Sälja beg M3 privat

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Arn
Teslaägare

Sälja beg M3 privat

Inlägg av Arn »

Ni som har sålt era M3 privat via blocket, tycker ni att det har gått smidigt med försäljningen och ni har fått bra pris, bättre än handlare Carla, Riddermark med flera erbjuder? Brukar det bli bättre säljpris jämfört med KVD auktioner?

Är Blocket bästa sidan att sälja bil om man vill göra det privat?

Brukar det vara många som hör av sig? De flesta seriösa eller många skambud? Personligen har jag använt till att sälja enklare föremål, exempelvis robotdammsugare och elektronik med ganska varierande resultat. Ibland stort intresse men ibland är det nästan ingen som hör av sig alls.
carlf

Re: Sälja beg M3 privat

Inlägg av carlf »

Jag har sålt två bilar via Blocket. En svart Audi med feta fälgar och en gubbig Subaru. Båda i prisklassen 250’.
Inte helt oväntat var det smidigt att sälja gubb-Subaru till Lennart, 67, som kom på avtalad tid, uppförde sig som folk och betalade utan knussel.
Att sälja Audin däremot… jag gjorde misstaget att sätta ut telefonnr i annonsen varpå jag fick dussintals med sista-pris-kompisar, skambud och jobbiga telefonsamtal och meddelanden från livets-hårda-skola-alumner. Visade bilen för ett par spekulanter innan jag hade flyt och lyckades kränga den till en ung tjej som tyckte den var ”söt”.

Misstänker att säljupplevelsen för en Model 3 ligger närmre Audi än Subaru…
Model 3 2024
current

Inlägg av current »

Det kan vara värt det just på Model 3 eftersom många handlare är lite rädda för att köpa in dom på grund av skiftande prisbild. Du står ju redan själv med den risken medan handlaren bara ser bilen som en affärstransaktion där man vill omsätta den så fort som möjligt efter man köpt in den.

Vissa bilar är bra sälja via handlare, andra lite sämre. Ett tips är att sätta lite lägre pris än ”markanden”. Då får du flera spekulanter och då kan du välja köpare. Har fungerat bra för mig när jag sålt. Är värre om man ligger exakt på markandspris och man har kanske en intresserad som dessutom vill pruta.

Blir bättre psykologiskt ha flera potentiellare köpare för då kan man spela dom mot varandra. Om det kommer upp pris-diskussion så kan man visa meddelanden från blocket och visa vilka som är ”på vänt” för att kolla på bilen.
Model 3 Highland 2024 - Tjänstebil
BMW M3 Touring 2024 - Familjebil

GR Yaris 2023 - Såld
ID Buzz 2023 - Såld
Audi Q8 55 2024 - såld
BMW i3 2019 - såld
Tesla Model 3 2021 - såld
Audi E-tron 50 2020 - såld
Zee

Inlägg av Zee »

Intressant tråd.

Hur gör man med betalning med överföringar på 300-600 tKr? Special-swish?

Finns det seriösa alternativ till Blocket? Facebook Marketplace är hemskt.
carlf

Inlägg av carlf »

Zee skrev: 22 jul 2024 14:34
Intressant tråd.

Man gör det på bank.
Model 3 2024
Användarvisningsbild
pefreli
Teslaägare

Inlägg av pefreli »

carlf skrev: 22 jul 2024 16:04
Intressant tråd.

Man gör det på bank.
Har man samma bank kan man göra överföring direkt över en dator, om jag förstått det rätt.

Annars blir det väl köparens bank?
TM3 P svart/svart -24
TM3 P vit/vit -23, såld
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld

14,6 kWp
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare

Inlägg av tor-ake »

Det finns gränser för hur stora överföringar man får göra, olika banker har olika gränser, men 5-600 tusen är problem hos flera svenska banker. Det är, som ofta, penningtvättlagarna som sätter käppar i hjulet. Men ofta (har gjort hos SEB, Skandia och Swedbank i alla fall) räcker det med att man tar kontakt med kundtjänst och antingen öppnar för en större transaktion i 24 timmar, eller att man kan på tfn göra en direktöverföring genom att tala med en bankmänniska.
Att *åka till* en fysisk bank och göra något är ju ganska svårt i dagens läge. Finns det av en händelse ett kontor i närheten är det ofta översållat med åldringar och ickemedborgare. EDIT: har inget emot åldringar och utlänningar - de är offer i situationen!

Ett tips i Solna är SEBs huvudkontor bredvid MoS, där har de ett litet bankkontor, inne i mastodontkontoret, där man kan utföra allt utom kontantaffärer. Oftast helt öde.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
granlundii

Inlägg av granlundii »

Är väl svårt att säga generellt, har man tur hittar man en seriös köpare direkt, men man får väl räkna med några oseriösa också. Personligen föredrar jag att köpa privat så att säljaren känner bilen. Mitt sämsta bilköp är den enda som jag inte köpt privat... Prutmån är ju en intressant fråga, lite prutmån skulle jag som köpare förvänta sig, ca 10000 kr om det rör sig om en lite dyrare bil.
Nissan Leaf 2014
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare

Inlägg av pejvic »

Har sålt flera tesla på blocket.
Viktiga är att man tar reda på värdet. Legato har ju tex en tråd om värdena.

Givetvis får man bättre betalt än av en handlare.
Som köpare är det ju också bättre att köpa av ägaren direkt.

Föra över pengar är inga problem. En gång när jag köpte en för 600.000 så fick jag min syrra och två bekanta Swisha 150k var.
Jag har både Swedbank och Nordea, har man samma bank så kan man föra över direkt. Handelsbanken kan vara lite kinkiga på beloppsgränser osv.

Det är absolut inte knepigt att sälja en bil för 500 privat. Blocket undviker ju telefonnummer osv. På en av Teslorna fick jag 25 svar ca. Man svarar då bara de seriösa. De jobbiga kan man bara vara ganska kort mot. Ägarbyte gör man i appen direkt när man fört över pengar. Sen får nya ägaren in bilen på Teslakontot direkt. Så det är självklart bättre för köpare och säljare i det avseendet också.

Garanti får de direkt hos Tesla. Skulle inte vilja ha garanti av en jobbig tredjepartshandlare. Men alla är olika. Det säljs mkt bilar av firmor så uppenbarligen gillar folk att ge bort 40.000 till handlare både när de köper och säljer en Tesla. Jag har aldrig fattat grejen.
Sämst var riddermarks när jag frågade en gång vad de ville ge. De ringde mig minst 10ggr, var tvungen att blockera flera telefonnummer från dem i min telefon, Ren terror var det. På gränsen till värt att anmäla till och med.
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare

Inlägg av holden »

40000 är det lätt värt att slippa hantera däcksparkare och provkörare på sin fritid. Skulle aldrig sälja bilen själv och exponera mig för en massa skumma bilskojare. Gjorde misstaget att försöka sälja ett armbandsur privat för länge sedan, uppenbarligen en bransch man inte vill bli involverad i.
M3 P -24 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Användarvisningsbild
Donk
Teslaägare

Inlägg av Donk »

Har sålt och köpt många bilar privat. Inget större problem och ett enkelt sätt att få 50k extra i kontantinsats till nästa bil. Sålde en MYP för ca 600k i höstas via Blocket. Banköverföring via SEB och ägarbyte via appen. Provkörning görs först när affären är så gott som klar. För bilar upp till 300k funkar det bra med Swish.

Känns som det är färre oseriösa om man säljer dyrare bilar. Det värsta var när jag för ett antal år sen skulle sälja en Saab för 45k och hade med mitt nummer i annonsen…
KIA EV9 GT-Line-24
Fiat 500e Icon -23
Tesla Model S Long Range Plus -21 - SÅLD
Tesla MYP -22 - SÅLD
Tesla Model 3 LR AWD -19 - SÅLD
VW ID4 1st -21 - SÅLD
+ ett antal Leafar och trötta PlugIn-hybrider
Användarvisningsbild
Arn
Teslaägare

Inlägg av Arn »

Fungerar banköverföring som betalmetod istället för Swish? Brukar vara högre maxbelopp på en miljon.

Man kanske kan skapa ett nytt kontonummer som man vanligtvis inte använder som man uppger till säljaren som betalar över pengarna.

Nackdelen är att eventuellt kan ta en dag om det inte är samma bank. Då får man väl vänta till pengarna är inne på kontot innan man överlåter bilen eftersom köpa en annars kan ångra överföringen.

Är det betydligt svårare att sälja bilen privat när fabriksgarantin är ute?
wheels

Inlägg av wheels »

Arn skrev: 23 jul 2024 14:31
Fungerar banköverföring som betalmetod istället för Swish? Brukar vara högre maxbelopp på en miljon.

Man kanske kan skapa ett nytt kontonummer som man vanligtvis inte använder som man uppger till säljaren som betalar över pengarna.

Nackdelen är att eventuellt kan ta en dag om det inte är samma bank. Då får man väl vänta till pengarna är inne på kontot innan man överlåter bilen eftersom köpa en annars kan ångra överföringen.

Är det betydligt svårare att sälja bilen privat när fabriksgarantin är ute?
Ja det är mer än en som blivit blåst på et sättet
Användarvisningsbild
leiflodde
Teslaägare

Inlägg av leiflodde »

Intressant tråd.

Sålde en bil 2019 för 400 000 och köparen höjde tillfälligt beloppsgränsen och smidigt att också skriva över bilen direkt på transportstyrelsens sida.
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare

Inlägg av tor-ake »

Många banker kan göra direktöverföring till en annan bank om man kontaktar kundtjänst, helst några dagar i förväg. Sedan ringer man upp kundtjänst precis när man ska utföra transaktionen. Skandia erbjuder dock inte detta längre. Tror SEB gör det, men inte hundra.
I annat fall kan man öppna ett konto, i de flesta banker är det gratis, och sedan kan man överföra pengarna till sin vanliga bank i lugn och ro.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
Daven
Teslaägare

Inlägg av Daven »

Vill bara informera om när jag kollade upp detta med swish gräns i förra vecka så var den ändrad till max 100k som engångs summa. Jag vet att den gränsen var 150k i våras, för då sålde jag en bil o fick det swishat.
Jag har Swedbank om det gör någon skillnad.
Användarvisningsbild
Arn
Teslaägare

Inlägg av Arn »

Hur mycket betydelse har det om det finns fabriksgaranti kvar när man säljer bilen eller om den har gått ut? Har det stor påverkan på hur lättsålt objektet blir och hur påverkan får det på priset när man säljer privat?

Handlare däremot verkar inte bry sig så mycket om ifall det finns fabriksgaranti kvar. De vill ha sin marginal på 40.000 kr på bil.

Har lite drygt 200 mil kvar på min fabriksgaranti. Legato skrev någon gång att fabriksgarantin kan vara värd runt 7000 kr när han jämförde 2 likadana bilar som hade rullat 7000 mil respektive 11.000 mil. Men är det bara 200 mil kvar på garantin så blir den väl värd mindre? Maskinskadeförsäkring täcker väl en hel del när garantin har gått ut.
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare

Inlägg av Klintan »

Arn skrev: 24 jul 2024 08:06
Hur mycket betydelse har det om det finns fabriksgaranti kvar när man säljer bilen eller om den har gått ut? Har det stor påverkan på hur lättsålt objektet blir påverkan på priset?

Har lite drygt 200 mil kvar på min fabriksgaranti. Legato skrev någon gång att fabriksgarantin kan vara värd runt 7000 kr när han jämförde 2 likadana bilar som hade rullat 7000 mil respektive 11.000 mil. Men är det bara 200 mil kvar på garantin så blir den väl värd mindre? Maskinskadeförsäkring täcker väl en hel del när garantin har gått ut.
Några hundra mils fabriksgaranti är ju en viss trygghet för köparen. En chans att upptäcka och åtgärda något strul som säljaren mörkar eller inte har upptäckt. Kanske inte värt så många tusenlappar men gör bilen lite mer lättsåld.
Elbilist sedan 2014
Love_O

Inlägg av Love_O »

Alltså vi pratar om en bil för några hundra tusen. Klart du kan sälja på blocket. Görs ju sådana affärer varje dag och gjorts i decennier. Börjar du närma dig upp mot miljonen börjar det bli mer bökigt.

Enklast är en banköverföring, finns garanterat någon i din närhet som har samma bank som köparen.
Användarvisningsbild
solen
Teslaägare
Referralkod: ts.la/artur701455

Inlägg av solen »

När jag köpte min MYP på Blocket av en privat person så ordnade jag med ett köpeskontrakt via Swiftcourt, som Blocket själva samarbetar med. Båda parterna signerar med BankID och så har man det digitalt framöver.

Därefter pratade jag med min bank, SEB, i förväg om att en stor banköverföring ska göras inom närmaste dagarna. Jag fick frågor om bl.a. vad syftet med överföringen var och därefter fick jag även skicka över det digitala köpeskontraktet som bevis på syftet med det hela.
Sedan när det väl var dags att skicka över pengarna, så fick jag ringa bankens kundtjänst. Talade in beloppet samt vilket konto pengarna ska skickas till till en bankrådgivare.
Viktigt att man gör överföringen inom dessa bryttider så pengarna syns hos säljaren innan man åker iväg med bilen:
https://seb.se/privat/betalningar-konto ... -bryttider

Olika tider kan gälla för olika banker, men det kollar man upp i samband att man ringer till sin bank och informerar om att överföringen kommer få göras.

Hoppas det exemplet hjälper lite.
Lycka till! :)
Senast redigerad av solen, redigerad totalt 1 gånger.
MY Performance 2022
Användarvisningsbild
-JTM3-
Teslaägare
Referralkod: ts.la/johan33394

Inlägg av -JTM3- »

Ska också sälja min trea snart. Hur gör man smidigast ifall det är finansiering på bilen?
Köparen tar över lånet?
Begära ut en slutfaktura och hoppas att köparen betalar?
Betala skulden själv med pengarna från köparen?

Själva ägarbytet går väl inte igenom förrän lånet är löst, men det går väl ändå att "ge" bilen till ett annat Tesla-konto?

Här har ni säkert några bra tips
Tesla Model 3 LR 2024 Stealth grey
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare

Inlägg av Klintan »

-JTM3- skrev: 24 jul 2024 14:13
Ska också sälja min trea snart. Hur gör man smidigast ifall det är finansiering på bilen?
Köparen tar över lånet?

Själva ägarbytet går väl inte igenom förrän lånet är löst, men det går väl ändå att "ge" bilen till ett annat Tesla-konto?

Med DNB är det enkelt att föra över lånet på köparen. Görs online, säljare och köpare signerar och endast kontantinsats överstigande restskuld behöver betalas på annat sätt.
Elbilist sedan 2014
Användarvisningsbild
Jimel
Teslaägare

Inlägg av Jimel »

-JTM3- skrev: 24 jul 2024 14:13
Köparen tar över lånet?

Jag köpte min 3a av en som hade lån förra året, han fixade en slut faktura och så gick vi till banken och betalade den, sedan swishade jag resten till honom. Smidigt men det tog lite tid på banken.
Användarvisningsbild
repulsiv
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av repulsiv »

Detta med pengaöverföringen är riktigt jobbigt.

Jag höll på att köpa en bil privat innan jag tillslut köpte teslan från en handlare (då är allt MYCKET lättare)

Jag pratade med banken och dom sa att det är ett välkänt problem och att dom ofta får frågan.

Swish fungerar INTE, det finns en gräns på 100k.
Swish från flera rekommenderas INTE av olika skäl (mer om det senare)
Banköverföring mellan samma bank fungerar - förutsatt att man har samma bank..
Banköverföring mellan olika banker fungerar dåligt, lätt att bli lurad med fördröjningen som uppstår.

Banken rekommenderade att man träffas på köparens bank, betalar för en manuell transaktion som då
säljaren får ett kvitto på, varvid man skriver över bilen på köparen. 0-3 dagar senare anländer pengarna på säljarens konto.
(Jag tror dom tog 85:- för denna tjänst)

Anledningen att swish från flera inte rekommenderas är att det finns automatiska mekanismer som försöker hitta misstänkta transaktioner (stöld, bedrägeri, penningtvätt osv) som kan triggas av detta och spärra överföringarna, risken är då att man står där med EN överföring på 100k, eller kanske två gjorda, men inte lyckas föra över de sista pengarna varvid man är i limbo, säljaren släpper inte bilen för han har inte fått alla pengar, du står utan en massa pengar och har inte fått bilen.
Användarvisningsbild
Pizzazz
Teslaägare

Inlägg av Pizzazz »

Använder inte Blocket Rocker?
Skriv svar