Model S 2013, värde?
Moderator: Redaktion
Model S 2013, värde?
För en kompis räkning undrar jag vad ni tror om värdet på hans bil?
Model S85, årsmodell 2013. En av de absolut första levererade i landet. Mörkgrön, tygklädsel. 8600 mil. Nytt batteri för något år sedan.
Ballpark figure? 200? 250?
Model S85, årsmodell 2013. En av de absolut första levererade i landet. Mörkgrön, tygklädsel. 8600 mil. Nytt batteri för något år sedan.
Ballpark figure? 200? 250?
S Plaid Svart 2023-
XP Svart 2020-2023
X100D Vit 2017-2020
S85 Blå 2014-2017
XP Svart 2020-2023
X100D Vit 2017-2020
S85 Blå 2014-2017
Re: Model S 2013, värde?
Såpass lågt? Priserna på Blocket är lite väl fantasifulla då eller?
S Plaid Svart 2023-
XP Svart 2020-2023
X100D Vit 2017-2020
S85 Blå 2014-2017
XP Svart 2020-2023
X100D Vit 2017-2020
S85 Blå 2014-2017
-
- Inlägg: 7349
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Model S 2013, värde?
Framgår ju inte om bilarna på Blocket också har fått batterier som motsvarar det som din kompis har… Finns en '14 med fri Supercharge för 185K… Den har visserligen ~18K mil. Men om det mest är motorväg så gör väl inte ~10K mil så mkt… Eller?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Re: Model S 2013, värde?
Ja det är väl knappast en nyhet.
Bilarna som ligger där ligger där eftersom de inte blivit sålda...
När garantin löpt ut är det färre intresserade. Har den dock fri supercharge så verkar det locka många att betala betydligt mkt mer än rimligt.
- Vindens
- Teslaägare
- Inlägg: 402
- Blev medlem: 10 dec 2022 23:43
- Referralkod: ts.la/gabriel651797
Re: Model S 2013, värde?
Om batteriet har bytts ut av Tesla efter utgången av garantin borde det nya batteriet ha garanti kvar? Det borde ha en stor inverkan på om bilen är värd under 200 eller över.
M3 LR -20
Re: Model S 2013, värde?
Var inte dom första som såldes i Sverige signature och röda P85? Är själv lite sugen på en sån. Kommer att bli högt samlarvärde på dom. Har själv en tidig bil som det bara finns ett 20-tal i Sverige av. Folk har bara inte förstått ännu. Med rätt bil så är 300k fullt rimligt för ett batteribyte. Vad kostar det att renovera drivlinan på Aston Martin liksom?
Tillbaka till din specifika fråga. Är det ett nytt batteri, eller ett "refurbished"? Skulle säga att skillnaden för en insatt spekulant är rätt stor. Mörkgrön är också lite kul. Det kan inte ha sålts jättemånga med den färgen. Problemet just nu är att vi är i botten värdemässigt för dessa bilar. Det kommer att ändras framöver tror jag. Men just nu, bottenpriser. Tror tyvärr att runt 200 är det bästa man kan hoppas på.
Tillbaka till din specifika fråga. Är det ett nytt batteri, eller ett "refurbished"? Skulle säga att skillnaden för en insatt spekulant är rätt stor. Mörkgrön är också lite kul. Det kan inte ha sålts jättemånga med den färgen. Problemet just nu är att vi är i botten värdemässigt för dessa bilar. Det kommer att ändras framöver tror jag. Men just nu, bottenpriser. Tror tyvärr att runt 200 är det bästa man kan hoppas på.
Model S P85DL+
Re: Model S 2013, värde?
Vaddå, skulle gamla moel s gå upp i pris menar du ? ..jag tror dom kommer att sjunka ganska länge till.
Jag tror inte heller att de första model s-bilarna kommer att bli direkta samlarobjekt, roadstern däremot.
Jag tror inte heller att de första model s-bilarna kommer att bli direkta samlarobjekt, roadstern däremot.
-
- Inlägg: 7349
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Model S 2013, värde?
Det tillverkades tydligen ~1200 Signature Model S. Så utbudet är ju begränsat. Men hittills verkar det ju inte finnas tillräcklig efterfrågan för att priset ska börja stiga…
https://www.currentautomotive.com/tesla ... rspective/
EDIT:
Verkar ju vara rätt många kapitalstarka individer som gillar Elon. Men finns det ~1300(?) sådana individer som vill samla på minst ~en elbil?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Re: Model S 2013, värde?
Inte alla. Två vänner till mig fick sina bilar i oktober ’13. En svart P85 och så denna gröna 85.mans71 skrev: ↑08 nov 2024 18:29Var inte dom första som såldes i Sverige signature och röda P85? Är själv lite sugen på en sån. Kommer att bli högt samlarvärde på dom. Har själv en tidig bil som det bara finns ett 20-tal i Sverige av. Folk har bara inte förstått ännu. Med rätt bil så är 300k fullt rimligt för ett batteribyte. Vad kostar det att renovera drivlinan på Aston Martin liksom?
Tillbaka till din specifika fråga. Är det ett nytt batteri, eller ett "refurbished"? Skulle säga att skillnaden för en insatt spekulant är rätt stor. Mörkgrön är också lite kul. Det kan inte ha sålts jättemånga med den färgen. Problemet just nu är att vi är i botten värdemässigt för dessa bilar. Det kommer att ändras framöver tror jag. Men just nu, bottenpriser. Tror tyvärr att runt 200 är det bästa man kan hoppas på.
Skulle tro att batteriet är redurbished men jag vet inte.
S Plaid Svart 2023-
XP Svart 2020-2023
X100D Vit 2017-2020
S85 Blå 2014-2017
XP Svart 2020-2023
X100D Vit 2017-2020
S85 Blå 2014-2017
Re: Model S 2013, värde?
Jo nej de sålda ligger ju inte kvar, det vore ju ingen logik i det, eller hur?
Men de som ligger där ligger ju där för att någon hoppas få, typ, det de annonseras för.
Självklart är bilar utan garanti mindre intressanta, men en hyfsat lågmilad bil med fri supercharge och bytt batteri kanske är lite intressant ändå.
S Plaid Svart 2023-
XP Svart 2020-2023
X100D Vit 2017-2020
S85 Blå 2014-2017
XP Svart 2020-2023
X100D Vit 2017-2020
S85 Blå 2014-2017
Re: Model S 2013, värde?
Mm roadstern var dels första bilen, dels begränsat antal. Sist men inte minst är det en sportbil.
S däremot är mer som en risig gammal Mercedes S-klass eller BMW 7-serie, men mkt sämre kvalitet och enormt mkt dyrare att reparera när drivlinan rasar. Noll samlarvärde.
Re: Model S 2013, värde?
Mm, och därför kan man nog få 150k trots att det är en tickande bomb.olarsson skrev: ↑08 nov 2024 20:28Jo nej de sålda ligger ju inte kvar, det vore ju ingen logik i det, eller hur?
Men de som ligger där ligger ju där för att någon hoppas få, typ, det de annonseras för.
Självklart är bilar utan garanti mindre intressanta, men en hyfsat lågmilad bil med fri supercharge och bytt batteri kanske är lite intressant ändå.

Hade själv inte gett 100 för en utan garanti, inte så länge nytt batteri kostar 250k...
-
- Inlägg: 7349
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Model S 2013, värde?
Har din kompis bil fri Supercharge? Det står inget om det i första inlägget.olarsson skrev: ↑08 nov 2024 20:28Jo nej de sålda ligger ju inte kvar, det vore ju ingen logik i det, eller hur?
Men de som ligger där ligger ju där för att någon hoppas få, typ, det de annonseras för.
Självklart är bilar utan garanti mindre intressanta, men en hyfsat lågmilad bil med fri supercharge och bytt batteri kanske är lite intressant ändå.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Re: Model S 2013, värde?
Ja fy fan! Vem vill ha en gammal merca s-klass som är lite speciell? SKIT-BIL! Såklart noll värd! Nuff said.manneson skrev: ↑08 nov 2024 20:29Mm roadstern var dels första bilen, dels begränsat antal. Sist men inte minst är det en sportbil.
S däremot är mer som en risig gammal Mercedes S-klass eller BMW 7-serie, men mkt sämre kvalitet och enormt mkt dyrare att reparera när drivlinan rasar. Noll samlarvärde.
https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/deta ... 71e&vc=Car
Model S P85DL+
Re: Model S 2013, värde?
Vill Din polare sälja bilen snabbt och utan större krångel, skulle SEK150k (utan prutmån) fungerar som ett bra riktsnöre. Har han tid och är beredd att tjafsa i telefon, kan han lägga sig på högre nivå och vänta tills Ali och Ahmed ringer med sina kompisbud
.
Tills Model S kommer väcka habegär hos samlare med stigande priser till följd, kommer det tyvärr dröja ett tag till.

Tills Model S kommer väcka habegär hos samlare med stigande priser till följd, kommer det tyvärr dröja ett tag till.
Re: Model S 2013, värde?
Helt överens där. Men om man har varit med länge som jag så vet man att den dagen kommer och därför spanar jag efter "future classics". Jag är 100 på att tidiga speciella Model S kommer att vara en sån. "No financial advice". Läget nu är drömläget för köp, låga priser och oförstående marknad. Men man måste behålla länge.
Model S P85DL+
Re: Model S 2013, värde?
Klassiska gamla S-klass är ju robusta mekaniska hantverk, som ett schweizer-ur.mans71 skrev: ↑08 nov 2024 21:17Ja fy fan! Vem vill ha en gammal merca s-klass som är lite speciell? SKIT-BIL! Såklart noll värd! Nuff said.manneson skrev: ↑08 nov 2024 20:29Mm roadstern var dels första bilen, dels begränsat antal. Sist men inte minst är det en sportbil.
S däremot är mer som en risig gammal Mercedes S-klass eller BMW 7-serie, men mkt sämre kvalitet och enormt mkt dyrare att reparera när drivlinan rasar. Noll samlarvärde.
https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/deta ... 71e&vc=Car
En S är som en Fisher price-leksak i jämförelse.
Re: Model S 2013, värde?
..Samtidigt får du en besiktad körklar S-klass av nyare årsmodell för 20 lock i sverige.mans71 skrev: ↑08 nov 2024 21:17Ja fy fan! Vem vill ha en gammal merca s-klass som är lite speciell? SKIT-BIL! Såklart noll värd! Nuff said.
https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/deta ... 71e&vc=Car
Jag fattar inte hur tidiga model S kan vara så dyra, jag skulle ALDRIG ge de priser som är idag, jag är övertygad om att dom kimmer att sjunka i ganska många år till, men någon gång vänder det förstås.
Re: Model S 2013, värde?
Så är det. Vem vill ha en bil med katastrof-räkningar runt hörnet nu, 10 år efter att den var ny? Ingen. Därför dom är billiga. Det finns en punkt där det vänder. Vilka vänder det för? Exklusiva och dyra (få av dom) med exeptionella egenskaper (t.ex. bilar med supersportbil prestanda med 0-100 på 3 sekunder), som var före sin tid (Model S bilen som visade att elbil kan vara kul och bra). Där. Alla 3 saker som gör att en bil blir en samlarbil och ikon. Roadster tror jag inte blir en ikon på samma sätt. Jag älskar den, men det är ett Lotus-chassi med experimentdelar på.repulsiv skrev: ↑08 nov 2024 22:46..Samtidigt får du en besiktad körklar S-klass av nyare årsmodell för 20 lock i sverige.mans71 skrev: ↑08 nov 2024 21:17Ja fy fan! Vem vill ha en gammal merca s-klass som är lite speciell? SKIT-BIL! Såklart noll värd! Nuff said.
https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/deta ... 71e&vc=Car
Jag fattar inte hur tidiga model S kan vara så dyra, jag skulle ALDRIG ge de priser som är idag, jag är övertygad om att dom kimmer att sjunka i ganska många år till, men någon gång vänder det förstås.
Model S P85DL+
-
- Inlägg: 7349
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Model S 2013, värde?
Roadstern var ju å andra sidan först. Roadstern är Teslas första bilmodell. Det är bilen som startade allt. Model S ser bra ut, men det gör ju roadstern också. Och det totala antalet Roadster pre-refresh är väl ännu färre än S Signature... Roadstern är ju vidare en sportbil och (väl?) rätt mkt roligare att köra än S. Sportbilar från div. biltillverkare har väl historiskt nått högre värderingar än 4-dörrarsmodeller… Och sen X år tillbaka så har den ju faktiskt ökat en hel del i värde… Den blev ju heller aldrig i närheten av lika billig som S Signature nu är... Plus att den är den enda bilmodellen i världshistorien som åkt ut i rymden.mans71 skrev: ↑08 nov 2024 23:52Så är det. Vem vill ha en bil med katastrof-räkningar runt hörnet nu, 10 år efter att den var ny? Ingen. Därför dom är billiga. Det finns en punkt där det vänder. Vilka vänder det för? Exklusiva och dyra (få av dom) med exeptionella egenskaper (t.ex. bilar med supersportbil prestanda med 0-100 på 3 sekunder), som var före sin tid (Model S bilen som visade att elbil kan vara kul och bra). Där. Alla 3 saker som gör att en bil blir en samlarbil och ikon. Roadster tror jag inte blir en ikon på samma sätt. Jag älskar den, men det är ett Lotus-chassi med experimentdelar på. [Min u.]repulsiv skrev: ↑08 nov 2024 22:46..Samtidigt får du en besiktad körklar S-klass av nyare årsmodell för 20 lock i sverige.
Jag fattar inte hur tidiga model S kan vara så dyra, jag skulle ALDRIG ge de priser som är idag, jag är övertygad om att dom kimmer att sjunka i ganska många år till, men någon gång vänder det förstås.

https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Re: Model S 2013, värde?
Jag gissade att just du skulle skriva det. Har du bra koll på model S vs. andra bilar? Jag tänker att du har inte förstått helt enkelt. Model S är en i grunden ganska simpel bil vs. klassiska komplicerade bilar.manneson skrev: ↑08 nov 2024 22:25Klassiska gamla S-klass är ju robusta mekaniska hantverk, som ett schweizer-ur.mans71 skrev: ↑08 nov 2024 21:17Ja fy fan! Vem vill ha en gammal merca s-klass som är lite speciell? SKIT-BIL! Såklart noll värd! Nuff said.manneson skrev: ↑08 nov 2024 20:29Mm roadstern var dels första bilen, dels begränsat antal. Sist men inte minst är det en sportbil.
S däremot är mer som en risig gammal Mercedes S-klass eller BMW 7-serie, men mkt sämre kvalitet och enormt mkt dyrare att reparera när drivlinan rasar. Noll samlarvärde.
https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/deta ... 71e&vc=Car
En S är som en Fisher price-leksak i jämförelse.
Vet du vad S-klasse gjorde och stod för back in the days? Nyskapande. Experimentlust. Man vågade prova. Det blev fel ibland och ibland blev det bra och blev standard i alla bilar oavsett märke. Hur mycket kan inte gå fel på en gammal S-klasse, och hur astronomiskt dyrt kan det inte bli?

Model S P85DL+
Re: Model S 2013, värde?
Yes, sant, vi får se hur det blir!SwedishAdvocate skrev: ↑09 nov 2024 00:06Roadstern var ju å andra sidan först. Roadstern är Teslas första bilmodell. Det är bilen som startade allt. Model S ser bra ut, men det gör ju roadstern också. Och det totala antalet Roadster pre-refresh är väl ännu färre än S Signature... Roadstern är ju vidare en sportbil och (väl?) rätt mkt roligare att köra än S. Sportbilar från div. biltillverkare har väl historiskt nått högre värderingar än 4-dörrarsmodeller… Och sen X år tillbaka så har den ju faktiskt ökat en hel del i värde… Den blev ju heller aldrig i närheten av lika billig som S Signature nu är... Plus att den är den enda bilmodellen i världshistorien som åkt ut i rymden.mans71 skrev: ↑08 nov 2024 23:52Så är det. Vem vill ha en bil med katastrof-räkningar runt hörnet nu, 10 år efter att den var ny? Ingen. Därför dom är billiga. Det finns en punkt där det vänder. Vilka vänder det för? Exklusiva och dyra (få av dom) med exeptionella egenskaper (t.ex. bilar med supersportbil prestanda med 0-100 på 3 sekunder), som var före sin tid (Model S bilen som visade att elbil kan vara kul och bra). Där. Alla 3 saker som gör att en bil blir en samlarbil och ikon. Roadster tror jag inte blir en ikon på samma sätt. Jag älskar den, men det är ett Lotus-chassi med experimentdelar på. [Min u.]repulsiv skrev: ↑08 nov 2024 22:46..Samtidigt får du en besiktad körklar S-klass av nyare årsmodell för 20 lock i sverige.
Jag fattar inte hur tidiga model S kan vara så dyra, jag skulle ALDRIG ge de priser som är idag, jag är övertygad om att dom kimmer att sjunka i ganska många år till, men någon gång vänder det förstås.![]()
Model S P85DL+
Re: Model S 2013, värde?
Fast model S är inte speciellt exklusiv, det finns massor av den, och ja, den hade extrema prestanda (iaf 0-100..) för sin tid, men det är ju så att det säljs många elbilar idag med typ samma prestanda, och det lär knappast ändra sig i framtiden, tesla lär inte sluta sälja sådana bilar tex, det kommer alltså inte vara ett argument för folk att köpa just en gammal mod S.
Roadstern är..Där. Alla 3 saker som gör att en bil blir en samlarbil och ikon. Roadster tror jag inte blir en ikon på samma sätt. Jag älskar den, men det är ett Lotus-chassi med experimentdelar på.
- Först (från tesla)
- Ovanlig (mycket få tillverkade)
- sportbil (det är INTE model S..)
- snygg
- sticker ut.
Inget av dessa uppfyller model s, möjligen kan man tycka den är snygg (jag tycker det är den minst fula teslan, efter roadstern) och det är knappast en nackdel att den bygger på en lotus, lotus är ett ikoniskt märke. (eller var iaf.. nu går det utför..)
Att ett exemplar av model s är en tidig bil spelar kanske roll för de inbitna nördarna, men 99% av alla andra ser bara en model s som dom sett massor av redan.
Det är lite som alla trådar på tex instagram där nån postar nån cool sportbil, och det alltid alltid ALLTID kommer nån idiot och ska berätta att hans tesla är snabbare på 0-100, vilket den kanske är (men oftast inte) men detär ju förstås inte det som är grejen.
Jag tänker osökt på nån intervju med nån chef på bentley (vill jag minnas) när dom pratade om nån ny modell som släppts, och reportern frågade "varför ska man köpa denna när en BMW 7-serie är bättre på i princip allt, och billigare", varvid chefen sa typ "för att om 10 år hittar du BMW'n parkerad bakom en pizzeria, det gör du inte med vår bil.