Privatleasing Arval över och undermil
Moderator: Redaktion
Privatleasing Arval över och undermil
Hej!
Jsg ökade på miltalet med 1000 mil till 2000/år för drygt ett år sedan.
Eftersom gamla bettsn fungerat så bra har det blivit mindre körning än jag trodde.
Kostnad för extra mil:
8294 - 7570 =724 kr/mån = 8600 /år= nästan 30’/3 år.
I dag meddelar ny handläggare på Arval att man inte kan justera miltalet nedåt. Detta går emot tidigare besked som ursprungligen specificerar undermil -9kr och övermil som 12kr. Man hävdar att undermil är felskrivet.
Hur brukar ett juste avtal se ut? Rimligt är att man har övermil och undermil för att hantera avtalet.
Skall allt vara negativt för kunden? Vad är praxis??
Kanske är de rädda för taskiga restvärden pga Elon smitta???
Jsg ökade på miltalet med 1000 mil till 2000/år för drygt ett år sedan.
Eftersom gamla bettsn fungerat så bra har det blivit mindre körning än jag trodde.
Kostnad för extra mil:
8294 - 7570 =724 kr/mån = 8600 /år= nästan 30’/3 år.
I dag meddelar ny handläggare på Arval att man inte kan justera miltalet nedåt. Detta går emot tidigare besked som ursprungligen specificerar undermil -9kr och övermil som 12kr. Man hävdar att undermil är felskrivet.
Hur brukar ett juste avtal se ut? Rimligt är att man har övermil och undermil för att hantera avtalet.
Skall allt vara negativt för kunden? Vad är praxis??
Kanske är de rädda för taskiga restvärden pga Elon smitta???
Hälsningar
Lars
MY 4WD privatleasad för att ersätta ”Bettan”. Hon (MS 75) fungerar numera oklanderligt och fri el är fantastiskt. Min sjunde elbil efter Renault Clio electrique, Citroen Berlingo, Mercedes A-klass Electric och Nissan Leaf 24.
Lars
MY 4WD privatleasad för att ersätta ”Bettan”. Hon (MS 75) fungerar numera oklanderligt och fri el är fantastiskt. Min sjunde elbil efter Renault Clio electrique, Citroen Berlingo, Mercedes A-klass Electric och Nissan Leaf 24.
Re: Privatleasing Arval över och undermil
”…
Man hävdar att undermil är felskrivet.
…”
Felskrivet vart? Vad står det i det påskrivna avtalet om under/övermil?
Man hävdar att undermil är felskrivet.
…”
Felskrivet vart? Vad står det i det påskrivna avtalet om under/övermil?
Bullshit från deras sida. Det där med undermilen känner jag ifrån från vårt avtal med Hedin så de får de tugga i sig. Avtalet skrivelser är ju också det som gäller …
Det är väl ett avtal?
Hävda din rätt, det som är skrivet är skrivet.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
- jonasl
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Du kan nog inte justera ner men pengar tillbaka vid undermil är inga konstigheter.
När jag leasade VW så var det 9kr ut för övermil och 4.50 tillbaka för undermil.
Pga pandemin så blev det färre mil än vanligt och jag fick tillbaka lite. Hade räknat med att betala för en del övermil.
När jag leasade VW så var det 9kr ut för övermil och 4.50 tillbaka för undermil.
Pga pandemin så blev det färre mil än vanligt och jag fick tillbaka lite. Hade räknat med att betala för en del övermil.
Model Y LR AWD 2022
I sammanställningen om 10000km/år står det
”Underskottskm SEK -0,9941
Överskottskm SEK 0,126”
Jag hittar inget om ändringar till 20.000km/år som gjordes i en enkel maildialog. Modellen med 10 kr/mil i underskott och 12,6 kr/mil vid övermil kändes juste och rimlig. Att det skulle räknas om några ören hit eller dit är accepterbart men inte att det över huvud taget inte finns någon justering som bara är till min nackdel känns inte korrekt!!
Det är svårt att uppskatta framtida körsträckan men en medell med över/undermil känns rimlig. Att öka på miltalet 3000 mil/3 år som jag inte förmodligen kommer utnyttja kostar mig 30 papp extra!
Jag skulle köpt bilen direkt i stället för att gå via leasingbolag men jag tyckte om
- ingen kontantinsats
- ingen ränterisk
- ingen ”Elon smitta” i restvärde. Detta kan bli ganska mycket pengar!!! Gissningsvis 10% dvs 60 kkr???
Hur resonerar andra leasingbolag?
Hälsningar
Lars
Lars
Kia och Santander ersätter inte undermil alls i deras privatleasingavtal. Så skulle inte se det som en självklarhet att man får ersättning för undermil.
Hur ser man på detta:
- kontrakt 1000 mil med över/undermil 20240112
- maildialog 2000 mil 20240117
- uppdaterat kontrakt 2000 mil 20240124 m undermil nollat. Skrivfel hävdar Arval. Meddelar muntligen att man kan justera miltal senare när man vet bättre.
- maildialog 20250309 där Arval meddelar att man inte kan sänka mil.
Jag tycker det är rimligt med övermil/ undermilsmodell eller med justeringar. Att det plötsligt skulle vara bara möjligt att höja känns negativt för mig.
Att höja 3000 mil - kostnad ca 30kkr
Att betala 3000 övermil - kostnad ca 38 kkr
Att betala 3000 undermil - intäkt ca 30 kkr
Hittills kört 1500 mil/15 månader. Prognos totalt
4000 mil/3 år.
Hur skall jag förfara?
- föreslå under/övermilsmodell baserat på ursprungliga kontraktet
- bita i det sura äpplet att inte tagit skriftligt på alla detaljer när jag ändrade till 2000mil/år utan först senare förstått att Arval försämrat villkoren genom att tagit bort undermil och stängt möjligheten att sänka miltalet?
- uppdaterat kontrakt 2000 mil 20240124 m undermil nollat. Skrivfel hävdar Arval. Meddelar muntligen att man kan justera miltal senare när man vet bättre.
Jag tycker det är rimligt med övermil/ undermilsmodell eller med justeringar. Att det plötsligt skulle vara bara möjligt att höja känns negativt för mig.
4000 mil/3 år.
Hur skall jag förfara?
- bita i det sura äpplet att inte tagit skriftligt på alla detaljer när jag ändrade till 2000mil/år utan först senare förstått att Arval försämrat villkoren genom att tagit bort undermil och stängt möjligheten att sänka miltalet?
Hälsningar
Lars
Lars
Muntliga avtal gäller.lem skrev: ↑08 mar 2025 23:21Hur ser man på detta:
4000 mil/3 år.
Hur skall jag förfara?
Personen som sagt att du kan justera senare kan inte bara säga så utan konsekvenser.
Om dom inte respekterar det gör du det till en rättssak.
Hej Arval!
Detta med övermil/undermil var en sekundär frågeställning när vi diskuterade bilens leverans, registreringsskyltar, montering av däck m.m. under brinnande strejkhot.
Jag fick ett kontrakt som stipulerade ca 9 kr undermil och ca 12 kr övermil (se bifogad bilaga) baserat på 3000 mil/3 år. Efter någon vecka insåg jag att 3000 mil var nog lite i underkant och vi kom överens att höja till 6000 mil/3 år i maildialog. Modellen övermil/undermil diskuterades aldrig. Efter ca 1 vecka kom ett dokument (se bilaga nedan) där undermil var nollat. Ni förklarade att detta kunde ändå ändras senare när vi hade kunskap om verkligt miltal. Nu meddelar ni att miltal inte kan sänkas vilket går direkt emot vad vi kom överens om för ca 1 och 1/2 år sedan. Jag satt med ett kontrakt som var rimligt (över/undermil). Nu sitter jag uppenbarligen med ett mycket oförmånligare kontrakt utan undermil och utan justeringsmöjlighet. Jag känner mig lurad på ca 30 papp (om jag kör 3000mil)!
Jag har förstått att på privatsidan används inte undermil.
Förslag:
Låt nuvarande avtal vara till 1/7 och sänk sedan miltalet till 1000mil/år och 7570 kr/mån. Då har jag betalat för 3000 mil + betalar för 1500 mil = 4500 mil/3 år.
Alternativt förslag:
Gå tillbaks till ursprungligt avtal vi var överens om med över/undermil och 7570 kr/mån 3000 mil/3 år.
Hälsningar
Lars
PS
Vore det inte rimligt att ha en modell för både över och undermil. Det är ju svårt att göra rätt prognos och handlar om ganska mycket pengar som brinner inne.
DS
Detta med övermil/undermil var en sekundär frågeställning när vi diskuterade bilens leverans, registreringsskyltar, montering av däck m.m. under brinnande strejkhot.
Jag fick ett kontrakt som stipulerade ca 9 kr undermil och ca 12 kr övermil (se bifogad bilaga) baserat på 3000 mil/3 år. Efter någon vecka insåg jag att 3000 mil var nog lite i underkant och vi kom överens att höja till 6000 mil/3 år i maildialog. Modellen övermil/undermil diskuterades aldrig. Efter ca 1 vecka kom ett dokument (se bilaga nedan) där undermil var nollat. Ni förklarade att detta kunde ändå ändras senare när vi hade kunskap om verkligt miltal. Nu meddelar ni att miltal inte kan sänkas vilket går direkt emot vad vi kom överens om för ca 1 och 1/2 år sedan. Jag satt med ett kontrakt som var rimligt (över/undermil). Nu sitter jag uppenbarligen med ett mycket oförmånligare kontrakt utan undermil och utan justeringsmöjlighet. Jag känner mig lurad på ca 30 papp (om jag kör 3000mil)!
Jag har förstått att på privatsidan används inte undermil.
Förslag:
Låt nuvarande avtal vara till 1/7 och sänk sedan miltalet till 1000mil/år och 7570 kr/mån. Då har jag betalat för 3000 mil + betalar för 1500 mil = 4500 mil/3 år.
Alternativt förslag:
Gå tillbaks till ursprungligt avtal vi var överens om med över/undermil och 7570 kr/mån 3000 mil/3 år.
Hälsningar
Lars
PS
Vore det inte rimligt att ha en modell för både över och undermil. Det är ju svårt att göra rätt prognos och handlar om ganska mycket pengar som brinner inne.
DS
Hälsningar
Lars
Lars
Hej Lars,
Hoppas allt är bra med dig!
Tyvärr har vi ej möjlighet att minska årlig körsträcka.
Mvh,
Retail Team
Arval AB
Jag känner mig lurad och skulle direkt haft på pränt vad som gällde för att justera miltal.
Skall jag:
- Gå till ARN
- Ta bort bankmedgivande för autogiro när ca tre månader är kvar och avräkna enligt modell. Går de till tinget med ett betalningsföreläggande där jag har ett skriftligt avtal på undermil som åberopas? Hur dömer tinget i en sådan fråga?
- Allmänt ta upp modell för privatleasing där leasinggivaren tar hela vinsten vilket är oskäligt och missgynnar privatkund.
Det handlar om 15-30 kkr. Inte så stora pengar men irriterande att förlora dem...
Hoppas allt är bra med dig!
Tyvärr har vi ej möjlighet att minska årlig körsträcka.
Mvh,
Retail Team
Arval AB
Jag känner mig lurad och skulle direkt haft på pränt vad som gällde för att justera miltal.
Skall jag:
- Gå till ARN
- Ta bort bankmedgivande för autogiro när ca tre månader är kvar och avräkna enligt modell. Går de till tinget med ett betalningsföreläggande där jag har ett skriftligt avtal på undermil som åberopas? Hur dömer tinget i en sådan fråga?
- Allmänt ta upp modell för privatleasing där leasinggivaren tar hela vinsten vilket är oskäligt och missgynnar privatkund.
Det handlar om 15-30 kkr. Inte så stora pengar men irriterande att förlora dem...
Hälsningar
Lars
Lars
- T4s
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/tobias894955
Så det du behöver isåfall pröva rättsligt är om du muntligen blivit lovad undermil till ett odefinierat värde?
Eller lovades du undermil till 9kr?
Eller lovades du undermil till 9kr?
- Arctic Drifter
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/anders453430
- Kontakt:
Förstår jag det rätt i att de skickat dokumentation där undermil var specificerat som 0 kr?lem skrev: ↑11 mar 2025 20:23Jag fick ett kontrakt som stipulerade ca 9 kr undermil och ca 12 kr övermil (se bifogad bilaga) baserat på 3000 mil/3 år. Efter någon vecka insåg jag att 3000 mil var nog lite i underkant och vi kom överens att höja till 6000 mil/3 år i maildialog. Modellen övermil/undermil diskuterades aldrig. Efter ca 1 vecka kom ett dokument (se bilaga nedan) där undermil var nollat. Ni förklarade att detta kunde ändå ändras senare när vi hade kunskap om verkligt miltal. Nu meddelar ni att miltal inte kan sänkas vilket går direkt emot vad vi kom överens om för ca 1 och 1/2 år sedan. Jag satt med ett kontrakt som var rimligt (över/undermil). Nu sitter jag uppenbarligen med ett mycket oförmånligare kontrakt utan undermil och utan justeringsmöjlighet. Jag känner mig lurad på ca 30 papp (om jag kör 3000mil)!
I så fall tror jag tyvärr du har rätt dåligt case, särskilt eftersom jag förstår det att du opponerar dig rätt lång tid efter att den här ändringen genomfördes.
Jag har varit sugen på privatleasing men aldrig kunnat förlika mig med hela modellen. Fast restvärde hade varit en bra deal för mig, samtidigt så har jag nu möjligheten att köra vidare 3 år med samma bil utan att jag behöver göra något.
Tesla Model Y Performance
Arval vägrade först att sänka miltalet men gick efter mycket skriverier med på att ändra och sänka mil och månadskostnad samt räkna på vettigt sätt så jag inte förlorade alla mil jag betalat för:
December 2023 – Maj 2025: Budgeterad körsträcka hitills 26 963 km (inkluderat ursprungligt miltal samt ändringar som gjorts)
Ändrar vi till 10 000 km nu så gäller det från och med perioden Juni då Maj redan är fakturerat.
Juni 2025 – Juni 2026: 10 000 km
26 963 + 10 000: 36 963
Juli 2026 – December 2026: 4 998 km (833 km per månad)
36 963 + 4 998: 41 961 km.
Då betalar du 7 570 kr/månad och varje km över 41 961km kommer debiteras med 1,58kr.
I kontraktet står det senare:
unused km : SEK -0,0502
excess km : SEK 1,2640
50 öre per undermil är inte mycket! Skall bli kul att hävda detta om jag får undermil!!
TIPS!
Granska villkoren noga när Du privatleasar. Det är ibland svårt att bedöma vilken i körsträcka och villkoren är otydliga och ibland motstridiga! Minimikravet är tydlighet och där har Arval lite att göra:
- vägrar först sänka mil trots det finns en kostnad uppsatt för ändring av tid o km
- ger i dokument fortfarande sken av att de tillämpar undermil.
- texten om undermil står under rubrik ”förtida inlösen”
Varför kan man inte ha en neutral modell som stipulerar över och undermil?
Kör man längre blir bilen värd mindre och man betalar övermil
Kör man kortare blir bilen värd mer och man får tillbaka undermil
VARFÖR har man på privatsidan inte undermil. Det är nästan så man skulle tillämpa paragraf 30 i avtalslagen…
Det är inte försumbara pengar:
Bokar 1000mil och kör 2000 mil -> 48kkr i straffavgift
Bokar 2000 mil och kör 1000 mil -> betalar ca 24kkr för mycket som man aldrig får tillbaka!
December 2023 – Maj 2025: Budgeterad körsträcka hitills 26 963 km (inkluderat ursprungligt miltal samt ändringar som gjorts)
Ändrar vi till 10 000 km nu så gäller det från och med perioden Juni då Maj redan är fakturerat.
Juni 2025 – Juni 2026: 10 000 km
26 963 + 10 000: 36 963
Juli 2026 – December 2026: 4 998 km (833 km per månad)
36 963 + 4 998: 41 961 km.
Då betalar du 7 570 kr/månad och varje km över 41 961km kommer debiteras med 1,58kr.
I kontraktet står det senare:
unused km : SEK -0,0502
excess km : SEK 1,2640
50 öre per undermil är inte mycket! Skall bli kul att hävda detta om jag får undermil!!
TIPS!
Granska villkoren noga när Du privatleasar. Det är ibland svårt att bedöma vilken i körsträcka och villkoren är otydliga och ibland motstridiga! Minimikravet är tydlighet och där har Arval lite att göra:
- vägrar först sänka mil trots det finns en kostnad uppsatt för ändring av tid o km
- ger i dokument fortfarande sken av att de tillämpar undermil.
- texten om undermil står under rubrik ”förtida inlösen”
Varför kan man inte ha en neutral modell som stipulerar över och undermil?
Kör man längre blir bilen värd mindre och man betalar övermil
Kör man kortare blir bilen värd mer och man får tillbaka undermil
VARFÖR har man på privatsidan inte undermil. Det är nästan så man skulle tillämpa paragraf 30 i avtalslagen…
Det är inte försumbara pengar:
Bokar 1000mil och kör 2000 mil -> 48kkr i straffavgift
Bokar 2000 mil och kör 1000 mil -> betalar ca 24kkr för mycket som man aldrig får tillbaka!
Hälsningar
Lars
Lars
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Och pengar är ju alltid pengar! (Eller ”man blir inte rik genom att slösa”)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19