Jag upplever ingen märkbar skillnad på lägena Sport och Standard när det gäller den adaptiva fjädringen i M3P.
Hur är er upplevelse av den adaptiva fjädringen och hur dessa lägen skiljer sig åt?
Adaptiv fjädring M3P Highland
Moderator: Redaktion
Adaptiv fjädring M3P Highland
TM3 P svart/svart -24
TM3 P vit/vit -23, såld
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld
14,6 kWp
TM3 P vit/vit -23, såld
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld
14,6 kWp
Re: Adaptiv fjädring M3P Highland
Vid aktiv körning tycker jag det är ganska stor skillnad, speciellt om man trycker på lite i kurvor eller rondeller.
Vid vanlig "mys" körning märker jag bara att det är lite stötigare och mer stum.
Vid vanlig "mys" körning märker jag bara att det är lite stötigare och mer stum.
———————————————————————
2022 Model 3 LR Acceleration Boost - Såld
2024 Model 3 Performance
———————————————————————
2022 Model 3 LR Acceleration Boost - Såld
2024 Model 3 Performance
———————————————————————
Eftersom det är vanliga spiralfjädrar (väl?) så ärcdet bara stötdämparen som kan ändra egenskaper. Fjäderns hårdhet är med/likadan hela tiden.
Så det lär bli mest märkbar skillnad först när man kör relativt aktivt (precis som chill skriver).
Skulle man ha komfort på och köra riktigt fort i svepande gupp skulle det säkert märkas (att den då har lite för mjuk dämpning) förutsatt att den inte är adaptiv och styvnar även i comfort vid behov.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Alla bilar med adaptiv fjädring är de bara dämpare som skiljer,AAKEE skrev: ↑09 nov 2024 18:52Eftersom det är vanliga spiralfjädrar (väl?) så ärcdet bara stötdämparen som kan ändra egenskaper. Fjäderns hårdhet är med/likadan hela tiden.
Så det lär bli mest märkbar skillnad först när man kör relativt aktivt (precis som chill skriver).
Skulle man ha komfort på och köra riktigt fort i svepande gupp skulle det säkert märkas (att den då har lite för mjuk dämpning) förutsatt att den inte är adaptiv och styvnar även i comfort vid behov.
Elbilsmagasinet tycker tex att id7 blir för mjuk/gungig i comfortläget.
Är 15-20 år sedan man kunde köpa till detta hos många bilar, på snöskoter kommer detta nu och 4 hjulingar har polaris haft det på flera år redan.