Hej. Kul att bli medlem här! Kör Taxi Stockholm sedan 96 och nu blir det min första elbil. Den kommer om en vecka! Googlat runt lite på tillbehör från olika firmor och bombarderas med förslag på Facebook! Jag ser att extra tätlister verkar sänka vägljudet jättemycket? Är det så bra?
Jag skulle också vilja få total frirullning vid valda tillfällen. Är det vettigt att köpa S3XY knappar då?
Tack på förhand!
Taxi 695
Hej. Kul att bli medlem här! Kör Taxi Stockholm sedan 96 och nu blir det min första elbil. Den kommer om en vecka! Googlat runt lite på tillbehör från olika firmor och bombarderas med förslag på Facebook! Jag ser att extra tätlister verkar sänka vägljudet jättemycket? Är det så bra?
Jag skulle också vilja få total frirullning vid valda tillfällen. Är det vettigt att köpa S3XY knappar då?
Tack på förhand!
Taxi 695
Du menar runt dörröppningarna?
På min Model 3 blev det en märkbar skillnad, både lägre ljudnivå och mindre smuts i dörröppningarna.
Inte så på min Model Y. Jag vet inte om det är så att dessa lister är tunnare eller om det är någon skillnad på bilarna.
Freemont-tillverkade bilar hade (har?) stora toleranser i plåtarnas pressning vilket gjorde att det var mkt svårt, ibland omöjligt att justera in dörrarna korrekt, min var okej men demoexet i MoS 2019 var helt horribel.
Jag misstänker det är detta som gav upphov till att listerna upplevdes hjälpa, på vissa bilar och andra inte.
Ta leverans först och beställ tillbehör efter att ha kört en bit är mitt tips. Många här på forumet som köpt på sig en massa grejer i väntan på nya bilen och sedan aldrig monterat dem.
Frirullningen löser du genom att hålla växelväljaren uppåt i ett par sekunder, och sedan drar du ned för D när du inte vill rulla längre. Ingreppet är mjukt.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Jag hade en USA Model 3 2019, den var lite sne på en dörr, där hjälpte det med extra gummilist.
Men min Berlin 2025 Model Y är helt perfekt. Så tror inte du behöver extra gummilist, bilen är väldigt tyst som den är.
Tack på förhand!
Taxi 695
Tror inte du kommer uppleva ljudnivån som ett problem. MY är en ganska tyst bil anser jag även om det finns tystare på marknaden. Frirullning vill man inte ha när du vant dig köra med one pedal.