Hej!
Vet inte om detta varit uppe hundra gånger tidigare, men tänkte i alla fall dela med mig av mina första intryck och erfarenheter. Det kanske kan vara intressant för någon som har liknande funderingar?
Förutom det uppenbara gällande bättre prestanda är jag positivt överraskad över förbättring av chassit! Väglaget har inte inbjudit till inspirerad kurvtagning, men jag utgår från att det finns skillnader på den fronten då det sagts att fjädringen ska vara styvare i kombination med något lägre tyngdpunkt.
Det som överraskar positivt är dock att små ojämnheter hanteras mycket bättre! Det var inte något jag hade räknat med. Det, i kombination med att bilen är tystare gör faktiskt ganska stor skillnad för helhetsupplevelsen. En del av förbättringen kan kanske vara relaterat till förbättringar mellan olika årsmodeller (2021 vs 2024) eller fabrik Kina vs Berlin, men hur som helst en mycket välkommen förbättring. Gillar också stolarna i P vs LR.
Andra småsaker med mindre betydelse är att det missas en liten glipa mellan torkarbladen i nederkant på rutan. Har inte kollat om de sitter som de ska, det har inte någon större betydelse, men ändå lite små irriterande. På den positiva fronten noteras däremot att dörrhandtagen känns mer solida. Hela förardörren känns också tyngre, vilket kanske förklaras av att rutorna är tjockare?
En sak som har lite större betydelse är att det verkar vara lite svagare regen break i P vs LR. Någon annan som noterat detta?
På det stora hela är jag mycket nöjd med bytet. För mig är MYP klart värt det extra påslaget. Det är mycket subjektivt som vägs in i ett bilköp och även om jag i grunden inte gillar SUV utförandet, tycker jag inte att det finns konkurrenskraftiga alternativ på marknaden idag när jag väger in pris och alla egenskaper.
Många vill säkert vänta på nya MY, men det är svårt att veta när den kommer. Jag hade kört långt med den förra och kände att det var dags att sälja nu.
Model Y LR 21 vs Model Y P 24 - första intryck
Moderator: Redaktion
Re: Model Y LR 21 vs Model Y P 24 - första intryck
Grattis till nya bilen!YTesla skrev: ↑25 dec 2024 17:51Hej!
Vet inte om detta varit uppe hundra gånger tidigare, men tänkte i alla fall dela med mig av mina första intryck och erfarenheter. Det kanske kan vara intressant för någon som har liknande funderingar?
Förutom det uppenbara gällande bättre prestanda är jag positivt överraskad över förbättring av chassit! Väglaget har inte inbjudit till inspirerad kurvtagning, men jag utgår från att det finns skillnader på den fronten då det sagts att fjädringen ska vara styvare i kombination med något lägre tyngdpunkt.
Det som överraskar positivt är dock att små ojämnheter hanteras mycket bättre! Det var inte något jag hade räknat med. Det, i kombination med att bilen är tystare gör faktiskt ganska stor skillnad för helhetsupplevelsen. En del av förbättringen kan kanske vara relaterat till förbättringar mellan olika årsmodeller (2021 vs 2024) eller fabrik Kina vs Berlin, men hur som helst en mycket välkommen förbättring. Gillar också stolarna i P vs LR.
Andra småsaker med mindre betydelse är att det missas en liten glipa mellan torkarbladen i nederkant på rutan. Har inte kollat om de sitter som de ska, det har inte någon större betydelse, men ändå lite små irriterande. På den positiva fronten noteras däremot att dörrhandtagen känns mer solida. Hela förardörren känns också tyngre, vilket kanske förklaras av att rutorna är tjockare?
En sak som har lite större betydelse är att det verkar vara lite svagare regen break i P vs LR. Någon annan som noterat detta?
På det stora hela är jag mycket nöjd med bytet. För mig är MYP klart värt det extra påslaget. Det är mycket subjektivt som vägs in i ett bilköp och även om jag i grunden inte gillar SUV utförandet, tycker jag inte att det finns konkurrenskraftiga alternativ på marknaden idag när jag väger in pris och alla egenskaper.
Många vill säkert vänta på nya MY, men det är svårt att veta när den kommer. Jag hade kört långt med den förra och kände att det var dags att sälja nu.
Bilder?
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Läste just om model y i Aftonbladet, dom pratade med Carla och dom sa att enbart inbitna tesla ägare känner skillnad på fjädringskomforten som ska blivit bättre, andra bilägare tycker den är stum.
De första Y LR var uppenbart strutsiga i fjädringen, speciellt bak. Flera kollegor köpte Y LR 2021 och diskussionen låg ofta runt ”det är kanske nåt fel på däcken eller fälgen eller fjädringen bak på min Y”.
När jag testade Y P (2022) hos Tesla var det en uppenbar skillnad till det bättre i fjädringen.
Det lär inte behövas någon Tesla-expert utan vem som helst med lite bilvana hade känt skillnaden direkt.
Carla är seriösa men fortfarande så lever de på att sälja bland annat begagnade Y, och de vill såklart inte skjuta sig i foten och säga tex ”undvik de bilarna”, så ett något mjukare svar är att vänta av dem vilket är förståeligt.
Svaret där kan såklart en viss färgning beroende på vem man frågar.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Då är de tur att tesla ägare inte är färgadeAAKEE skrev: ↑27 dec 2024 09:45De första Y LR var uppenbart strutsiga i fjädringen, speciellt bak. Flera kollegor köpte Y LR 2021 och diskussionen låg ofta runt ”det är kanske nåt fel på däcken eller fälgen eller fjädringen bak på min Y”.
När jag testade Y P (2022) hos Tesla var det en uppenbar skillnad till det bättre i fjädringen.
Det lär inte behövas någon Tesla-expert utan vem som helst med lite bilvana hade känt skillnaden direkt.
Carla är seriösa men fortfarande så lever de på att sälja bland annat begagnade Y, och de vill såklart inte skjuta sig i foten och säga tex ”undvik de bilarna”, så ett något mjukare svar är att vänta av dem vilket är förståeligt.
Svaret där kan såklart en viss färgning beroende på vem man frågar.

Ja, de är ju bland de värstaEl2an skrev: ↑27 dec 2024 10:04Då är de tur att tesla ägare inte är färgadeAAKEE skrev: ↑27 dec 2024 09:45De första Y LR var uppenbart strutsiga i fjädringen, speciellt bak. Flera kollegor köpte Y LR 2021 och diskussionen låg ofta runt ”det är kanske nåt fel på däcken eller fälgen eller fjädringen bak på min Y”.
Svaret där kan såklart en viss färgning beroende på vem man frågar.![]()

Många lever ju uppenbart ett sektliknande liv och blir arga när någon säger/skriver något negativt om Tesla…
Jag har inte, och har inte haft någon Y.
Ligger inte på inköpslistan heller i dagsläget, så jag känner därför att jag kan svara utan alltför mycket färgning.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Kör en Y LR rwd sedan mitten på oktober och är mycket nöjd med bilen och inget av de anmärkningar som motorpressen klagat på i sina tester av modellen under -24 märker jag i min bil, chassit är mycket bra, inget vindbrus, sköna stolar, regnsensorn funkar hyffsat bra. Har tidigare haft Polestar 2 och VW ID.3 utöver många Volvo PHEVs. Är väldigtnöjd med min Y, Tesla har löpande förbättrat hårdvaran i bilen vilket uppskattas.
Tack!
Den är Cherry röd. Bilder funkar dåligt så här års, antingen för mörkt eller genomskitigt

Kan absolut stämma. Har inte varit inne och provkört regelbundet, detta är första Y jag kör efter min 21a.AAKEE skrev: ↑27 dec 2024 09:45De första Y LR var uppenbart strutsiga i fjädringen, speciellt bak. Flera kollegor köpte Y LR 2021 och diskussionen låg ofta runt ”det är kanske nåt fel på däcken eller fälgen eller fjädringen bak på min Y”.
Grattis! Det brukar mest vara personer som inte kör Tesla som klagarlagolag skrev: ↑27 dec 2024 15:30Kör en Y LR rwd sedan mitten på oktober och är mycket nöjd med bilen och inget av de anmärkningar som motorpressen klagat på i sina tester av modellen under -24 märker jag i min bil, chassit är mycket bra, inget vindbrus, sköna stolar, regnsensorn funkar hyffsat bra. Har tidigare haft Polestar 2 och VW ID.3 utöver många Volvo PHEVs. Är väldigtnöjd med min Y, Tesla har löpande förbättrat hårdvaran i bilen vilket uppskattas.