Hmm, vart får de 5-8 mil till ifrån? Är det reserven/bufferten som ryker?
Mera ”boosts”
Moderator: Redaktion
Kategoriregler
Diskussioner om Elon Musks politiska aktiviteter hänvisas till: viewtopic.php?t=37057
Diskussioner om Elon Musks politiska aktiviteter hänvisas till: viewtopic.php?t=37057
- Sara4711
- Teslaägare
- Inlägg: 88
- Blev medlem: 23 jul 2022 19:18
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/sara9128
Re: Mera ”boosts”
Tesla har ju tidigare vid ett par tillfällen sålt bilar i USA som mjukvarumässigt varit låsta till en lägre kapacitet på batteriet för att kunna sälja dom billigare. Det finns allts, i dessa bilar, ett batteri som är större än vad dom sålts som. Det är väl dessa som avses här.
Jag har ingen aning om hur många som sålts på detta sätt och jag tror att man bara gjort det i USA.
M3 Rear wheel drive Deep Blue Metallic 2023
Re: Mera ”boosts”
Exakt!Sara4711 skrev: ↑13 jul 2024 14:06Tesla har ju tidigare vid ett par tillfällen sålt bilar i USA som mjukvarumässigt varit låsta till en lägre kapacitet på batteriet för att kunna sälja dom billigare. Det finns allts, i dessa bilar, ett batteri som är större än vad dom sålts som. Det är väl dessa som avses här.
Jag har ingen aning om hur många som sålts på detta sätt och jag tror att man bara gjort det i USA.
Det går inte på någon 3/Y som sålts här, utom ett/något mycket specifika undantag.
Men Y RWD ”standard range” har sålts med LR-batteriet i USA (beror till stor del på att man inte får miljöbonus i USA om batteriet inte är tillverkat i USA).
Nya S (och möjligen X) såldes förra året i en medium-range-version med mjukvarulåst batteri).
Så här i Swe/EU kan vi glömma det.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: Mera ”boosts”
Aha, då förstår jag. Tack för klargörandetSara4711 skrev: ↑13 jul 2024 14:06Tesla har ju tidigare vid ett par tillfällen sålt bilar i USA som mjukvarumässigt varit låsta till en lägre kapacitet på batteriet för att kunna sälja dom billigare. Det finns allts, i dessa bilar, ett batteri som är större än vad dom sålts som. Det är väl dessa som avses här.
Jag har ingen aning om hur många som sålts på detta sätt och jag tror att man bara gjort det i USA.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19929
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Mera ”boosts”
Ja, S75 (D) såldes ju tex som 60-modell tidigare (och med möjlighet att
låsa upp senare). En fördel som ofta togs upp då var ju att dom även kunde
laddas lite mer ”o-noggrant” (jämfört med en äkta 60-modell)
Dom hade även en obefintlig degradering pga den enorma bufferten (så länge
man inte låste upp till 75 såklart).
låsa upp senare). En fördel som ofta togs upp då var ju att dom även kunde
laddas lite mer ”o-noggrant” (jämfört med en äkta 60-modell)

Dom hade även en obefintlig degradering pga den enorma bufferten (så länge
man inte låste upp till 75 såklart).
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Mera ”boosts”
Det med att kunna laddas mer onoga…har vi kvalitativa data på att de degraderades mindre?Bjelke skrev: ↑15 jul 2024 19:33Ja, S75 (D) såldes ju tex som 60-modell tidigare (och med möjlighet att
låsa upp senare). En fördel som ofta togs upp då var ju att dom även kunde
laddas lite mer ”o-noggrant” (jämfört med en äkta 60-modell)
Dom hade även en obefintlig degradering pga den enorma bufferten (så länge
man inte låste upp till 75 såklart).
60-100% ger ungefär samma calendar aging.
Laddar man en hårdvarulåst 60 till ”80-90%” har man ändå 64-72%, vilket ger ~ samma calendar aging.
S60 loggade degraderingsdata (range) S75D loggade dito:
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: Mera ”boosts”
Jag köpte en ny 60D. Sen kom upplåsningen lite senare till ett mycket bättre pris än om jag köpt en 75D.Bjelke skrev: ↑15 jul 2024 19:33Ja, S75 (D) såldes ju tex som 60-modell tidigare (och med möjlighet att
låsa upp senare). En fördel som ofta togs upp då var ju att dom även kunde
laddas lite mer ”o-noggrant” (jämfört med en äkta 60-modell)
Dom hade även en obefintlig degradering pga den enorma bufferten (så länge
man inte låste upp till 75 såklart).

Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19929
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Mera ”boosts”
Näe några hårddata har jag inte kollat på men faktum kvarstår ju att manAAKEE skrev: ↑16 jul 2024 00:10Det med att kunna laddas mer onoga…har vi kvalitativa data på att de degraderades mindre?Bjelke skrev: ↑15 jul 2024 19:33Ja, S75 (D) såldes ju tex som 60-modell tidigare (och med möjlighet att
låsa upp senare). En fördel som ofta togs upp då var ju att dom även kunde
laddas lite mer ”o-noggrant” (jämfört med en äkta 60-modell)
Dom hade även en obefintlig degradering pga den enorma bufferten (så länge
man inte låste upp till 75 såklart).
60-100% ger ungefär samma calendar aging.
Laddar man en hårdvarulåst 60 till ”80-90%” har man ändå 64-72%, vilket ger ~ samma calendar aging.
S60 loggade degraderingsdata (range)
IMG_9638.jpeg
S75D loggade dito:
IMG_9639.jpeg
kan ladda till högre % än i en äkta 60-bil med just ett 60-batteri och fortfarande
hålla sig under 55 äkta % SoC

Även laddkurvan på SuC låg ju bättre…
Men sedan så vet jag inte om det hann säljas så många äkta 60-bilar heller…
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Mera ”boosts”
De som har ovan nämnda bil i USA har börjat få ”Energy Boost” så det var på pricken som det antogs.AAKEE skrev: ↑13 jul 2024 14:15Exakt!Sara4711 skrev: ↑13 jul 2024 14:06Tesla har ju tidigare vid ett par tillfällen sålt bilar i USA som mjukvarumässigt varit låsta till en lägre kapacitet på batteriet för att kunna sälja dom billigare. Det finns allts, i dessa bilar, ett batteri som är större än vad dom sålts som. Det är väl dessa som avses här.
Jag har ingen aning om hur många som sålts på detta sätt och jag tror att man bara gjort det i USA.
Det går inte på någon 3/Y som sålts här, utom ett/något mycket specifika undantag.
Men Y RWD ”standard range” har sålts med LR-batteriet i USA (beror till stor del på att man inte får miljöbonus i USA om batteriet inte är tillverkat i USA).
Nya S (och möjligen X) såldes förra året i en medium-range-version med mjukvarulåst batteri).
Så här i Swe/EU kan vi glömma det.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5