Ekonomisk Kalkyl Model 3

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

ekonomisk trygghet
Inlägg: 27
Blev medlem: 28 aug 2015 09:36

Ekonomisk Kalkyl Model 3

Inlägg av ekonomisk trygghet »

Hej!

Jag försöker övertala min sambo lite smått att vi ska köpa en Model 3 år 2018. Hon säger bestämt att det är alldeles för dyrt och att vi inte har råd. Är det någon kunnig Teslaägare här på forumet som skulle kunna göra en ekonomisk kalkyl och på så sätt ta reda på vad det kommer att kosta i månaden att äga en Model 3?

Förutsättningarna är att bilen får kosta max 350 000 kronor och vår kontantinsats blir 80 000 kronor. Tankning av El behöver Ni inte ha med i kalkylen, jag bor några mil från en Supercharger och kan tänka mig att åka förbi där en gång i veckan. Avskrivning på 5 år tycker jag låter rimligt.

Mvh

Ekonomisk Trygghet
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Ekonomisk Kalkyl Model 3

Inlägg av danni »

Om du lånar 270 000 kr och betalar av på fem år med 3% ränta så hamnar månadsbetalningen på ca 4850 kr. I det läget är bilen fortfarande värd mer än noll kr så det är en beräkning på den trygga sidan, så att säga. Utöver det så tillkommer lite för service, däck och så, men det är inga större summor i sammanhanget. Avsaknaden av bränslekostnad gör stor skillnad i kalkylen mot fossilbilar.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10934
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Ekonomisk Kalkyl Model 3

Inlägg av Jerker »

Viktigt i sammanhanget är ju hur många mil ni ska köra med bilen. Ju mer desto bättre kalkyl. Jag kör c:a 3000 mil/år, så det fanns en stor marginal för en merkostnad på inköpet av en elbil utan att gå back ekonomiskt.

Men du ville ju inte ha med driftskostnaden i kalkylen. Är det så att ni kör en väldigt billig bil nu? Jag körde själv en gammal Volvo som kostar 1-2:-/mil i kapitalkostnad, så i jämförelse med det så blir det en merkostnad totalt att gå över till en ny elbil. Men det tycker jag det är värt för att få köra elbil. Klimatfrågan är ett tungt vägande skäl för att ta en merkostnad. Det är alldeles för billigt att skita ner vår jord, och om inte myndigheterna klarar av att beskatta bort fossilerna så får vi själva sköta omställningen med egna uppoffringar.

Jag är rätt stolt över att vara i frontlinjen för elbilsomställningen! Som elbilsägare är man en ambassadör för elbilar och påverkar sin omgivning till att bli mer positivt inställd till elbilar. Man ökar också kunskapen bland sina arbetskamrater, släkt och vänner. Jag har flera gånger den senaste tiden fått höra orden "Min nästa bil blir en elbil!". Det skulle dessa inte ha sagt för ett halvår sedan, för då trodde de inte att en elbil var lika bra som en fossilbil utan trodde att det skulle innebära en massa praktiska uppoffringar att köra en. Fr.o.m. Tesla 3 kommer det att finnas många bilar på marknaden som är utan räckviddsbegränsningar och är överkomliga i pris för alla som ändå tänker sig att köpa en ny bil och då finns det egentligen inga skäl för att fortsätta köra fossilt (utom att det tar ett tag innan det tillverkas tillräckligt många bilar för att det ska finnas till alla).

Biter inte miljöargumentet på din bättre hälft? Vill man kunna lämna över en värld som går att leva i till sina barn så måste man själv vara med och bekosta det. Det hjälper inte att strutsa!
Användarvisningsbild
BigDaddyT
Teslaägare
Inlägg: 297
Blev medlem: 10 sep 2015 14:07
Ort: Vellinge

Re: Ekonomisk Kalkyl Model 3

Inlägg av BigDaddyT »

Nu vet jag inte hur heltäckande kalkyl du vill ha. Förslagsvis visar du bara Danni´s siffror för henne och säger att resten är som en vanlig bil minus bränslebesparing.
Men om du vill ha en bild av vad den kostar på riktigt så kommer lite mer siffror till kalkylen här.

Bygger givetvis mycket på antagande.

Jag har nedan antagit
* Att du inte köper vinterhjul hos Tesla utan köper själv efter leverans och då tar billigaste däcket från kända märken och billigaste alufälgen (baserat på 16tums BMW 316 -2015).
* Att du kommer vara tvungen att byta ut både vinter- och sommardäck en gång under de fem åren. Teslan väger mycket och sliter bra med däck så det går nog inte att pressa ur fem år på en uppsättning.
* Försäkring är en ren gissning, Model S ligger på 6500-7000kr i halvförsäkring men gissningsvis kommer det pressas ner med 3:an åandra sidan behöver du helförsäkring sista åren. Så jag gissar på 5000kr.
* Service är också svårt att säga men har räknat med nuvarande pris för Model S. 4st servicetillfällen.

Vinterhjul 8000kr
Ny uppsättning vinterdäck efter 3-4år 1200 x 4 = 4800kr
Ny uppsättning sommardäck efter 3-4år 1200 x 4 = 4800kr
Försäkring 5000 x 5 = 25000kr
Service 4årsförbetald = 22800kr

Summma 67400kr delat på 60 månader

ca 1120kr/månaden

4850 + 1120 = 5970kr/mån


Möjligt att jag räknar fel någonstan och att något antagande är helt uppåt väggarna, ligger hemma med 39,8 gradersfeber och mancold.
Om du aldrig har räknat ut totalkostnad för din bil tidigare så skall du inte skrämmas av siffrorna här. Alla bilar ser skrämmande dyra ut när man sammanställer allt på ett bräde :-)
- S 85D, Titanium, Panorama, NextGen, Interiör, Luftfjädring, Köldpaket (Såld)
- S LR Raven, Deep Blue, Cream interiör
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare
Inlägg: 3715
Blev medlem: 06 mar 2014 17:38

Re: Ekonomisk Kalkyl Model 3

Inlägg av hybris »

1.5 kr milen att tanka hemma och gratis superchargers. Lägg in det och jämför med en bensinbil så inser du att model 3 är ett kap!
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Användarvisningsbild
BigDaddyT
Teslaägare
Inlägg: 297
Blev medlem: 10 sep 2015 14:07
Ort: Vellinge

Re: Ekonomisk Kalkyl Model 3

Inlägg av BigDaddyT »

hybris skrev:
1.5 kr milen att tanka hemma och gratis superchargers. Lägg in det och jämför med en bensinbil så inser du att model 3 är ett kap!
Ingen jätte kostnad i sammanhanget men beroende på nuvarande bil och skatteregler 2018 så sparar du kanske en hundring eller två i månaden på att den troligtvis kommer vara skattefri i fem år.

Jag lade även fram att vi slipper betala flyg till Åre varje vinter. det blev ca 500kr/mån för min familj
- S 85D, Titanium, Panorama, NextGen, Interiör, Luftfjädring, Köldpaket (Såld)
- S LR Raven, Deep Blue, Cream interiör
Användarvisningsbild
Feddan
Teslaägare
Inlägg: 1538
Blev medlem: 24 jan 2015 18:49

Re: Ekonomisk Kalkyl Model 3

Inlägg av Feddan »

Tror man att Supercharging kommer att ingå i baspriset?
Överta företagsleasing av min Model S Performance 100 Ludicrous:
https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=21&t=20318
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare
Inlägg: 3715
Blev medlem: 06 mar 2014 17:38

Re: Ekonomisk Kalkyl Model 3

Inlägg av hybris »

Feddan skrev:
Tror man att Supercharging kommer att ingå i baspriset?
Bara en massa spekulationer. Ingen som vet. Jag gissar att det kommer finnas insteg utan för att hålla priset nere. Iofs vore det korkat för risken för model 3 bilar som får soppatorsk pgr av slarviga förare i början skulle ge dålig PR..
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare
Inlägg: 3715
Blev medlem: 06 mar 2014 17:38

Re: Ekonomisk Kalkyl Model 3

Inlägg av hybris »

Service är välmknappast något man förbetalar? Skulle jag aldrig göra!
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Användarvisningsbild
Kirre
Teslaägare
Inlägg: 409
Blev medlem: 07 okt 2015 14:50

Re: Ekonomisk Kalkyl Model 3

Inlägg av Kirre »

Har mycket svårt att tro att instegspriset kommer att vara 350.000kr. Runt 400.000kr är mer rimligt baserat på frakter, moms etc, men också om man "översätter" Teslas Model S prissättning i USA vs Sverige.
Faceliftad 75D, Titanium, grå klädsel med svart tak, allt lullull utom ljud. Dock många kablar och adaptrar.
M3 LR AWD, Midnight Silver, AP3/FSD, dragkrok.
MY LR, Pearl White
joel80
elbilist
Inlägg: 3075
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Ekonomisk Kalkyl Model 3

Inlägg av joel80 »

Om man räknar som ovan har man ju efter dom 5 åren med den kostnaden "sparat" ca 100 000kr.. För nog måste andrahandsvärdet vara i allafall runt 100k efter 5 år.

Hur många mil per år kör du?

Att förresten inte ladda hemma tror jag inte du kommer hålla.. det bekväma i att äga en elbil verkar ju vara bl.a att man utan att behöva åka någonstans får den "tankad". Kostnaden per mil är minimal, både jämfört med bensin/diesel-bilar samt i relation till övriga milkostnader. (Service och värdeminskning.)
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9353
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Ekonomisk Kalkyl Model 3

Inlägg av bylund »

Feddan skrev:
Tror man att Supercharging kommer att ingå i baspriset?
Det är vad hr Musk har sagt tidigare.
http://insideevs.com/elon-musk-confirms ... 3-model-e/
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Ekonomisk Kalkyl Model 3

Inlägg av LarsL »

ekonomisk trygghet skrev:
Förutsättningarna är att bilen får kosta max 350 000 kronor och vår kontantinsats blir 80 000 kronor. Tankning av El behöver Ni inte ha med i kalkylen, jag bor några mil från en Supercharger och kan tänka mig att åka förbi där en gång i veckan. Avskrivning på 5 år tycker jag låter rimligt.

Mvh

Ekonomisk Trygghet
Elbilar funkar inte så att man måste åka till en station och tanka till vardags utan det sköter man genom ett eluttag hemma. Kostnaden för att tanka hemma är så liten att jag aldrig skulle lägga tid på att åka till en SC och sitta där och häcka i onödan.

Dessutom är SuperChargern till för långresor inte för vardagsladdning. Vi kommer säkert få se förtydligningar av detta med Model 3, inte för att kostnaderna för elen skenar (den är som sagt liten) utan pga platsbrist. Ingen vill se SC upptaget av folk som lika gärna kunde ha laddat hemma.
Användarvisningsbild
kangru
Teslaägare
Inlägg: 1101
Blev medlem: 08 aug 2015 13:57
Ort: Uppsala

Re: Ekonomisk Kalkyl Model 3

Inlägg av kangru »

ekonomisk trygghet skrev:
Hej!

Jag försöker övertala min sambo lite smått att vi ska köpa en Model 3 år 2018. Hon säger bestämt att det är alldeles för dyrt och att vi inte har råd. Är det någon kunnig Teslaägare här på forumet som skulle kunna göra en ekonomisk kalkyl och på så sätt ta reda på vad det kommer att kosta i månaden att äga en Model 3?

Förutsättningarna är att bilen får kosta max 350 000 kronor och vår kontantinsats blir 80 000 kronor. Tankning av El behöver Ni inte ha med i kalkylen, jag bor några mil från en Supercharger och kan tänka mig att åka förbi där en gång i veckan. Avskrivning på 5 år tycker jag låter rimligt.

Mvh

Ekonomisk Trygghet
Som andra har sagt så måste vi veta hur mycket du kör och vilken din alternativkostnad är, är det en begagnad soppaslukande bil som har gått 100k mil och håller på att ramla sönder och kräver dyr service, dyr skatt och dyra besök på tappen en gång i veckan eller en nyare Toyota Prius som oftast körs på el de 1000 milen om året som den körs?
ekonomisk trygghet
Inlägg: 27
Blev medlem: 28 aug 2015 09:36

Re: Ekonomisk Kalkyl Model 3

Inlägg av ekonomisk trygghet »

Tack för alla svar. Jag tror inte vi kör mer än 1 500 mil per år, snarare mindre. En kostnad på ca 6000 kr per månad låter väldigt högt, alldelles för högt för vår nuvarande privatekonomi =/ Dock får jag nog göra en kalkyl på vår nuvarande bil och jämföra med denna teslakalkyl.

I dagsläget har vi två bilar, en liten småbil och en större kombi. Vi har även två hundar och därför måste vi behålla kombin såvida inte tesla bestämmer sig för att släppa en kombimodell också.

Mvh
Ekonomisk Trygghet från mobilen
joel80
elbilist
Inlägg: 3075
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Ekonomisk Kalkyl Model 3

Inlägg av joel80 »

De 6000kr/månad är ju räknat på att du betalar av hela bilens värde på 5 år. Efter 5 år har du då tillbaka ca 100 000kr i handen om du säljer bilen. Du har alltså "sparat" 20000kr/år.. Eller ca 1700kr/månaden. Så den verkliga kostnaden ligger på dryga 4500kr/mån. Att du sen byter ut ca 1000l bensin per år med totalkostnad på ca 12000kr gör att du "sparar in" ytterligare ca 1000kr i månaden.. Minus nån enstaka hundring i månadenbi elkostnad om du tankar mest hemma.
Lägger du lånet på säg 8 år istället kommer du ner i månadskostnad. Har du möjlighet att öka ett ev bolån istället för att ta billån kommer du undan ännu billigare då räntan är några procent mindre. :)
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
pegs
Teslaägare
Inlägg: 1026
Blev medlem: 21 dec 2014 22:05
Ort: Kisa

Re: Ekonomisk Kalkyl Model 3

Inlägg av pegs »

Vänta till hon får provköra. Resten löser sig... :-)
Model Y (Tidigare Model S 100D, Model S 85)
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Ekonomisk Kalkyl Model 3

Inlägg av danni »

Kirre skrev:
Har mycket svårt att tro att instegspriset kommer att vara 350.000kr. Runt 400.000kr är mer rimligt baserat på frakter, moms etc, men också om man "översätter" Teslas Model S prissättning i USA vs Sverige.
Det är nog inte orimligt att förvänta sig att komma ner i runt den nivån efter eventuella framtida supermiljöbilspremier eller motsvarande.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
AGCF
Teslaägare
Inlägg: 2351
Blev medlem: 18 apr 2014 20:25
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Ekonomisk Kalkyl Model 3

Inlägg av AGCF »

Det naturliga är att jämföra med en annan fabriksny bil i samma klass. Tesla siktar på att bli en konkurrent till BMW 3er, Audi A4 och MB C-klass. Exempelvis BMW 330e (laddhybrid) och BMW 340i kostar runt 420 000 kr utan rabatter. De har prestanda som S70D. Antag att Tesla matchar de priserna med samma prestanda. Då kommer listan på alla fördelar med Teslan. Den lär ha störst bagage, ren el-drivlina, 2kr milen bränslekostnad, gratis långresor, billigare underhållskostnad, bättre andrahandsvärde. Ändå är det inte en lågprisbil, men ju längre din årliga körsträcka är, desto billigare bilar kan den konkurrera med. Kör du 2500 mil per år kan den säkert vara billigare än BMW 318d.
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare
Inlägg: 2895
Blev medlem: 06 feb 2015 22:39
Ort: Stockholm

Re: Ekonomisk Kalkyl Model 3

Inlägg av apkungen »

Man kan säkert betala av den på 8år istället. Jag planerar att ha min model 3 så länge och på grund av att jag tänker ha den så länge ser jag nästan bilen som en investering.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10934
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Ekonomisk Kalkyl Model 3

Inlägg av Jerker »

apkungen skrev:
Man kan säkert betala av den på 8år istället. Jag planerar att ha min model 3 så länge och på grund av att jag tänker ha den så länge ser jag nästan bilen som en investering.
Håller med! 8 år är väl dessutom ganska normalt för ett billån.
Användarvisningsbild
Kirre
Teslaägare
Inlägg: 409
Blev medlem: 07 okt 2015 14:50

Re: Ekonomisk Kalkyl Model 3

Inlägg av Kirre »

danni skrev:
Kirre skrev:
Har mycket svårt att tro att instegspriset kommer att vara 350.000kr. Runt 400.000kr är mer rimligt baserat på frakter, moms etc, men också om man "översätter" Teslas Model S prissättning i USA vs Sverige.
Det är nog inte orimligt att förvänta sig att komma ner i runt den nivån efter eventuella framtida supermiljöbilspremier eller motsvarande.
Kanske är överdrivet pessimistisk men tror inte det kommer att finnas några supermiljöbilspremier när model 3 börjar levereras i Sverige.
Också, när det går upp för svenska staten, oavsett styre, att elbilar med en bränslekostnad på 2 kr mil börjar "äta" för mycket på skatteintäkter från fossilbränsle kommer de tvärtom hitta på sätt (läs olika typer av skatter och pålagor) att kompensera för detta bortfall. Just på detta område finns det inga gränser för hur kreativa finansdepartementet kan vara...
Faceliftad 75D, Titanium, grå klädsel med svart tak, allt lullull utom ljud. Dock många kablar och adaptrar.
M3 LR AWD, Midnight Silver, AP3/FSD, dragkrok.
MY LR, Pearl White
joel80
elbilist
Inlägg: 3075
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Ekonomisk Kalkyl Model 3

Inlägg av joel80 »

Du har nog rätt med att det troligen inte kommer finnas någon premie.. Däremot har det ju lovats ett system där man får en bonus beroende på hur lågs utsläpp bilen har och en "straffavgift" om man köper nått fossilt.
Än så länge har jag inte hört några summor, men jag tror att ersättningen för en ren elbil kommer ligga på minst summan av vad supermiljöbilspremien ligger på idag. I allafall till em början innan det börjar köpas väldigt många elbilar och väldigt få fossila.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
ekonomisk trygghet
Inlägg: 27
Blev medlem: 28 aug 2015 09:36

Re: Ekonomisk Kalkyl Model 3

Inlägg av ekonomisk trygghet »

Gjorde precis en kalkyl på vår Opel Kombi 2007 års modell och ett inköp av en Tesla känns väldigt avlägset om man bara tittar på den ekonomiska biten tyvärr :oops:

Opel Kombi 2007

Skatt 2 082 kr
Bensin 12 000 kr
Försäkring 5 274 kr (helförsäkring, även mot vilt)
Besiktning 360 kr
Service/reparation 5 000 kr

Slår man ut dessa årskostnader på 12 blir summan 2 059 kr per månad.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10934
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Ekonomisk Kalkyl Model 3

Inlägg av Jerker »

ekonomisk trygghet skrev:
Gjorde precis en kalkyl på vår Opel Kombi 2007 års modell och ett inköp av en Tesla känns väldigt avlägset om man bara tittar på den ekonomiska biten tyvärr :oops:

Opel Kombi 2007

Skatt 2 082 kr
Bensin 12 000 kr
Försäkring 5 274 kr (helförsäkring, även mot vilt)
Besiktning 360 kr
Service/reparation 5 000 kr

Slår man ut dessa årskostnader på 12 blir summan 2 059 kr per månad.
Självklart! Ur ett rent privatekonomiskt perspektiv är det vansinne att köpa nya bilar av vilket slag det det än må vara! Och för 10 år sedan hade jag inte ens haft råd. Men nu, när barnen är utflugna och jag har fått ett bättre betalt jobb så har jag det ekonomiska utrymmet att köpa en ny bil. Men jag skulle ändå aldrig köpa en ny fossilbil, det är ju bara för att det är en elbil jag är beredd att köpa en ny bil. Hade det funnits bra begagnade elbilar som fyllt mina behov hade jag naturligtvis istället valt det. Den dagen det finns begagnade elbilar i kombiutförande med drag och möjlighet till takräcke kommer jag att återgå till till att enbart köpa begagnat!
Skriv svar