Tack och adjö fossil världen
Moderator: Redaktion
Tack och adjö fossil världen
I måndags lämnade jag fossil världen. Det blev en sån istället för laddhybriden.
Re: Tack och adjö fossil världen
Grattis!
Ser fin ut
Ser fin ut

VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
- Off Grid Byggaren
Nu har ju MEB plattformen finputsas en hel del, och Enyaq är väl den bästa karrossen med många smarta lösningar.
Väldigt vad flashig den ser ut, är det något sportpaket?
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
Grattis! Vi körde Enyaq tidigare och var väldigt nöjda. Förutom med RWD då.
-
Vad hade ni för vinterdäck, och hur breda var dom?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Standard Enyaq för den bil vi körde.
255/50R19 UG ICE SUV G1 Friktion
Andra axeln:
Samma men 235/55R19
Tack Leo.TeslaLeo skrev: ↑14 dec 2024 08:37Standard Enyaq för den bil vi körde.
255/50R19 UG ICE SUV G1 Friktion
Andra axeln:
Samma men 235/55R19
Jag har dubb och 235/55/R19 T105 runt om. Får se vad jag tycker om de.
-
Frugan har en bakhjulsdriven MEB-bil (som jag åker en hel del). Friktionsdäck (Conti VC8or). Bor i Dalarna. ALDRIG haft något problem med framkomlighet, hjulspinn etc. Känner absolut NOLL behov av fyrhjulsdrift på MEB-bilarna då dessa mer eller mindre är omöjliga att åka på ställ med.
Skillnad var det på min EV6a, den var riktigt ”sladdvänlig”…
Ber om ursäkt för att jag skriver om något som inte rör din nya bil. Enyaq är en riktigt fin bil
Jo jag hade laddhybrid innan och tankade bensin bara på semestern. Körde i princip på el hela tiden. En likadan Seat som jag hade kostar 80000kr mindre än Enyaq. Ville helst ha el även då jag köpte Seaten men då var de bilarna mycket dyrare med kortare räckvidd och långsammare laddning.
Kör id3 sedan dryga 4 år tillbaka med Continental Viking Contact 7 friktionsdäck. Jag bytte från en Golf Mk7 AWD med Nokian Hakkapeliitta dubbdäck. Vet inte vilken parameter som har störst påverkan, men efter att ha kört slut de nuvarande vinterdäcken så kör jag inte kombon RWD+friktionsdäck igen, oavsett märke och modell.OvePaHornet skrev: ↑14 dec 2024 14:57
Frugan har en bakhjulsdriven MEB-bil (som jag åker en hel del). Friktionsdäck (Conti VC8or). Bor i Dalarna. ALDRIG haft något problem med framkomlighet, hjulspinn etc. Känner absolut NOLL behov av fyrhjulsdrift på MEB-bilarna då dessa mer eller mindre är omöjliga att åka på ställ med.
Ber om ursäkt för att jag skriver om något som inte rör din nya bil. Enyaq är en riktigt fin bil![]()
VW Id.3 Pro Performance Family MY21
-
Tippar på att det handlar om vart man (bor) körkrille skrev: ↑14 dec 2024 19:47Kör id3 sedan dryga 4 år tillbaka med Continental Viking Contact 7 friktionsdäck. Jag bytte från en Golf Mk7 AWD med Nokian Hakkapeliitta dubbdäck. Vet inte vilken parameter som har störst påverkan, men efter att ha kört slut de nuvarande vinterdäcken så kör jag inte kombon RWD+friktionsdäck igen, oavsett märke och modell.OvePaHornet skrev: ↑14 dec 2024 14:57
Ber om ursäkt för att jag skriver om något som inte rör din nya bil. Enyaq är en riktigt fin bil![]()

Som sagt, ingen MEB-bil tillåter sladd. Bilen bromsar omedelbart kraften. Att köra med friktionsdäck på is är halt, oavsett fram/bak/fyrhjulsdrift…
Kan du utveckla resonemanget med EV6? Menar du att den var obehaglig och dålig i vinterväglag eller trygg och säker men rolig med avstängt ESP?OvePaHornet skrev: ↑14 dec 2024 14:57Frugan har en bakhjulsdriven MEB-bil (som jag åker en hel del). Friktionsdäck (Conti VC8or). Bor i Dalarna. ALDRIG haft något problem med framkomlighet, hjulspinn etc. Känner absolut NOLL behov av fyrhjulsdrift på MEB-bilarna då dessa mer eller mindre är omöjliga att åka på ställ med.
Fin Skoda förresten: riktigt snygg färg! Tåligast lack också! Enyaq gick bort för oss eftersom bagageutrymmet var för kort i längd så barnvagnen inte gick in på längden samt att jag satt dåligt med obefintligt lårstöd så benen fick knycklas ihop. Fick mpv feeling av vindrutan också. Kia EV6 kändes sportigare och hade längre bagageutrymme (vilket gav den större bagageutrymme för oss i praktiken trots färre VDA-litrar i speccen).
Stämmer. Sladd bryter MEB snabbt och effektivt. Men den tar ju sig inte direkt framåt heller,OvePaHornet skrev: ↑14 dec 2024 21:04Tippar på att det handlar om vart man (bor) körkrille skrev: ↑14 dec 2024 19:47Kör id3 sedan dryga 4 år tillbaka med Continental Viking Contact 7 friktionsdäck. Jag bytte från en Golf Mk7 AWD med Nokian Hakkapeliitta dubbdäck. Vet inte vilken parameter som har störst påverkan, men efter att ha kört slut de nuvarande vinterdäcken så kör jag inte kombon RWD+friktionsdäck igen, oavsett märke och modell.OvePaHornet skrev: ↑14 dec 2024 14:57
![]()
Som sagt, ingen MEB-bil tillåter sladd. Bilen bromsar omedelbart kraften. Att köra med friktionsdäck på is är halt, oavsett fram/bak/fyrhjulsdrift…
Så det är kanske en del i problemet. Står bara och spinner.
Med det sagt - det var 5-7 dagar om året detta var ett problem här i Skåne. I övrigt en underbar bil.
Nej det är inget sport i den. Det är en enkel RWD med lite extrautrustning vinterpaket, matrix, metalliclack, elstol, dragkrok...Off Grid Byggaren skrev: ↑13 dec 2024 22:21Nu har ju MEB plattformen finputsas en hel del, och Enyaq är väl den bästa karrossen med många smarta lösningar.
Enligt offerten ska den ladda 175kw fast det är en RWD, vet inte om det är sant.
Det gör den nog, tror till och med du kan komma upp i en bit över 180 kW. Om jag inte minns fel brukar de nå 189 kW som mestnek0 skrev: ↑15 dec 2024 19:02Nej det är inget sport i den. Det är en enkel RWD med lite extrautrustning vinterpaket, matrix, metalliclack, elstol, dragkrok...Off Grid Byggaren skrev: ↑13 dec 2024 22:21Nu har ju MEB plattformen finputsas en hel del, och Enyaq är väl den bästa karrossen med många smarta lösningar.
Enligt offerten ska den ladda 175kw fast det är en RWD, vet inte om det är sant.

VW ID.7 GTX Tourer -25
RWD?Maw skrev: ↑15 dec 2024 19:56Det gör den nog, tror till och med du kan komma upp i en bit över 180 kW. Om jag inte minns fel brukar de nå 189 kW som mestnek0 skrev: ↑15 dec 2024 19:02Nej det är inget sport i den. Det är en enkel RWD med lite extrautrustning vinterpaket, matrix, metalliclack, elstol, dragkrok...Off Grid Byggaren skrev: ↑13 dec 2024 22:21Nu har ju MEB plattformen finputsas en hel del, och Enyaq är väl den bästa karrossen med många smarta lösningar.
Enligt offerten ska den ladda 175kw fast det är en RWD, vet inte om det är sant.![]()