RWD sladdbenägen?

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Bjork
Teslaägare

RWD sladdbenägen?

Inlägg av Bjork »

Ni som har erfarenhet av MY RWD vintertid - är den sladdbenägen? Står i valet och kvalet mellan dubbat och friktion... och funderar på om RWD och friktion är en god kombo i detta fall?
Användarvisningsbild
Freez
Teslaägare

Re: RWD sladdbenägen?

Inlägg av Freez »

Om du inte bor i norra Sverige skulle jag inte välja dubbat. Ljudnivån av dubbarna i en elbil är olidlig.

Själv tycker jag odubbad funkar bra. Vid extremt vinterväglag får man anpassa hastigheten helt enkelt.
MY RWD Vit 2023
Användarvisningsbild
repulsiv
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av repulsiv »

Freez skrev: 01 okt 2024 14:00
Om du inte bor i norra Sverige skulle jag inte välja dubbat.
Tvärt om snarare säger jag, på snö funkar det med dubbfritt, och i norra sverige är det oftast snö på vägen.

I mellansverige är det ofta is, elelr till och med svartis, då är det dubbat man vill ha.
Ljudnivån av dubbarna i en elbil är olidlig.
:lol: ljudnivån i kupen är ju högre i min tesla än i de flesta bensin och direseldrivna premiumbilar, model Y känns ännu värre.. Det är knappast motorljudet man hör i en vanlig bil när man är uppe i fart..
Själv tycker jag odubbad funkar bra. Vid extremt vinterväglag får man anpassa hastigheten helt enkelt.
..och när det går från vått till ishalka utan att du märker det ?
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Varför finns det alltid någon som ska idiotförklara dem som har en annan uppfattning kring dubbat vs odubbat?
Så j-a tröttsamt.

Det finns en anledning till varför det finns olika alternativ. Hade det varit så enkelt som förståsigpåarna alltid hävdar hade det inte funnits några alternativ.

För övrigt tror jag inte vi behöver ytterligare en "dubbat vs odubbat" -tråd på detta forum.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Användarvisningsbild
enoch85
Teslaägare
Referralkod: ts.la/daniel893595

Inlägg av enoch85 »

Jag brukar köpa dubbat, sen dra av halva varvet dubbar. Då låter det bara hälften så mycket...

Alternativt så kan man ju köra dubbar bak, och dubbfritt fram. 👍🏼

(Ovan är högst oseriöst.)
Volkswagen e-UP 2021
Tesla M3LR 2022
Mercedes E300de 2020 - såld
Användarvisningsbild
Joakimgabrielsson
Teslaägare

Inlägg av Joakimgabrielsson »

repulsiv skrev: 01 okt 2024 17:15
Tvärt om snarare säger jag, på snö funkar det med dubbfritt, och i norra sverige är det oftast snö på vägen.

I mellansverige är det ofta is, elelr till och med svartis, då är det dubbat man vill ha.
:lol: ljudnivån i kupen är ju högre i min tesla än i de flesta bensin och direseldrivna premiumbilar, model Y känns ännu värre.. Det är knappast motorljudet man hör i en vanlig bil när man är uppe i fart..
100% på detta. Fattar inte att folk tänker ljudnivå före säkerhet. 17% procent längre bromssträcka på is med friktion jämfört med dubb. Blir många meter om du kör i 80. Men vad vet jag, jobbar bara i branschen…
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare

Joakimgabrielsson skrev: 01 okt 2024 19:06

100% på detta. Fattar inte att folk tänker ljudnivå före säkerhet. 17% procent längre bromssträcka på is med friktion jämfört med dubb. Blir många meter om du kör i 80. Men vad vet jag, jobbar bara i branschen…
... och alla i branschen har exakt samma åsikt som du antar jag då.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ke18519

Inlägg av AAKEE »

Bjork skrev: 01 okt 2024 12:15
Ni som har erfarenhet av MY RWD vintertid - är den sladdbenägen? Står i valet och kvalet mellan dubbat och friktion... och funderar på om RWD och friktion är en god kombo i detta fall?
Det är inte jättestor skillnad på en RWD eller AWD i det här avseendet.

Facebookgrupperna har vart fulla av folk som tycker det är obehagligt när bilen vill sladda lite under regen.

Model 3/Y har den bättre/effektivare motorn bak. Den vill därför helst driva och köra regen bak även på en AWD. Det är inte en stor skillnad där.

Det ligger en hel del i det repulsiv skriver.
När det är halkigt är det ofta minst lika halkigt i södra Swe. (Är norrlänning men har bott i södra Swe i en period och uppehållit mig i jobbet med jobb i alla delar av riket under alla delar av året).

Är man ovan vinterhalka och bor söderöver kan bra dubbdäck minska sladdbenägenheten och den stressen det medför speciellt vid regen. Det är dock inte en lösning som tar bort problemet helt men det lindrar absolut problemet de halkigaste dagarna.

Är man en van elbilsförare och inte ovan vinterväglag går det såklart välja dubbfritt utan problem.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Joakimgabrielsson
Teslaägare

Inlägg av Joakimgabrielsson »

... och alla i branschen har exakt samma åsikt som du antar jag då.
[/quote]

Det kan jag inte svara på men den högre kunskapen om däck gör ju att vi generellt väljer de bättre däcken. Vet ingen av mina kollegor som kör friktion. Det var ett år när svenska rallyt körde utan dubb (lite extremt exempel jag vet) men när världens bästa förare inte vill fullfölja tävlingen förstår man ju lite hur mycket dubben gör. Lite värre dubbutstick på rallydäck dock. Ca 6,5mm. Man har ju även sina medtrafikanter att tänka på. Här i Gbg blir det kaos så fort det blir halt ute. Jag tror att dubben hade minskat detta problem iaf en aning. Men man gör som man vill. Men jag sätter säkerhet före ljudnivå.
SwedishAdvocate

Inlägg av SwedishAdvocate »

Joakimgabrielsson skrev: 01 okt 2024 19:42
...] Här i Gbg blir det kaos så fort det blir halt ute. Jag tror att dubben hade minskat detta problem iaf en aning. Men man gör som man vill. Men jag sätter säkerhet före ljudnivå.
Undrar hur mkt kaoset i Gbg-trakten beror på att ert landskap väl är relativt kuperat... Här nere i Skeune (Skåne) är det å andra sidan för det mesta typ platt som en pannkaka. Men smäller det till rejält kan det ju bli lite kaos här nere också...

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane ... tar-stilla
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 1 gånger.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
Holve
Teslaägare

Inlägg av Holve »

Ni vet dom där dubbarna som pensionärer sätter på skorna. Det är fejk, lurendrejeri.
De får lika bra fäste med bara gummi sula.
TM 3 LR 2024-
TM 3 LR 2021-2024
Polestar hos kusinens Farfar
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ove13063

Inlägg av Tellus »

Dubbar är för fruntimmer eller rallyförare på isvägar, annars är europeiska vinterdäck bästa kompromissen i stockholm och söderut 8-)
3P 2019 / $ Pläd 2023 / YP 2024 / Juniper AWD 2026 / SigenStor 14,8kWp 24kWh
SwedishAdvocate

Inlägg av SwedishAdvocate »

Det finns ju även folk som kör omkring med gamla slitna allvädersdäck (all-season som det ju heter i Amerikat). Jag vet en som hade såna på vad jag har för mig var en gammal amerikansk SUV/Crossover (eller om det var någon gammal sliten Toyota Auris – kommer väl inte riktigt ihåg...). Han körde av motorvägen i höjd med typ Örkelljunga. Jag kom några minuter senare i en gasdriven VW Golf Kombi med kontinentala friktionsdäck från Nokian. Jag åkte inte av vägen...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare

Holve skrev: 01 okt 2024 20:13
Ni vet dom där dubbarna som pensionärer sätter på skorna. Det är fejk, lurendrejeri.
De får lika bra fäste med bara gummi sula.
Så du går alltid omkring med broddar på skorna under vinterhalvåret.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ke18519

Inlägg av AAKEE »

Det blev ju en bra och hjälpsam attityd för OP i den här tråden också. Grattis!
Bjork skrev: 01 okt 2024 12:15
Läs mitt tidigare svar, och försök sila tugget från tupparna.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
jalfa
Teslaägare

Inlägg av jalfa »

Nej, förutsatt bra däck. Jag kör med 18 tum och dubbfria Conti VC 7 i Norrland och det går bara bra. Bodde jag söderut skulle jag överväga dubb.
Användarvisningsbild
repulsiv
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av repulsiv »

Nicke Nyfiken skrev: 01 okt 2024 17:33
Varför finns det alltid någon som ska idiotförklara dem som har en annan uppfattning kring dubbat vs odubbat?
Så j-a tröttsamt.
Vem syftade du på då ?

varken jag eller freez idiotförklarade väl någon, det var väl snarare DU som skapade dålig stämning med ditt påhopp och gnäll ?
Användarvisningsbild
Freez
Teslaägare

Inlägg av Freez »

Kan hålla med om att dubb vid vissa väglag är bättre men enligt min mening är odubbat tillräckligt bra på en MY och det är ganska sällan dubben behövs och då anpassar jag farten istället. Får tillägga att jag bor i Södra Sverige.

MY är en tyst bil inte den tystaste men tyst. Jag har även en nyare sk premiumbil BMW X1 diesel med fyrhjulsdrift och dubb och den har en betydligt högre ljudnivå även med sommardäck, med dubbdäck ska vi inte tala om då behövs nästan hörselkåpor :D . Eftersom en elbil inte har något motorljud slår ljudet från dubben igenom och är det enda man hör, blir väldigt irriterande. Världen är fri och man får prioritera hur man vill :)
MY RWD Vit 2023
Skriv svar