hjulinställning

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
MY_piraya
Teslaägare

hjulinställning

Inlägg av MY_piraya »

däckfirman(vilken jag litar på) ringde och berättade att sommardäcken var snedslitna, om jag förstår det rätt från andra trådar kan man få det fixat på Tesla (Grantijobb). Detta funkar tyvärr inte så bra då det är en bit att köra till SC... någon som fått Tesla att betala ut kostnaden för att få det utfört hos annan verkstad? Kan man kräva kompensation för däcken då bilen levererades med felaktig inställning?
MY 2023 RWD /Midnight Silver | Norrköping
RN1185456xx Leverans 24/5 2023
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Re: hjulinställning

Inlägg av Nicke Nyfiken »

MY_piraya skrev: 05 feb 2025 15:44
däckfirman(vilken jag litar på) ringde och berättade att sommardäcken var snedslitna, om jag förstår det rätt från andra trådar kan man få det fixat på Tesla (Granti jobb). Detta funkar tyvärr inte så bra då det är en bit att köra till CS ... någon som fått Tesla att betala ut kostnaden för att få det utfört hos annan verkstad? Kan man kräva kompensation för däcken då bilen levererades med felaktig inställning?
Är det din snart 2 år gamla bil du syftar på så är det nog kört. I deras värld kan du ju ha kört över hur många refuger som helst eller gjort andra saker som ödelägger hjulinställningen.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ke18519

Inlägg av AAKEE »

MY_piraya skrev: 05 feb 2025 15:44
däckfirman(vilken jag litar på) ringde och berättade att sommardäcken var snedslitna, om jag förstår det rätt från andra trådar kan man få det fixat på Tesla (Grantijobb). Detta funkar tyvärr inte så bra då det är en bit att köra till SC... någon som fått Tesla att betala ut kostnaden för att få det utfört hos annan verkstad? Kan man kräva kompensation för däcken då bilen levererades med felaktig inställning?
Åker du till Tesla med en ny bil så är det ridk att du får stå för hjulinställningen själv (Tesla slänger ihop bilarna, och hjulinställningen blir som den blir).
Runt-hörnetgaranti på sånt hos Tesla.

Dessutom är Tedla 2-3ggr dyrare på hjulinställning än de flesta däcksfirmor.

Du kan kolla men jag rekommenderar att du gör det själv på en välkänd däckfirma/verkstad som är känd för att göra det bra. Brukar kosta ~1500:- (dvs billigare än ett förstört däck).
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
MY_piraya
Teslaägare

Inlägg av MY_piraya »

Yes, det är nog så. :-)
MY 2023 RWD /Midnight Silver | Norrköping
RN1185456xx Leverans 24/5 2023
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ke18519

Inlägg av AAKEE »

MY_piraya skrev: 05 feb 2025 17:43
Yes, det är nog så. :-)
Jag tog ut min M3P med sommarhjul mitt i vintern. Körde någon km och bytte. Men hela bilen skakade enormt.

När jsg monterade på dem på våren skakade bilen igen, och jag hade ändå en tid på SC i samband med det. Hade anmält i appen, de provkörde (upp till 130km/h) men de hade inte känt några vibrationer. Alltså blev det ingen balansering (vet ej om de hade sån maskin där ens). Men de nekade till att ens ha känt något vilket är, ett skämt.

Väl hemma har jag tillgång till däcks- och balanseringsmaskin så jag körde dem själv.
15-20g obalans på samtliga. Det är ganska mycket obalans.
Jag brukar vara känslig och 5g räcker för att känna av det och tex solskydd vibrerar.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Skriv svar