Sida 1 av 1

RWD sladdbenägen?

Postat: 01 okt 2024 12:15
av Bjork
Ni som har erfarenhet av MY RWD vintertid - är den sladdbenägen? Står i valet och kvalet mellan dubbat och friktion... och funderar på om RWD och friktion är en god kombo i detta fall?

Re: RWD sladdbenägen?

Postat: 01 okt 2024 14:00
av Freez
Om du inte bor i norra Sverige skulle jag inte välja dubbat. Ljudnivån av dubbarna i en elbil är olidlig.

Själv tycker jag odubbad funkar bra. Vid extremt vinterväglag får man anpassa hastigheten helt enkelt.

Re: RWD sladdbenägen?

Postat: 01 okt 2024 17:15
av repulsiv
Freez skrev: 01 okt 2024 14:00
Om du inte bor i norra Sverige skulle jag inte välja dubbat.
Tvärt om snarare säger jag, på snö funkar det med dubbfritt, och i norra sverige är det oftast snö på vägen.

I mellansverige är det ofta is, elelr till och med svartis, då är det dubbat man vill ha.
Ljudnivån av dubbarna i en elbil är olidlig.
:lol: ljudnivån i kupen är ju högre i min tesla än i de flesta bensin och direseldrivna premiumbilar, model Y känns ännu värre.. Det är knappast motorljudet man hör i en vanlig bil när man är uppe i fart..
Själv tycker jag odubbad funkar bra. Vid extremt vinterväglag får man anpassa hastigheten helt enkelt.
..och när det går från vått till ishalka utan att du märker det ?

Re: RWD sladdbenägen?

Postat: 01 okt 2024 17:33
av Nicke Nyfiken
Varför finns det alltid någon som ska idiotförklara dem som har en annan uppfattning kring dubbat vs odubbat?
Så j-a tröttsamt.

Det finns en anledning till varför det finns olika alternativ. Hade det varit så enkelt som förståsigpåarna alltid hävdar hade det inte funnits några alternativ.

För övrigt tror jag inte vi behöver ytterligare en "dubbat vs odubbat" -tråd på detta forum.

Re: RWD sladdbenägen?

Postat: 01 okt 2024 18:09
av enoch85
Jag brukar köpa dubbat, sen dra av halva varvet dubbar. Då låter det bara hälften så mycket...

Alternativt så kan man ju köra dubbar bak, och dubbfritt fram. 👍🏼

(Ovan är högst oseriöst.)

Re: RWD sladdbenägen?

Postat: 01 okt 2024 19:06
av Joakimgabrielsson
repulsiv skrev: 01 okt 2024 17:15
Freez skrev: 01 okt 2024 14:00
Om du inte bor i norra Sverige skulle jag inte välja dubbat.
Tvärt om snarare säger jag, på snö funkar det med dubbfritt, och i norra sverige är det oftast snö på vägen.

I mellansverige är det ofta is, elelr till och med svartis, då är det dubbat man vill ha.
Ljudnivån av dubbarna i en elbil är olidlig.
:lol: ljudnivån i kupen är ju högre i min tesla än i de flesta bensin och direseldrivna premiumbilar, model Y känns ännu värre.. Det är knappast motorljudet man hör i en vanlig bil när man är uppe i fart..
Själv tycker jag odubbad funkar bra. Vid extremt vinterväglag får man anpassa hastigheten helt enkelt.
..och när det går från vått till ishalka utan att du märker det ?
100% på detta. Fattar inte att folk tänker ljudnivå före säkerhet. 17% procent längre bromssträcka på is med friktion jämfört med dubb. Blir många meter om du kör i 80. Men vad vet jag, jobbar bara i branschen…

Re: RWD sladdbenägen?

Postat: 01 okt 2024 19:28
av Nicke Nyfiken
Joakimgabrielsson skrev: 01 okt 2024 19:06
repulsiv skrev: 01 okt 2024 17:15
Freez skrev: 01 okt 2024 14:00
Om du inte bor i norra Sverige skulle jag inte välja dubbat.
Tvärt om snarare säger jag, på snö funkar det med dubbfritt, och i norra sverige är det oftast snö på vägen.

I mellansverige är det ofta is, elelr till och med svartis, då är det dubbat man vill ha.
Ljudnivån av dubbarna i en elbil är olidlig.
:lol: ljudnivån i kupen är ju högre i min tesla än i de flesta bensin och direseldrivna premiumbilar, model Y känns ännu värre.. Det är knappast motorljudet man hör i en vanlig bil när man är uppe i fart..
Själv tycker jag odubbad funkar bra. Vid extremt vinterväglag får man anpassa hastigheten helt enkelt.
..och när det går från vått till ishalka utan att du märker det ?
100% på detta. Fattar inte att folk tänker ljudnivå före säkerhet. 17% procent längre bromssträcka på is med friktion jämfört med dubb. Blir många meter om du kör i 80. Men vad vet jag, jobbar bara i branschen…
... och alla i branschen har exakt samma åsikt som du antar jag då.

Re: RWD sladdbenägen?

Postat: 01 okt 2024 19:29
av AAKEE
Bjork skrev: 01 okt 2024 12:15
Ni som har erfarenhet av MY RWD vintertid - är den sladdbenägen? Står i valet och kvalet mellan dubbat och friktion... och funderar på om RWD och friktion är en god kombo i detta fall?
Det är inte jättestor skillnad på en RWD eller AWD i det här avseendet.

Facebookgrupperna har vart fulla av folk som tycker det är obehagligt när bilen vill sladda lite under regen.

Model 3/Y har den bättre/effektivare motorn bak. Den vill därför helst driva och köra regen bak även på en AWD. Det är inte en stor skillnad där.

Det ligger en hel del i det repulsiv skriver.
När det är halkigt är det ofta minst lika halkigt i södra Swe. (Är norrlänning men har bott i södra Swe i en period och uppehållit mig i jobbet med jobb i alla delar av riket under alla delar av året).

Är man ovan vinterhalka och bor söderöver kan bra dubbdäck minska sladdbenägenheten och den stressen det medför speciellt vid regen. Det är dock inte en lösning som tar bort problemet helt men det lindrar absolut problemet de halkigaste dagarna.

Är man en van elbilsförare och inte ovan vinterväglag går det såklart välja dubbfritt utan problem.

Re: RWD sladdbenägen?

Postat: 01 okt 2024 19:42
av Joakimgabrielsson
... och alla i branschen har exakt samma åsikt som du antar jag då.
[/quote]

Det kan jag inte svara på men den högre kunskapen om däck gör ju att vi generellt väljer de bättre däcken. Vet ingen av mina kollegor som kör friktion. Det var ett år när svenska rallyt körde utan dubb (lite extremt exempel jag vet) men när världens bästa förare inte vill fullfölja tävlingen förstår man ju lite hur mycket dubben gör. Lite värre dubbutstick på rallydäck dock. Ca 6,5mm. Man har ju även sina medtrafikanter att tänka på. Här i Gbg blir det kaos så fort det blir halt ute. Jag tror att dubben hade minskat detta problem iaf en aning. Men man gör som man vill. Men jag sätter säkerhet före ljudnivå.

Re: RWD sladdbenägen?

Postat: 01 okt 2024 20:08
av SwedishAdvocate
Joakimgabrielsson skrev: 01 okt 2024 19:42
...] Här i Gbg blir det kaos så fort det blir halt ute. Jag tror att dubben hade minskat detta problem iaf en aning. Men man gör som man vill. Men jag sätter säkerhet före ljudnivå.
Undrar hur mkt kaoset i Gbg-trakten beror på att ert landskap väl är relativt kuperat... Här nere i Skeune (Skåne) är det å andra sidan för det mesta typ platt som en pannkaka. Men smäller det till rejält kan det ju bli lite kaos här nere också...

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane ... tar-stilla

Re: RWD sladdbenägen?

Postat: 01 okt 2024 20:13
av Holve
Ni vet dom där dubbarna som pensionärer sätter på skorna. Det är fejk, lurendrejeri.
De får lika bra fäste med bara gummi sula.

Re: RWD sladdbenägen?

Postat: 01 okt 2024 20:19
av Tellus
Dubbar är för fruntimmer eller rallyförare på isvägar, annars är europeiska vinterdäck bästa kompromissen i stockholm och söderut 8-)

Re: RWD sladdbenägen?

Postat: 01 okt 2024 20:20
av SwedishAdvocate
Det finns ju även folk som kör omkring med gamla slitna allvädersdäck (all-season som det ju heter i Amerikat). Jag vet en som hade såna på vad jag har för mig var en gammal amerikansk SUV/Crossover (eller om det var någon gammal sliten Toyota Auris – kommer väl inte riktigt ihåg...). Han körde av motorvägen i höjd med typ Örkelljunga. Jag kom några minuter senare i en gasdriven VW Golf Kombi med kontinentala friktionsdäck från Nokian. Jag åkte inte av vägen...

Re: RWD sladdbenägen?

Postat: 01 okt 2024 20:31
av Nicke Nyfiken
Holve skrev: 01 okt 2024 20:13
Ni vet dom där dubbarna som pensionärer sätter på skorna. Det är fejk, lurendrejeri.
De får lika bra fäste med bara gummi sula.
Så du går alltid omkring med broddar på skorna under vinterhalvåret.

Re: RWD sladdbenägen?

Postat: 01 okt 2024 20:38
av AAKEE
Det blev ju en bra och hjälpsam attityd för OP i den här tråden också. Grattis!
Bjork skrev: 01 okt 2024 12:15
Ni som har erfarenhet av MY RWD vintertid - är den sladdbenägen? Står i valet och kvalet mellan dubbat och friktion... och funderar på om RWD och friktion är en god kombo i detta fall?
Läs mitt tidigare svar, och försök sila tugget från tupparna.

Re: RWD sladdbenägen?

Postat: 01 okt 2024 20:41
av jalfa
Nej, förutsatt bra däck. Jag kör med 18 tum och dubbfria Conti VC 7 i Norrland och det går bara bra. Bodde jag söderut skulle jag överväga dubb.

Re: RWD sladdbenägen?

Postat: 01 okt 2024 22:00
av repulsiv
Nicke Nyfiken skrev: 01 okt 2024 17:33
Varför finns det alltid någon som ska idiotförklara dem som har en annan uppfattning kring dubbat vs odubbat?
Så j-a tröttsamt.
Vem syftade du på då ?

varken jag eller freez idiotförklarade väl någon, det var väl snarare DU som skapade dålig stämning med ditt påhopp och gnäll ?

Re: RWD sladdbenägen?

Postat: 02 okt 2024 08:52
av Freez
repulsiv skrev: 01 okt 2024 17:15
Freez skrev: 01 okt 2024 14:00
Om du inte bor i norra Sverige skulle jag inte välja dubbat.
Tvärt om snarare säger jag, på snö funkar det med dubbfritt, och i norra sverige är det oftast snö på vägen.

I mellansverige är det ofta is, elelr till och med svartis, då är det dubbat man vill ha.
Ljudnivån av dubbarna i en elbil är olidlig.
:lol: ljudnivån i kupen är ju högre i min tesla än i de flesta bensin och direseldrivna premiumbilar, model Y känns ännu värre.. Det är knappast motorljudet man hör i en vanlig bil när man är uppe i fart..
Själv tycker jag odubbad funkar bra. Vid extremt vinterväglag får man anpassa hastigheten helt enkelt.
..och när det går från vått till ishalka utan att du märker det ?
Kan hålla med om att dubb vid vissa väglag är bättre men enligt min mening är odubbat tillräckligt bra på en MY och det är ganska sällan dubben behövs och då anpassar jag farten istället. Får tillägga att jag bor i Södra Sverige.

MY är en tyst bil inte den tystaste men tyst. Jag har även en nyare sk premiumbil BMW X1 diesel med fyrhjulsdrift och dubb och den har en betydligt högre ljudnivå även med sommardäck, med dubbdäck ska vi inte tala om då behövs nästan hörselkåpor :D . Eftersom en elbil inte har något motorljud slår ljudet från dubben igenom och är det enda man hör, blir väldigt irriterande. Världen är fri och man får prioritera hur man vill :)