Sida 1 av 2

Model S 2013, värde?

Postat: 08 nov 2024 16:30
av olarsson
För en kompis räkning undrar jag vad ni tror om värdet på hans bil?
Model S85, årsmodell 2013. En av de absolut första levererade i landet. Mörkgrön, tygklädsel. 8600 mil. Nytt batteri för något år sedan.
Ballpark figure? 200? 250?

Re: Model S 2013, värde?

Postat: 08 nov 2024 16:57
av manneson
150 kanske?

Re: Model S 2013, värde?

Postat: 08 nov 2024 16:57
av olarsson
Såpass lågt? Priserna på Blocket är lite väl fantasifulla då eller?

Re: Model S 2013, värde?

Postat: 08 nov 2024 17:04
av SwedishAdvocate
olarsson skrev: 08 nov 2024 16:57
Såpass lågt? Priserna på Blocket är lite väl fantasifulla då eller?
Framgår ju inte om bilarna på Blocket också har fått batterier som motsvarar det som din kompis har… Finns en '14 med fri Supercharge för 185K… Den har visserligen ~18K mil. Men om det mest är motorväg så gör väl inte ~10K mil så mkt… Eller?

Re: Model S 2013, värde?

Postat: 08 nov 2024 17:21
av manneson
olarsson skrev: 08 nov 2024 16:57
Såpass lågt? Priserna på Blocket är lite väl fantasifulla då eller?
Ja det är väl knappast en nyhet.
Bilarna som ligger där ligger där eftersom de inte blivit sålda...

När garantin löpt ut är det färre intresserade. Har den dock fri supercharge så verkar det locka många att betala betydligt mkt mer än rimligt.

Re: Model S 2013, värde?

Postat: 08 nov 2024 18:01
av Vindens
olarsson skrev: 08 nov 2024 16:30
För en kompis räkning undrar jag vad ni tror om värdet på hans bil?
Model S85, årsmodell 2013. En av de absolut första levererade i landet. Mörkgrön, tygklädsel. 8600 mil. Nytt batteri för något år sedan.
Ballpark figure? 200? 250?
Om batteriet har bytts ut av Tesla efter utgången av garantin borde det nya batteriet ha garanti kvar? Det borde ha en stor inverkan på om bilen är värd under 200 eller över.

Re: Model S 2013, värde?

Postat: 08 nov 2024 18:29
av mans71
Var inte dom första som såldes i Sverige signature och röda P85? Är själv lite sugen på en sån. Kommer att bli högt samlarvärde på dom. Har själv en tidig bil som det bara finns ett 20-tal i Sverige av. Folk har bara inte förstått ännu. Med rätt bil så är 300k fullt rimligt för ett batteribyte. Vad kostar det att renovera drivlinan på Aston Martin liksom?

Tillbaka till din specifika fråga. Är det ett nytt batteri, eller ett "refurbished"? Skulle säga att skillnaden för en insatt spekulant är rätt stor. Mörkgrön är också lite kul. Det kan inte ha sålts jättemånga med den färgen. Problemet just nu är att vi är i botten värdemässigt för dessa bilar. Det kommer att ändras framöver tror jag. Men just nu, bottenpriser. Tror tyvärr att runt 200 är det bästa man kan hoppas på.

Re: Model S 2013, värde?

Postat: 08 nov 2024 19:46
av repulsiv
Vaddå, skulle gamla moel s gå upp i pris menar du ? ..jag tror dom kommer att sjunka ganska länge till.

Jag tror inte heller att de första model s-bilarna kommer att bli direkta samlarobjekt, roadstern däremot.

Re: Model S 2013, värde?

Postat: 08 nov 2024 19:54
av SwedishAdvocate
repulsiv skrev: 08 nov 2024 19:46
Vaddå, skulle gamla moel s gå upp i pris menar du ? ..jag tror dom kommer att sjunka ganska länge till.

Jag tror inte heller att de första model s-bilarna kommer att bli direkta samlarobjekt, roadstern däremot.
Det tillverkades tydligen ~1200 Signature Model S. Så utbudet är ju begränsat. Men hittills verkar det ju inte finnas tillräcklig efterfrågan för att priset ska börja stiga…

https://www.currentautomotive.com/tesla ... rspective/

EDIT:
Verkar ju vara rätt många kapitalstarka individer som gillar Elon. Men finns det ~1300(?) sådana individer som vill samla på minst ~en elbil?

Re: Model S 2013, värde?

Postat: 08 nov 2024 20:14
av mans71
repulsiv skrev: 08 nov 2024 19:46
Vaddå, skulle gamla moel s gå upp i pris menar du ? ..jag tror dom kommer att sjunka ganska länge till.

Jag tror inte heller att de första model s-bilarna kommer att bli direkta samlarobjekt, roadstern däremot.
"Remind me in 20 years"

Re: Model S 2013, värde?

Postat: 08 nov 2024 20:25
av olarsson
mans71 skrev: 08 nov 2024 18:29
Var inte dom första som såldes i Sverige signature och röda P85? Är själv lite sugen på en sån. Kommer att bli högt samlarvärde på dom. Har själv en tidig bil som det bara finns ett 20-tal i Sverige av. Folk har bara inte förstått ännu. Med rätt bil så är 300k fullt rimligt för ett batteribyte. Vad kostar det att renovera drivlinan på Aston Martin liksom?

Tillbaka till din specifika fråga. Är det ett nytt batteri, eller ett "refurbished"? Skulle säga att skillnaden för en insatt spekulant är rätt stor. Mörkgrön är också lite kul. Det kan inte ha sålts jättemånga med den färgen. Problemet just nu är att vi är i botten värdemässigt för dessa bilar. Det kommer att ändras framöver tror jag. Men just nu, bottenpriser. Tror tyvärr att runt 200 är det bästa man kan hoppas på.
Inte alla. Två vänner till mig fick sina bilar i oktober ’13. En svart P85 och så denna gröna 85.
Skulle tro att batteriet är redurbished men jag vet inte.

Re: Model S 2013, värde?

Postat: 08 nov 2024 20:28
av olarsson
manneson skrev: 08 nov 2024 17:21
olarsson skrev: 08 nov 2024 16:57
Såpass lågt? Priserna på Blocket är lite väl fantasifulla då eller?
Ja det är väl knappast en nyhet.
Bilarna som ligger där ligger där eftersom de inte blivit sålda...

När garantin löpt ut är det färre intresserade. Har den dock fri supercharge så verkar det locka många att betala betydligt mkt mer än rimligt.
Jo nej de sålda ligger ju inte kvar, det vore ju ingen logik i det, eller hur?
Men de som ligger där ligger ju där för att någon hoppas få, typ, det de annonseras för.
Självklart är bilar utan garanti mindre intressanta, men en hyfsat lågmilad bil med fri supercharge och bytt batteri kanske är lite intressant ändå.

Re: Model S 2013, värde?

Postat: 08 nov 2024 20:29
av manneson
repulsiv skrev: 08 nov 2024 19:46
Vaddå, skulle gamla moel s gå upp i pris menar du ? ..jag tror dom kommer att sjunka ganska länge till.

Jag tror inte heller att de första model s-bilarna kommer att bli direkta samlarobjekt, roadstern däremot.
Mm roadstern var dels första bilen, dels begränsat antal. Sist men inte minst är det en sportbil.
S däremot är mer som en risig gammal Mercedes S-klass eller BMW 7-serie, men mkt sämre kvalitet och enormt mkt dyrare att reparera när drivlinan rasar. Noll samlarvärde.

Re: Model S 2013, värde?

Postat: 08 nov 2024 20:31
av manneson
olarsson skrev: 08 nov 2024 20:28
manneson skrev: 08 nov 2024 17:21
olarsson skrev: 08 nov 2024 16:57
Såpass lågt? Priserna på Blocket är lite väl fantasifulla då eller?
Ja det är väl knappast en nyhet.
Bilarna som ligger där ligger där eftersom de inte blivit sålda...

När garantin löpt ut är det färre intresserade. Har den dock fri supercharge så verkar det locka många att betala betydligt mkt mer än rimligt.
Jo nej de sålda ligger ju inte kvar, det vore ju ingen logik i det, eller hur?
Men de som ligger där ligger ju där för att någon hoppas få, typ, det de annonseras för.
Självklart är bilar utan garanti mindre intressanta, men en hyfsat lågmilad bil med fri supercharge och bytt batteri kanske är lite intressant ändå.
Mm, och därför kan man nog få 150k trots att det är en tickande bomb. ;)
Hade själv inte gett 100 för en utan garanti, inte så länge nytt batteri kostar 250k...

Re: Model S 2013, värde?

Postat: 08 nov 2024 20:51
av SwedishAdvocate
olarsson skrev: 08 nov 2024 20:28
manneson skrev: 08 nov 2024 17:21
olarsson skrev: 08 nov 2024 16:57
Såpass lågt? Priserna på Blocket är lite väl fantasifulla då eller?
Ja det är väl knappast en nyhet.
Bilarna som ligger där ligger där eftersom de inte blivit sålda...

När garantin löpt ut är det färre intresserade. Har den dock fri supercharge så verkar det locka många att betala betydligt mkt mer än rimligt.
Jo nej de sålda ligger ju inte kvar, det vore ju ingen logik i det, eller hur?
Men de som ligger där ligger ju där för att någon hoppas få, typ, det de annonseras för.
Självklart är bilar utan garanti mindre intressanta, men en hyfsat lågmilad bil med fri supercharge och bytt batteri kanske är lite intressant ändå.
Har din kompis bil fri Supercharge? Det står inget om det i första inlägget.

Re: Model S 2013, värde?

Postat: 08 nov 2024 21:17
av mans71
manneson skrev: 08 nov 2024 20:29
repulsiv skrev: 08 nov 2024 19:46
Vaddå, skulle gamla moel s gå upp i pris menar du ? ..jag tror dom kommer att sjunka ganska länge till.

Jag tror inte heller att de första model s-bilarna kommer att bli direkta samlarobjekt, roadstern däremot.
Mm roadstern var dels första bilen, dels begränsat antal. Sist men inte minst är det en sportbil.
S däremot är mer som en risig gammal Mercedes S-klass eller BMW 7-serie, men mkt sämre kvalitet och enormt mkt dyrare att reparera när drivlinan rasar. Noll samlarvärde.
Ja fy fan! Vem vill ha en gammal merca s-klass som är lite speciell? SKIT-BIL! Såklart noll värd! Nuff said.

https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/deta ... 71e&vc=Car

Re: Model S 2013, värde?

Postat: 08 nov 2024 21:55
av Jojo
Vill Din polare sälja bilen snabbt och utan större krångel, skulle SEK150k (utan prutmån) fungerar som ett bra riktsnöre. Har han tid och är beredd att tjafsa i telefon, kan han lägga sig på högre nivå och vänta tills Ali och Ahmed ringer med sina kompisbud :roll: .
Tills Model S kommer väcka habegär hos samlare med stigande priser till följd, kommer det tyvärr dröja ett tag till.

Re: Model S 2013, värde?

Postat: 08 nov 2024 22:05
av mans71
Jojo skrev: 08 nov 2024 21:55
Tills Model S kommer väcka habegär hos samlare med stigande priser till följd, kommer det tyvärr dröja ett tag till.
Helt överens där. Men om man har varit med länge som jag så vet man att den dagen kommer och därför spanar jag efter "future classics". Jag är 100 på att tidiga speciella Model S kommer att vara en sån. "No financial advice". Läget nu är drömläget för köp, låga priser och oförstående marknad. Men man måste behålla länge.

Re: Model S 2013, värde?

Postat: 08 nov 2024 22:25
av manneson
mans71 skrev: 08 nov 2024 21:17
manneson skrev: 08 nov 2024 20:29
repulsiv skrev: 08 nov 2024 19:46
Vaddå, skulle gamla moel s gå upp i pris menar du ? ..jag tror dom kommer att sjunka ganska länge till.

Jag tror inte heller att de första model s-bilarna kommer att bli direkta samlarobjekt, roadstern däremot.
Mm roadstern var dels första bilen, dels begränsat antal. Sist men inte minst är det en sportbil.
S däremot är mer som en risig gammal Mercedes S-klass eller BMW 7-serie, men mkt sämre kvalitet och enormt mkt dyrare att reparera när drivlinan rasar. Noll samlarvärde.
Ja fy fan! Vem vill ha en gammal merca s-klass som är lite speciell? SKIT-BIL! Såklart noll värd! Nuff said.

https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/deta ... 71e&vc=Car
Klassiska gamla S-klass är ju robusta mekaniska hantverk, som ett schweizer-ur.
En S är som en Fisher price-leksak i jämförelse.

Re: Model S 2013, värde?

Postat: 08 nov 2024 22:46
av repulsiv
mans71 skrev: 08 nov 2024 21:17
Ja fy fan! Vem vill ha en gammal merca s-klass som är lite speciell? SKIT-BIL! Såklart noll värd! Nuff said.

https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/deta ... 71e&vc=Car
..Samtidigt får du en besiktad körklar S-klass av nyare årsmodell för 20 lock i sverige.

Jag fattar inte hur tidiga model S kan vara så dyra, jag skulle ALDRIG ge de priser som är idag, jag är övertygad om att dom kimmer att sjunka i ganska många år till, men någon gång vänder det förstås.

Re: Model S 2013, värde?

Postat: 08 nov 2024 23:52
av mans71
repulsiv skrev: 08 nov 2024 22:46
mans71 skrev: 08 nov 2024 21:17
Ja fy fan! Vem vill ha en gammal merca s-klass som är lite speciell? SKIT-BIL! Såklart noll värd! Nuff said.

https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/deta ... 71e&vc=Car
..Samtidigt får du en besiktad körklar S-klass av nyare årsmodell för 20 lock i sverige.

Jag fattar inte hur tidiga model S kan vara så dyra, jag skulle ALDRIG ge de priser som är idag, jag är övertygad om att dom kimmer att sjunka i ganska många år till, men någon gång vänder det förstås.
Så är det. Vem vill ha en bil med katastrof-räkningar runt hörnet nu, 10 år efter att den var ny? Ingen. Därför dom är billiga. Det finns en punkt där det vänder. Vilka vänder det för? Exklusiva och dyra (få av dom) med exeptionella egenskaper (t.ex. bilar med supersportbil prestanda med 0-100 på 3 sekunder), som var före sin tid (Model S bilen som visade att elbil kan vara kul och bra). Där. Alla 3 saker som gör att en bil blir en samlarbil och ikon. Roadster tror jag inte blir en ikon på samma sätt. Jag älskar den, men det är ett Lotus-chassi med experimentdelar på.

Re: Model S 2013, värde?

Postat: 09 nov 2024 00:06
av SwedishAdvocate
mans71 skrev: 08 nov 2024 23:52
repulsiv skrev: 08 nov 2024 22:46
..Samtidigt får du en besiktad körklar S-klass av nyare årsmodell för 20 lock i sverige.

Jag fattar inte hur tidiga model S kan vara så dyra, jag skulle ALDRIG ge de priser som är idag, jag är övertygad om att dom kimmer att sjunka i ganska många år till, men någon gång vänder det förstås.
Så är det. Vem vill ha en bil med katastrof-räkningar runt hörnet nu, 10 år efter att den var ny? Ingen. Därför dom är billiga. Det finns en punkt där det vänder. Vilka vänder det för? Exklusiva och dyra (få av dom) med exeptionella egenskaper (t.ex. bilar med supersportbil prestanda med 0-100 på 3 sekunder), som var före sin tid (Model S bilen som visade att elbil kan vara kul och bra). Där. Alla 3 saker som gör att en bil blir en samlarbil och ikon. Roadster tror jag inte blir en ikon på samma sätt. Jag älskar den, men det är ett Lotus-chassi med experimentdelar på. [Min u.]
Roadstern var ju å andra sidan först. Roadstern är Teslas första bilmodell. Det är bilen som startade allt. Model S ser bra ut, men det gör ju roadstern också. Och det totala antalet Roadster pre-refresh är väl ännu färre än S Signature... Roadstern är ju vidare en sportbil och (väl?) rätt mkt roligare att köra än S. Sportbilar från div. biltillverkare har väl historiskt nått högre värderingar än 4-dörrarsmodeller… Och sen X år tillbaka så har den ju faktiskt ökat en hel del i värde… Den blev ju heller aldrig i närheten av lika billig som S Signature nu är... Plus att den är den enda bilmodellen i världshistorien som åkt ut i rymden. ;)

Re: Model S 2013, värde?

Postat: 09 nov 2024 00:18
av mans71
manneson skrev: 08 nov 2024 22:25
mans71 skrev: 08 nov 2024 21:17
manneson skrev: 08 nov 2024 20:29
repulsiv skrev: 08 nov 2024 19:46
Vaddå, skulle gamla moel s gå upp i pris menar du ? ..jag tror dom kommer att sjunka ganska länge till.

Jag tror inte heller att de första model s-bilarna kommer att bli direkta samlarobjekt, roadstern däremot.
Mm roadstern var dels första bilen, dels begränsat antal. Sist men inte minst är det en sportbil.
S däremot är mer som en risig gammal Mercedes S-klass eller BMW 7-serie, men mkt sämre kvalitet och enormt mkt dyrare att reparera när drivlinan rasar. Noll samlarvärde.
Ja fy fan! Vem vill ha en gammal merca s-klass som är lite speciell? SKIT-BIL! Såklart noll värd! Nuff said.

https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/deta ... 71e&vc=Car
Klassiska gamla S-klass är ju robusta mekaniska hantverk, som ett schweizer-ur.
En S är som en Fisher price-leksak i jämförelse.
Jag gissade att just du skulle skriva det. Har du bra koll på model S vs. andra bilar? Jag tänker att du har inte förstått helt enkelt. Model S är en i grunden ganska simpel bil vs. klassiska komplicerade bilar.

Vet du vad S-klasse gjorde och stod för back in the days? Nyskapande. Experimentlust. Man vågade prova. Det blev fel ibland och ibland blev det bra och blev standard i alla bilar oavsett märke. Hur mycket kan inte gå fel på en gammal S-klasse, och hur astronomiskt dyrt kan det inte bli? :shock: En hel del kan jag säga. Ändå, jag överväger vilken klassiker jag ska köpa till mitt garage. Jag funderar mellan en 450 SEL 6.9, en 280SL Pagoda, Mercedes-Benz 600 Grosser W100 eller kanske en modern klassiker som en tidig MB 600 SEL W140 med vacuum-dörrar, jag hade ju en "nyss" och ångrar varje dag att jag sålde...

Re: Model S 2013, värde?

Postat: 09 nov 2024 00:21
av mans71
SwedishAdvocate skrev: 09 nov 2024 00:06
mans71 skrev: 08 nov 2024 23:52
repulsiv skrev: 08 nov 2024 22:46
..Samtidigt får du en besiktad körklar S-klass av nyare årsmodell för 20 lock i sverige.

Jag fattar inte hur tidiga model S kan vara så dyra, jag skulle ALDRIG ge de priser som är idag, jag är övertygad om att dom kimmer att sjunka i ganska många år till, men någon gång vänder det förstås.
Så är det. Vem vill ha en bil med katastrof-räkningar runt hörnet nu, 10 år efter att den var ny? Ingen. Därför dom är billiga. Det finns en punkt där det vänder. Vilka vänder det för? Exklusiva och dyra (få av dom) med exeptionella egenskaper (t.ex. bilar med supersportbil prestanda med 0-100 på 3 sekunder), som var före sin tid (Model S bilen som visade att elbil kan vara kul och bra). Där. Alla 3 saker som gör att en bil blir en samlarbil och ikon. Roadster tror jag inte blir en ikon på samma sätt. Jag älskar den, men det är ett Lotus-chassi med experimentdelar på. [Min u.]
Roadstern var ju å andra sidan först. Roadstern är Teslas första bilmodell. Det är bilen som startade allt. Model S ser bra ut, men det gör ju roadstern också. Och det totala antalet Roadster pre-refresh är väl ännu färre än S Signature... Roadstern är ju vidare en sportbil och (väl?) rätt mkt roligare att köra än S. Sportbilar från div. biltillverkare har väl historiskt nått högre värderingar än 4-dörrarsmodeller… Och sen X år tillbaka så har den ju faktiskt ökat en hel del i värde… Den blev ju heller aldrig i närheten av lika billig som S Signature nu är... Plus att den är den enda bilmodellen i världshistorien som åkt ut i rymden. ;)
Yes, sant, vi får se hur det blir!

Re: Model S 2013, värde?

Postat: 09 nov 2024 02:01
av repulsiv
mans71 skrev: 08 nov 2024 23:52
Vilka vänder det för? Exklusiva och dyra (få av dom) med exeptionella egenskaper (t.ex. bilar med supersportbil prestanda med 0-100 på 3 sekunder), som var före sin tid (Model S bilen som visade att elbil kan vara kul och bra).
Fast model S är inte speciellt exklusiv, det finns massor av den, och ja, den hade extrema prestanda (iaf 0-100..) för sin tid, men det är ju så att det säljs många elbilar idag med typ samma prestanda, och det lär knappast ändra sig i framtiden, tesla lär inte sluta sälja sådana bilar tex, det kommer alltså inte vara ett argument för folk att köpa just en gammal mod S.
Där. Alla 3 saker som gör att en bil blir en samlarbil och ikon. Roadster tror jag inte blir en ikon på samma sätt. Jag älskar den, men det är ett Lotus-chassi med experimentdelar på.
Roadstern är..

- Först (från tesla)
- Ovanlig (mycket få tillverkade)
- sportbil (det är INTE model S..)
- snygg
- sticker ut.

Inget av dessa uppfyller model s, möjligen kan man tycka den är snygg (jag tycker det är den minst fula teslan, efter roadstern) och det är knappast en nackdel att den bygger på en lotus, lotus är ett ikoniskt märke. (eller var iaf.. nu går det utför..)

Att ett exemplar av model s är en tidig bil spelar kanske roll för de inbitna nördarna, men 99% av alla andra ser bara en model s som dom sett massor av redan.

Det är lite som alla trådar på tex instagram där nån postar nån cool sportbil, och det alltid alltid ALLTID kommer nån idiot och ska berätta att hans tesla är snabbare på 0-100, vilket den kanske är (men oftast inte) men detär ju förstås inte det som är grejen.

Jag tänker osökt på nån intervju med nån chef på bentley (vill jag minnas) när dom pratade om nån ny modell som släppts, och reportern frågade "varför ska man köpa denna när en BMW 7-serie är bättre på i princip allt, och billigare", varvid chefen sa typ "för att om 10 år hittar du BMW'n parkerad bakom en pizzeria, det gör du inte med vår bil.