Privatavbetalning vs Finansiell företagsleasing

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
RozZy
Teslaägare

Privatavbetalning vs Finansiell företagsleasing

Inlägg av RozZy »

Hejsan!

Vi har haft som mål att lägga 150k i handpenning för en ny MY LR 4hjulsdrift.
Jag driver en enskild firma och då tänkte man såklart att en företagsleasing med förmånsskatt ska bli billigare än att köra med privatavbetalning. Dock när jag räknar ihop allt så går det verkligen inte ihop:

Vi börjar med finansiella företagsleasingen som blir totalt 2894kr + (12.5% moms = 3617kr)
Skatteverkets hemsida står att förmånsskatten blir 6191 kr per månad
Totalt : 9085kr per månad brutto

Privatavbetalning: 4770kr per månad inkl moms.

Jag har ingen aning vad som blir billigast i rena pengar efter alla skatter och så har dragits men just nu ser ju privatavbetalningen att bli otroligt mycket billigare även om man drar av 30% av finansiella leasingkostnaderna(och förmånsskatten)

Det kommer dras skatter hit och dit och den finansiella kostnaden lär bli snäppet lägre men kan verkligen inte se att det blir lägre än vad privatavbetalningen kostar, eller är jag helt ute och cyklar med min kalkyl? Blir det verkligen dyrare med förmånsbil än privat?
Allaaan

Re: Privatavbetalning vs Finansiell företagsleasing

Inlägg av Allaaan »

Förmånsvärde är inte = skatt. Du ska betala arbetsgivarvgifter och skatt på förmånen.
VW ID.4 pro edition 2025 beställd
Kia E-Niro 2022.
10,3kWp solceller
Itoy

Re: Privatavbetalning vs Finansiell företagsleasing

Inlägg av Itoy »

Privat så är finansiell leasing en bra affär i och med att alla bilrelaterade kostnader kan läggas på firman.
Skriv svar