Tordtesla skrev: ↑18 dec 2024 22:37
Ahaa då är jag med, så utlösning av kuddarna blir mer vid ett plötsligt stopp? Vid vilka hastigheter pratar man om vid en frontalkrock där airbag löser?
Det som styr är att G-kraften ska vara över ett visst värde tillräckligt lång tid.
Farten i sig nog utan betydelse.
Står du still och blir påkörd framifrån (frontalkrock) så din bil accelereras bakåt tillräckligt fort tillräckligt länge torde airbagarna i ratt och instrumentbräda utlösas också.
Precis som ngn skrev ska ju airbagarna tex hindra föraren från att slå huvudet och bröstkorg i ratten så de måste blåsas upp vid rätt tillfälle.
Om det tex skulle vara stopp i trafiken framför och du kör in i wireräcket först (som är gjort för att bromsa in mjukt) och sedan in i en stillastående bil så vill du ju inte att airbagen i ratten redan är skjuten och tömd när du kör in i den stillastående bilen.
En airbag är inte uppblåst mer än fraktioner av en sekund.
Kolliderar man med fronten på bilen ska den skrynklas ihop och ta emot energi och göra stoppet mjukare. Det är först när bilen blivit en bra bit kortare som den som sitter bältad riskerar att slå kroppen/huvudet i ratten.
Bilen skjuter bara de airbags som är i riktning mot kollisionen dvs vid frontalkrock är det normalt de fram som går. Sidoairbags och krockskyddsgardiner går bara vid en kollision från den sida de sitter på.