Mera ”boosts”

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Kategoriregler
Diskussioner om Elon Musks politiska aktiviteter hänvisas till: viewtopic.php?t=37057
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 8417
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Mera ”boosts”

Inlägg av spacecoin »

Användarvisningsbild
Frunken
Teslaägare
Inlägg: 199
Blev medlem: 26 nov 2023 23:28

Re: Mera ”boosts”

Inlägg av Frunken »

spacecoin skrev: 13 jul 2024 12:12
Hmm, vart får de 5-8 mil till ifrån? Är det reserven/bufferten som ryker? 🤣
Användarvisningsbild
Sara4711
Teslaägare
Inlägg: 88
Blev medlem: 23 jul 2022 19:18
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/sara9128

Re: Mera ”boosts”

Inlägg av Sara4711 »

Frunken skrev: 13 jul 2024 13:22
spacecoin skrev: 13 jul 2024 12:12
Hmm, vart får de 5-8 mil till ifrån? Är det reserven/bufferten som ryker? 🤣
Tesla har ju tidigare vid ett par tillfällen sålt bilar i USA som mjukvarumässigt varit låsta till en lägre kapacitet på batteriet för att kunna sälja dom billigare. Det finns allts, i dessa bilar, ett batteri som är större än vad dom sålts som. Det är väl dessa som avses här.

Jag har ingen aning om hur många som sålts på detta sätt och jag tror att man bara gjort det i USA.
M3 LR AWD PearlWhite -21, Facelift
MG4 Long Range Trophy med värmepump 2023
M3 Rear wheel drive Deep Blue Metallic 2023
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 5829
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Mera ”boosts”

Inlägg av AAKEE »

Sara4711 skrev: 13 jul 2024 14:06
Frunken skrev: 13 jul 2024 13:22
spacecoin skrev: 13 jul 2024 12:12
Hmm, vart får de 5-8 mil till ifrån? Är det reserven/bufferten som ryker? 🤣
Tesla har ju tidigare vid ett par tillfällen sålt bilar i USA som mjukvarumässigt varit låsta till en lägre kapacitet på batteriet för att kunna sälja dom billigare. Det finns allts, i dessa bilar, ett batteri som är större än vad dom sålts som. Det är väl dessa som avses här.

Jag har ingen aning om hur många som sålts på detta sätt och jag tror att man bara gjort det i USA.
Exakt!


Det går inte på någon 3/Y som sålts här, utom ett/något mycket specifika undantag.

Men Y RWD ”standard range” har sålts med LR-batteriet i USA (beror till stor del på att man inte får miljöbonus i USA om batteriet inte är tillverkat i USA).

Nya S (och möjligen X) såldes förra året i en medium-range-version med mjukvarulåst batteri).

Så här i Swe/EU kan vi glömma det.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Frunken
Teslaägare
Inlägg: 199
Blev medlem: 26 nov 2023 23:28

Re: Mera ”boosts”

Inlägg av Frunken »

Sara4711 skrev: 13 jul 2024 14:06
Frunken skrev: 13 jul 2024 13:22
spacecoin skrev: 13 jul 2024 12:12
Hmm, vart får de 5-8 mil till ifrån? Är det reserven/bufferten som ryker? 🤣
Tesla har ju tidigare vid ett par tillfällen sålt bilar i USA som mjukvarumässigt varit låsta till en lägre kapacitet på batteriet för att kunna sälja dom billigare. Det finns allts, i dessa bilar, ett batteri som är större än vad dom sålts som. Det är väl dessa som avses här.

Jag har ingen aning om hur många som sålts på detta sätt och jag tror att man bara gjort det i USA.
Aha, då förstår jag. Tack för klargörandet 😀
Lurkern
Inlägg: 1026
Blev medlem: 20 maj 2022 10:05

Re: Mera ”boosts”

Inlägg av Lurkern »

Rätt listigt.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19929
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Mera ”boosts”

Inlägg av Bjelke »

Ja, S75 (D) såldes ju tex som 60-modell tidigare (och med möjlighet att
låsa upp senare). En fördel som ofta togs upp då var ju att dom även kunde
laddas lite mer ”o-noggrant” (jämfört med en äkta 60-modell) :)
Dom hade även en obefintlig degradering pga den enorma bufferten (så länge
man inte låste upp till 75 såklart).
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 5829
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Mera ”boosts”

Inlägg av AAKEE »

Bjelke skrev: 15 jul 2024 19:33
Ja, S75 (D) såldes ju tex som 60-modell tidigare (och med möjlighet att
låsa upp senare). En fördel som ofta togs upp då var ju att dom även kunde
laddas lite mer ”o-noggrant” (jämfört med en äkta 60-modell) :)
Dom hade även en obefintlig degradering pga den enorma bufferten (så länge
man inte låste upp till 75 såklart).
Det med att kunna laddas mer onoga…har vi kvalitativa data på att de degraderades mindre?

60-100% ger ungefär samma calendar aging.
Laddar man en hårdvarulåst 60 till ”80-90%” har man ändå 64-72%, vilket ger ~ samma calendar aging.

S60 loggade degraderingsdata (range)
IMG_9638.jpeg
S75D loggade dito:
IMG_9639.jpeg
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
bjelkeman
Teslaägare
Inlägg: 1900
Blev medlem: 02 okt 2015 17:52
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Mera ”boosts”

Inlägg av bjelkeman »

Bjelke skrev: 15 jul 2024 19:33
Ja, S75 (D) såldes ju tex som 60-modell tidigare (och med möjlighet att
låsa upp senare). En fördel som ofta togs upp då var ju att dom även kunde
laddas lite mer ”o-noggrant” (jämfört med en äkta 60-modell) :)
Dom hade även en obefintlig degradering pga den enorma bufferten (så länge
man inte låste upp till 75 såklart).
Jag köpte en ny 60D. Sen kom upplåsningen lite senare till ett mycket bättre pris än om jag köpt en 75D. :D Tur för mig.
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19929
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Mera ”boosts”

Inlägg av Bjelke »

AAKEE skrev: 16 jul 2024 00:10
Bjelke skrev: 15 jul 2024 19:33
Ja, S75 (D) såldes ju tex som 60-modell tidigare (och med möjlighet att
låsa upp senare). En fördel som ofta togs upp då var ju att dom även kunde
laddas lite mer ”o-noggrant” (jämfört med en äkta 60-modell) :)
Dom hade även en obefintlig degradering pga den enorma bufferten (så länge
man inte låste upp till 75 såklart).
Det med att kunna laddas mer onoga…har vi kvalitativa data på att de degraderades mindre?

60-100% ger ungefär samma calendar aging.
Laddar man en hårdvarulåst 60 till ”80-90%” har man ändå 64-72%, vilket ger ~ samma calendar aging.

S60 loggade degraderingsdata (range)
IMG_9638.jpeg

S75D loggade dito:
IMG_9639.jpeg
Näe några hårddata har jag inte kollat på men faktum kvarstår ju att man
kan ladda till högre % än i en äkta 60-bil med just ett 60-batteri och fortfarande
hålla sig under 55 äkta % SoC :)
Även laddkurvan på SuC låg ju bättre…
Men sedan så vet jag inte om det hann säljas så många äkta 60-bilar heller…
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 5829
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Mera ”boosts”

Inlägg av AAKEE »

AAKEE skrev: 13 jul 2024 14:15
Sara4711 skrev: 13 jul 2024 14:06
Frunken skrev: 13 jul 2024 13:22
spacecoin skrev: 13 jul 2024 12:12
Hmm, vart får de 5-8 mil till ifrån? Är det reserven/bufferten som ryker? 🤣
Tesla har ju tidigare vid ett par tillfällen sålt bilar i USA som mjukvarumässigt varit låsta till en lägre kapacitet på batteriet för att kunna sälja dom billigare. Det finns allts, i dessa bilar, ett batteri som är större än vad dom sålts som. Det är väl dessa som avses här.

Jag har ingen aning om hur många som sålts på detta sätt och jag tror att man bara gjort det i USA.
Exakt!


Det går inte på någon 3/Y som sålts här, utom ett/något mycket specifika undantag.

Men Y RWD ”standard range” har sålts med LR-batteriet i USA (beror till stor del på att man inte får miljöbonus i USA om batteriet inte är tillverkat i USA).

Nya S (och möjligen X) såldes förra året i en medium-range-version med mjukvarulåst batteri).

Så här i Swe/EU kan vi glömma det.
De som har ovan nämnda bil i USA har börjat få ”Energy Boost” så det var på pricken som det antogs.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Skriv svar