Vad är det för grundfärg till en vit Tesla Model 3?

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
StefanFalun
Teslaägare
Referralkod: ts.la/stefan266987

Vad är det för grundfärg till en vit Tesla Model 3?

Inlägg av StefanFalun »

Är det någon som har koll på vilken grundfärg det är på en vit Tesla Model 3? Varje stenskott jag fått på lacken har varit grå i botten. Jag har trott att stenskotten slagit ända ned till plåten. Kan det vara så att grundfärgen är grå och att jag misstagit den gråa färgen för plåt?
Användarvisningsbild
Dagfinn
Teslaägare

Re: Vad är det för grundfärg till en vit Tesla Model 3?

Inlägg av Dagfinn »

StefanFalun skrev: 26 aug 2024 18:30
Är det någon som har koll på vilken grundfärg det är på en vit Tesla Model 3? Varje stenskott jag fått på lacken har varit grå i botten. Jag har trott att stenskotten slagit ända ned till plåten. Kan det vara så att grundfärgen är grå och att jag misstagit den gråa färgen för plåt?
Det är väl brukligt att ha vit primer på vita bilar och grå på dom flesta andra, men mtp Teslas streamlining är det inte omöjligt att det är samma primerfärg till allt, och till och med den kan säkert växla från tid till annan, vem vet.

Men borde man inte kunna använda en multimeter för att testa motstånd mellan två stenskott nära varandra? Finns det någon som helst ledningsförmåga bör det vara zink eller plåt (eller aluminium, som på huven på 3 också väl?), är det stendött så är det primer (eller plast, beroende på var du testar då). På min Y är det en salig blandning mellan dessa tre material runt omkring på bilen. Har inte fått några stenskott att snacka om ännu, men ett visuellt test borde väl vara att om man har samma färg i stenskotten på olika material är det sannolikt primer man ser.
/Dagfinn
Model S 100D 2018
Model X Plaid 2023
Model Y LR AWD 2024
OvePaHornet

Re: Vad är det för grundfärg till en vit Tesla Model 3?

Inlägg av OvePaHornet »

StefanFalun skrev: 26 aug 2024 18:30
Dom flesta vita bilarna har grå grundfärg, ja.

Mvh en som arbetat länge på skadeverkstad.
Skriv svar