Sida 1 av 1

En andra MY - laddningsstrategi

Postat: 04 okt 2024 17:38
av MickeM
👋 jag köpte en MY LR DM för ett par veckor sedan.
Funderar nu pÄ om jag kanske borde köpa en till Model Y innan Ärsskiftet eftersom leasingen pÄ vÄr Kia gÄr ut i januari och inga andra erbjudanden lockar nÄt sÀrskilt.

MĂ„ste dĂ„ frĂ„ga er om det praktiska. Vad jag förstĂ„r mĂ„r LR batteriet bĂ€st av att laddas upp till 80% varje dag nĂ€r man kört fĂ€rdigt. Medans en SR kan köras ”slut” innan man laddar den till 100%. RĂ€tt eller fel?

TÀnker dÄ att LR kan laddas dagligen men fÄr stÄ över en dag (eg. natt) nÀr SR laddas med tanke pÄ bilarnas batteriskötsel + att vi oftast har billigast el natt och helger.

Är jag fel ute i resonemanget?

Re: En andra MY - laddningsstrategi

Postat: 04 okt 2024 17:47
av pejvic
Sök pÄ AAKE:s inlÀgg i forumet sÄ fÄr du mkt tips.
Kortfattat sĂ„ mĂ„r bilen SÄMST av att laddas upp till 80% varje dag nĂ€r du kört klart.

Re: En andra MY - laddningsstrategi

Postat: 04 okt 2024 18:11
av AAKEE
MickeM skrev: ↑04 okt 2024 17:38
👋 jag köpte en MY LR DM för ett par veckor sedan.
Funderar nu pÄ om jag kanske borde köpa en till Model Y innan Ärsskiftet eftersom leasingen pÄ vÄr Kia gÄr ut i januari och inga andra erbjudanden lockar nÄt sÀrskilt.

MĂ„ste dĂ„ frĂ„ga er om det praktiska. Vad jag förstĂ„r mĂ„r LR batteriet bĂ€st av att laddas upp till 80% varje dag nĂ€r man kört fĂ€rdigt. Medans en SR kan köras ”slut” innan man laddar den till 100%. RĂ€tt eller fel?

TÀnker dÄ att LR kan laddas dagligen men fÄr stÄ över en dag (eg. natt) nÀr SR laddas med tanke pÄ bilarnas batteriskötsel + att vi oftast har billigast el natt och helger.

Är jag fel ute i resonemanget?

Batterierna hÄller sÄklart att laddas till 80% dagligen men man ungefÀr halverar det om man laddar till max 60% med det batteriet.

Det Àr tiden över 60% som sliter mest sÄ behöver du ladda mer, ladda sent sÄ den Àr klar strax före avfÀrd.

Rent generellt för att minska degraderingen:

-Ladda inte mer Àn du behöver (till nÀsta laddning).
-Ladda ofta (minskar behovet ovan)
-Ladda sent, sÄ att genomsnittsliga laddningsnivÄn minskar.

Det Àr inte *dÄligt/skadligt* för batteriet att laddas till 100%, men det sliter aningen mer (du kommer troligen fÄ höra att det Àr skadligt).
Det Àr inte *farligt/skadligt* att köra ned batteriet till 0%. (Du kommer troligen höra motsatsen).

Summerat, om du kör max 60% alla dagar du klarar dig pÄ det utan att konstla kommer du ha lÄg degradering.

Re: En andra MY - laddningsstrategi

Postat: 04 okt 2024 18:35
av T4s
Kingen levererar som vanligt!

Re: En andra MY - laddningsstrategi

Postat: 04 okt 2024 19:50
av MickeM
AAKEE skrev: ↑04 okt 2024 18:11
MickeM skrev: ↑04 okt 2024 17:38
👋 jag köpte en MY LR DM för ett par veckor sedan.
Funderar nu pÄ om jag kanske borde köpa en till Model Y innan Ärsskiftet eftersom leasingen pÄ vÄr Kia gÄr ut i januari och inga andra erbjudanden lockar nÄt sÀrskilt.

MĂ„ste dĂ„ frĂ„ga er om det praktiska. Vad jag förstĂ„r mĂ„r LR batteriet bĂ€st av att laddas upp till 80% varje dag nĂ€r man kört fĂ€rdigt. Medans en SR kan köras ”slut” innan man laddar den till 100%. RĂ€tt eller fel?

TÀnker dÄ att LR kan laddas dagligen men fÄr stÄ över en dag (eg. natt) nÀr SR laddas med tanke pÄ bilarnas batteriskötsel + att vi oftast har billigast el natt och helger.

Är jag fel ute i resonemanget?

Batterierna hÄller sÄklart att laddas till 80% dagligen men man ungefÀr halverar det om man laddar till max 60% med det batteriet.

Det Àr tiden över 60% som sliter mest sÄ behöver du ladda mer, ladda sent sÄ den Àr klar strax före avfÀrd.

Rent generellt för att minska degraderingen:

-Ladda inte mer Àn du behöver (till nÀsta laddning).
-Ladda ofta (minskar behovet ovan)
-Ladda sent, sÄ att genomsnittsliga laddningsnivÄn minskar.

Det Àr inte *dÄligt/skadligt* för batteriet att laddas till 100%, men det sliter aningen mer (du kommer troligen fÄ höra att det Àr skadligt).
Det Àr inte *farligt/skadligt* att köra ned batteriet till 0%. (Du kommer troligen höra motsatsen).

Summerat, om du kör max 60% alla dagar du klarar dig pÄ det utan att konstla kommer du ha lÄg degradering.
Tack för intressant lÀsning. Bör de olika batterityperna i LR resp SR behandlas lika?

Re: En andra MY - laddningsstrategi

Postat: 04 okt 2024 21:14
av AAKEE
MickeM skrev: ↑04 okt 2024 19:50
AAKEE skrev: ↑04 okt 2024 18:11
MickeM skrev: ↑04 okt 2024 17:38
👋 jag köpte en MY LR DM för ett par veckor sedan.
Funderar nu pÄ om jag kanske borde köpa en till Model Y innan Ärsskiftet eftersom leasingen pÄ vÄr Kia gÄr ut i januari och inga andra erbjudanden lockar nÄt sÀrskilt.

MĂ„ste dĂ„ frĂ„ga er om det praktiska. Vad jag förstĂ„r mĂ„r LR batteriet bĂ€st av att laddas upp till 80% varje dag nĂ€r man kört fĂ€rdigt. Medans en SR kan köras ”slut” innan man laddar den till 100%. RĂ€tt eller fel?

TÀnker dÄ att LR kan laddas dagligen men fÄr stÄ över en dag (eg. natt) nÀr SR laddas med tanke pÄ bilarnas batteriskötsel + att vi oftast har billigast el natt och helger.

Är jag fel ute i resonemanget?

Batterierna hÄller sÄklart att laddas till 80% dagligen men man ungefÀr halverar det om man laddar till max 60% med det batteriet.

Det Àr tiden över 60% som sliter mest sÄ behöver du ladda mer, ladda sent sÄ den Àr klar strax före avfÀrd.

Rent generellt för att minska degraderingen:

-Ladda inte mer Àn du behöver (till nÀsta laddning).
-Ladda ofta (minskar behovet ovan)
-Ladda sent, sÄ att genomsnittsliga laddningsnivÄn minskar.

Det Àr inte *dÄligt/skadligt* för batteriet att laddas till 100%, men det sliter aningen mer (du kommer troligen fÄ höra att det Àr skadligt).
Det Àr inte *farligt/skadligt* att köra ned batteriet till 0%. (Du kommer troligen höra motsatsen).

Summerat, om du kör max 60% alla dagar du klarar dig pÄ det utan att konstla kommer du ha lÄg degradering.
Tack för intressant lÀsning. Bör de olika batterityperna i LR resp SR behandlas lika?
I grunden mÄr bÀgge typer bÀttre av lÄg SOC.

SR-batteriet (dÄ menar vi SR/RWD med LFP/LiFePo4-batterier), har en egenskap som gör att det Àr svÄrt att mÀta hur mycket ström det Àr i batteriet sÄ bilan rÀknar energi in = + och energi ut = -.
Detta kan drifta efter ett tag sÄ Tesla vill att man laddar fullt minst en gÄng i veckan av den anledningen. DÄ resettas berÀkningen, s bilen vet hur mycket ström det Àr.

Re: En andra MY - laddningsstrategi

Postat: 05 okt 2024 12:26
av tor-ake
AAKEE skrev: ↑04 okt 2024 21:14

I grunden mÄr bÀgge typer bÀttre av lÄg SOC.

SR-batteriet (dÄ menar vi SR/RWD med LFP/LiFePo4-batterier), har en egenskap som gör att det Àr svÄrt att mÀta hur mycket ström det Àr i batteriet sÄ bilan rÀknar energi in = + och energi ut = -.
Detta kan drifta efter ett tag sÄ Tesla vill att man laddar fullt minst en gÄng i veckan av den anledningen. DÄ resettas berÀkningen, s bilen vet hur mycket ström det Àr.
AAKEE jag undrar lite över balansering med LFP, jag har ett batteripack hÀr med 2p12s och nÀstan oavsett nÀr jag tittar pÄ det har det 3,28V/cell i vilospÀnning, kvittar om det Àr 90 eller 50% SoC och Àven vid 100% ramlar de snabbt tillbaka frÄn 3,5V nÀr man tar bort laddströmmen, det mÄste ju vara vÀldigt knepigt att balansera det vid annat Àn 0 och 100 SoC? BMSen som sitter pÄ (Daly) balanserar enbart vid 100%. Hur Àr det i bilarna mÄnntro?

Re: En andra MY - laddningsstrategi

Postat: 05 okt 2024 23:27
av AAKEE
tor-ake skrev: ↑05 okt 2024 12:26

AAKEE jag undrar lite över balansering med LFP, jag har ett batteripack hÀr med 2p12s och nÀstan oavsett nÀr jag tittar pÄ det har det 3,28V/cell i vilospÀnning, kvittar om det Àr 90 eller 50% SoC och Àven vid 100% ramlar de snabbt tillbaka frÄn 3,5V nÀr man tar bort laddströmmen, det mÄste ju vara vÀldigt knepigt att balansera det vid annat Àn 0 och 100 SoC? BMSen som sitter pÄ (Daly) balanserar enbart vid 100%. Hur Àr det i bilarna mÄnntro?
Precis, det gÄr inte balansera vid 50%.

Bilarna laddar till en högre spÀnning Àn dina 3.5V (har ingen LFP-bil sjÀlv sÄ mest sett andras bilder. Har kopplat in mig pÄ nÄgon enstaka men inte under laddning).

Men balanseringen, eller i vart fall mÀtningen inför balanseringen, mÄste ske vid hög SOC.
Det gÄr mÀta cellspÀnningen vid hög SOC och balansera om man har koll pÄ vilka celler som Àr höga.