Motorljud MYP vs M3P

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Beppo
Teslaägare

Motorljud MYP vs M3P

Inlägg av Beppo »

Jag har både en MYP-24 och en M3P-21. Motorljudet, speciellt under acceleration, är väsentligt högre i MYP jfrt med M3P. Det är alltså inte varningsljudet för fotgängare jag talar om, utan det vinande ljudet när man gasar på lite. Det hörs i bägge bilarna, men betydligt högre i MYP.
Någon som upplever samma sak? Ska det vara så?
Det är inget som stör egentligen, men jag funderar på om det är något som bör kollas upp?
Model 3 Performance - 21
Model Y Performance - 24
BMW M Roadster - 00
Audi A3 1.8T - 03
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Motorljud MYP vs M3P

Inlägg av mikebike »

Beppo skrev: 12 jun 2024 13:13
Jag har både en MYP-24 och en M3P-21. Motorljudet, speciellt under acceleration, är väsentligt högre i MYP jfrt med M3P. Det är alltså inte varningsljudet för fotgängare jag talar om, utan det vinande ljudet när man gasar på lite. Det hörs i bägge bilarna, men betydligt högre i MYP.
Det är inget som stör egentligen, men jag funderar på om det är något som bör kollas upp?
Öppet respektive stängt till bagageutrymmet?
Min bil blev tystare efter att jag fyllt utrymmet under golvet med "bra att ha" grejer.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
mahulkp
Teslaägare

Inlägg av mahulkp »

Jag noterar ett svagt vinande motorljud i min MYP som jag inte hade på min M3 Long range. Det hörs från 30-40 km/h upp till att det försvinner runt 80. Frekvensen ökar med farten så det försvinner till slut när örat inte uppfattar den höga frekvensen längre. Ljudet hörs oavsett acceleration eller om man åker i jämn fart.

Vill minnas att jag hade nåt liknande på min MX 2017 så jag antar att det är normalt.
Model YP 2024
Reservation Cybertruck Trimotor
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

mahulkp skrev: 12 jun 2024 13:46
Jag noterar ett svagt vinande motorljud i min MYP som jag inte hade på min M3 Long range. Det hörs från 30-40 km/h upp till att det försvinner runt 80. Frekvensen ökar med farten så det försvinner till slut när örat inte uppfattar den höga frekvensen längre. Ljudet hörs oavsett acceleration eller om man åker i jämn fart.

Vill minnas att jag hade nåt liknande på min MX 2017 så jag antar att det är normalt.
Jag har liknande i min MX Raven. Det verkar dock som att en del bilar är värre än andra.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ke18519

Inlägg av AAKEE »

Beppo skrev: 12 jun 2024 13:13
Motorerna verkar vara lite individer.
Det är troligen invertern man hör i vissa avseenden.

Model 3 före 2021, har låtit tydligt från bakre motorn i alla jag kört/åkt. Har troligen med ljuddämpning att göra.

Den Y P jag testade på SC hade ingen hatthylla och släppte in mer ljud än min M3P 2021 gjorde.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Skriv svar