En andra MY - laddningsstrategi

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

MickeM
Inlägg: 12
Blev medlem: 10 nov 2021 17:20

En andra MY - laddningsstrategi

Inlägg av MickeM »

👋 jag köpte en MY LR DM för ett par veckor sedan.
Funderar nu på om jag kanske borde köpa en till Model Y innan årsskiftet eftersom leasingen på vår Kia går ut i januari och inga andra erbjudanden lockar nåt särskilt.

Måste då fråga er om det praktiska. Vad jag förstår mår LR batteriet bäst av att laddas upp till 80% varje dag när man kört färdigt. Medans en SR kan köras ”slut” innan man laddar den till 100%. Rätt eller fel?

Tänker då att LR kan laddas dagligen men får stå över en dag (eg. natt) när SR laddas med tanke på bilarnas batteriskötsel + att vi oftast har billigast el natt och helger.

Är jag fel ute i resonemanget?
MY LR AWD Quicksilver
Kia EV6 RWD
—— tidigare ——
Toyota RAV4 PHEV
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 2220
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm

Re: En andra MY - laddningsstrategi

Inlägg av pejvic »

Sök på AAKE:s inlägg i forumet så får du mkt tips.
Kortfattat så mår bilen SÄMST av att laddas upp till 80% varje dag när du kört klart.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 5918
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: En andra MY - laddningsstrategi

Inlägg av AAKEE »

MickeM skrev: 04 okt 2024 17:38
👋 jag köpte en MY LR DM för ett par veckor sedan.
Funderar nu på om jag kanske borde köpa en till Model Y innan årsskiftet eftersom leasingen på vår Kia går ut i januari och inga andra erbjudanden lockar nåt särskilt.

Måste då fråga er om det praktiska. Vad jag förstår mår LR batteriet bäst av att laddas upp till 80% varje dag när man kört färdigt. Medans en SR kan köras ”slut” innan man laddar den till 100%. Rätt eller fel?

Tänker då att LR kan laddas dagligen men får stå över en dag (eg. natt) när SR laddas med tanke på bilarnas batteriskötsel + att vi oftast har billigast el natt och helger.

Är jag fel ute i resonemanget?

Batterierna håller såklart att laddas till 80% dagligen men man ungefär halverar det om man laddar till max 60% med det batteriet.

Det är tiden över 60% som sliter mest så behöver du ladda mer, ladda sent så den är klar strax före avfärd.

Rent generellt för att minska degraderingen:

-Ladda inte mer än du behöver (till nästa laddning).
-Ladda ofta (minskar behovet ovan)
-Ladda sent, så att genomsnittsliga laddningsnivån minskar.

Det är inte *dåligt/skadligt* för batteriet att laddas till 100%, men det sliter aningen mer (du kommer troligen få höra att det är skadligt).
Det är inte *farligt/skadligt* att köra ned batteriet till 0%. (Du kommer troligen höra motsatsen).

Summerat, om du kör max 60% alla dagar du klarar dig på det utan att konstla kommer du ha låg degradering.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
T4s
Teslaägare
Inlägg: 597
Blev medlem: 09 aug 2023 09:46
Ort: Roslagen
Referralkod: ts.la/tobias894955

Re: En andra MY - laddningsstrategi

Inlägg av T4s »

Kingen levererar som vanligt!
MickeM
Inlägg: 12
Blev medlem: 10 nov 2021 17:20

Re: En andra MY - laddningsstrategi

Inlägg av MickeM »

AAKEE skrev: 04 okt 2024 18:11
MickeM skrev: 04 okt 2024 17:38
👋 jag köpte en MY LR DM för ett par veckor sedan.
Funderar nu på om jag kanske borde köpa en till Model Y innan årsskiftet eftersom leasingen på vår Kia går ut i januari och inga andra erbjudanden lockar nåt särskilt.

Måste då fråga er om det praktiska. Vad jag förstår mår LR batteriet bäst av att laddas upp till 80% varje dag när man kört färdigt. Medans en SR kan köras ”slut” innan man laddar den till 100%. Rätt eller fel?

Tänker då att LR kan laddas dagligen men får stå över en dag (eg. natt) när SR laddas med tanke på bilarnas batteriskötsel + att vi oftast har billigast el natt och helger.

Är jag fel ute i resonemanget?

Batterierna håller såklart att laddas till 80% dagligen men man ungefär halverar det om man laddar till max 60% med det batteriet.

Det är tiden över 60% som sliter mest så behöver du ladda mer, ladda sent så den är klar strax före avfärd.

Rent generellt för att minska degraderingen:

-Ladda inte mer än du behöver (till nästa laddning).
-Ladda ofta (minskar behovet ovan)
-Ladda sent, så att genomsnittsliga laddningsnivån minskar.

Det är inte *dåligt/skadligt* för batteriet att laddas till 100%, men det sliter aningen mer (du kommer troligen få höra att det är skadligt).
Det är inte *farligt/skadligt* att köra ned batteriet till 0%. (Du kommer troligen höra motsatsen).

Summerat, om du kör max 60% alla dagar du klarar dig på det utan att konstla kommer du ha låg degradering.
Tack för intressant läsning. Bör de olika batterityperna i LR resp SR behandlas lika?
MY LR AWD Quicksilver
Kia EV6 RWD
—— tidigare ——
Toyota RAV4 PHEV
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 5918
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: En andra MY - laddningsstrategi

Inlägg av AAKEE »

MickeM skrev: 04 okt 2024 19:50
AAKEE skrev: 04 okt 2024 18:11
MickeM skrev: 04 okt 2024 17:38
👋 jag köpte en MY LR DM för ett par veckor sedan.
Funderar nu på om jag kanske borde köpa en till Model Y innan årsskiftet eftersom leasingen på vår Kia går ut i januari och inga andra erbjudanden lockar nåt särskilt.

Måste då fråga er om det praktiska. Vad jag förstår mår LR batteriet bäst av att laddas upp till 80% varje dag när man kört färdigt. Medans en SR kan köras ”slut” innan man laddar den till 100%. Rätt eller fel?

Tänker då att LR kan laddas dagligen men får stå över en dag (eg. natt) när SR laddas med tanke på bilarnas batteriskötsel + att vi oftast har billigast el natt och helger.

Är jag fel ute i resonemanget?

Batterierna håller såklart att laddas till 80% dagligen men man ungefär halverar det om man laddar till max 60% med det batteriet.

Det är tiden över 60% som sliter mest så behöver du ladda mer, ladda sent så den är klar strax före avfärd.

Rent generellt för att minska degraderingen:

-Ladda inte mer än du behöver (till nästa laddning).
-Ladda ofta (minskar behovet ovan)
-Ladda sent, så att genomsnittsliga laddningsnivån minskar.

Det är inte *dåligt/skadligt* för batteriet att laddas till 100%, men det sliter aningen mer (du kommer troligen få höra att det är skadligt).
Det är inte *farligt/skadligt* att köra ned batteriet till 0%. (Du kommer troligen höra motsatsen).

Summerat, om du kör max 60% alla dagar du klarar dig på det utan att konstla kommer du ha låg degradering.
Tack för intressant läsning. Bör de olika batterityperna i LR resp SR behandlas lika?
I grunden mår bägge typer bättre av låg SOC.

SR-batteriet (då menar vi SR/RWD med LFP/LiFePo4-batterier), har en egenskap som gör att det är svårt att mäta hur mycket ström det är i batteriet så bilan räknar energi in = + och energi ut = -.
Detta kan drifta efter ett tag så Tesla vill att man laddar fullt minst en gång i veckan av den anledningen. Då resettas beräkningen, s bilen vet hur mycket ström det är.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 2218
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: En andra MY - laddningsstrategi

Inlägg av tor-ake »

AAKEE skrev: 04 okt 2024 21:14

I grunden mår bägge typer bättre av låg SOC.

SR-batteriet (då menar vi SR/RWD med LFP/LiFePo4-batterier), har en egenskap som gör att det är svårt att mäta hur mycket ström det är i batteriet så bilan räknar energi in = + och energi ut = -.
Detta kan drifta efter ett tag så Tesla vill att man laddar fullt minst en gång i veckan av den anledningen. Då resettas beräkningen, s bilen vet hur mycket ström det är.
AAKEE jag undrar lite över balansering med LFP, jag har ett batteripack här med 2p12s och nästan oavsett när jag tittar på det har det 3,28V/cell i vilospänning, kvittar om det är 90 eller 50% SoC och även vid 100% ramlar de snabbt tillbaka från 3,5V när man tar bort laddströmmen, det måste ju vara väldigt knepigt att balansera det vid annat än 0 och 100 SoC? BMSen som sitter på (Daly) balanserar enbart vid 100%. Hur är det i bilarna månntro?
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 5918
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: En andra MY - laddningsstrategi

Inlägg av AAKEE »

tor-ake skrev: 05 okt 2024 12:26

AAKEE jag undrar lite över balansering med LFP, jag har ett batteripack här med 2p12s och nästan oavsett när jag tittar på det har det 3,28V/cell i vilospänning, kvittar om det är 90 eller 50% SoC och även vid 100% ramlar de snabbt tillbaka från 3,5V när man tar bort laddströmmen, det måste ju vara väldigt knepigt att balansera det vid annat än 0 och 100 SoC? BMSen som sitter på (Daly) balanserar enbart vid 100%. Hur är det i bilarna månntro?
Precis, det går inte balansera vid 50%.

Bilarna laddar till en högre spänning än dina 3.5V (har ingen LFP-bil själv så mest sett andras bilder. Har kopplat in mig på någon enstaka men inte under laddning).

Men balanseringen, eller i vart fall mätningen inför balanseringen, måste ske vid hög SOC.
Det går mäta cellspänningen vid hög SOC och balansera om man har koll på vilka celler som är höga.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Skriv svar