Fälgskydd behövs inte på 19-tum?
Moderator: Redaktion
Fälgskydd behövs inte på 19-tum?
Hej!
Det finns diverse fälgskydd, vissa i fina färger.
Det verkar mest finnas behov för Uberturbine 20 och 21 tum, vad jag kan se, eller finns det även behov för Gemini 19-tum?
Det finns diverse fälgskydd, vissa i fina färger.
Det verkar mest finnas behov för Uberturbine 20 och 21 tum, vad jag kan se, eller finns det även behov för Gemini 19-tum?
- Oscar11
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/oscar23897
Re: Fälgskydd behövs inte på 19-tum?
Beror på hur klantig man är. 

https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
- bjornnilsson
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/bjrn91016
Beror på hur långt trottoarkanterna sticker ut där du bor.
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
MS90D HW1 2016
Det är mest i vårt parkeringshus som det finns kanter där man ska blippa in sig så grindarna/porten öppnas som problemet finns.
Jag har kort arm som kvinna och måste nå med blippen. Vi har iofs en förlängargrej på blippen.
Ok! Jag litar på er.
- mikebike
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Och hur höga de är...
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Jag har bara skrapat en fälg egentligen sen 1985…än…

Fickparkerade där jag brukade för att gå på lokala konditoriet och de hade gjort om trottoaren. Nya, gammeldags ”fula” kantstenar, och jag tittade i vänster backspegel så att jag precis skulle få linjen utanför bilen. Då skrapade h bak i.
De nya parkeringsrutorna var cirka 10cm smalare än min A6. Surt.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807
Det är precis samma stretch på däcken på Gemini 19" fälgarna som det är på Induction 20" och Uberturbine 21" fram. Alla fälgarna är 9,5" breda och har 255 mm breda däck. Så fälgkanten "sticker ut" lika mycket utanför däcket oavsett vilken diameter fälgarna har.
Dock är däcksidan lite högre om man har mindre fälgar, men der hjälper inte om kanten man skrapar mot är högre än ca en decimeter.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Jag repade mina Gemeni på första fickparkeringen. Jag anser att jag är rätt bra på att fickparkera…
Det är fälgens bredd som är problemet - fälgen tar i först, inte däcket.
Köpte senare 8.5’’ Breda fälgar istället och då blev bilen dela skönare att åka i och nu tar däcken först så de är helt orepade.
Köpte senare 8.5’’ Breda fälgar istället och då blev bilen dela skönare att åka i och nu tar däcken först så de är helt orepade.
- Arctic Drifter
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/anders453430
- Kontakt:
Kolla gärna blocket efter hur många Tesla-fälgar du kan hitta beggade som INTE har skrapade sidor, 21" och 20" är såklart mer utsatta men första kontakt med en kant så är även 19" skrapade.
Efter > 8 000 mil så har vi 1 st sommarfälg som inte är skrapad. Men fälgskydd skulle jag ändå aldrig köpa, då byter jag hellre till smalare fälgar alternativt bredare däck.
Tesla Model Y Performance
Ahh, ok.Nicke Nyfiken skrev: ↑20 jun 2024 00:27Det är precis samma stretch på däcken på Gemini 19" fälgarna som det är på Induction 20" och Uberturbine 21" fram. Alla fälgarna är 9,5" breda och har 255 mm breda däck. Så fälgkanten "sticker ut" lika mycket utanför däcket oavsett vilken diameter fälgarna har.
Dock är däcksidan lite högre om man har mindre fälgar, men der hjälper inte om kanten man skrapar mot är högre än ca en decimeter.
Tack!
Tack till alla som svarat.
- Jaegaern
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/simon82910
Det man ska göra! Riktigt life hack faktiskt. Även om man är duktig på att parkera eller köra, så kommer man skrapa i fälgjäveln.Berguv skrev: ↑20 jun 2024 07:13Jag repade mina Gemeni på första fickparkeringen. Jag anser att jag är rätt bra på att fickparkera…
Model Y LR AWD vit/svart 2024
Model 3 RWD blå/svart 2022
Model Y LR AWD vit/svart 2021 - såld
- mikebike
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Min fru igår: Du parkerade ganska långt ifrån trottoarkanten.Jaegaern skrev: ↑20 jun 2024 09:13Det man ska göra! Riktigt life hack faktiskt. Även om man är duktig på att parkera eller köra, så kommer man skrapa i fälgjäveln.Berguv skrev: ↑20 jun 2024 07:13Jag repade mina Gemeni på första fickparkeringen. Jag anser att jag är rätt bra på att fickparkera…
Volvo PV 544 Special 1963
- Jaegaern
- Teslaägare
Man måste leva lite riskabeltmikebike skrev: ↑20 jun 2024 09:18Min fru igår: Du parkerade ganska långt ifrån trottoarkanten.Jaegaern skrev: ↑20 jun 2024 09:13Det man ska göra! Riktigt life hack faktiskt. Även om man är duktig på att parkera eller köra, så kommer man skrapa i fälgjäveln.Berguv skrev: ↑20 jun 2024 07:13Jag repade mina Gemeni på första fickparkeringen. Jag anser att jag är rätt bra på att fickparkera…

- jonasl
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Det var 20 år sen jag skrapade i en fälg senast. Geminifälgarna (som bara rullat en sommar- och en vintersäsong) är däremot skrapade, tre av fyra. Knappt synligt skrap på alla utom en, men dock skrap. Med vinterdäcken på (Good Year i rätt dimension, ändå smalare än original sommardäck) så var det rejäl stretch.
Numera har jag 8.5" fälgar på både sommar- och vinterhjul så vill någon köpa en uppsättning Gemini i bruksskick till bra pris så är det bara att säga till
Numera har jag 8.5" fälgar på både sommar- och vinterhjul så vill någon köpa en uppsättning Gemini i bruksskick till bra pris så är det bara att säga till

Model Y LR AWD 2022
- Lerumsexpressen
- Teslaägare
Jag har skrapat en fälg, resten av familjen minst 5 fälgar senaste 5 åren.
Kör och parkerar en ofta i stan så är det tyvärr svårt att undvika skador på fälgarna och lacken.
2 fälgar blev skavda när det väjdes för ambulansen på utryckning på en trång gata i stan.
Den första repan eller skavet känns värst, allt efter den är mindre incidenter.
(Jag maskinpolerar bort repor innan en försäljning)
Kör och parkerar en ofta i stan så är det tyvärr svårt att undvika skador på fälgarna och lacken.
2 fälgar blev skavda när det väjdes för ambulansen på utryckning på en trång gata i stan.
Den första repan eller skavet känns värst, allt efter den är mindre incidenter.
(Jag maskinpolerar bort repor innan en försäljning)
MY RWD 2023
Seat Mii Electric 2021
Såld; M3 LR 2022
Seat Mii Electric 2021
Såld; M3 LR 2022
Nä, kör man bra så skrapar man aldrig i fälgarna. Har aldrig någonsin gjort det själva och fickparkerar hela tiden, 20 år utan ett enda märke. Så det är ett skill issue.
- Jaegaern
- Teslaägare
Givetvis.
- Arctic Drifter
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/anders453430
- Kontakt:
Jag borde gift mig med dig då, samt fått dig som barn också

Tesla Model Y Performance
Min fru vet att hon hellre får ställa sig en halvmeter från trottoaren än att skrapa fälgarna, så det har aldrig hänt. Barnen vet också mycket väl om hur man kör bil och har heller aldrig skrapat några fälgar, allt handlar om uppfostran...Arctic Drifter skrev: ↑25 jun 2024 14:48Jag borde gift mig med dig då, samt fått dig som barn också![]()
Jaha.
Tack för informationen.
Jag ska genast beordra min man att parkera en halv meter utanför trottoarkanten. Det är ju inte hans bil.
Tack för informationen.
Jag ska genast beordra min man att parkera en halv meter utanför trottoarkanten. Det är ju inte hans bil.
-
Nu kör ju inte jag Model Y, och jag har sällan jättebråttom när jag ska fickparkera eller parkera överhuvudtaget. Till och med så att jag brukar undvika vissa parkeringar och istället ta någon annan – men då mest för att minska risken för att få bilen bucklad/repad i trånga parkeringsfickor. I de flesta fall så 'alternerar' bilen mellan ett antal parkeringsplatser som jag är rätt bekant med. Men med det sagt...
Tycker inte det så svårt att undvika att repa fälgar vid just fickparkeringar. Jag vinklar ner högerbackspegeln så att jag har koll på höger bakhjul/fälg. Sen uppskattar man ett någorlunda säkert avstånd till trottoarkanten – säg ca. 10-15 cm. Det huvudsakliga problemet här blir ju höger framhjul som man inte ser (ifall man inte har ett kamerabaserat 360 graders-system). Men hittills har jag alltid lyckats att tillräckligt bra uppskatta när bilen står parallellt med trottoarkanten utifrån det man ser av höger bakhjul och trottoarkanten i den högra backspegeln. Står bilen parallellt med kanten så vet man ju att avståndet mellan höger fram och trottoarkanten är ungefär lika stort som mellan höger bak och trottoarkanten. Och det avstånd man har bak mellan fälg och trottoarkant blir ju säkerhetsmarginalen för höger framhjul så att säga.
Men... Hade jag istället t.ex. bott i Sthlm, och av någon anledning verkligen behövt köra en bredare bil som Y, ofta haft tidsbrist i parkeringssituationer, samt ofta även behövt använda mig av trånga parkeringshus, så kan jag väl inte lova att inte jag också hade kunnat skrapa en fälg...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Ja, jag håller med dig.SwedishAdvocate skrev: ↑25 jun 2024 16:08Nu kör ju inte jag Model Y, och jag har sällan jättebråttom när jag ska fickparkera eller parkera överhuvudtaget. Till och med så att jag brukar undvika vissa parkeringar och istället ta någon annan – men då mest för att minska risken för att få bilen bucklad/repad i trånga parkeringsfickor. I de flesta fall så 'alternerar' bilen mellan ett antal parkeringsplatser som jag är rätt bekant med. Men med det sagt...
Tycker inte det så svårt att undvika att repa fälgar vid just fickparkeringar. Jag vinklar ner högerbackspegeln så att jag har koll på höger bakhjul/fälg. Sen uppskattar man ett någorlunda säkert avstånd till trottoarkanten – säg ca. 10-15 cm. Det huvudsakliga problemet här blir ju höger framhjul som man inte ser (ifall man inte har ett kamerabaserat 360 graders-system). Men hittills har jag alltid lyckats att tillräckligt bra uppskatta när bilen står parallellt med trottoarkanten utifrån det man ser av höger bakhjul och trottoarkanten i den högra backspegeln. Står bilen parallellt med kanten så vet man ju att avståndet mellan höger fram och trottoarkanten är ungefär lika stort som mellan höger bak och trottoarkanten. Och det avstånd man har bak mellan fälg och trottoarkant blir ju säkerhetsmarginalen för höger framhjul så att säga.
Men... Hade jag istället t.ex. bott i Sthlm, och av någon anledning verkligen behövt köra en bredare bil som Y, ofta haft tidsbrist i parkeringssituationer, samt ofta även behövt använda mig av trånga parkeringshus, så kan jag väl inte lova att inte jag också hade kunnat skrapa en fälg...
Bor i Sthlm...trångt parkeringshus lol.
Finns det någon annan normal bil som har bredare fälgar än däck? Man måste ju vara så sjukt försiktig. Med vanliga bilar tar ju däcket i först och i olika grad sedan skyddar fälgen.
Känns väldigt dumt som det är på Tesla, har gissat att det är för att göra hjulen mer aerodynamiska, men finns kanske annan anledning.
Känns väldigt dumt som det är på Tesla, har gissat att det är för att göra hjulen mer aerodynamiska, men finns kanske annan anledning.
M3 LR -20 vit/vit, 18”
- Jaegaern
- Teslaägare
Jag tror att det endast är ett visuellt val. Det tycks snyggare med "fetare" fälgar. Det kan jag visserligen hålla med om, men jag kör 8.5" på både vinter och sommar då jag hellre har hela fälgar.SkipperO skrev: ↑25 jun 2024 17:40Finns det någon annan normal bil som har bredare fälgar än däck? Man måste ju vara så sjukt försiktig. Med vanliga bilar tar ju däcket i först och i olika grad sedan skyddar fälgen.