laddboxjungel

Här diskuterar vi hur vi laddar våra bilar hemma.

Moderator: Redaktion

crewman4

laddboxjungel

Inlägg av crewman4 »

blir lite konfunderad av vilken box man ska välja, men stpr vel mellan zaptec go eller easee sin nya. ska ha lastbalansering med just in case, men på zaptec verkar denna kräva Wifi?! (enegic), mens easee equaliser pratar radio. bara jag som blir lite meh över att det måste gå via internet?

några erfarenheter å dela ?

btw: några som har anlitat evify , bra?
Användarvisningsbild
MY_piraya
Teslaägare

Re: laddboxjungel

Inlägg av MY_piraya »

skulle tro att "lastbalanseringens" dagar är över nu när effektavgifterna ska börja gälla.

köp vilken som. du kan styra allt som är av värde från bilen, starttid och effekt.
MY 2023 RWD /Midnight Silver | Norrköping
RN1185456xx Leverans 24/5 2023
crewman4

Inlägg av crewman4 »

MY_piraya skrev: 13 jun 2024 17:36
skulle tro att "lastbalanseringens" dagar är över nu när effektavgifterna ska börja gälla.
Lastbalansering behövs vel för att skydda huvudsändningen ? Har en värmepump som kickar inn med. 5kwh ibland på vintern .
Användarvisningsbild
fnurra
Teslaägare

Inlägg av fnurra »

crewman4 skrev: 13 jun 2024 17:50
Lastbalansering behövs vel för att skydda huvudsändningen ? Har en värmepump som kickar inn med. 5kwh ibland på vintern .
Precis så är det. Alternativt till lastbalanserare/lastvakt kan man behöva större huvudsäkring istället vilket ju kan innebära högre elräkning. Att tänka på är att noggrant kolla upp så vald lastbalanserare fungerar med elmätaren. Nyare elmätare har ibland en port där lastbalanseraren kopplas in (t ex , RJ12/P1 eller RJ45/HAN). Man behöver dessutom kolla med sitt elbolag att porten är aktiverad och ibland måste den också kunna strömföra lastbalanseraren och skicka data. Jag hade ingen sådan port så jag beställde en Equalizer med extra Eastron mätare för att kunna mäta alla faser separat och kommunicera med lastbalanseraren, vilket fungerar utmärkt. Om jag slår på många strömförbrukare i huset sänks elbilsladdningen och då jag sedan slår av strömförbrukning tar det några minuter och sedan ökar hastigheten på elbilsladdningen successivt igen.

En kollega beställde laddbox och lastbalanserare med installation, men elmätaren var av äldre typ och lastbalanseraren skulle kopplas in då elbolaget bytt till ny mätare med port. Efter byte av mätaren fungerade ändå inte lastbalanseraren då elbolaget tagit beslut om att inte skicka data till sina kunder via porten så jag tror inte han fått det att fungera ännu...
Model S 2023 MSM/svart
wheels

Inlägg av wheels »

Eller så köper man en Zappi som har kännare på elledningarna in (ut) och slipper allt kludd
Användarvisningsbild
fnurra
Teslaägare

Inlägg av fnurra »

wheels skrev: 13 jun 2024 19:06
Eller så köper man en Zappi som har kännare på elledningarna in (ut) och slipper allt kludd
Den är säkert riktigt bra. Verkar dock ha 6,5m fast kabel och jag ville ha löstagbar Metron-kabel med Tesla knapp som är helt suveränt om man har Tesla, så det blev en Easee med Equaliser för mig.
Model S 2023 MSM/svart
Användarvisningsbild
MY_piraya
Teslaägare

Inlägg av MY_piraya »

5kw (12amp )är inte så mycket, skulle tro att alla kommer dra ner laddeffekt på bilen till *minimum , men ändå nå önskad nivå när effekavgiften ändras.
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Referralkod: ts.la/jonas44573

Inlägg av jonasl »

Lastbalanseringen (egentligen effektvakt) är väldigt användbar tillsammans med effektavgift. I vår BRF har vi 120A säkringar, 249 kr månadsavgift på abonnemanget men en effektavgift på 82 kr/kW. Vi använder Enegic för att styra så att maxeffekten inte blir tokhög under en månad för att tre bilar råkar ladda 11kW samtidigt. Nu får de dela på den effekt som finns tillgänglig istället.

I nuläget har vi 7 bilar som laddar, inga som helst problem att dela på den effekten. Blir vi fler får vi skruva på lite till men då är det ju också fler som delar på kostnaden.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
fnurra
Teslaägare

Inlägg av fnurra »

MY_piraya skrev: 13 jun 2024 19:26
5kw (12amp )är inte så mycket, skulle tro att alla kommer dra ner laddeffekt på bilen till *minimum , men ändå nå önskad nivå när effekavgiften ändras.
Alla har olika behov beroende på huvudsäkring och förbrukning. Har man stor huvudsäkring i förhållande till effekttopparna behövs knappast lastbalanserare/lastvakt. Vi har 16A huvudsäkring så för oss blir 5Kw mycket. Innan lastbalanseraren fungerade gick huvudsäkringen på en fas om vi lagade mat och hade bastuaggregatet (4,5Kw) igång samtidigt som man laddade bilen. Man kan förstås se till att alltid försöka ladda nattetid då man inte använder andra apparater men förr eller senare glömmer man detta eller måste ladda samtidigt och då går säkringar vilket är väldigt irriterande. Går ju att höja säkringen för att klara högre effekttoppar, men måste säga att hittills har lastbalanseraren varit riktigt bra så man slipper fundera på vilka apparater som är igång medan man laddar bilen.
Model S 2023 MSM/svart
Användarvisningsbild
Dinsdale
Teslaägare
Referralkod: ts.la/gustav72756

Inlägg av Dinsdale »

crewman4 skrev: 13 jun 2024 14:53
blir lite konfunderad av vilken box man ska välja, men stpr vel mellan zaptec go eller easee sin nya. ska ha lastbalansering med just in case, men på zaptec verkar denna kräva Wifi?! (enegic), mens easee equaliser pratar radio. bara jag som blir lite meh över att det måste gå via internet?

Zaptec Go styrs som du säger via nätet. Den har en egen gratis 4G-uppkoppling vilket innebär att om wifi inte når ut till garaget/bilplatsen går den ändå att kommunicera med vilket kan vara praktiskt. En positiv sak med Zaptec är att du får i princip alla rättigheter som ägare och att portalen ger detaljerad information. Du kan felsöka själv eller fråga i forumet om något skulle bete sig konstigt. Men slutar internet fungera funkar förstås inte lastbalanseringen heller.

Easee har fördelen att det går att kommunicera med den via bluetooth för att styra lastbalanseringen. Iom att konkursen låg hotande nära för företaget pga säljstoppet gör de nu en stor grej av att deras box inte är låst till deras egna molntjänst, vilket är positivt om man har den tekniska färdigheten att dra nytta av det.
Model 3 RWD 18" 2024
Model 3 SR+ 18" 2021
crewman4

Inlägg av crewman4 »

Zaptek har Bluetooth med enligt websidan. Värsta fall tappar man lastbalanseringen.

Gick på laddboxkillarna, kabel på köpet 😂

Annars rätt fula priser på ”tilläg” alla dessa opererat med . Upp mot 500kr per hål man borrar i trä ?!? Haha jeez
Användarvisningsbild
Dinsdale
Teslaägare

Inlägg av Dinsdale »

crewman4 skrev: 17 jun 2024 16:29
Zaptek har Bluetooth med enligt websidan. Värsta fall tappar man lastbalanseringen.

Annars rätt fula priser på ”tilläg” alla dessa opererat med . Upp mot 500kr per hål man borrar i trä ?!? Haha jeez
Zaptec Go har bluetooth men det används bara för den initiala installationen. Det fullständiga apiet exponeras bara via molnlösningen (lastbalansering kräver alltså internetuppkoppling).
Model 3 RWD 18" 2024
Model 3 SR+ 18" 2021
krille

Inlägg av krille »

Dinsdale skrev: 17 jun 2024 19:14

Zaptec Go har bluetooth men det används bara för den initiala installationen. Det fullständiga apiet exponeras bara via molnlösningen (lastbalansering kräver alltså internetuppkoppling).
Zaptec Go finns dock numera med lokal ("native") OCPP: https://help.zaptec.com/hc/en-001/artic ... tion-guide ...
VW Id.3 Pro Performance Family MY21
Användarvisningsbild
emlan
Teslaägare
Referralkod: ts.la/emanuel192279

Inlägg av emlan »

krille skrev: 18 jun 2024 07:02

Zaptec Go finns dock numera med lokal ("native") OCPP: https://help.zaptec.com/hc/en-001/artic ... tion-guide ...
Har du hunnit testa?
Jag har tänkt koppla den mot min home assistant med OCPP-server-tillägg på
MY LR -23
Användarvisningsbild
emlan
Teslaägare

Inlägg av emlan »

Mmm, de jag valde hade gratis håltagning och 20 meter kabel inkluderat - sen 200kr/m. När fakturan kom så stod det 27m, då mätte jag själv och det var 22,5 m kabel som gått åt, inkl spill - lätt sätt för dem att höja priset med 800kr mot det annonserade.
MY LR -23
krille

Inlägg av krille »

emlan skrev: 18 jun 2024 22:21

Har du hunnit testa?
Jag har tyvärr ingen "Go"... bara ett gäng Pro som jag administrerar i min Brf. Hade gärna kikat närmare på det för att inte vara molnberoende...
Användarvisningsbild
Dinsdale
Teslaägare

Inlägg av Dinsdale »

krille skrev: 18 jun 2024 22:40

Har du hunnit testa?
Jag har tyvärr ingen "Go"... bara ett gäng Pro som jag administrerar i min Brf. Hade gärna kikat närmare på det för att inte vara molnberoende...
Pro har sedan många år stött lokal ocpp om jag minns rätt, men det kanske finns nån skillnad mellan lokal och native. Man konfigurerar ju ocpp i zaptecs moln så helt lokalt är det inte. Däremot har lastbalanseringen alltid gått via zaptecs moln. Det står nånstans i dokumentationen att deras egna lastbalansering är bättre™ och därför har de inte behagat implementera det via ocpp. Eventuellt har det att göra med Pros funktion att kunna välja/byta fas vid enfasladdning, men den funktionen finns ju inte på Go.

Jag hittar inget i dokumentationen för Go som säger att det skulle ha ändrats med "native" ocpp. Det innebär att ocpp bara kan användas för autentisering och debitering, vilket för många hemmaanvändare troligen är helt ointressant. Jag har dock gärna fel :)
Model 3 RWD 18" 2024
Model 3 SR+ 18" 2021
Användarvisningsbild
emlan
Teslaägare

Inlägg av emlan »

Dinsdale skrev: 19 jun 2024 06:07
Pro har sedan många år stött lokal ocpp om jag minns rätt, men det kanske finns nån skillnad mellan lokal och native. Man konfigurerar ju ocpp i zaptecs moln så helt lokalt är det inte. Däremot har lastbalanseringen alltid gått via zaptecs moln. Det står nånstans i dokumentationen att deras egna lastbalansering är bättre™ och därför har de inte behagat implementera det via ocpp. Eventuellt har det att göra med Pros funktion att kunna välja/byta fas vid enfasladdning, men den funktionen finns ju inte på Go.

Jag hittar inget i dokumentationen för Go som säger att det skulle ha ändrats med "native" ocpp. Det innebär att ocpp bara kan användas för autentisering och debitering, vilket för många hemmaanvändare troligen är helt ointressant. Jag har dock gärna fel :)
Intressant, tack för info!
Då ska jag lusläsa deras OCPP-dokumentation lite grand. autentiering + effektstyrning är ju det jag är intresserad av göra. Jag autentierar via molnet från hass idag och det är lite lynnigt...
MY LR -23
krille

Inlägg av krille »

Dinsdale skrev: 19 jun 2024 06:07
krille skrev: 18 jun 2024 22:40

Har du hunnit testa?

Jo, jag har också läst att Pro ska ha stöd för lokal OCPP… men jag hittar ingen som helst dokumentation för det, eller uppenbara inställningar… Allt är i portalen.
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

köp vilken som. du kan styra allt som är av värde från bilen, starttid och effekt.
Varför skulle det inte behövas lastbalansering när man inför effektavgift?
Blir väl bra att kunna ställa in max effekt precis som om man hade en väldigt låg huvudsäkring? Eller är det inte ställbart vad den ska balansera mot?
Användarvisningsbild
MY_piraya
Teslaägare

Inlägg av MY_piraya »

Lastbalansering i detta fall med laddbox är enbart att dra mer strömmen till bilen när något annat i huset ska använda den istället . Med de nya reglerna här iaf. så blir det laddning på så låg effek som möjligt under 23-06. Andra förbrukare i hemmet kommer att vara de som toppar då dessa oftast är svårare att styra.
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Referralkod: ts.la/jonas44573

Inlägg av jonasl »

Beror ju lite på vad som orsakar topparna. Men genom att ställa en fiktivt låg huvudsäkring i effektbegränsningen så kan man säkerställa att det inte är laddningen som kostar.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
enoch85
Teslaägare
Referralkod: ts.la/daniel893595

Inlägg av enoch85 »

crewman4 skrev: 13 jun 2024 14:53

Jag kör 2 st Easee (old model), och morsan kör Zaptec. Båda funkar bra.

Har köpt från Evify och är nöjd.
Volkswagen e-UP 2021
Tesla M3LR 2022
Mercedes E300de 2020 - såld
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

jonasl skrev: 19 jun 2024 13:25
Beror ju lite på vad som orsakar topparna. Men genom att ställa en fiktivt låg huvudsäkring i effektbegränsningen så kan man säkerställa att det inte är laddningen som kostar.
Ja, det är så jag tänker. En modern värmepump har steglös drift och lämpar sig väl som reglerbelastning.
Skriv svar