Vilken laddbox är "bäst"? Har solceller

Här diskuterar vi hur vi laddar våra bilar hemma.

Moderator: Redaktion

Putteman

Vilken laddbox är "bäst"? Har solceller

Inlägg av Putteman »

Vi är på gång och ska köpa vår första elbil (modell Y) och laddbox. Har idag rörligt månadsavtal på elen och en relativt stor solcellsanläggning på huset, tillsammans med 10 kWh batteri.

I vardagen så kommer bilen ofta bara rulla kanske 30-40 km per dag, vilket gör att vi inte har behov utav att maximera laddningen varje dag.

Jag tänker att man skulle ju vilja ha två funktioner. Det ena är att prioritera solel, dvs när man säljer överproduktion så laddas bilen. Men alla dagar när det inte räcker till så vill man ha en enkel funktion för att styra mot timpris istället. Det måste väl vara det vettigaste?

Har idag som sagt inte timpris, men gissar att det är rätt väg att gå för bästa ekonomi. Vi har även en Nibe frånluftsvärmepump som ska gå att koppla upp för att få en intelligent styrning på, så en del förbrukning där borde också gå att styra om.

Vilken box är vettigast att köra? Och vad kör ni med vilket resonemang?

Tack
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare

Re: Vilken laddbox är "bäst"? Har solceller

Inlägg av Klintan »

Easee har stöd för att prioritera solladdning, antingen endast överskott från solladdning eller att man minskar nätanvändningen till ett visst begränsat amperetal. Man behöver deras laddbox Charge Lite och deras lastvakt, "Equalizer".
Screenshot_20240604_105456~2.jpg
Elbilist sedan 2014
larkar
elbilist

Inlägg av larkar »

Zappi v2 har bra inställningsmöjligheter för solel och en lastbalansering som fungerar utan kabel eller wifi.
Osäker på hur du kombinerar med solbatteriet för bästa ekonomi, där krävs det nog någonting

Ferroamp borde lösa hanteringen av solel, batteri och elbilsladdning, men kan nog tänkas vara lite dyr då du redan har solcellsväxelriktare.
Opel Corsa-e
Volvo TGB11
Användarvisningsbild
dhogborg
Teslaägare

Inlägg av dhogborg »

Zappi v2 är det självklara valet om du vill maximera laddad solel, vilket är det överlägset bästa sättet att spara pengar om du inte har timpris.
Model Y, eldriven.
https://offpeak.se , tibber-referal
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Hur fungerar Zappi när det är växlande molnighet?

Produktionen åker ju upp och ned ideligen, jag testade Charge Amps laddbox som styrs från Ferroamp Energy hubb vilket inte fungerade så bra. Det slog till och från ideligen.

Så här ser solelproduktionen ut idag hos mig:
.
Screenshot_20240605-132816_Chrome.jpg
.
Här har jag laddat med 5,5 kW en solig dag utan moln, har då även tagit lite energi från batterilagret.
.
Screenshot_20240605-133101_Chrome.jpg
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
wheels

Inlägg av wheels »

När jag laddar med min Zappi så har jag den ställd så att den går ner på minimum laddning vad bilen klarar utan att stänga ner om det skulle komma ett regnmoln
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren

Inlägg av Off Grid Byggaren »

wheels skrev: 05 jun 2024 14:18
När jag laddar med min Zappi så har jag den ställd så att den går ner på minimum laddning vad bilen klarar utan att stänga ner om det skulle komma ett regnmoln
Det är nog en vettig lösning.

Men börjar det regna och du har effektavgift åker den upp en bit förstås.

Svårt att fånga upp alla parametrar.

Jag har ställt ner laddboxen till 1-fas 10A och testat, men det går ju väldigt segt. Jag har effektavgift hos mig.

Numer är rutinen oftast att ladda lördag-söndag när spotpriset är lågt och ingen effektavgift tas ut.

Ofta klarar jag en veckas körning på det.
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
Användarvisningsbild
nogren
Teslaägare
Referralkod: ts.la/niklas756762

Inlägg av nogren »

Det beror på vilken automationskontroller du redan har, om någon. Och hur mycket tid du vill läggga själv osv.

Själv styr jag en ChargeAmps laddbox via restapi från en Homey.

Fokuserar på att hålla nere effekttopparna trots att det inte är påslaget här, än.

Och har räknat på spotpris vs månadsrörligt, och man kommer tjäna mer på att kapa effekttoppar än vad spotpris kanske skulle kunna ge. För mig.
MY RWD -23 Midnight Silver/ Black
BMW X3 G01 30d -18 såld
Skriv svar