Jag undrar om inte Tesla bytt till ett större batteri på ny Y i Europa? I Australien/nya zealand har man likt här WLTP-cykeln, båda kontinenter har haft 533 km på Y LR. Men på den nya skiljer det, 551 km i Australien men 568 km i Europa. Ökningen i Australien verkar mer vara i nivå med ökningen bilen fått av lägre förbrukning, vilket gör att frågan om batteriet i Europa-versionen är ett frågetecken. Skulle i så fall vara en ökning med ca 3% (dvs ungefär som panasonic 2170 vs Lg).
Inget någon verkar ha skrivit om ännu.
Nya Y LR - nytt batteri i Europa?
Moderator: Redaktion
Re: Nya Y LR - nytt batteri i Europa?
Nej, till 99.9% säkerhet är det samma LG med 78.8kWh.Wyx skrev: ↑26 jan 2025 17:45Jag undrar om inte Tesla bytt till ett större batteri på ny Y i Europa? I Australien/nya zealand har man likt här WLTP-cykeln, båda kontinenter har haft 533 km på Y LR. Men på den nya skiljer det, 551 km i Australien men 568 km i Europa. Ökningen i Australien verkar mer vara i nivå med ökningen bilen fått av lägre förbrukning, vilket gör att frågan om batteriet i Europa-versionen är ett frågetecken. Skulle i så fall vara en ökning med ca 3% (dvs ungefär som panasonic 2170 vs Lg).
Inget någon verkar ha skrivit om ännu.
Effektiviteten är nog till stor del mer lättrullande däck, och aningen mindre luftmotstånd.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Jag har ioffsg inte räknat på någon WLTP.
Skulle det vara någon skillnad borde det vart 4680 men Tyska batterifabriken blev ju inte av så jag hade gissat att man fortfarande får batterierna från Kina, och då borde det vara samma pack som de kinabyggda får.
Skulle det vara någon skillnad borde det vart 4680 men Tyska batterifabriken blev ju inte av så jag hade gissat att man fortfarande får batterierna från Kina, och då borde det vara samma pack som de kinabyggda får.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Man får dom från LGs fabrik i Polen AFAIK.
Men ja, samma NCMA-celler som tidigare antagligen.