90D eller P90D?

Här diskuterar vi om Tesla Model X

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
peterlauri
Teslaägare

90D eller P90D?

Inlägg av peterlauri »

Sitter och velar om jag ska köra på 90D eller P90D. 90D har ju bättre räckvidd, 200k billigare, och bara 1 sek långsammare på 0-100 ;) Hur ofta ska man egentligen trycka ner plattan i botten då man majoriteten av tiden sitter i bilen med familjen?

Hur har andrahandsvärdet sett ut för P vs non-P för Model S varianter? Någon som sett några tendenser?
---
Få 8000:- rabatt när du beställer din Tesla genom att använda denna referallänk: http://---
---
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Re: 90D eller P90D?

Inlägg av bylund »

Du kan nog inte räkna med att få tillbaka mellanskillnaden när du säljer. Å andra sidan så får du kanske tidigare leverans om du väljer P, då Tesla helst bygger de dyrare bilarna först.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Inlägg av Gustafsson »

Jag skulle tycka det vore väldigt kul med en P90DL
Men ännu mer kul att behålla mellanskillnaden :lol:
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Om du inte nödvändigtvis ska vara värst och snabbast så skulle jag säga 90D, den är tillräckligt snabb.
Användarvisningsbild
MartinE
Teslaägare

Inlägg av MartinE »

peterlauri skrev:
Sitter och velar om jag ska köra på 90D eller P90D. 90D har ju bättre räckvidd, 200k billigare, och bara 1 sek långsammare på 0-100 ;) Hur ofta ska man egentligen trycka ner plattan i botten då man majoriteten av tiden sitter i bilen med familjen?

Hur har andrahandsvärdet sett ut för P vs non-P för Model S varianter? Någon som sett några tendenser?
Huvudfrågan är ju om du anser dig ha råd / vill lägga så mycket pengar på en bil. Personligen tycker jag inte det är värt mellanskillnaden att köpa en P-bil, men den är jäkligt kul att köra! :)
Model S 85D
Användarvisningsbild
olarsson
Teslaägare

Inlägg av olarsson »

P90D utan L känns som en konstig kompromiss IMHO. Max prestanda eller Max räckvidd. Alltså P90DL eller 90D.
S Plaid Svart 2023-
XP Svart 2020-2023
X100D Vit 2017-2020
S85 Blå 2014-2017
Användarvisningsbild
peterlauri
Teslaägare

Inlägg av peterlauri »

olarsson skrev:
P90D utan L känns som en konstig kompromiss IMHO. Max prestanda eller Max räckvidd. Alltså P90DL eller 90D.
Håller med. Antingen blir det P90DL eller 90D. Om man spenderar 300,000 för att det är roligt att skoja till det, köra snabbt, blåsa förbi några sportbilar med familjen i bilen. Kanske då :) Annars kan man ju spendera dom 300,000 på hyra in sig på en F1 nån gång per år i 3 år :D
---
Få 8000:- rabatt när du beställer din Tesla genom att använda denna referallänk: http://---
---
Användarvisningsbild
peterlauri
Teslaägare

Inlägg av peterlauri »

bylund skrev:
Du kan nog inte räkna med att få tillbaka mellanskillnaden när du säljer. Å andra sidan så får du kanske tidigare leverans om du väljer P, då Tesla helst bygger de dyrare bilarna först.
Men stämmer det verkligen? Som jag har förstått det så är SIGN prioriterade, sedan är det i bokningsordning. 70D varianten har dom inte tillgänglig ännu, men 90D och P90D(L) ska prioriteras på samma sätt enligt den offentliga information dom har. Det finns foruminlägg som säger annat, men dessa är inte officiell information.
---
---
Användarvisningsbild
far1far2
Teslaägare

Inlägg av far1far2 »

Oj vad mycket man kan göra för 20 långschalar, istället för att bränna meningslösa kilowatt 4-5 gånger i början. Har väl haft plattan i mattan max 10 gånger den första månaden . Blir mer och mer sällsynt kan jag lova! ;) :)
X100 lev.14/8-18.
Användarvisningsbild
Segelflygaren
Teslaägare
Referralkod: ts.la/jesper1523

Inlägg av Segelflygaren »

far1far2 skrev:
Oj vad mycket man kan göra för 20 långschalar, istället för att bränna meningslösa kilowatt 4-5 gånger i början. Har väl haft plattan i mattan max 10 gånger den första månaden . Blir mer och mer sällsynt kan jag lova! ;) :)
Jag håller inte med, för mig är det beroendeframkallande, vilket kanske är ett ännu större skäl att inte välja P90DL.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

peterlauri skrev:
bylund skrev:
Men stämmer det verkligen? Som jag har förstått det så är SIGN prioriterade, sedan är det i bokningsordning. 70D varianten har dom inte tillgänglig ännu, men 90D och P90D(L) ska prioriteras på samma sätt enligt den offentliga information dom har. Det finns foruminlägg som säger annat, men dessa är inte officiell information.
Det är därför jag säger kanske. Model S P85D(L) har de definitivt prioriterat tidigare då beräknad leverans har kunnat ligga ett par månader tidigare än övriga modeller i designstudion ibland.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Ganska troligt att de först kommer att leverera alla Signature som lagt beställning till i alla fall den 14/3 och därefter kommer P90D för de som beställt fram till och med 1/4 kanske och därefter 90D. Tror dock inte att det kommer skilja så mycket mellan dessa. Kan tänka mig att det skiljer kanske 1 månad mellan varje. Om produktionen kommer upp i 1000 Model X per vecka så kan de ju producera samtliga Signature på en vecka och därefter lär samtliga P90D kunna produceras på en månad, Lär inte vara fler än 1000 i Europa.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
MartinG
Teslaägare

Inlägg av MartinG »

Frågar man den logiska delen av hjärnan är svaret självklart.... Men det gör jag nog inte. :)
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

Segelflygaren skrev:
far1far2 skrev:
Jag håller inte med, för mig är det beroendeframkallande, vilket kanske är ett ännu större skäl att inte välja P90DL.
Håller med! :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare

Inlägg av apkungen »

90D räcker till för allt man kan behöva den för. P är bara för att det är kul att vara värst och åka berg-och-dalbana. Om det är värt 300k kan bara du ävgöra.
Användarvisningsbild
peterlauri
Teslaägare

Inlägg av peterlauri »

apkungen skrev:
90D räcker till för allt man kan behöva den för. P är bara för att det är kul att vara värst och åka berg-och-dalbana. Om det är värt 300k kan bara du ävgöra.
Nä det är inte värt det. Min fru var med och designade vårt slutgiltiga produkt, och tyckte den var på tok för dyr ändå. Men hon fick välja färg och inredning, så då ordnade det sig. Dock så gjorde min 6-årige son den snyggaste designen enligt mitt tycke. Han blev ledsen när jag berättade att vi är tvungna att välja mammas design istället... :)
---
---
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare

Inlägg av apkungen »

Vilken är mamma och sonens design?
Användarvisningsbild
peterlauri
Teslaägare

Inlägg av peterlauri »

apkungen skrev:
Med mamma menar jag Frugan :)

"Mammas":
Screen Shot 2016-03-06 at 18.40.34.png
Sonens:
Screen Shot 2016-03-05 at 18.52.07.png
---
---
Användarvisningsbild
ekenman
Teslaägare

Inlägg av ekenman »

peterlauri skrev:
apkungen skrev:
Nä det är inte värt det. Min fru var med och designade vårt slutgiltiga produkt, och tyckte den var på tok för dyr ändå. Men hon fick välja färg och inredning, så då ordnade det sig. Dock så gjorde min 6-årige son den snyggaste designen enligt mitt tycke. Han blev ledsen när jag berättade att vi är tvungna att välja mammas design istället... :)
Jag funderade länge och väl. Till slut valde jag bort P, L och 21". Det var så sanslöst mycket pengar (för mig) att det inte blev värt det. Det är en Model 3 i pengar....

För 10 år sedan hade jag valt bort allt annat på bilen för att få bäst prestanda. Så jag kände mig lite missmodig där ett tag efter jag hade konfirmerat. Hade jag verkligen gjort rätt? Men.... jag har fru och barn nu och insåg att jag inte kollat hur fort min nuvarande bil går under de tre år jag haft den. Bara varit över 200 ett par gånger, tryckt gasen i botten någon enstaka gång och med ens kände jag mig väldigt nöjd med valet. Hey... jag är gammal, vill ha komfort och välljud. Skulle däremot väldigt gärna testa L-mode, men det får bli en provkörning.... Som sagt, hade det varit för 10 år sedan hade det varit en helt annan femma. Jag antar att det beror på var man är i livet och hur man är.
Levererad 10 mars 2016
S85D | Titanium | Panorama | 19" standard | Svarta Next gen | Matt abachiträdekor | AP | Premium interiör | Luftfjädring | Hi-fi | Köldpaket
Användarvisningsbild
ekenman
Teslaägare

Inlägg av ekenman »

peterlauri skrev:
apkungen skrev:

"Mammas":
Sonens:
Mamma fick inte vara med och designa.... Det blev Titan för mig ;)
Levererad 10 mars 2016
S85D | Titanium | Panorama | 19" standard | Svarta Next gen | Matt abachiträdekor | AP | Premium interiör | Luftfjädring | Hi-fi | Köldpaket
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Inlägg av danni »

peterlauri skrev:
apkungen skrev:

"Mammas":
Sonens:
Frugans design var absolut snyggast. Jag har aldrig varit så lockad av diarrémetallic.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Inlägg av Nicke Nyfiken »

danni skrev:
Frugans design var absolut snyggast. Jag har aldrig varit så lockad av diarrémetallic.
Har du ens sett den i verkligheten?

Troligen inte med tanke på din sjukt tråkiga inställning till andras färgval.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Inlägg av Gustafsson »

ekenman skrev:
peterlauri skrev:
apkungen skrev:
Jag funderade länge och väl. Till slut valde jag bort P, L och 21". Det var så sanslöst mycket pengar (för mig) att det inte blev värt det. Det är en Model 3 i pengar....

För 10 år sedan hade jag valt bort allt annat på bilen för att få bäst prestanda. Så jag kände mig lite missmodig där ett tag efter jag hade konfirmerat. Hade jag verkligen gjort rätt? Men.... jag har fru och barn nu och insåg att jag inte kollat hur fort min nuvarande bil går under de tre år jag haft den. Bara varit över 200 ett par gånger, tryckt gasen i botten någon enstaka gång och med ens kände jag mig väldigt nöjd med valet. Hey... jag är gammal, vill ha komfort och välljud. Skulle däremot väldigt gärna testa L-mode, men det får bli en provkörning.... Som sagt, hade det varit för 10 år sedan hade det varit en helt annan femma. Jag antar att det beror på var man är i livet och hur man är.
Tja en 90D accelererar som en några år gammal superbike. Under 13 s på 1/4 milen vid behov. Det borde väl räcka till för de flesta. Sanslösa prestanda för en familjebil!
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare

Inlägg av apkungen »

Jaha, är det en model x du ska beställa!? Gillar båda men det ser ut som vanlig vit. Själv tycker jag verkligen om peal White. Den skiftar färg beroende på ljus. Men blir aldrig trött på den!
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Inlägg av danni »

Nicke Nyfiken skrev:
danni skrev:
Har du ens sett den i verkligheten?

Troligen inte med tanke på din sjukt tråkiga inställning till andras färgval.
Åh, jag är ju stammis på vårt lokala service center här i Götelaborg, så jag har nog sett minst 20 olika bilar i den färgen. Nu ska du dock inte ta det så allvarligt att jag hittat på ett skojigt namn för just den färgen. Jag tycker den är helt okay. Model S är snygg i alla färger, frågan är bara om den är mer eller mindre snygg. Sure, diarrémetallic är en av de färger jag inte ens skulle övervägt att beställa själv, men det betyder inte att jag ogillar den eller att jag tycker att ni som valt den gjort ett dåligt val, inte alls. Bara att vi har olika smak.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Skriv svar