Adaptiv fjädring M3P Highland

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
pefreli
Teslaägare
Inlägg: 1866
Blev medlem: 17 mar 2018 12:21

Adaptiv fjädring M3P Highland

Inlägg av pefreli »

Jag upplever ingen märkbar skillnad på lägena Sport och Standard när det gäller den adaptiva fjädringen i M3P.

Hur är er upplevelse av den adaptiva fjädringen och hur dessa lägen skiljer sig åt?
TM3 P svart/svart -24
TM3 P vit/vit -23, såld
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld

14,6 kWp
Användarvisningsbild
Chill
Teslaägare
Inlägg: 25
Blev medlem: 31 mar 2022 06:46

Re: Adaptiv fjädring M3P Highland

Inlägg av Chill »

Vid aktiv körning tycker jag det är ganska stor skillnad, speciellt om man trycker på lite i kurvor eller rondeller.
Vid vanlig "mys" körning märker jag bara att det är lite stötigare och mer stum.
———————————————————————
2022 Model 3 LR Acceleration Boost - Såld
2024 Model 3 Performance
———————————————————————
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 5828
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Adaptiv fjädring M3P Highland

Inlägg av AAKEE »

pefreli skrev: 09 nov 2024 11:15
Jag upplever ingen märkbar skillnad på lägena Sport och Standard när det gäller den adaptiva fjädringen i M3P.

Hur är er upplevelse av den adaptiva fjädringen och hur dessa lägen skiljer sig åt?
Eftersom det är vanliga spiralfjädrar (väl?) så ärcdet bara stötdämparen som kan ändra egenskaper. Fjäderns hårdhet är med/likadan hela tiden.

Så det lär bli mest märkbar skillnad först när man kör relativt aktivt (precis som chill skriver).

Skulle man ha komfort på och köra riktigt fort i svepande gupp skulle det säkert märkas (att den då har lite för mjuk dämpning) förutsatt att den inte är adaptiv och styvnar även i comfort vid behov.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
El2an
Inlägg: 64
Blev medlem: 19 okt 2020 17:26

Re: Adaptiv fjädring M3P Highland

Inlägg av El2an »

AAKEE skrev: 09 nov 2024 18:52
pefreli skrev: 09 nov 2024 11:15
Jag upplever ingen märkbar skillnad på lägena Sport och Standard när det gäller den adaptiva fjädringen i M3P.

Hur är er upplevelse av den adaptiva fjädringen och hur dessa lägen skiljer sig åt?
Eftersom det är vanliga spiralfjädrar (väl?) så ärcdet bara stötdämparen som kan ändra egenskaper. Fjäderns hårdhet är med/likadan hela tiden.

Så det lär bli mest märkbar skillnad först när man kör relativt aktivt (precis som chill skriver).

Skulle man ha komfort på och köra riktigt fort i svepande gupp skulle det säkert märkas (att den då har lite för mjuk dämpning) förutsatt att den inte är adaptiv och styvnar även i comfort vid behov.
Alla bilar med adaptiv fjädring är de bara dämpare som skiljer,
Elbilsmagasinet tycker tex att id7 blir för mjuk/gungig i comfortläget.
Är 15-20 år sedan man kunde köpa till detta hos många bilar, på snöskoter kommer detta nu och 4 hjulingar har polaris haft det på flera år redan.
Skriv svar