Sprickor i vindrutan efter avfrostning
Moderator: Redaktion
Sprickor i vindrutan efter avfrostning
Hej!
Det hade varit ca minus 20 och jag satte bilen på avfrostning innan vi kopplade loss laddsladden. Såg en temperatur på minst 27 grader blinka till och fläkten på max innan jag kvickt sänkte temperaturen till 18 grader.
Upptäckte efter en timmes körning långa sprickor nedtill på vindrutan, ungefär längs nederkanten.
Tänker inte byta rutan i onödan då sprickorna inte är i synfältet. Men sånt här brukar förvärras. Kan det gå på garantin? Tesla kanske vill hävda handhavandefel, men det är ju när bilen är infrusen som man kan väntas använda funktionen "Avfrosta bil".
Har helförsäkring, men självrisken är väl rätt hög, glastaket var svindyrt att byta.
Det hade varit ca minus 20 och jag satte bilen på avfrostning innan vi kopplade loss laddsladden. Såg en temperatur på minst 27 grader blinka till och fläkten på max innan jag kvickt sänkte temperaturen till 18 grader.
Upptäckte efter en timmes körning långa sprickor nedtill på vindrutan, ungefär längs nederkanten.
Tänker inte byta rutan i onödan då sprickorna inte är i synfältet. Men sånt här brukar förvärras. Kan det gå på garantin? Tesla kanske vill hävda handhavandefel, men det är ju när bilen är infrusen som man kan väntas använda funktionen "Avfrosta bil".
Har helförsäkring, men självrisken är väl rätt hög, glastaket var svindyrt att byta.
Re: Sprickor i vindrutan efter avfrostning
Det är troligen att det vart full defroster på framrutan som orsakat värmespänningar i rutan.Lars L skrev: ↑08 jan 2025 16:48Hej!
Det har hänt för ganska många när man läser i forum och Facebookgrupper. För att försöka undvika spricka:
Jag kör med värme på i kabinen och planerad avresa eller bara startar kupevärmen men inte full defrost.
Rutan blir ju uppvärmd ändå men långsammare och jämnare med normal kupevärme.
Det är ju lite sent just nu, för din ruta men för framtiden…
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
- Oscar11
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/oscar23897
Med största sannolikhet ett mindre stenskott som är grundorsaken. Hänt mig på andra bilar.Lars L skrev: ↑08 jan 2025 16:48Hej!
Tesla MYLR -23
- Dinsdale
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/gustav72756
Det skyller man på stenskott, garantin täcker inte sådant.Lars L skrev: ↑08 jan 2025 16:48Hej!
Model 3 RWD 18" 2024
Model 3 SR+ 18" 2021
- jonasl
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Det går lätt att se om det är ett stenskott eller ej men det är sannolikt.
Fick en spricka i rutan på en annan bil jag hade, ganska nybytt ruta förstås. Trodde det var något fel på monteringen men det var förstås ett stenskott i det svarta fältet i kanten av rutan som jag missat - syntes inte inifrån.
Model Y LR AWD 2022
Kör alltid kupévärme först om det är minusgrader, när den är klar kan man köra defrost. Ställ dig med en värmepistol eller hårtork med full värme mot en ruta som är 15 minus så spricker den nästan garanterat.
M3 P -24 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Är det stenskott på framrutan är det ju den vanliga glasförsäkringen som gäller. Den har väl ingen tokdyr självrisk?
Precis.
2625:- betalade jag i självrisk för drygt ett år sedan. Trygg Hansa, vanliga halvförsäkringen "My Tesla" eller vad den heter. Men vänta till de sopat gatorna så slipper du byta rutan en gång till innan nästa vinter. Förhoppningsvis.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Det är tyvärr ingen garanti att köra med kupévärme före, för att inte rutan spricker. Jag fick nyligen ett litet stenskott i rutan på väg till jobbet. Hörde hur det small till i rutan men kunde inte se något då jag parkerade bilen, men var ju mörkt också och jag hann inte detaljgranska. Körde enbart kupévärmen då jag skulle åka hem (men ingen defrost alls) och då jag kom till bilen hade framrutan spruckit. Finns ett mycket litet, knappt synligt stenskott där sprickan startat och löper sedan åt 3 håll över hela rutan. Misstänker att det kommit in vatten som frusit och sprängt sönder rutan. Har tidigare ofta kört med defrost direkt för att smälta snö och is utan någon påverkan på rutan, även förra vintern då vi hade en lång period med temperaturer under -30. Skulle därför i första hand misstänka att det finns någon defekt i rutan om den spricker av värme eller kyla. Med det sagt kommer jag framöver också att köra kupévärme först och sedan defrost då jag fått ny ruta, det skadar ju inte att ta det säkra för det osäkra och det är ju inget större bekymmer.
Model S 2023 MSM/svart
Med största sannolikhet hade du ett litet stenskott i rutan. Har råkat ut för samma sak och i det fallet kunde Ryds bilglas visa vart sprickan började med ett nästan osynligt stenskott. Pratade med teknikern och en hel och rätt monterad ruta spricker inte av värmen.Lars L skrev: ↑08 jan 2025 16:48Hej!
MY RWD Vit 2023
Tror på stenskott. Kan ha hänt innan och väl med ett stenskott så sprider det sig vid uppvärmning. I videon 2018 hälls det skållhet vatten på framruta och bakruta i -22 grader och rutorna håller. Tror väl inte att en gammal Ladas rutor skulle vara bättre än dagens.
Vad gäller fjärruppvärmning av kupén så kan jag i min VW e-up inte välja var luften ska komma men den kommer genom panelmunstyckena och på golvet, aldrig på framrutan. Framrutan töar ändå av värmen i kupén. Alternativt så slår jag på värmen i rutan och is försvinner ganska omgående.
Vad gäller fjärruppvärmning av kupén så kan jag i min VW e-up inte välja var luften ska komma men den kommer genom panelmunstyckena och på golvet, aldrig på framrutan. Framrutan töar ändå av värmen i kupén. Alternativt så slår jag på värmen i rutan och is försvinner ganska omgående.
Jag håller med. Aldrig varit med om en bil som med Defrost-läge dels blåser jättevarmt direkt på rutan och dels gör kupén närmaste obekvämt varm med sina 27 grader.Bo99 skrev: ↑09 jan 2025 15:03Tror på stenskott. Kan ha hänt innan och väl med ett stenskott så sprider det sig vid uppvärmning. I videon 2018 hälls det skållhet vatten på framruta och bakruta i -22 grader och rutorna håller. Tror väl inte att en gammal Ladas rutor skulle vara bättre än dagens.
fnurra skrev: ↑09 jan 2025 11:21Det är tyvärr ingen garanti att köra med kupévärme före, för att inte rutan spricker. Jag fick nyligen ett litet stenskott i rutan på väg till jobbet. Hörde hur det small till i rutan men kunde inte se något då jag parkerade bilen, men var ju mörkt också och jag hann inte detaljgranska. Körde enbart kupévärmen då jag skulle åka hem (men ingen defrost alls) och då jag kom till bilen hade framrutan spruckit. Finns ett mycket litet, knappt synligt stenskott där sprickan startat och löper sedan åt 3 håll över hela rutan. Misstänker att det kommit in vatten som frusit och sprängt sönder rutan. Har tidigare ofta kört med defrost direkt för att smälta snö och is utan någon påverkan på rutan, även förra vintern då vi hade en lång period med temperaturer under -30. Skulle därför i första hand misstänka att det finns någon defekt i rutan om den spricker av värme eller kyla. Med det sagt kommer jag framöver också att köra kupévärme först och sedan defrost då jag fått ny ruta, det skadar ju inte att ta det säkra för det osäkra och det är ju inget större bekymmer.
Nej, det som minskar risken för spricka är att inte köra defroster på framrutan när det är svinkallt.
Är rutan uppvärmd är det mindre risk för att den ska spricka. Störst risk ärnär rutan är -20C eller kallare och bilen blåser på med full defrost som ju värmer en mindre del av rutan = värmespänningar.
Stenskott dödar ju rutor också, det är svårt hjälpa mot med värme, även om en lagom varm/jämnvarm minskar risken.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Som sagt enligt Ryds Bilglas klarar rutan värmen även när det är väldigt kallt förutsatt att den är hel och rätt monterad. Utmaningen är väl att man inte alltid ser ett litet stenskott som kan bli en spricka när man drar igång defrostern.AAKEE skrev: ↑09 jan 2025 23:26fnurra skrev: ↑09 jan 2025 11:21Det är tyvärr ingen garanti att köra med kupévärme före, för att inte rutan spricker. Jag fick nyligen ett litet stenskott i rutan på väg till jobbet. Hörde hur det small till i rutan men kunde inte se något då jag parkerade bilen, men var ju mörkt också och jag hann inte detaljgranska. Körde enbart kupévärmen då jag skulle åka hem (men ingen defrost alls) och då jag kom till bilen hade framrutan spruckit. Finns ett mycket litet, knappt synligt stenskott där sprickan startat och löper sedan åt 3 håll över hela rutan. Misstänker att det kommit in vatten som frusit och sprängt sönder rutan. Har tidigare ofta kört med defrost direkt för att smälta snö och is utan någon påverkan på rutan, även förra vintern då vi hade en lång period med temperaturer under -30. Skulle därför i första hand misstänka att det finns någon defekt i rutan om den spricker av värme eller kyla. Med det sagt kommer jag framöver också att köra kupévärme först och sedan defrost då jag fått ny ruta, det skadar ju inte att ta det säkra för det osäkra och det är ju inget större bekymmer.
Nej, det som minskar risken för spricka är att inte köra defroster på framrutan när det är svinkallt.
Är rutan uppvärmd är det mindre risk för att den ska spricka. Störst risk ärnär rutan är -20C eller kallare och bilen blåser på med full defrost som ju värmer en mindre del av rutan = värmespänningar.
Stenskott dödar ju rutor också, det är svårt hjälpa mot med värme, även om en lagom varm/jämnvarm minskar risken.
MY RWD Vit 2023