Vinterhjul 18 tum ?
Moderator: Redaktion
Vinterhjul 18 tum ?
Ny MYLR och nu tacksam för hjälp för vad som går/är klokt när det gäller vinterhjul.
Jag bävar att åka 255 mm på snö å is och söker erfarenhet av mer lämpade hjul. 235 eller ännu hellre 225 på 18 tum. Funkar det?
// H
Jag bävar att åka 255 mm på snö å is och söker erfarenhet av mer lämpade hjul. 235 eller ännu hellre 225 på 18 tum. Funkar det?
// H
Re: Vinterhjul 18 tum ?
Det går bra. Jag kör på 235/55 18" Nokia Hakka 10 SUV dubb, fälg MSW 27T 8,5x18.
- Arctic Drifter
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/anders453430
- Kontakt:
Välkommen till forumet!
Ja, det fungerar. Finns några trådar om detta sedan tidigare

Jag kör 225/60-18 på vinteruppsättningen!
Tesla Model Y Performance
Har köpt 225/55 18 till MYLR, vilket är närmast originaldiametern på LR. Har inte kört på dem än sä kan inte lämna omdöme!
- Arctic Drifter
- Teslaägare
- Kontakt:
Jo precis, för MYP stämmer 225/60-18 dock väldigt bra (+0.18% i ökad rullomkrets) jämfört med bakdäcken. För framdäcken blir det ~+2% medan 255/55-18 skulle bli -1 %.
För en bil newb som alltid har handlat allt från märkesbutiker som din bil etc, vart köper man däck för MY om inte via Tesla appen ?
-
Passar alla 18-tumsfälgar till Model Y? Har för mig att detta behöver kontrolleras så att bromsok verkligen får plats. Fast å andra sidan är väl detta kontrollerat ifall man beställer 18-tumsfälgar till MYLR från en välrenomerad firma.Arctic Drifter skrev: ↑24 sep 2024 13:45Välkommen till forumet!
Ja, det fungerar. Finns några trådar om detta sedan tidigare![]()
Jag kör 225/60-18 på vinteruppsättningen!
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Du behöver inte bäva det funkar fint med original. Du har ju dessutom fyrhjulsdrift

MY RWD Vit 2023
- Cederloken
- Teslaägare
Kör 235/55-18 med nokian hakka sen ett par år tillbaka. Det blir betydligt bättre tryck och därmed bättre grepp när du behöver det dvs svänga och bromsa. Fyrkrafs kan aldrig kompensera för dåliga däck, det enda som händer är att man inte känner att greppet är dåligt.
När jag skulle köpa så hade däcknasarna typ noll koll utan tittade i någon katalog där det fanns några fälgar att välja på men ingen 18. Samma med däcken kunde de inte klura ut vilken dimension det blev. Dessutom funkar inte alla 18" (men det finns många som gör det)
Slutade med att jag ringde till norge ... Där hade de full koll på läget, vilken inverkan på range olika dimensionerna hade vad som hände på vinterväg osv. så jag importerade fälgarna därifrån och köpte däcken lokalt så fick den lokala killen kränga ihop det.
Det jag missade var att jag köpte vanliga däcken utan "fälgskyddskant". Den där lilla gummiklacken är jävligt bra.
När jag skulle köpa så hade däcknasarna typ noll koll utan tittade i någon katalog där det fanns några fälgar att välja på men ingen 18. Samma med däcken kunde de inte klura ut vilken dimension det blev. Dessutom funkar inte alla 18" (men det finns många som gör det)
Slutade med att jag ringde till norge ... Där hade de full koll på läget, vilken inverkan på range olika dimensionerna hade vad som hände på vinterväg osv. så jag importerade fälgarna därifrån och köpte däcken lokalt så fick den lokala killen kränga ihop det.
Det jag missade var att jag köpte vanliga däcken utan "fälgskyddskant". Den där lilla gummiklacken är jävligt bra.
Model Y | 2023 | SR | MultiCoatRed | Helsvart interiör | 19" Turbine-fälgar
VW ID4 1st - 2021 | 3 bärgningar och 20 dagar på verkstad
- Arctic Drifter
- Teslaägare
- Kontakt:
Exakt, original dimension funkar men beroende på körmönster kan andra dimensioner fungera ännu bättre.Cederloken skrev: ↑25 sep 2024 08:23Kör 235/55-18 med nokian hakka sen ett par år tillbaka. Det blir betydligt bättre tryck och därmed bättre grepp när du behöver det dvs svänga och bromsa. Fyrkrafs kan aldrig kompensera för dåliga däck, det enda som händer är att man inte känner att greppet är dåligt.
Vid mycket vatten på vägbanan, alternativt slask eller snö så är det en dröm att rulla > 2 ton bil på 225or. Inga problem att ligga i vänsterfil och mata på!
Klart man tappar i stabilitet i rondellerna men är det halt väglag så hjälper det ändå inte med breda däck ur den aspekten.
Som referens så kör ambulanserna (XC90-baserade) här uppe i norrbotten på 235or på 18", när jag konstaterat det så kände jag mig trygg i att gå på alternativet smala däck till Y'n.
Tack för svaren! Det övertygade mig i det jag redan troddeArctic Drifter skrev: ↑25 sep 2024 10:43Exakt, original dimension funkar men beroende på körmönster kan andra dimensioner fungera ännu bättre.Cederloken skrev: ↑25 sep 2024 08:23Kör 235/55-18 med nokian hakka sen ett par år tillbaka. Det blir betydligt bättre tryck och därmed bättre grepp när du behöver det dvs svänga och bromsa. Fyrkrafs kan aldrig kompensera för dåliga däck, det enda som händer är att man inte känner att greppet är dåligt.
Vid mycket vatten på vägbanan, alternativt slask eller snö så är det en dröm att rulla > 2 ton bil på 225or. Inga problem att ligga i vänsterfil och mata på!
Klart man tappar i stabilitet i rondellerna men är det halt väglag så hjälper det ändå inte med breda däck ur den aspekten.
Som referens så kör ambulanserna (XC90-baserade) här uppe i norrbotten på 235or på 18", när jag konstaterat det så kände jag mig trygg i att gå på alternativet smala däck till Y'n.

(Före Teslan åkte jag Subaru. Konstaterade då att skifte från 215 till 225 var negativt på snö oc is). Sen är det såklart sämre att åka smalt om man bara kör på våt asfalt.)
Så, har ni något tips på däcknasare med rätt kunnande och kan rekommendera en 18 fälg som funkar?
(de jag försökt med kollar i sin app att det inte passar och rekommenderar 255 på 19 tum...)
-
Fälgar till bilar är konstruerade för klara olika mycket vikt. En Y väger mer och har högre maxlast än en 3a. Klarar 3ans 18'' Ys högre maxlast?...
Vet inte ifall de passar, men gissar att de inte gör det. Har inte sett ngn Y på det här forumet som har 3ans 18''-fälgar...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Korta svaret är nej. Åtminstone inte originalfälgar.
Det längre svaret är att Y har ungefär samma krav som M3P, plus extra viktkrav.
Navet är AFAIK samma på Y som M3P, dvs med navringar kan man potentiellt montera dem. Men eftersom Y väger mer än M3 kan det bli problem med hållbarheten.
För tredje parts 18" fälgar så är det större chans att de passar, många passar just M3P. Men återigen gäller det då att hålla koll på vikten de är designade för.
Sedan tillkommer förstås att Y har andra dimensioner än 3, dvs det kräver däck med högre profil.
Har läst att Model 3 aero fälgar är klassade till 750kg. Fälgarna ska passa rakt av på en Y utan modifiering. Har dock inte provat själv.
Model 3 Performance -21
Model Y Long Range -22
Model Y RWD -23
Model Y Long Range -22
Model Y RWD -23
-
Om det var min bil skulle jag vilja ha den viktklassningsuppgiften skriftligt direkt från Tesla innan jag monterar fälgarna på en Y.
Aerofälgar från en Model 3 2022:
750kg står det.Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807
Det är bara den sista versionen av 3:ans Aerofälgar som klarar 750 kg. Den första versionen klarar bara 700 kg vilket är för lite för Model Y på bakaxeln.
Båda varianterna av fälgar passar fysiskt utan modifiering på alla versioner av Model Y utom på Performance.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
- Arctic Drifter
- Teslaägare
- Kontakt:
När det gäller fälgar så kan jag varmt rekommendera https://www.megahjul.se/products (Norskt företag varifrån jag och många fler här på forumet beställt från).
Däck går ju bra att köpa från vilken nätbutik som helst.
-
@crewman4: Enbart däck kan du t.ex. köpa härifrån:Arctic Drifter skrev: ↑26 sep 2024 12:49När det gäller fälgar så kan jag varmt rekommendera https://www.megahjul.se/products (Norskt företag varifrån jag och många fler här på forumet beställt från).
Däck går ju bra att köpa från vilken nätbutik som helst.
https://www.dackonline.se/?pk_campaign= ... YPEALw_wcB
Vet inte ifall det finns andra nätbutiker som är billigare.
Sen kan jag rekommendera att låta en välrenommerad däckverkstad montera och balansera hjulen. Det förekommer att däckverkstäder både repar fälgar när de monterar däck, samt även slarvar med balanseringen med vibrationer som följd. För att kunna rekommendera en bra däckverkstad för montage så behöver vi dock veta var i landet du bor någonstans. För att maximera svar på en sån fråga skulle jag nog dock ta den frågan i en ny tråd med passande rubrik.
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 1 gånger.
-
Var i landet bor du?
Kungsängen, Stockholm. Har 5 km till Skruvat/BytHjul

Funkar friksjon eller kör ni dubb ? Åker över Åre til Norge en gång eller två på vintern men annars storstad .
Ja jag vill köpa paket inget trix. Värsta fall kör jag via Tesla appen bara
Ja jag vill köpa paket inget trix. Värsta fall kör jag via Tesla appen bara
-
Medan vi väntar på mer feedback kanske någon av de tidigare trådarna kan vara av intresse.
I så fall kan du t.ex. mata in det här i Google:
site:teslaclubsweden.se vinterdäck friktion