Sida 1 av 2

Elbilarna med längst räckvidd i vinterväglag

Postat: 10 jan 2025 20:08
av SwedishAdvocate
Nikk skrev: 10 jan 2025 08:47
- Förstår inte varför elbilstillverkare inte satsar mer på längre räckvidd, åtminstone premiumbilarna. Jag hade gladeligen betalat extra för 10-20 riktiga mil till istället för lull-lull. Den dagen man kan köra 60 riktiga mil i -10 grader så kommer det kännas bättre.
Så vitt jag vet så finns det idag ingen elbil som man köra 60 mil i 90-120 km/h med i -10 grader C.

Men vilka bilar som man kan köpa idag kommer man längst med?

Jag gissar på:

Tesla Model S

 Merca EQS Sedan (som ju har halvkombibacklucka)

 Audi A6 e-tron Sportback (halvkombibaklucka). Finns ju även som Avant (kombi), men den kommer ha lite mindre räckvidd än Sportback-versionen.

Gällande Mercan och Audin så har jag dock inte stenkoll på förvärmning vid snabbladdning respektive laddhastighet i kalla temperaturer, så seriösa intressenter får dubbelkolla de här aspekterna.

Ytterligare en aspekt som alltid när det gäller räckvidd är ju fälgval. T.ex: En 19"-fälg till en Model S kommer allt annat lika ge längre räckvidd än större fälgstorlekar. Även fälgens design spelar roll.

Finns det fler bilmodeller än de ovanstående?

Re: Elbilarna med längsta räckvidden i vinterväglag

Postat: 10 jan 2025 21:08
av Off Grid Byggaren
Här finns lite data, men vinterväglag och minus 10 grader kan vara allt från solsken och torr asfalt samt medvind till värsta snöstormen med tung moddig snö. Så det är ju svårt att bedöma.

https://ev-database.org/#group=vehicle- ... =18&p=0-10

Re: Elbilarna med längsta räckvidden i vinterväglag

Postat: 10 jan 2025 23:11
av Nikk
Off Grid Byggaren skrev: 10 jan 2025 21:08
Här finns lite data, men vinterväglag och minus 10 grader kan vara allt från solsken och torr asfalt samt medvind till värsta snöstormen med tung moddig snö. Så det är ju svårt att bedöma.

https://ev-database.org/#group=vehicle- ... =18&p=0-10
Det här är väl tillverkarens angivna räckvidd och inte uppmätt verklig räckvidd..?

Har en känsla av att tvåhjulsdrivna bilar gör bättre ifrån sig när det är kallt. Tycker mig ivf märka skillnad på våran PS2 LR 2WD att den får längre räckvidd än MYLR när det är kallt. Har dock inte mätt och jämfört…

Re: Elbilarna med längsta räckvidden i vinterväglag

Postat: 10 jan 2025 23:26
av SwedishAdvocate
Nikk skrev: 10 jan 2025 23:11
Off Grid Byggaren skrev: 10 jan 2025 21:08
Här finns lite data, men vinterväglag och minus 10 grader kan vara allt från solsken och torr asfalt samt medvind till värsta snöstormen med tung moddig snö. Så det är ju svårt att bedöma.

https://ev-database.org/#group=vehicle- ... =18&p=0-10
Det här är väl tillverkarens angivna räckvidd och inte uppmätt verklig räckvidd..?

Har en känsla av att tvåhjulsdrivna bilar gör bättre ifrån sig när det är kallt. Tycker mig ivf märka skillnad på våran PS2 LR 2WD att den får längre räckvidd än MYLR när det är kallt. Har dock inte mätt och jämfört…
Björn Nyland har testat rätt många bilar i vinterväglag i både 90 och 120 km/h, och sammanställt sina testresultat i ett kalkylark (se länk nedan). Han anger temperatur och om vägen varit torr eller "wet". Han anger även vilken fälgstorlek och däckdimension testbilen hade. Vill man även se fälgens design så kan man som jag förstått det hitta en video med testbilen om man använder sökfunktionen på hans Youtube-kanal…

Audi A6 e-tron har han ännu inte testat. Gissar att det dröjer till någon gång nu vid månadsskiftet jan/feb då testexemplar av den här bilmodellen börjar dyka upp ute hos Audihandlarna…

https://docs.google.com/spreadsheets/d/ ... =735351678

Re: Elbilarna med längst räckvidd i vinterväglag

Postat: 11 jan 2025 19:15
av Dreas89
SwedishAdvocate skrev: 10 jan 2025 20:08
Nikk skrev: 10 jan 2025 08:47
- Förstår inte varför elbilstillverkare inte satsar mer på längre räckvidd, åtminstone premiumbilarna. Jag hade gladeligen betalat extra för 10-20 riktiga mil till istället för lull-lull. Den dagen man kan köra 60 riktiga mil i -10 grader så kommer det kännas bättre.
Så vitt jag vet så finns det idag ingen elbil som man köra 60 mil i 90-120 km/h med i -10 grader C.

Men vilka bilar som man kan köpa idag kommer man längst med?

Jag gissar på:

Tesla Model S

 Merca EQS Sedan (som ju har halvkombibacklucka)

 Audi A6 e-tron Sportback (halvkombibaklucka). Finns ju även som Avant (kombi), men den kommer ha lite mindre räckvidd än Sportback-versionen.

Gällande Mercan och Audin så har jag dock inte stenkoll på förvärmning vid snabbladdning respektive laddhastighet i kalla temperaturer, så seriösa intressenter får dubbelkolla de här aspekterna.

Ytterligare en aspekt som alltid när det gäller räckvidd är ju fälgval. T.ex: En 19"-fälg till en Model S kommer allt annat lika ge längre räckvidd än större fälgstorlekar. Även fälgens design spelar roll.

Finns det fler bilmodeller än de ovanstående?
ID7 tror jag slår A6 såvida jag inte missat något.

2,5kwh/mil var förbrukningen för Elbilsmagasinet vid 0-gradigt. Saknade dock förvärmt batteri. Gissar på över 30 mil om batteriet är förvärmt och -10 i 100km/h.

Re: Elbilarna med längst räckvidd i vinterväglag

Postat: 11 jan 2025 19:59
av lawe
Jag kör Q8 på dubbat. 31-32kWh/100km. Fantastisk vinterbil som funkar kanon här uppe i mellersta/norra Norrland med riktig vinter!

Re: Elbilarna med längst räckvidd i vinterväglag

Postat: 11 jan 2025 20:03
av AAKEE
60 mil i minus 10 med 110 blir ganska krävande. Svårt rent.

S är nog bland de snålare bilarna som har stora batterier, med lågt luftmotstånd och effektiva system.

Jag körde 13,5 mil x2 idag.
Det blev en repris på en körning jag gjorde med min M3P för tre år sedan, då bilen buggade ur och inte hade laddat till 100% utan ställt om till mina normala 55% av sig själv ( :( börjar vara rätt less programvarubuggar förövrigt [censur] klåparj****r till programmerare). Jag behövde åka via en SUC och ladda.

Resan från Töre SuC till Happis med nyladdat varmt batteri tog 211Wh/km totalt i 110 km/h. Körde vissa delar av sträckan i 113-115 för att komma förbi en del seg trafik. Det finns några 80-sträckor och en 50-sträcka på vägen. Snittfarten blev 93.6km/h.
Bilen är rätt effektiv med varmt batteri och värmer i princip kupen gratis.
Har man laddat fullt på SUC och kör i ett sträck i minus 10 så räcker troligen värmen i batteriet nästan hela batteriet. När värmen är slut blir det ineffektiv värme eftersom -10 ligger på gränsen till att VP kan arbeta med uteluft. I vart fall är det så under -10 med en Tesla.
Detta skulle ge 480km räckvidd med 100 kWh som man kan nyttja, vilket med många EV-märken innebär att batteriet måste vara 120kWh, för att ~10% är under noll % eller oåtkomligt, samt att vi behöver ha lite headroom i vart fall för det första årets 5% degradering. Ska vi komma 60 mil behöver vi ~127kWh tillgängligt, dvs plus buffer under 0% och lite marginal för degradering.
Det går alltså runt 145kWh för att lösa det, med ett precis nysnabbladdat batteri.

Hemresan gick motsatt väg, samma fart i stort 91.4km/h i snitt. Bilen hade stått och batteriet hade svalnat så påslag av kupevärmen en kvart innan samt parkering vid en annan affär med kupevärmen på gjorde att batterivärmen hade förvärmt batteriet till 7C innan avfärd.
Förbrukning med kallt batteri 263Wh/km på samma sträcka men åt andra hållet. Det var svaga men nordliga vindar, alltså medvind hem.
Med kallt batteri hade man kommit ungefär 40 mil i denna temperatur med 100kWh tillgängligt. För 60mil hade det krävts 150kWh tillgängligt samt 25kWh till för buffer och marginal för degradering, dvs 175kWh totalt. -10C hade lättat detta en aning, och vid 0C hade det blivit betydligt bättre då VP hade kunnat lösa kupevärmen billigare. Men man kommer inte under de 127kWh med varmt batteri.

127 eller speciellt 175kWh börjar bli ordentligt dyrt och tungt. Det kommer inte gå köra en bil med nuvarande batteriteknik med ett 175kWh så snålt, då blir rullmotståndet och storleken på bilen en faktor som gör att förbrukning ökar med ökad batteristorlek.

Min S är sänkt 18mm och rullar vintertid på ganska lättrullande Hakka 10EV i 255/40-20 så att hitta någon bil som gör det uppenbart snålare tror jag inte låter sig göras.


Önskemålet om jätteräckvidder är inte riktigt relevanta, utom om man ska dra släp vintertid i norra Sverige där det kan saknas laddare på rätt ställen i tex inlandet.
Jag har kört ungefär max räckvidd två gånger på 4 år/11000 mil, och bägge gångerna passerade jag flera laddare, så körningen ungefär 100-0% var bara av nörd-anledning för att testa. (515km med min M3P 100-0.4% och 575km 100-2% med min S om ngn undrar).


Jag körde hem för nästan exakt ett år sedan med start i -36C och framme i Boden med -32C, laddade på SuC i Lycksele i -36 och åkte sedan hem, 300km på 70% av batteriet. Det hade blivit 428km till 0% på displayen och ~450km tills bilen stannat.
Det tyckte jag var grymt imponerande och mer än det kommedr jag aldrig behöva. (passerade dessutom två superchargers på vägen så det hade inte alls behövts 100kWh för den resan.)

Re: Elbilarna med längst räckvidd i vinterväglag

Postat: 11 jan 2025 22:17
av GustavE
Ungefär hur mycket väger varje extra kWh batteri?
Vad väger ett 80 kWh som väl är en väldigt normal storlek? Vad väger ett likadant fast med 100 kWh? (som naturligtvis också är lite större fysiskt)

Re: Elbilarna med längst räckvidd i vinterväglag

Postat: 11 jan 2025 22:43
av lawe

Re: Elbilarna med längst räckvidd i vinterväglag

Postat: 11 jan 2025 22:49
av AAKEE
GustavE skrev: 11 jan 2025 22:17
Ungefär hur mycket väger varje extra kWh batteri?
Vad väger ett 80 kWh som väl är en väldigt normal storlek? Vad väger ett likadant fast med 100 kWh? (som naturligtvis också är lite större fysiskt)
480kg för ~80kWh i Tesla
545kg för 100kWh i Tesla

Andra tillverkare har ofta tyngre batterier bla pga lägre energidensitet. (Kia EV9 med ett modernt med relativt ny cell = 566 kg).

Det blir ju inte bara att batteriet väger 800kg för 145kWh eller 950kg för 175kWh utan det ska få plats, vilket kostar storlek och vikt på bilen i övrigt. Hjulupphängning och bromsar blir tyngre etc. vilket gör att bilen drar mer el och batteriet måste bli ännu större.

300 kg kostar ~ 5Wh/km extra i rullmotstånd med de mest lättrullade hjulen som finns.
500kg tyngre bil blir 5kWh extra behov bara för rullmotståndet på de 60 milen.

Re: Elbilarna med längst räckvidd i vinterväglag

Postat: 12 jan 2025 05:56
av wheels
Det står i bloggen att ett MY batteri väger 771kg :shock:
Kan det stämma,

Re: Elbilarna med längst räckvidd i vinterväglag

Postat: 12 jan 2025 07:11
av SkipperO
Norska Motormännen, NAF, gör räckviddstest varje sommar och vinter. Sök på El Prix. Model S var tex med och vann vintern 2023.

Jag tillhör lägret som hellre ser effektivare bilar än större batterier. Som redan nämnts ger större batterier en ond spiral med högre vikt osv.

På det temat, hade jag önskat lite bättre värme-isolering i bilar. Min, i sammanhanget pyttelilla, Model 3 släpper ut ungefär lika mycket värme under färd som hela mitt (15 år gamla och normalt isolerade) hus vid samma inne och utetemperaturer. Enkelglas och plåt med fartvind och fläktvind på var sin sida är ett effektivt sätt att överföra värme i oönskad riktning.

Re: Elbilarna med längst räckvidd i vinterväglag

Postat: 12 jan 2025 09:01
av Gustafsson
wheels skrev: 12 jan 2025 05:56
Det står i bloggen att ett MY batteri väger 771kg :shock:
Kan det stämma,
Vet inte om vikten stämmer, men i 3/Y är väl batteriet en integrerad del av det bärande systemet också, det borde öka vikten på ”paketet”.

Re: Elbilarna med längst räckvidd i vinterväglag

Postat: 12 jan 2025 09:07
av AAKEE
wheels skrev: 12 jan 2025 05:56
Det står i bloggen att ett MY batteri väger 771kg :shock:
Kan det stämma,
480kg för LR/P lite mer för RWD men inte ens i närheten av 771kg.

Re: Elbilarna med längst räckvidd i vinterväglag

Postat: 12 jan 2025 09:10
av Bo99
Det bästa är att ha en batteristorlek som räcker för sin körning vilket jag råkar ha i min VW e-up 2020. 32,3 kWh användbart och WLTP på 260 km är inte mycket men räcker för mig med 4x40 km varje vardag med ac-laddning efter de första 80 km. Vintertid på motorvägen går det åt ca 50-60% fram och tillbaka från jobbet på morgon/förmiddag. Det innebär att jag kan inte köra samma igen på eftermiddagen utan att ladda. Men det är ju just det jag kan, alltså ladda hemma på husknuten, och sen köra samma igen på eftermiddag/kväll.

Efter snart 100 000 km och 3 1/2 år så är där väl degradering men ingen jag märker av då mitt körmönster ändå fungerar. De få gångerna jag kör lite längre så finns det DC-laddning som laddar från 20-80 på 40 min vilket jag inte har några problem med då det är kanske en eller två gånger per år. Jag har alltså en bil för mina behov i en liten bil som inte har ett för stort batteri och därmed inte väger mer än den behöver.

I övrigt kan man ju tycka vad man vill om en liten VW e-up 2020 vilket ju många gör men i mitt fall fungerar den till 100% och jag har inga planer på att byta bil så länge denna fungerar.

Re: Elbilarna med längst räckvidd i vinterväglag

Postat: 12 jan 2025 09:39
av frippe
SkipperO skrev: 12 jan 2025 07:11
Norska Motormännen, NAF, gör räckviddstest varje sommar och vinter. Sök på El Prix. Model S var tex med och vann vintern 2023.

Jag tillhör lägret som hellre ser effektivare bilar än större batterier. Som redan nämnts ger större batterier en ond spiral med högre vikt osv.

På det temat, hade jag önskat lite bättre värme-isolering i bilar. Min, i sammanhanget pyttelilla, Model 3 släpper ut ungefär lika mycket värme under färd som hela mitt (15 år gamla och normalt isolerade) hus vid samma inne och utetemperaturer. Enkelglas och plåt med fartvind och fläktvind på var sin sida är ett effektivt sätt att överföra värme i oönskad riktning.
Håller med om det med effektivare bilar.

Nu läser jag sällan tester på räckvidd men hade hellre sett tester som tar med laddeffektiviteten i redovisningen.
Om jag ska köra 80-100 mil på en dag, hur går det. Det är för mig mycket mer intressant än om jag kommer 45, 53 eller 61 mil på en laddning.

Re: Elbilarna med längst räckvidd i vinterväglag

Postat: 12 jan 2025 10:31
av SkipperO
frippe skrev: 12 jan 2025 09:39
Nu läser jag sällan tester på räckvidd men hade hellre sett tester som tar med laddeffektiviteten i redovisningen.
Om jag ska köra 80-100 mil på en dag, hur går det. Det är för mig mycket mer intressant än om jag kommer 45, 53 eller 61 mil på en laddning.
Kolla in Tesla-Björns 1000km-test. Låter som det du frågar efter.
Bra med olika tester, eftersom vi har olika behov och preferenser.
Enda gången jag får räckviddsångest är på fjällresor då det som sagt kan vara lite utmanande med laddning och förbruknings-kombinationen.

Re: Elbilarna med längst räckvidd i vinterväglag

Postat: 12 jan 2025 16:32
av frippe
SkipperO skrev: 12 jan 2025 10:31
frippe skrev: 12 jan 2025 09:39
Nu läser jag sällan tester på räckvidd men hade hellre sett tester som tar med laddeffektiviteten i redovisningen.
Om jag ska köra 80-100 mil på en dag, hur går det. Det är för mig mycket mer intressant än om jag kommer 45, 53 eller 61 mil på en laddning.
Kolla in Tesla-Björns 1000km-test. Låter som det du frågar efter.
Bra med olika tester, eftersom vi har olika behov och preferenser.
Enda gången jag får räckviddsångest är på fjällresor då det som sagt kan vara lite utmanande med laddning och förbruknings-kombinationen.
Han gör väl bara YouTube videos av sina tester? Att titta igenom hans videos när han kör och pladdrar är inte riktigt vad jag skulle se fram emot att lägga tid på.

Re: Elbilarna med längst räckvidd i vinterväglag

Postat: 12 jan 2025 16:37
av krille
frippe skrev: 12 jan 2025 16:32
SkipperO skrev: 12 jan 2025 10:31
frippe skrev: 12 jan 2025 09:39
Nu läser jag sällan tester på räckvidd men hade hellre sett tester som tar med laddeffektiviteten i redovisningen.
Om jag ska köra 80-100 mil på en dag, hur går det. Det är för mig mycket mer intressant än om jag kommer 45, 53 eller 61 mil på en laddning.
Kolla in Tesla-Björns 1000km-test. Låter som det du frågar efter.
Bra med olika tester, eftersom vi har olika behov och preferenser.
Enda gången jag får räckviddsångest är på fjällresor då det som sagt kan vara lite utmanande med laddning och förbruknings-kombinationen.
Han gör väl bara YouTube videos av sina tester? Att titta igenom hans videos när han kör och pladdrar är inte riktigt vad jag skulle se fram emot att lägga tid på.
Han dokumenterar sina tester i filer på sin Google Drive: https://www.youtube.com/redirect?event= ... u5ViMvYLhU

Re: Elbilarna med längst räckvidd i vinterväglag

Postat: 12 jan 2025 17:11
av fth
krille skrev: 12 jan 2025 16:37
frippe skrev: 12 jan 2025 16:32
SkipperO skrev: 12 jan 2025 10:31
frippe skrev: 12 jan 2025 09:39
Nu läser jag sällan tester på räckvidd men hade hellre sett tester som tar med laddeffektiviteten i redovisningen.
Om jag ska köra 80-100 mil på en dag, hur går det. Det är för mig mycket mer intressant än om jag kommer 45, 53 eller 61 mil på en laddning.
Kolla in Tesla-Björns 1000km-test. Låter som det du frågar efter.
Bra med olika tester, eftersom vi har olika behov och preferenser.
Enda gången jag får räckviddsångest är på fjällresor då det som sagt kan vara lite utmanande med laddning och förbruknings-kombinationen.
Han gör väl bara YouTube videos av sina tester? Att titta igenom hans videos när han kör och pladdrar är inte riktigt vad jag skulle se fram emot att lägga tid på.
Han dokumenterar sina tester i filer på sin Google Drive: https://www.youtube.com/redirect?event= ... u5ViMvYLhU
Det går också bra att spola fram till slutet av hans videos där han visar resultatet, jämför med andra bilar, och gör några avslutande iakttagelser.

/fth

Re: Elbilarna med längst räckvidd i vinterväglag

Postat: 12 jan 2025 17:21
av AAKEE
fth skrev: 12 jan 2025 17:11
krille skrev: 12 jan 2025 16:37
frippe skrev: 12 jan 2025 16:32
SkipperO skrev: 12 jan 2025 10:31
frippe skrev: 12 jan 2025 09:39
Nu läser jag sällan tester på räckvidd men hade hellre sett tester som tar med laddeffektiviteten i redovisningen.
Om jag ska köra 80-100 mil på en dag, hur går det. Det är för mig mycket mer intressant än om jag kommer 45, 53 eller 61 mil på en laddning.
Kolla in Tesla-Björns 1000km-test. Låter som det du frågar efter.
Bra med olika tester, eftersom vi har olika behov och preferenser.
Enda gången jag får räckviddsångest är på fjällresor då det som sagt kan vara lite utmanande med laddning och förbruknings-kombinationen.
Han gör väl bara YouTube videos av sina tester? Att titta igenom hans videos när han kör och pladdrar är inte riktigt vad jag skulle se fram emot att lägga tid på.
Han dokumenterar sina tester i filer på sin Google Drive: https://www.youtube.com/redirect?event= ... u5ViMvYLhU
Det går också bra att spola fram till slutet av hans videos där han visar resultatet, jämför med andra bilar, och gör några avslutande iakttagelser.

/fth
Finns det någon som sett en hel video? 😂

Re: Elbilarna med längst räckvidd i vinterväglag

Postat: 12 jan 2025 17:37
av Nicke Nyfiken
Gustafsson skrev: 12 jan 2025 09:01
wheels skrev: 12 jan 2025 05:56
Det står i bloggen att ett MY batteri väger 771kg :shock:
Kan det stämma,
Vet inte om vikten stämmer, men i 3/Y är väl batteriet en integrerad del av det bärande systemet också, det borde öka vikten på ”paketet”.
Nja, det är väl bara en enda version av flera standard range versioner av Model Y i Nordamerika, som har ett strukturellt batteri? Det är ett LFP-batteri med 4680-celler om jag minns rätt. Och den tillverkas bara i en av fabrikerna i USA. Har svårt att tro att det batteriet väger 771 kg, för då har man tappat en av de största fördelarna med strukturellt batteri, vilket var viktminskning av bilen.

Re: Elbilarna med längst räckvidd i vinterväglag

Postat: 12 jan 2025 17:40
av flamman
Nicke Nyfiken skrev: 12 jan 2025 17:37
Gustafsson skrev: 12 jan 2025 09:01
wheels skrev: 12 jan 2025 05:56
Det står i bloggen att ett MY batteri väger 771kg :shock:
Kan det stämma,
Vet inte om vikten stämmer, men i 3/Y är väl batteriet en integrerad del av det bärande systemet också, det borde öka vikten på ”paketet”.
Nja, det är väl bara en enda version av flera standard range versioner av Model Y i Nordamerika, som har ett strukturellt batteri? Det är ett LFP-batteri med 4680-celler om jag minns rätt. Och den tillverkas bara i en av fabrikerna i USA. Har svårt att tro att det batteriet väger 771 kg, för då har man tappat en av de största fördelarna med strukturellt batteri, vilket var viktminskning av bilen.
Även MY RWD i Europa från Berlin ska ha strukturellt batteri (med BYD blade eller CATL-celler).

Re: Elbilarna med längst räckvidd i vinterväglag

Postat: 12 jan 2025 17:49
av AAKEE
Nicke Nyfiken skrev: 12 jan 2025 17:37
Gustafsson skrev: 12 jan 2025 09:01
wheels skrev: 12 jan 2025 05:56
Det står i bloggen att ett MY batteri väger 771kg :shock:
Kan det stämma,
Vet inte om vikten stämmer, men i 3/Y är väl batteriet en integrerad del av det bärande systemet också, det borde öka vikten på ”paketet”.
Nja, det är väl bara en enda version av flera standard range versioner av Model Y i Nordamerika, som har ett strukturellt batteri? Det är ett LFP-batteri med 4680-celler om jag minns rätt. Och den tillverkas bara i en av fabrikerna i USA. Har svårt att tro att det batteriet väger 771 kg, för då har man tappat en av de största fördelarna med strukturellt batteri, vilket var viktminskning av bilen.
Ja, det är tvärtom!

Batteriet väger inte just mer än förut men har byggts ihop med börande skum så att det är vridstyvt och kan ersätta en del av chassiet.

Jag har inga exakta vikter men vi kan rökna med att byggskummet inte väger just nåt.

77.8-82.1-kWh batteriet har legat på 480kg (ej strukturellt).

Model S-batteriet på 537kg. Jag har referenser från Tesla själv någonstans på bägge.

Model 3 LR/P
IMG_2785.jpeg
Model S Plaid
IMG_2786.jpeg
Tyskbyggda Y RWD:
IMG_2787.jpeg

Re: Elbilarna med längst räckvidd i vinterväglag

Postat: 12 jan 2025 20:40
av frippe
krille skrev: 12 jan 2025 16:37
frippe skrev: 12 jan 2025 16:32
SkipperO skrev: 12 jan 2025 10:31
frippe skrev: 12 jan 2025 09:39
Nu läser jag sällan tester på räckvidd men hade hellre sett tester som tar med laddeffektiviteten i redovisningen.
Om jag ska köra 80-100 mil på en dag, hur går det. Det är för mig mycket mer intressant än om jag kommer 45, 53 eller 61 mil på en laddning.
Kolla in Tesla-Björns 1000km-test. Låter som det du frågar efter.
Bra med olika tester, eftersom vi har olika behov och preferenser.
Enda gången jag får räckviddsångest är på fjällresor då det som sagt kan vara lite utmanande med laddning och förbruknings-kombinationen.
Han gör väl bara YouTube videos av sina tester? Att titta igenom hans videos när han kör och pladdrar är inte riktigt vad jag skulle se fram emot att lägga tid på.
Han dokumenterar sina tester i filer på sin Google Drive: https://www.youtube.com/redirect?event= ... u5ViMvYLhU
Tack, googlade men fick inte fram den länken.