Prickiga lister

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
ACervin
Teslaägare

Prickiga lister

Inlägg av ACervin »

Noterade häromdagen att de svart metallisterna runt rutorna var fläckiga. Försökt med lite olika enkla rengöringsmedel men utan någon effekt. Även smugit runt på ICA Maxis parkering och studerat andra Y-bilar. Verkar förekomma mer eller mindre på de flesta bilar.
Kan man putsa bort det på något sätt? Eller skall man sluta bry sig?

Bild

Bild
IMG_5397.jpeg
IMG_5396.jpeg
Användarvisningsbild
Tomsgbg
Teslaägare

Re: Prickiga lister

Inlägg av Tomsgbg »

Tittade på många teslor innan jag köpte min och såg detta på varenda en.
Några jag pratat med har aldrig tvättat bilen själva utan enbart biltvätt på macken och ändå fått detta.

Jag la keramiskt skydd direkt på bilen efter leverans och lagt nytt lager efter 6månader.
Klarar alla medel jag lagt på hittills utan att missfärgas.

För din del så använd en ipa och se om du får de bra.
Är de fläckar kvar så använd en polish.
Gör sedan rent och lägg ett lack skydd på dom.
Användarvisningsbild
Skyltspurtaren
Teslaägare
Referralkod: ts.la/thomas36594

Inlägg av Skyltspurtaren »

Blir så på mina också efter vissa avfettningar. På med lite WD-40 på en trasa eller Tershine Refract och det försvinner direkt. Någon annan får kommentera om det är bra medel eller inte, som nytt blir det iallafalll…
Användarvisningsbild
Oscar11
Teslaägare
Referralkod: ts.la/oscar23897

Inlägg av Oscar11 »

WD40 funkar bra.
Tesla MYLR -23
Användarvisningsbild
Jaegaern
Teslaägare
Referralkod: ts.la/simon82910

Inlägg av Jaegaern »

Endast alkalisk avfettning över hjulen, typ.

Och använd ett bra schampo som du sveper längs listerna.
Model Y LR AWD vit/svart 2024
Model 3 RWD blå/svart 2022
Model Y LR AWD vit/svart 2021 - såld
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Jaegaern skrev: 28 maj 2024 20:14
Vad menar du?
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Användarvisningsbild
Dinsdale
Teslaägare
Referralkod: ts.la/gustav72756

Inlägg av Dinsdale »

WD40 funkar för mig också. Jag tar lite på hörnet av en mikrofiberduk och stryker sen med den över listerna. Torkar rent med resten av duken.
Model 3 RWD 18" 2024
Model 3 SR+ 18" 2021
Användarvisningsbild
ACervin
Teslaägare

Inlägg av ACervin »

Tack för tipsen. WD-40 blir det.
Användarvisningsbild
OscarA
Teslaägare

Inlägg av OscarA »

Var så på min BMW med
Brukade räcka med en microfiberduk
Användarvisningsbild
Lindstromer
Teslaägare

Inlägg av Lindstromer »

Skyltspurtaren skrev: 28 maj 2024 17:52
Blir så på mina också efter vissa avfettningar. På med lite WD-40 på en trasa eller Tershine Refract och det försvinner direkt. Någon annan får kommentera om det är bra medel eller inte, som nytt blir det iallafalll…
Om du vill få glans innan du förseglar så funkar Tershine Refined väldigt bra, så länge man applicerar lagom tjockt lager. :)
Model Y Performance, pearl white/svart interiör
Model 3 LR AWD 18" Aero i midnight grey med svart interiör inkl. EAP + FSD.
Användarvisningsbild
Jaegaern
Teslaägare

Inlägg av Jaegaern »

Nicke Nyfiken skrev: 28 maj 2024 20:25
Vad menar du?
Ett problem kan vara att man kör kallavfettning på listerna och tar inte bort det rätt och riktigt. Min rekommendation är att ”aldrig” använda kallavfettning eller annat fett över hjulhusen, mer eller mindre. Lyktor kan spricka och gummi mår inte alltid så bra sv det. Så använd med måtta.

Alkalisk avfettning är typ insektsborttagare, skumförtvätt, etc. Det kör man på hela bilen. Mycket lättare att få bort och inte så elakt mot material. Förutom organiska material då.
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Jaegaern skrev: 30 maj 2024 21:35
Vad menar du?
Ett problem kan vara att man kör kallavfettning på listerna och tar inte bort det rätt och riktigt. Min rekommendation är att ”aldrig” använda kallavfettning eller annat fett över hjulhusen, mer eller mindre. Lyktor kan spricka och gummi mår inte alltid så bra sv det. Så använd med måtta.

Alkalisk avfettning är typ insektsborttagare, skumförtvätt, etc. Det kör man på hela bilen. Mycket lättare att få bort och inte så elakt mot material. Förutom organiska material då.
Okej då fattar jag. Tolkade det som att man inte skulle använda alkalisk avfettning på nedre delen av bilen. :)

Har aldrig kört kallavfettning på eller i närheten av listerna på min MY med de är ändå väldigt prickiga. Kör bara med schampo och eventuellt alkaliskt avfettning om det behövs.

Ska prova med WD-40.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Användarvisningsbild
Tomsgbg
Teslaägare

Inlägg av Tomsgbg »

Oftast är de inte kallavfettningen som är dryg mot listerna. Lyktor och plast är känsliga för detta.

Alkaliskt medel med högt pH värde är de som missfärgar, tex förtvätts medel, flugbortagare.
Användarvisningsbild
Jaegaern
Teslaägare

Inlägg av Jaegaern »

Nicke Nyfiken skrev: 30 maj 2024 22:01
Jaegaern skrev: 30 maj 2024 21:35
Vad menar du?

Okej då fattar jag. Tolkade det som att man inte skulle använda alkalisk avfettning på nedre delen av bilen. :)

Har aldrig kört kallavfettning på eller i närheten av listerna på min MY med de är ändå väldigt prickiga. Kör bara med schampo och eventuellt alkaliskt avfettning om det behövs.

Ska prova med WD-40.
Alright!

Ja det är väl känsligt med svarta grejer generellt. Hoppas WD-40 fungerar!
Användarvisningsbild
Jaegaern
Teslaägare

Inlägg av Jaegaern »

Tomsgbg skrev: 31 maj 2024 07:15
Oftast är de inte kallavfettningen som är dryg mot listerna. Lyktor och plast är känsliga för detta.

Alkaliskt medel med högt pH värde är de som missfärgar, tex förtvätts medel, flugbortagare.
Jaha, det visste jag inte. Har lite prickar på mina också såg jag idag. Men väldigt lite.

Får bli WD40 för mig med då
OvePaHornet

Inlägg av OvePaHornet »

Visst är det gummilister jag ser? Om så är fallet så är dålig kvalité på gummit orsaken (kan såklart i ditt fall vara starkt medel och dåligt avspolat). Ser likadant ut på frugans Cupra Born som jag tvättar efter konstens alla regler med enbart Tershines medel (snälla mot all plast, gummi o.s.v).
Hade inga som helst problem (trots samma typ av tvätt) på min Octavia -21, Q4 -23 och EV6 -23. Antar att ID3/Born och Tesla använder något billigt skräp :roll:
Jjkalla

Inlägg av Jjkalla »

Nej det är anodiserade aluminiumlister
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare

Inlägg av tor-ake »

Gammalt problem som det finns gamla lösningar för - anodiserade aluminumlister kan ofta få en missfärgad eller matt/molnig yta, oftast på 10-20-30 år gamla klenoder men tydligen på Tesla redan efter något år. :lol:

Om det är som ni säger att WD40 återställer till nyutseende, då finns det andra produkter som håller lite längre, hela sommmaren åtminstone. Köps på en liten dyr flaska och heter "Aluminium restorer" men obs vissa polermedel säljs under samma rubrik, se upp för dem, polering gör saken värre. Har fortfarande kvar en liten flaska "aluminium restorer" jag köpte för 10 år sedan.

En annan sak jag skulle prova, som säljs på större burk, av naturliga skäl, är "mast restorer", den gnider man in på segelbåtens anodiserade aluminummast på våren, och tanken är att masten sedan är snygg hela säsongen. Tror det är samma produkt som ovan men lägre millilitermarginal.

Innan man applicerar ska man torka av listerna (eller masten) noga med t.ex. isopropylalkohol som man kan köpa på valfri biltillbehörsaffär.

Mvh före detta olycklig ägare av en gammal mercedes W126 s-klasse
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Skriv svar