Va koster det att laga punktering
Moderator: Redaktion
- thegothian
- Teslaägare
Va koster det att laga punktering
Tjena. Frun kom hem med 0.7 bar på vänstra framdäcket och undrade varför skärmen gnällde på extremt lågt tryck. Visar sig att hon har en fet spik i däcket. Hur har ni som råkat ut för liknande händelse hanterat detta? Har ni kört till första bästa verkstad eller begärt tesla vägassistans ( isf hur funkar de, får ni ut en lånebil?) och hur länge tog de att få nytt däck? Och framför allt va kostade att byta sulan
Re: Va koster det att laga punktering
Ring den närmaste däckverkstaden så pluggar de däcket åt dig. pumpa innan avfärd på närmaste mack.thegothian skrev: ↑10 jun 2024 19:24Tjena. Frun kom hem med 0.7 bar på vänstra framdäcket och undrade varför skärmen gnällde på extremt lågt tryck. Visar sig att hon har en fet spik i däcket. Hur har ni som råkat ut för liknande händelse hanterat detta? Har ni kört till första bästa verkstad eller begärt tesla vägassistans ( isf hur funkar de, får ni ut en lånebil?) och hur länge tog de att få nytt däck? Och framför allt va kostade att byta sulan
- thegothian
- Teslaägare
Bra om du eller grannen har en kompressor om det är helt platt. Lycka till.
- bjornnilsson
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/bjrn91016
Jag har fått plåtskruv i däcket inte mindre än tre gånger senaste fyra åren. Första två sammanföll det med att däcken ändå skulle bytas. Svidade då om till vintersula på det trasiga däcket och körde till verkstaden med däcket i skuffen. Nu senast valde jag dock att plugga däcket. Körde då med plåtskruven i däcket till verkstaden. Kostade typ 300 kr.
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
MS90D HW1 2016
https://www.biltema.se/bil---mc/mc/verk ... 2000022836
Har lagat med ovanstående flera gånger. Hyfsat lätt när man vet var hålet är. Rekommenderar dock egen kompressor för att pumpa upp, eller ta av hjulet och pumpa på en mack om du har en lika nära som jag har.
Har lagat med ovanstående flera gånger. Hyfsat lätt när man vet var hålet är. Rekommenderar dock egen kompressor för att pumpa upp, eller ta av hjulet och pumpa på en mack om du har en lika nära som jag har.
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
3P vit/vit, ibland
Jag körde på en vagnsbult på vög till jobbet med Audi biturbon, med närapå ny omgång däck. Hann se att det låg ngt på vägen men inte väja.bjornnilsson skrev: ↑10 jun 2024 20:33Jag har fått plåtskruv i däcket inte mindre än tre gånger senaste fyra åren. Första två sammanföll det med att däcken ändå skulle bytas. Svidade då om till vintersula på det trasiga däcket och körde till verkstaden med däcket i skuffen. Nu senast valde jag dock att plugga däcket. Körde då med plåtskruven i däcket till verkstaden. Kostade typ 300 kr.
Klonk, sedan började det låta varje varv.
Stannade, vangbukten satt som den var indragen i däcket mitt i slitbanan. Men det var tätt. Körde ca 5km till kollegan, bytte till reservhjul. Fortfarande tre bar i däcket, inget läckage.
Tog med däcket till däcksverkstan efter att ha avlägsnat bulten.
Däcksgubben sa upprört ”Du har ju förstört däcket! Du har ju kört det tomt på luft”
Jag försökte förklara men blev lite idiotförklarad och däcket behövde kasseras för att det skulle ha gått platt enligt däcksgubben.
Fick lov att köpa nytt då de vägrade laga däcket. Hade eg lagningssats hemma så jag hade löst det själv. Surt.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Ja hål i slitbanan behöver man sällan nytt däck för, räcker att plugga vilket alla däckfirmor gör på minuter för enstaka hundralappar. Eller så gör du det själv som Remuz beskrev(jag har också ett sånt kit i bilen....).
Är det däremot på sidan så är det kört, men det kommer däckfirman förklara för dig isf.
Är det däremot på sidan så är det kört, men det kommer däckfirman förklara för dig isf.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Som alternativ till kompressor, funkar det hyggligt med vanlig fot-cykelpump som nödlösning. Man får slita lite men på några minuter har man 3 bar.
M3 LR -20 vit/vit, 18”
- Arctic Drifter
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/anders453430
- Kontakt:
Tricket är att hålla sig med udda däckdimensioner som däckverkstäderna inte har i lager, då brukar lagning vara mer accepterat! 
Är det någon som råkat ut för att de nekat pluggning och sedan inte haft ett däck att sälja?

Är det någon som råkat ut för att de nekat pluggning och sedan inte haft ett däck att sälja?
Tesla Model Y Performance
Jag fick en pyspunka på min i3:a lagad för under 400 spänn i förrgår.