Sida 1 av 2

Tack och adjö fossil världen

Postat: 13 dec 2024 21:11
av nek0
I måndags lämnade jag fossil världen. Det blev en sån istället för laddhybriden.

Re: Tack och adjö fossil världen

Postat: 13 dec 2024 21:42
av Maw
Grattis!
Ser fin ut :)

Re: Tack och adjö fossil världen

Postat: 13 dec 2024 21:45
av nek0
Maw skrev: 13 dec 2024 21:42
Grattis!
Ser fin ut :)
Tack så mycket.

Re: Tack och adjö fossil världen

Postat: 13 dec 2024 22:21
av Off Grid Byggaren
Nu har ju MEB plattformen finputsas en hel del, och Enyaq är väl den bästa karrossen med många smarta lösningar.

Väldigt vad flashig den ser ut, är det något sportpaket?

Re: Tack och adjö fossil världen

Postat: 13 dec 2024 22:42
av TeslaLeo
Grattis! Vi körde Enyaq tidigare och var väldigt nöjda. Förutom med RWD då.

Re: Tack och adjö fossil världen

Postat: 13 dec 2024 22:44
av nek0
TeslaLeo skrev: 13 dec 2024 22:42
Grattis! Vi körde Enyaq tidigare och var väldigt nöjda. Förutom med RWD då.
Tackar. Varför var ni inte nöjda med RWD?

Re: Tack och adjö fossil världen

Postat: 13 dec 2024 22:52
av TeslaLeo
nek0 skrev: 13 dec 2024 22:44
TeslaLeo skrev: 13 dec 2024 22:42
Grattis! Vi körde Enyaq tidigare och var väldigt nöjda. Förutom med RWD då.
Tackar. Varför var ni inte nöjda med RWD?
Kass väghållning på vintern. Släppte och fastnade mycket.

Re: Tack och adjö fossil världen

Postat: 13 dec 2024 22:57
av Fredrik j
Snygg bil tycker jag.

Re: Tack och adjö fossil världen

Postat: 13 dec 2024 22:59
av SwedishAdvocate
TeslaLeo skrev: 13 dec 2024 22:52
nek0 skrev: 13 dec 2024 22:44
TeslaLeo skrev: 13 dec 2024 22:42
Grattis! Vi körde Enyaq tidigare och var väldigt nöjda. Förutom med RWD då.
Tackar. Varför var ni inte nöjda med RWD?
Kass väghållning på vintern. Släppte och fastnade mycket.
Vad hade ni för vinterdäck, och hur breda var dom?

Re: Tack och adjö fossil världen

Postat: 14 dec 2024 08:37
av TeslaLeo
SwedishAdvocate skrev: 13 dec 2024 22:59
TeslaLeo skrev: 13 dec 2024 22:52
nek0 skrev: 13 dec 2024 22:44
TeslaLeo skrev: 13 dec 2024 22:42
Grattis! Vi körde Enyaq tidigare och var väldigt nöjda. Förutom med RWD då.
Tackar. Varför var ni inte nöjda med RWD?
Kass väghållning på vintern. Släppte och fastnade mycket.
Vad hade ni för vinterdäck, och hur breda var dom?
Standard Enyaq för den bil vi körde.


255/50R19 UG ICE SUV G1 Friktion

Andra axeln:
Samma men 235/55R19

Re: Tack och adjö fossil världen

Postat: 14 dec 2024 09:54
av Daven
Grattis :!:

Re: Tack och adjö fossil världen

Postat: 14 dec 2024 10:46
av nek0
Daven skrev: 14 dec 2024 09:54
Grattis :!:
Tack så mycket

Re: Tack och adjö fossil världen

Postat: 14 dec 2024 12:06
av nek0
TeslaLeo skrev: 14 dec 2024 08:37
SwedishAdvocate skrev: 13 dec 2024 22:59
TeslaLeo skrev: 13 dec 2024 22:52
nek0 skrev: 13 dec 2024 22:44
TeslaLeo skrev: 13 dec 2024 22:42
Grattis! Vi körde Enyaq tidigare och var väldigt nöjda. Förutom med RWD då.
Tackar. Varför var ni inte nöjda med RWD?
Kass väghållning på vintern. Släppte och fastnade mycket.
Vad hade ni för vinterdäck, och hur breda var dom?
Standard Enyaq för den bil vi körde.


255/50R19 UG ICE SUV G1 Friktion

Andra axeln:
Samma men 235/55R19
Tack Leo.
Jag har dubb och 235/55/R19 T105 runt om. Får se vad jag tycker om de.

Re: Tack och adjö fossil världen

Postat: 14 dec 2024 14:11
av Jojo
👍👍👍

Re: Tack och adjö fossil världen

Postat: 14 dec 2024 14:57
av OvePaHornet
TeslaLeo skrev: 13 dec 2024 22:52
nek0 skrev: 13 dec 2024 22:44
TeslaLeo skrev: 13 dec 2024 22:42
Grattis! Vi körde Enyaq tidigare och var väldigt nöjda. Förutom med RWD då.
Tackar. Varför var ni inte nöjda med RWD?
Kass väghållning på vintern. Släppte och fastnade mycket.
Frugan har en bakhjulsdriven MEB-bil (som jag åker en hel del). Friktionsdäck (Conti VC8or). Bor i Dalarna. ALDRIG haft något problem med framkomlighet, hjulspinn etc. Känner absolut NOLL behov av fyrhjulsdrift på MEB-bilarna då dessa mer eller mindre är omöjliga att åka på ställ med.
Skillnad var det på min EV6a, den var riktigt ”sladdvänlig”…

Ber om ursäkt för att jag skriver om något som inte rör din nya bil. Enyaq är en riktigt fin bil👍🏻

Re: Tack och adjö fossil världen

Postat: 14 dec 2024 14:58
av manneson
Vad fick dig att byta? Du hade väl en laddhybrid?

Re: Tack och adjö fossil världen

Postat: 14 dec 2024 19:23
av nek0
manneson skrev: 14 dec 2024 14:58
Vad fick dig att byta? Du hade väl en laddhybrid?
Jo jag hade laddhybrid innan och tankade bensin bara på semestern. Körde i princip på el hela tiden. En likadan Seat som jag hade kostar 80000kr mindre än Enyaq. Ville helst ha el även då jag köpte Seaten men då var de bilarna mycket dyrare med kortare räckvidd och långsammare laddning.

Re: Tack och adjö fossil världen

Postat: 14 dec 2024 19:47
av krille
OvePaHornet skrev: 14 dec 2024 14:57

Frugan har en bakhjulsdriven MEB-bil (som jag åker en hel del). Friktionsdäck (Conti VC8or). Bor i Dalarna. ALDRIG haft något problem med framkomlighet, hjulspinn etc. Känner absolut NOLL behov av fyrhjulsdrift på MEB-bilarna då dessa mer eller mindre är omöjliga att åka på ställ med.
Skillnad var det på min EV6a, den var riktigt ”sladdvänlig”…

Ber om ursäkt för att jag skriver om något som inte rör din nya bil. Enyaq är en riktigt fin bil👍🏻
Kör id3 sedan dryga 4 år tillbaka med Continental Viking Contact 7 friktionsdäck. Jag bytte från en Golf Mk7 AWD med Nokian Hakkapeliitta dubbdäck. Vet inte vilken parameter som har störst påverkan, men efter att ha kört slut de nuvarande vinterdäcken så kör jag inte kombon RWD+friktionsdäck igen, oavsett märke och modell.

Re: Tack och adjö fossil världen

Postat: 14 dec 2024 20:53
av nek0
Jojo skrev: 14 dec 2024 14:11
👍👍👍
🙃

Re: Tack och adjö fossil världen

Postat: 14 dec 2024 21:04
av OvePaHornet
krille skrev: 14 dec 2024 19:47
OvePaHornet skrev: 14 dec 2024 14:57

Frugan har en bakhjulsdriven MEB-bil (som jag åker en hel del). Friktionsdäck (Conti VC8or). Bor i Dalarna. ALDRIG haft något problem med framkomlighet, hjulspinn etc. Känner absolut NOLL behov av fyrhjulsdrift på MEB-bilarna då dessa mer eller mindre är omöjliga att åka på ställ med.
Skillnad var det på min EV6a, den var riktigt ”sladdvänlig”…

Ber om ursäkt för att jag skriver om något som inte rör din nya bil. Enyaq är en riktigt fin bil👍🏻
Kör id3 sedan dryga 4 år tillbaka med Continental Viking Contact 7 friktionsdäck. Jag bytte från en Golf Mk7 AWD med Nokian Hakkapeliitta dubbdäck. Vet inte vilken parameter som har störst påverkan, men efter att ha kört slut de nuvarande vinterdäcken så kör jag inte kombon RWD+friktionsdäck igen, oavsett märke och modell.
Tippar på att det handlar om vart man (bor) kör :)
Som sagt, ingen MEB-bil tillåter sladd. Bilen bromsar omedelbart kraften. Att köra med friktionsdäck på is är halt, oavsett fram/bak/fyrhjulsdrift…

Re: Tack och adjö fossil världen

Postat: 15 dec 2024 09:07
av Aida
OvePaHornet skrev: 14 dec 2024 14:57
TeslaLeo skrev: 13 dec 2024 22:52
nek0 skrev: 13 dec 2024 22:44
TeslaLeo skrev: 13 dec 2024 22:42
Grattis! Vi körde Enyaq tidigare och var väldigt nöjda. Förutom med RWD då.
Tackar. Varför var ni inte nöjda med RWD?
Kass väghållning på vintern. Släppte och fastnade mycket.
Frugan har en bakhjulsdriven MEB-bil (som jag åker en hel del). Friktionsdäck (Conti VC8or). Bor i Dalarna. ALDRIG haft något problem med framkomlighet, hjulspinn etc. Känner absolut NOLL behov av fyrhjulsdrift på MEB-bilarna då dessa mer eller mindre är omöjliga att åka på ställ med.
Skillnad var det på min EV6a, den var riktigt ”sladdvänlig”…

Ber om ursäkt för att jag skriver om något som inte rör din nya bil. Enyaq är en riktigt fin bil👍🏻
Kan du utveckla resonemanget med EV6? Menar du att den var obehaglig och dålig i vinterväglag eller trygg och säker men rolig med avstängt ESP?

Fin Skoda förresten: riktigt snygg färg! Tåligast lack också! Enyaq gick bort för oss eftersom bagageutrymmet var för kort i längd så barnvagnen inte gick in på längden samt att jag satt dåligt med obefintligt lårstöd så benen fick knycklas ihop. Fick mpv feeling av vindrutan också. Kia EV6 kändes sportigare och hade längre bagageutrymme (vilket gav den större bagageutrymme för oss i praktiken trots färre VDA-litrar i speccen).

Re: Tack och adjö fossil världen

Postat: 15 dec 2024 09:55
av TeslaLeo
OvePaHornet skrev: 14 dec 2024 21:04
krille skrev: 14 dec 2024 19:47
OvePaHornet skrev: 14 dec 2024 14:57

Frugan har en bakhjulsdriven MEB-bil (som jag åker en hel del). Friktionsdäck (Conti VC8or). Bor i Dalarna. ALDRIG haft något problem med framkomlighet, hjulspinn etc. Känner absolut NOLL behov av fyrhjulsdrift på MEB-bilarna då dessa mer eller mindre är omöjliga att åka på ställ med.
Skillnad var det på min EV6a, den var riktigt ”sladdvänlig”…

Ber om ursäkt för att jag skriver om något som inte rör din nya bil. Enyaq är en riktigt fin bil👍🏻
Kör id3 sedan dryga 4 år tillbaka med Continental Viking Contact 7 friktionsdäck. Jag bytte från en Golf Mk7 AWD med Nokian Hakkapeliitta dubbdäck. Vet inte vilken parameter som har störst påverkan, men efter att ha kört slut de nuvarande vinterdäcken så kör jag inte kombon RWD+friktionsdäck igen, oavsett märke och modell.
Tippar på att det handlar om vart man (bor) kör :)
Som sagt, ingen MEB-bil tillåter sladd. Bilen bromsar omedelbart kraften. Att köra med friktionsdäck på is är halt, oavsett fram/bak/fyrhjulsdrift…
Stämmer. Sladd bryter MEB snabbt och effektivt. Men den tar ju sig inte direkt framåt heller,
Så det är kanske en del i problemet. Står bara och spinner.

Med det sagt - det var 5-7 dagar om året detta var ett problem här i Skåne. I övrigt en underbar bil.

Re: Tack och adjö fossil världen

Postat: 15 dec 2024 19:02
av nek0
Off Grid Byggaren skrev: 13 dec 2024 22:21
Nu har ju MEB plattformen finputsas en hel del, och Enyaq är väl den bästa karrossen med många smarta lösningar.

Väldigt vad flashig den ser ut, är det något sportpaket?
Nej det är inget sport i den. Det är en enkel RWD med lite extrautrustning vinterpaket, matrix, metalliclack, elstol, dragkrok...
Enligt offerten ska den ladda 175kw fast det är en RWD, vet inte om det är sant.

Re: Tack och adjö fossil världen

Postat: 15 dec 2024 19:56
av Maw
nek0 skrev: 15 dec 2024 19:02
Off Grid Byggaren skrev: 13 dec 2024 22:21
Nu har ju MEB plattformen finputsas en hel del, och Enyaq är väl den bästa karrossen med många smarta lösningar.

Väldigt vad flashig den ser ut, är det något sportpaket?
Nej det är inget sport i den. Det är en enkel RWD med lite extrautrustning vinterpaket, matrix, metalliclack, elstol, dragkrok...
Enligt offerten ska den ladda 175kw fast det är en RWD, vet inte om det är sant.
Det gör den nog, tror till och med du kan komma upp i en bit över 180 kW. Om jag inte minns fel brukar de nå 189 kW som mest :)

Re: Tack och adjö fossil världen

Postat: 15 dec 2024 20:05
av nek0
Maw skrev: 15 dec 2024 19:56
nek0 skrev: 15 dec 2024 19:02
Off Grid Byggaren skrev: 13 dec 2024 22:21
Nu har ju MEB plattformen finputsas en hel del, och Enyaq är väl den bästa karrossen med många smarta lösningar.

Väldigt vad flashig den ser ut, är det något sportpaket?
Nej det är inget sport i den. Det är en enkel RWD med lite extrautrustning vinterpaket, matrix, metalliclack, elstol, dragkrok...
Enligt offerten ska den ladda 175kw fast det är en RWD, vet inte om det är sant.
Det gör den nog, tror till och med du kan komma upp i en bit över 180 kW. Om jag inte minns fel brukar de nå 189 kW som mest :)
RWD?