90% (volvos rekommendation) så är bilen redo för hemresan
Problemet löst![]()
Jag laddade på Mer i Hemsedal. Det stod att det går att använda svenska mer-appen. Men det går inte. Jag fick ladda ner och registrera mig Elton appen.
Då fungerade det. Men det tog en bra stund att fatta det. Så förbered Elton också.
TMY LR AWD 19” Black, 2024, 20000 km
TM3 LR AWD 19” Black, 2019, 260000 km
Låter konstigt för jag kollade svenska mer appen och där finns laddarna och jag kunde välja en laddare att starta. Men tack för tipset så vet man att risken finns.Elix747 skrev: ↑11 jan 2026 17:49Ett tips om du tänker ladda på MER i Norge.chaffis75 skrev: ↑11 jan 2026 14:15Aa. Tack för tipsen.. låter som de ska lösa sig då, mer laddarna ser ju ut att vara nära där vi bor.teslaseglarn skrev: ↑11 jan 2026 13:17Många av lägenheterna i Midgård har egen laddare i garaget men inte alla, brukar stå i bokningen.
Problemet löst![]()
Jag laddade på Mer i Hemsedal. Det stod att det går att använda svenska mer-appen. Men det går inte. Jag fick ladda ner och registrera mig Elton appen.
Då fungerade det. Men det tog en bra stund att fatta det. Så förbered Elton också.
Vi laddade på MER i Trysil under nu jul-helgen med svenska appen, inga konstigheter. Dock syntes inte alla laddare på kartan i appen, men de kom fram när vi knappade in laddarens nummer i appen.
Men m t p vad som skrevs i föregående inlägg så är det alltid bra att ha en plan B.
Men m t p vad som skrevs i föregående inlägg så är det alltid bra att ha en plan B.
Laddarna fanns i svenska appen. Men kunde inte starta. Efter samtal med först svenska supporten och sedan norska supporten fick jag tipset om Elton-appen. Då fungerade det. Det kanske är så att vissa norska mer laddare fungerats och andra inte.chaffis75 skrev: ↑11 jan 2026 18:34Låter konstigt för jag kollade svenska mer appen och där finns laddarna och jag kunde välja en laddare att starta. Men tack för tipset så vet man att risken finns.Elix747 skrev: ↑11 jan 2026 17:49Ett tips om du tänker ladda på MER i Norge.chaffis75 skrev: ↑11 jan 2026 14:15Aa. Tack för tipsen.. låter som de ska lösa sig då, mer laddarna ser ju ut att vara nära där vi bor.teslaseglarn skrev: ↑11 jan 2026 13:17Många av lägenheterna i Midgård har egen laddare i garaget men inte alla, brukar stå i bokningen.
Problemet löst![]()
TMY LR AWD 19” Black, 2024, 20000 km