Behöver lite råd SR vs LR
Moderator: Redaktion
- Makan14
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/marcus84593
Behöver lite råd SR vs LR
Hej!
Skulle behöva lite råd från er här. Jag funderar på att skadda en Model 3 men har svårt att välja mellan LR vs SR. För mig är frågorna.
- Hur mycket bättre är ljudsystemet in LR AWD?
- Jag kommer använda bilen främst för roadtrips. Räcker SR för det eller är det värt det att gå med LR AWD?
Stora frågan är om man känner att det är mer värt det med räckviden. Tänkte bara se om ni har nån input / erfarenhet.
Budgeten räcker till en LR AWD men ville mest se om det är värt det. Förstår att en del är subjektivt som ljudsystemet.
Tack i förhand!
Skulle behöva lite råd från er här. Jag funderar på att skadda en Model 3 men har svårt att välja mellan LR vs SR. För mig är frågorna.
- Hur mycket bättre är ljudsystemet in LR AWD?
- Jag kommer använda bilen främst för roadtrips. Räcker SR för det eller är det värt det att gå med LR AWD?
Stora frågan är om man känner att det är mer värt det med räckviden. Tänkte bara se om ni har nån input / erfarenhet.
Budgeten räcker till en LR AWD men ville mest se om det är värt det. Förstår att en del är subjektivt som ljudsystemet.
Tack i förhand!
Re: Behöver lite råd SR vs LR
Vill du stanna och ladda var tredje timme eller var fjärde timme på din roadtrip? Ska du dra släpvagn? Ska du åka långt på motorväg i stark kyla?
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
- Makan14
- Teslaägare
Tror att stanna var 3e eller 4e timme är samma för mig. 3 timmar känns ändå "vanligt" på en roadtrip. Inte planerat att åka lång i stark kyla. Inget släpvagn planerat.
Beror på hur snabbt du gillar att köra skulle jag säga.
Tuffar du på i hastighetsgränsen så går det förstås snålt och hyfsat långt även med SR.
Men blåser du på i 140-150kmh och det regnar och blåser motvind så blir det att stanna väldigt ofta, även med en LR - en SR vore då rent ut sagt plågsamt.
Tuffar du på i hastighetsgränsen så går det förstås snålt och hyfsat långt även med SR.
Men blåser du på i 140-150kmh och det regnar och blåser motvind så blir det att stanna väldigt ofta, även med en LR - en SR vore då rent ut sagt plågsamt.
- Makan14
- Teslaägare
Jag skulle välja en LR AWD för fyrhjulsdriften på vintern och att jag kan åka hela vägen till stugan utan att stanna och ladda, på sommaren. Men pengar är pengar.
Åkte med SR (eller ja, den heter ju bara RWD) till London med familjen förra sommaren, upplevde inte någonstans att vi hade velat åka en timme längre mellan laddstoppen, men man får se många superchargers
Åkte med SR (eller ja, den heter ju bara RWD) till London med familjen förra sommaren, upplevde inte någonstans att vi hade velat åka en timme längre mellan laddstoppen, men man får se många superchargers

Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
-
- Dinsdale
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/gustav72756
Obs (med tanke på första inlägget som frågade om ljudsystem) att LR RWD sägs ha samma ljudsystem som SR: viewtopic.php?p=819493#p819493
Model 3 RWD 18" 2024
Model 3 SR+ 18" 2021
- Lerumsexpressen
- Teslaägare
Det finns även LR Rwd.
Men kan tipsa om att göra "Decision of Least Regret" analys, dvs vad skulle du ångra minst?
När jag valde M3 så landade jag i LR Awd då jag ville ha längre räckvidd och snabbare bil och ångrade aldrig det valet.
Med min nuvarande MY så ville jag ha LFP batterier och låg förbrukning.
Givetvis har jag någon gång önskat lite lägre räckvidd, awd och lite snabbare men inte ångrat mitt val.
Men kan tipsa om att göra "Decision of Least Regret" analys, dvs vad skulle du ångra minst?
När jag valde M3 så landade jag i LR Awd då jag ville ha längre räckvidd och snabbare bil och ångrade aldrig det valet.
Med min nuvarande MY så ville jag ha LFP batterier och låg förbrukning.
Givetvis har jag någon gång önskat lite lägre räckvidd, awd och lite snabbare men inte ångrat mitt val.
MY RWD 2023
Seat Mii Electric 2021
Såld; M3 LR 2022
Seat Mii Electric 2021
Såld; M3 LR 2022
- grillchips
- Teslaägare
Är årsmodell/miltal något som spelar roll?
Skaffade en SR i somras, vår första Tesla och är jättenöjd. Anledningen till en SR var att det ändå fanns en budget att förhålla sig till och antingen en 2019-2020 Long Range, eller en SR 2021 (med alla updates det innebar).
Jag ville helt enkelt åt Matrix-lyktorna, dubbelglasen, elbakluckan och allt det som pre 2021 saknade. Då var det svårt att få plats med en LR om man inte gick på en riktig långmilare. Är man inte orolig för miltal så hade jag absolut kunnat tänka mig en LR.
Skaffade en SR i somras, vår första Tesla och är jättenöjd. Anledningen till en SR var att det ändå fanns en budget att förhålla sig till och antingen en 2019-2020 Long Range, eller en SR 2021 (med alla updates det innebar).
Jag ville helt enkelt åt Matrix-lyktorna, dubbelglasen, elbakluckan och allt det som pre 2021 saknade. Då var det svårt att få plats med en LR om man inte gick på en riktig långmilare. Är man inte orolig för miltal så hade jag absolut kunnat tänka mig en LR.
- Makan14
- Teslaägare
Tack för all tips och råd!
Blev en LR AWD som borde vara framme om 2 veckor. Första Teslan. Är taggad!
Har ni några tips på non-Tesla appar man kanske behöver på mobilen? Tänker typ för att ladda bilen. Redan skaffat Circle K laddappen.
Blev en LR AWD som borde vara framme om 2 veckor. Första Teslan. Är taggad!
Har ni några tips på non-Tesla appar man kanske behöver på mobilen? Tänker typ för att ladda bilen. Redan skaffat Circle K laddappen.
Smaksak förstås men varför krångla med att ladda på annat än SuC på långresan, IMO.
M3 P -24 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
- Niklas Z
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Det är lika enkelt att ladda på Eviny eller Circle K som på SuC, om man aktiverat autocharge.
Men det är väl inte bara laddningen som ska ge så lite krångel som möjligt. Det är väl hela resan och finns det en laddstation som ligger bättre till än närmaste SuC så är det totalt sett mindre krångel att ladda där än på SuC.
Visst är SuC smidigt, men det är inte särskilt krångligt att ladda på andra stationer än Teslas. Och jag gör som sagt hellre det än lägger ett stopp på mindre lämplig tidpunkt eller plats för att passa in laddstoppet med någon SuC.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
- Makan14
- Teslaägare
Ok! Ska kolla på det. Hur gör du då när du planerar en resa? Gör du allt med Teslas navigation i bilen och sen lägger till stopp manuellt till icke-SuC?Niklas Z skrev: ↑15 okt 2024 10:32Det är lika enkelt att ladda på Eviny eller Circle K som på SuC, om man aktiverat autocharge.
Men det är väl inte bara laddningen som ska ge så lite krångel som möjligt. Det är väl hela resan och finns det en laddstation som ligger bättre till än närmaste SuC så är det totalt sett mindre krångel att ladda där än på SuC.
Visst är SuC smidigt, men det är inte särskilt krångligt att ladda på andra stationer än Teslas. Och jag gör som sagt hellre det än lägger ett stopp på mindre lämplig tidpunkt eller plats för att passa in laddstoppet med någon SuC.
- Arctic Drifter
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/anders453430
- Kontakt:
Om du inte redan gjort det så se till att aktivera flerfaktorsautentisering för ditt Tesla-konto!
Tesla Model Y Performance
- Niklas Z
- Teslaägare
Jag brukar göra planeringen själv, många gånger med hjälp av A better routplanner och chargefinder. En hel del icke-Tesla laddstationer finns i navigatorn, så ofta går det att ange dem som mål. Då startar också förvärmning av batteriet inför snabbladdning. Jag har annars S3XY buttons så jag kan starta förvärmning manuellt.Makan14 skrev: ↑15 okt 2024 13:20Ok! Ska kolla på det. Hur gör du då när du planerar en resa? Gör du allt med Teslas navigation i bilen och sen lägger till stopp manuellt till icke-SuC?Niklas Z skrev: ↑15 okt 2024 10:32Det är lika enkelt att ladda på Eviny eller Circle K som på SuC, om man aktiverat autocharge.
Vet du om iOS-genvägen (i appen Genvägar) "Starta förkonditionering" faktiskt värmer batteriet eller bara kupén?Niklas Z skrev: ↑15 okt 2024 13:28Jag brukar göra planeringen själv, många gånger med hjälp av A better routplanner och chargefinder. En hel del icke-Tesla laddstationer finns i navigatorn, så ofta går det att ange dem som mål. Då startar också förvärmning av batteriet inför snabbladdning. Jag har annars S3XY buttons så jag kan starta förvärmning manuellt.Makan14 skrev: ↑15 okt 2024 13:20Ok! Ska kolla på det. Hur gör du då när du planerar en resa? Gör du allt med Teslas navigation i bilen och sen lägger till stopp manuellt till icke-SuC?Niklas Z skrev: ↑15 okt 2024 10:32Det är lika enkelt att ladda på Eviny eller Circle K som på SuC, om man aktiverat autocharge.
Velade mycket mellan SR och LR men då jag reser i jobbet och precis lyckades klämma in LR blev det så. Annars är det inte hela världen om man vid någon resa per månad måste ladda någon kvart extra, det får vägas mot kostnaden.
- Niklas Z
- Teslaägare
Det vet jag inte. Viktigt att skilja på förkonditionering av batteriet inför avfärd och förkonditionering inför snabbladdning. Inför snabbladdning höjs batteritemperaturen betydligt mer än inför avfärd. Förkonditionering inför snabbladdning kan bara göras via navigatorn eller S3XY buttons, så vitt jag vet. Det som görs via genvägen i iOS kan på sin höjd handla om förkonditionering inför avfärd.Jist skrev: ↑15 okt 2024 14:02Vet du om iOS-genvägen (i appen Genvägar) "Starta förkonditionering" faktiskt värmer batteriet eller bara kupén?
Velade mycket mellan SR och LR men då jag reser i jobbet och precis lyckades klämma in LR blev det så. Annars är det inte hela världen om man vid någon resa per månad måste ladda någon kvart extra, det får vägas mot kostnaden.