Sida 1 av 2
Mardrömssituation - alla råd tas tacksamt emot
Postat: 16 dec 2024 21:38
av Merzinger
Hej TCS!
Jag har råkat ut för en för mig osannolik situation. 8 november medans jag åt lunch med min dotter körde någon in i min Tesla Models S P85D från 2015 med 9500mil på mätaren. Upptäckte skadan efter att ha kört någon meter pga ett kraftigt och större vitt moln samt vätska rann ut ur bilen höger främre del. Givetvis hade den som orsakat det hela flytt från platsen.
Nu till det osannolika. Bilen bärgades och efter en längre handläggningstid från försäkringsbolaget så påbörjades reperationer av bilen i slutet av Novmeber. Vid reperationsstart upptäcktes att bilen inte tar emot laddning. Felkoder indikerar att något är fel med HV batteriet. Försäkringsbolaget (ICA) hävdar att skadan inte har något med batteriet att göra och vägrar ersätta en reperation eller ersättning av HV batteriet. Data från Tesla (förövrigt fantastiskt kundservice) bevisar att batteriet var valskött, välmående och hade inga tidigare fel eller anomalier innan skadan den 8:e november. Allt fungerade som designat. Tre frågor från mig till er här på TVC.
1. Har ni några råd hur man kan hantera situationen med försäkringsbolag och skadeverkstaden?
2. Känner ni till någon firma som ev kan laga ett skadat HV batteri?
3. Ni med lite mer tekniskt kunnande. Vad kan ha skadat HV batteriet med tanke på att smällen var högre fram långt ifrån själva batteriet.
Alla goda råd och hjälp tas tacksamt emot.
Mvh,
M
Re: Mardrömssituation - alla råd tas tacksamt emot
Postat: 16 dec 2024 22:06
av TiborBlomhall
Kylvattnet som läckt och påverkat batteriet? Eller helt enkelt urladdat batteri pga ingen stödladdning under långa handläggningstiden?
Hur som helst ganska självklart att batterierna skadades pga skadan eller långa väntetiden. Så klart ICA vill slå ifrån sig men stå på dig och visa datat från Tesla.
Re: Mardrömssituation - alla råd tas tacksamt emot
Postat: 16 dec 2024 22:31
av Richardk
Det är relativt vanligt med lösa mätkablar inne i batteriet. Dessa är ganska dåligt svetsade från fabrik och kan lossna av sig själv. Då laddar inte bilen. En mindre krock kan vara den utlösande faktorn. Laddar inte bilen så har du felkoder. Steg nummer ett är att kolla felkoder i bilen.
Re: Mardrömssituation - alla råd tas tacksamt emot
Postat: 16 dec 2024 22:40
av T4s
Grufman bil kan man ju alltid snacka med. Ligger i Stäket/Kallhäll, Järfälla.
https://grufmanbil.se
Re: Mardrömssituation - alla råd tas tacksamt emot
Postat: 16 dec 2024 22:53
av Lurkern
Låter som en plötslig händelse oavsett om det har med olyckan att göra eller inte, Är det inte sådant försäkringar täcker? Det kanske får bli två ärenden om det skett pga väntetiden.
Re: Mardrömssituation - alla råd tas tacksamt emot
Postat: 17 dec 2024 03:30
av lem
Kondensorn till aircondition sitter precis framför båda framhjulen. Gissar att den spruckit. Då kyls inte batteriet och då vägrar den ladda.
Lycka till!
Hälsningar
Lars
Re: Mardrömssituation - alla råd tas tacksamt emot
Postat: 17 dec 2024 05:32
av SwedishAdvocate
T4s skrev: ↑16 dec 2024 22:40
Merzinger skrev: ↑16 dec 2024 21:38
2. Känner ni till någon firma som ev kan laga ett skadat HV batteri?
Grufman bil kan man ju alltid snacka med. Ligger i Stäket/Kallhäll, Järfälla.
https://grufmanbil.se
@Merzinger:
Utifrån bilden så verkar ju du befinna dig Sthlm. Gissar därmed också på Grufman.
I Malmötrakten finns dom här:
https://evrepair.se/home-en.html
Det ska finnas en firma i Östersundstrakten också, men kan aldrig komma ihåg vad den heter.
Gissar på att det finns ett eller flera alt. i Norge också. Vet inte vad transport till Norge kan kosta, och har inte koll på deras växelkurs, så vet inte ifall det skulle kunna bli billigare att fixa det i Norge ifall det är så pass illa att stora batteriet måste repareras…
Sen finns ju så klart Tesla själva också.

Re: Mardrömssituation - alla råd tas tacksamt emot
Postat: 17 dec 2024 06:25
av Richardk
lem skrev: ↑17 dec 2024 03:30
Kondensorn till aircondition sitter precis framför båda framhjulen. Gissar att den spruckit. Då kyls inte batteriet och då vägrar den ladda.
Lycka till!
Hälsningar
Lars
Vet du det eller gissar du? Jag har laddat ett 85 kWh batteri utan vatten en kortare stund. Med 5A kan man ladda ca 20 min, sen blir interna laddaren överhettad.
Re: Mardrömssituation - alla råd tas tacksamt emot
Postat: 17 dec 2024 06:29
av SwedishAdvocate
Beroende på vad det kan kosta att laga ett HV-batteri, om det nu är så illa, så antar jag att försäljning via blocket/kvd skulle kunna vara ett alt. Finns ju tydl. ~60 strejkande Teslamekaniker. Ngn av dom (eller ngn annan) kanske är sugna på att mecka lite elbil…
Re: Mardrömssituation - alla råd tas tacksamt emot
Postat: 17 dec 2024 14:50
av backe
SwedishAdvocate skrev: ↑17 dec 2024 06:29
Beroende på vad det kan kosta att laga ett HV-batteri, om det nu är så illa, så antar jag att försäljning via blocket/kvd skulle kunna vara ett alt. Finns ju tydl. ~60 strejkande Teslamekaniker. Ngn av dom (eller ngn annan) kanske är sugna på att mecka lite elbil…
Är nog inget bra tips för en mekaniker hos Tesla, den här mekanikern har inte ens utfört konkurrerande verksamhet utan endast registrerat en enskild firma...
https://da.se/2024/12/tesla-sparkade-me ... av-facket/
Re: Mardrömssituation - alla råd tas tacksamt emot
Postat: 17 dec 2024 19:07
av TeslaLeo
Stå på dig!
Låt inte ICA komma undan. Din försäkring ska såklart täcka detta.
I värsta fall - stäm ICA i rätten.
Re: Mardrömssituation - alla råd tas tacksamt emot
Postat: 17 dec 2024 20:32
av +46
Det finns en pyroteknisk säkring till huvudbatteriet som kan ha löst ut. Sitter lite avigt till på Model S85.
Re: Mardrömssituation - alla råd tas tacksamt emot
Postat: 17 dec 2024 20:56
av Merzinger
Tack för alla svar. Uppskattas väldigt väldigt mycket. Nej, ICA Försäkring kommer inte komma undan men jag undrar om verkstaden verkligen har full koll på detta. Pratade med deras ansvarige idag och han meddelade att de inte gjort något på bilen förutom att plocka bort defekta delar och att arbetet inte påbörjats då bilen inte laddar och försäkringsbolaget vägrar godkänna reperation eller utbyte av HV batteri. Kan man ladda bilen utan att ha något kylsystem inkopplat? Jag har ingen aning men jag antar nej då det låter lite väl osäkert.
Bilägger lite foton på felkoder. Kanske någon här med lite Tesla knowledge som kan bistå. Som sagt alla god råd tas tacksamt emot.
Stort tack för hjälpen hittills. Betyder väldigt mycket i denna smått absurda situaiton.
Mvh,
M
Re: Mardrömssituation - alla råd tas tacksamt emot
Postat: 17 dec 2024 21:27
av Cyberzeke
Ingen hjälp kanske, men vi har också haft med Ica att göra. De verkar ha satt i system att bråka så mycket de kan när det är dags att betala ut. Ett riktigt skräp bolag, jag tror inte ens att det är ICA som står bakom, jag har hört att det är ett annat bolag som betalar ICA för att kunna snylta på Icas goda renommé.
Re: Mardrömssituation - alla råd tas tacksamt emot
Postat: 17 dec 2024 22:11
av Richardk
Bara kollat snabbt men vad jag kan utläsa så behöver det inte vara något fel. Kan vara så att bilen bara blivit tom på ström.
Nedan felkod u003 indikerar det. Jag hade provat ladda bilen. Det är så många säkerhetssystem som skyddar om något är felaktigt så det är bara att prova att ladda. Jag har själv som sagt laddat ett tomt batteri utan vatten.
Ser att du skrivit att den inte tar emot laddning? Har du kollat detta? Eller var det när 12v var tomt? Vad händer om du försöker ladda?
BMS_u003_Insufficient_drive_pwr
Alert Description
The battery management system (BMS) has detected that there is not enough power from the high voltage (HV) battery to drive.
Potential Impact
Inability to drive
Set condition
The BMS detects that the HV battery state of charge (SOC) is below the threshold required to drive.
Clear condition
The BMS detects that the HV battery state of charge (SOC) is above the threshold required to drive.
Re: Mardrömssituation - alla råd tas tacksamt emot
Postat: 17 dec 2024 22:20
av AAKEE
Richardk skrev: ↑17 dec 2024 22:11
Bara kollat snabbt men vad jag kan utläsa så behöver det inte vara något fel. Kan vara så att bilen bara blivit tom på ström.
Nedan felkod u003 indikerar det. Jag hade provat ladda bilen. Det är så många säkerhetssystem som skyddar om något är felaktigt så det är bara att prova att ladda. Jag har själv som sagt laddat ett tomt batteri utan vatten.
Ser att du skrivit att den inte tar emot laddning? Har du kollat detta? Eller var det när 12v var tomt? Vad händer om du försöker ladda?
BMS_u003_Insufficient_drive_pwr
Alert Description
The battery management system (BMS) has detected that there is not enough power from the high voltage (HV) battery to drive.
Potential Impact
Inability to drive
Set condition
The BMS detects that the HV battery state of charge (SOC) is below the threshold required to drive.
Clear condition
The BMS detects that the HV battery state of charge (SOC) is above the threshold required to drive.
Håller med, finns inga riktiga klasdiska BMS_fel.
Bara få den att ladda, ser det ju ut som.
Re: Mardrömssituation - alla råd tas tacksamt emot
Postat: 17 dec 2024 22:59
av Merzinger
Hej! Vet inte exakt men ska höra med verkstaden imorgon. Tror det är framförallt denna felkod som gör att de tror att de behöver byta hela batteriet. Ska kolla med dem om de försökt få igång laddningen genom sänka inputen…
Återigen, stort tack för allt engagemang. Uppskattas enormt.
/M
Richardk skrev: ↑17 dec 2024 22:11
Bara kollat snabbt men vad jag kan utläsa så behöver det inte vara något fel. Kan vara så att bilen bara blivit tom på ström.
Nedan felkod u003 indikerar det. Jag hade provat ladda bilen. Det är så många säkerhetssystem som skyddar om något är felaktigt så det är bara att prova att ladda. Jag har själv som sagt laddat ett tomt batteri utan vatten.
Ser att du skrivit att den inte tar emot laddning? Har du kollat detta? Eller var det när 12v var tomt? Vad händer om du försöker ladda?
BMS_u003_Insufficient_drive_pwr
Alert Description
The battery management system (BMS) has detected that there is not enough power from the high voltage (HV) battery to drive.
Potential Impact
Inability to drive
Set condition
The BMS detects that the HV battery state of charge (SOC) is below the threshold required to drive.
Clear condition
The BMS detects that the HV battery state of charge (SOC) is above the threshold required to drive.
Re: Mardrömssituation - alla råd tas tacksamt emot
Postat: 18 dec 2024 00:10
av AAKEE
Merzinger skrev: ↑17 dec 2024 22:59
Hej! Vet inte exakt men ska höra med verkstaden imorgon. Tror det är framförallt denna felkod som gör att de tror att de behöver byta hela batteriet. Ska kolla med dem om de försökt få igång laddningen genom sänka inputen…
Återigen, stort tack för allt engagemang. Uppskattas enormt.
/M
Richardk skrev: ↑17 dec 2024 22:11
Bara kollat snabbt men vad jag kan utläsa så behöver det inte vara något fel. Kan vara så att bilen bara blivit tom på ström.
Nedan felkod u003 indikerar det. Jag hade provat ladda bilen. Det är så många säkerhetssystem som skyddar om något är felaktigt så det är bara att prova att ladda. Jag har själv som sagt laddat ett tomt batteri utan vatten.
Ser att du skrivit att den inte tar emot laddning? Har du kollat detta? Eller var det när 12v var tomt? Vad händer om du försöker ladda?
BMS_u003_Insufficient_drive_pwr
Alert Description
The battery management system (BMS) has detected that there is not enough power from the high voltage (HV) battery to drive.
Potential Impact
Inability to drive
Set condition
The BMS detects that the HV battery state of charge (SOC) is below the threshold required to drive.
Clear condition
The BMS detects that the HV battery state of charge (SOC) is above the threshold required to drive.
BMS_u018 är nog lite värre.
Det känns inte så säkert att det hade med skadan på bilen att göra.
Re: Mardrömssituation - alla råd tas tacksamt emot
Postat: 18 dec 2024 06:15
av Richardk
Känner inte till koden u018 men jag hade ganska hög imbalance efter att mitt batteri stått tomt i flera månader. När jag sedan började ladda så fixade bilen (BMS) det själv och imbalance blev bra.
Steg 1: Ladda
Steg 2: Läsa ut cellvärden
BMS_u018 / BMS_u018_SOC_Imbalance_Limiting
Alert Description
The battery managed system (BMS) detects a condition internal to the high voltage (HV) battery that requires it to limit the maximum allowed brick voltage.
Potential Impact
The target max brick voltage for charge is limited to the voltage corresponding to 50% state of charge (SOC).
Set condition
The BMS detects that the overall SOC imbalance (BMS_socCellMaxDbg - BMS_socCellMinDbg) exceeds the acceptable threshold.
Clear condition
The BMS detects that the overall SOC imbalance (BMS_socCellMaxDbg - BMS_socCellMinDbg) is within the threshold.
Re: Mardrömssituation - alla råd tas tacksamt emot
Postat: 18 dec 2024 08:19
av AAKEE
Det finns några facebookgrupper som avhandlar batterifel, tex gruppen
[Tesla BMS_u018/BMS_u029/BMS_a066] och [Repair Tesla BMS_u018/BMS_u029/BMS_a066]
Där diskuteras dessa fel, och exempelvis Recell och EV Clinic som är några av de större i USA på batterirenoveringar är aktiv i diskussionerna.
https://docs.google.com/document/u/0/d ... obilebasic
Det finns en manick att köpa för någon tusing som raderar felkoderna, och i vart fall något fel (minns inte om det var 029 eller 018, tror möjligen 029) kan man komma runt felet ett tag eller ganska länge med.
Det är något man förövrigt bör veta om man ska köpa en äldre S utan batterigaranti. Det förekommer i vart fall i USA att folk resettar felen och sedan kränger bilarna. Felkoden kommer inte tillbaka tillräckligt fort för att man ska se det när man kikar på bilen.
Jag ser ibland någon som fortsatt köra över ett år sedan de först fick felet.
Re: Mardrömssituation - alla råd tas tacksamt emot
Postat: 18 dec 2024 08:27
av Jojo
Sorgligt läge. Mitt förslag är att Du ringer till:
EV Repair i Malmö (som någon redan omnämnde högre upp i tråden). De kan förmodligen hjälpa Dig eller åtminstone rådgöra vad Du kan/ska göra. Lycka till!
Re: Mardrömssituation - alla råd tas tacksamt emot
Postat: 23 dec 2024 09:30
av Richardk
Merzinger skrev: ↑17 dec 2024 22:59
Hej! Vet inte exakt men ska höra med verkstaden imorgon. Tror det är framförallt denna felkod som gör att de tror att de behöver byta hela batteriet. Ska kolla med dem om de försökt få igång laddningen genom sänka inputen…
Återigen, stort tack för allt engagemang. Uppskattas enormt.
/M
Richardk skrev: ↑17 dec 2024 22:11
Bara kollat snabbt men vad jag kan utläsa så behöver det inte vara något fel. Kan vara så att bilen bara blivit tom på ström.
Nedan felkod u003 indikerar det. Jag hade provat ladda bilen. Det är så många säkerhetssystem som skyddar om något är felaktigt så det är bara att prova att ladda. Jag har själv som sagt laddat ett tomt batteri utan vatten.
Ser att du skrivit att den inte tar emot laddning? Har du kollat detta? Eller var det när 12v var tomt? Vad händer om du försöker ladda?
BMS_u003_Insufficient_drive_pwr
Alert Description
The battery management system (BMS) has detected that there is not enough power from the high voltage (HV) battery to drive.
Potential Impact
Inability to drive
Set condition
The BMS detects that the HV battery state of charge (SOC) is below the threshold required to drive.
Clear condition
The BMS detects that the HV battery state of charge (SOC) is above the threshold required to drive.
Hur har det gått? Hjälpte det att ladda? Alltid tacksamt om trådar som denna följs upp så man vet vad lösningen på felkoden var. (?)
Re: Mardrömssituation - alla råd tas tacksamt emot
Postat: 07 mar 2025 17:38
av Merzinger
Hej!
Liten update. Det har konstateras att obalansen i HV batteriet uppstod då SOC var 0% i flera veckor pga hanteringen efter olyckan. Dock är man som försäkringstagare i det här läget helt emellan den auktoriserade verkstaden, försäkringsbolaget och biltillverkaren. Försäkringsbolaget har beslutat att det finns en koppling mellan olyckan, hanteringen och det skadade HV batteriet men vill bara ersätta 20% skadan pga åldersavdrag. Situationen är helt absurd och såklart överklagad. Håller tråden lite mer levande och ger er en update. Blir det så att undertecknad står där med 80 % av skadekostnaderna trots felaktig hantering av bilen delar jag gärna med mig vilka alla parter är.
Hoppas att det inte blir så men var försiktiga där ute om ni får en skada som gör att bilen inte går att ladda. Ex kompressorn, pumpar etc… Går SOC ner på 0 % en längre tid går batteriet sönder helt…
Re: Mardrömssituation - alla råd tas tacksamt emot
Postat: 08 mar 2025 12:01
av Sportbilsentusiasten
Hoppas allt löser sig för dig!
Re: Mardrömssituation - alla råd tas tacksamt emot
Postat: 08 mar 2025 15:39
av mussla
+1 på den. Det låter som att du har bra ammunition för att få rätt här.
För övrigt; tråkigt att HV batteriet är så känsligt att det går sönder om det är urladdat ett par veckor(?). Det visste jag inte.