MickeM skrev: ↑04 okt 2024 17:38

jag köpte en MY LR DM för ett par veckor sedan.
Funderar nu på om jag kanske borde köpa en till Model Y innan årsskiftet eftersom leasingen på vår Kia går ut i januari och inga andra erbjudanden lockar nåt särskilt.
Måste då fråga er om det praktiska. Vad jag förstår mår LR batteriet bäst av att laddas upp till 80% varje dag när man kört färdigt. Medans en SR kan köras ”slut” innan man laddar den till 100%. Rätt eller fel?
Tänker då att LR kan laddas dagligen men får stå över en dag (eg. natt) när SR laddas med tanke på bilarnas batteriskötsel + att vi oftast har billigast el natt och helger.
Är jag fel ute i resonemanget?
Batterierna håller såklart att laddas till 80% dagligen men man ungefär halverar det om man laddar till max 60% med det batteriet.
Det är tiden över 60% som sliter mest så behöver du ladda mer, ladda sent så den är klar strax före avfärd.
Rent generellt för att minska degraderingen:
-Ladda inte mer än du behöver (till nästa laddning).
-Ladda ofta (minskar behovet ovan)
-Ladda sent, så att genomsnittsliga laddningsnivån minskar.
Det är inte *dåligt/skadligt* för batteriet att laddas till 100%, men det sliter aningen mer (du kommer troligen få höra att det är skadligt).
Det är inte *farligt/skadligt* att köra ned batteriet till 0%. (Du kommer troligen höra motsatsen).
Summerat, om du kör max 60% alla dagar du klarar dig på det utan att konstla kommer du ha låg degradering.