Kia EV3
Moderator: Redaktion
Kia EV3
Ser ut att vara en trevlig mindre SUV/Crossover från Kia, dock bara 400V.
https://alltomelbil.se/premiar-kia-ev3- ... at-in-den/
Mycket hänger på priset, så klart.
Detta gjorde mig glad, hoppas Kia och Hyundai kan fixa enpedalskörning och att bilen kommer ihåg inställningarna även på äldre bilar med mjukvaran (trådlöst Carplay/AA kräver tydligen hårdvara):
"Med Kia EV3 introducerar Kia också trådlöst Apple CarPlay och Android Auto. Ett annat uppskattat tillskott är att EV3 också får äkta enpedalskörning i tre steg. Nu stannar bilen helt och hållet när föraren släpper accelerationspedal. Kia har också löst irritationsmomentet med att deras elbilar tidigare inte kommit ihåg bilens regenereringsläge när föraren bytt färdriktning eller har lämnat bilen. Äntligen!"
https://alltomelbil.se/premiar-kia-ev3- ... at-in-den/
Mycket hänger på priset, så klart.
Detta gjorde mig glad, hoppas Kia och Hyundai kan fixa enpedalskörning och att bilen kommer ihåg inställningarna även på äldre bilar med mjukvaran (trådlöst Carplay/AA kräver tydligen hårdvara):
"Med Kia EV3 introducerar Kia också trådlöst Apple CarPlay och Android Auto. Ett annat uppskattat tillskott är att EV3 också får äkta enpedalskörning i tre steg. Nu stannar bilen helt och hållet när föraren släpper accelerationspedal. Kia har också löst irritationsmomentet med att deras elbilar tidigare inte kommit ihåg bilens regenereringsläge när föraren bytt färdriktning eller har lämnat bilen. Äntligen!"
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
Re: Kia EV3
Vem blir glad av ett batteri på 81,4 kWh som laddas i 128kW?juristen skrev: ↑23 maj 2024 14:38Ser ut att vara en trevlig mindre SUV/Crossover från Kia, dock bara 400V.
https://alltomelbil.se/premiar-kia-ev3- ... at-in-den/
Mycket hänger på priset, så klart.
Detta gjorde mig glad, hoppas Kia och Hyundai kan fixa enpedalskörning och att bilen kommer ihåg inställningarna även på äldre bilar med mjukvaran (trådlöst Carplay/AA kräver tydligen hårdvara):
"Med Kia EV3 introducerar Kia också trådlöst Apple CarPlay och Android Auto. Ett annat uppskattat tillskott är att EV3 också får äkta enpedalskörning i tre steg. Nu stannar bilen helt och hållet när föraren släpper accelerationspedal. Kia har också löst irritationsmomentet med att deras elbilar tidigare inte kommit ihåg bilens regenereringsläge när föraren bytt färdriktning eller har lämnat bilen. Äntligen!"
Re: Kia EV3
Jag? Majoriteten kör bara runt tusen mil och snabbladdar nästan aldrig. Ni som kör som en taxi dvs 3000 eller mer är undantaget.nek0 skrev: ↑23 maj 2024 15:58Vem blir glad av ett batteri på 81,4 kWh som laddas i 128kW?juristen skrev: ↑23 maj 2024 14:38Ser ut att vara en trevlig mindre SUV/Crossover från Kia, dock bara 400V.
https://alltomelbil.se/premiar-kia-ev3- ... at-in-den/
Mycket hänger på priset, så klart.
Detta gjorde mig glad, hoppas Kia och Hyundai kan fixa enpedalskörning och att bilen kommer ihåg inställningarna även på äldre bilar med mjukvaran (trådlöst Carplay/AA kräver tydligen hårdvara):
"Med Kia EV3 introducerar Kia också trådlöst Apple CarPlay och Android Auto. Ett annat uppskattat tillskott är att EV3 också får äkta enpedalskörning i tre steg. Nu stannar bilen helt och hållet när föraren släpper accelerationspedal. Kia har också löst irritationsmomentet med att deras elbilar tidigare inte kommit ihåg bilens regenereringsläge när föraren bytt färdriktning eller har lämnat bilen. Äntligen!"
Re: Kia EV3
Nej jag kör inte 3000mil men kör ibland 225 mil på 2 dagar och tycker inte att 128kW duger 2024 för att 128kW är max laddhastighet vad blir snitthastigheten?Piggelin skrev: ↑23 maj 2024 16:05Jag? Majoriteten kör bara runt tusen mil och snabbladdar nästan aldrig. Ni som kör som en taxi dvs 3000 eller mer är undantaget.nek0 skrev: ↑23 maj 2024 15:58Vem blir glad av ett batteri på 81,4 kWh som laddas i 128kW?juristen skrev: ↑23 maj 2024 14:38Ser ut att vara en trevlig mindre SUV/Crossover från Kia, dock bara 400V.
https://alltomelbil.se/premiar-kia-ev3- ... at-in-den/
Mycket hänger på priset, så klart.
Detta gjorde mig glad, hoppas Kia och Hyundai kan fixa enpedalskörning och att bilen kommer ihåg inställningarna även på äldre bilar med mjukvaran (trådlöst Carplay/AA kräver tydligen hårdvara):
"Med Kia EV3 introducerar Kia också trådlöst Apple CarPlay och Android Auto. Ett annat uppskattat tillskott är att EV3 också får äkta enpedalskörning i tre steg. Nu stannar bilen helt och hållet när föraren släpper accelerationspedal. Kia har också löst irritationsmomentet med att deras elbilar tidigare inte kommit ihåg bilens regenereringsläge när föraren bytt färdriktning eller har lämnat bilen. Äntligen!"
-
- elbilist
- Inlägg: 964
- Blev medlem: 19 maj 2021 12:17
- Ort: Stockholm
Re: Kia EV3
Håller med om att 128kW är oväntat snålt tilltaget och känns spontant om att det vore en 800v bil som är begränsad att ladda på 400v.nek0 skrev: ↑23 maj 2024 16:09Nej jag kör inte 3000mil men kör ibland 225 mil på 2 dagar och tycker inte att 128kW duger 2024 för att 128kW är max laddhastighet vad blir snitthastigheten?Piggelin skrev: ↑23 maj 2024 16:05Jag? Majoriteten kör bara runt tusen mil och snabbladdar nästan aldrig. Ni som kör som en taxi dvs 3000 eller mer är undantaget.nek0 skrev: ↑23 maj 2024 15:58Vem blir glad av ett batteri på 81,4 kWh som laddas i 128kW?juristen skrev: ↑23 maj 2024 14:38Ser ut att vara en trevlig mindre SUV/Crossover från Kia, dock bara 400V.
https://alltomelbil.se/premiar-kia-ev3- ... at-in-den/
Mycket hänger på priset, så klart.
Detta gjorde mig glad, hoppas Kia och Hyundai kan fixa enpedalskörning och att bilen kommer ihåg inställningarna även på äldre bilar med mjukvaran (trådlöst Carplay/AA kräver tydligen hårdvara):
"Med Kia EV3 introducerar Kia också trådlöst Apple CarPlay och Android Auto. Ett annat uppskattat tillskott är att EV3 också får äkta enpedalskörning i tre steg. Nu stannar bilen helt och hållet när föraren släpper accelerationspedal. Kia har också löst irritationsmomentet med att deras elbilar tidigare inte kommit ihåg bilens regenereringsläge när föraren bytt färdriktning eller har lämnat bilen. Äntligen!"
Denna bilstorleken är dock inte en typisk ”100mil om dagen bil” och har de laddkurva mer lik EV9 än EV6 så kan den säkert ladda där uppe mot Max hela vägen till 80%, och stämmer tiden de angett ger det 114kWh i snitt för 10-80.
Re: Kia EV3
Bllr väl inte många minuter extra...nek0 skrev: ↑23 maj 2024 16:09Nej jag kör inte 3000mil men kör ibland 225 mil på 2 dagar och tycker inte att 128kW duger 2024 för att 128kW är max laddhastighet vad blir snitthastigheten?Piggelin skrev: ↑23 maj 2024 16:05Jag? Majoriteten kör bara runt tusen mil och snabbladdar nästan aldrig. Ni som kör som en taxi dvs 3000 eller mer är undantaget.nek0 skrev: ↑23 maj 2024 15:58Vem blir glad av ett batteri på 81,4 kWh som laddas i 128kW?juristen skrev: ↑23 maj 2024 14:38Ser ut att vara en trevlig mindre SUV/Crossover från Kia, dock bara 400V.
https://alltomelbil.se/premiar-kia-ev3- ... at-in-den/
Mycket hänger på priset, så klart.
Detta gjorde mig glad, hoppas Kia och Hyundai kan fixa enpedalskörning och att bilen kommer ihåg inställningarna även på äldre bilar med mjukvaran (trådlöst Carplay/AA kräver tydligen hårdvara):
"Med Kia EV3 introducerar Kia också trådlöst Apple CarPlay och Android Auto. Ett annat uppskattat tillskott är att EV3 också får äkta enpedalskörning i tre steg. Nu stannar bilen helt och hållet när föraren släpper accelerationspedal. Kia har också löst irritationsmomentet med att deras elbilar tidigare inte kommit ihåg bilens regenereringsläge när föraren bytt färdriktning eller har lämnat bilen. Äntligen!"
-
- Inlägg: 225
- Blev medlem: 20 okt 2021 07:16
Re: Kia EV3
KIA menar att laddkurvan ska vara riktigt platt, att 128 kW därför ska räcka gott och väl (det är ändå en ’billig’ bil, så man kanske inte kan förvänta sig extrem prestanda). Man väljer dessutom att trycka på att det är en ”långfärdsbil”, trots ”låga” 128 kW. Så vi kan ju hoppas att man håller vad man (halvt) lovar
Det jag är nyfiken på är helljuset. EV6, trots dem värre/starkare matrix-ljusen, är ett skämt för en modern bil. Har tyvärr inte testat EV9 i ordentligt mörker, men vad jag kunnat läsa mig till så är den bättre. Förhoppningsvis är även EV3 bättre än EV6
Priset kommer att bli avgörande…
Det jag är nyfiken på är helljuset. EV6, trots dem värre/starkare matrix-ljusen, är ett skämt för en modern bil. Har tyvärr inte testat EV9 i ordentligt mörker, men vad jag kunnat läsa mig till så är den bättre. Förhoppningsvis är även EV3 bättre än EV6
Priset kommer att bli avgörande…
Re: Kia EV3
Peter Esse (youtuber) sa i sitt klipp att den har en genomsnittlig laddhastighet på 115kw tror jag det var, 10-80%. Vilket inte alls är dåligt
Senast redigerad av Daven, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Kia EV3
Kör du så lite så är nog det lilla batteriet bättre för digPiggelin skrev: ↑23 maj 2024 16:05Jag? Majoriteten kör bara runt tusen mil och snabbladdar nästan aldrig. Ni som kör som en taxi dvs 3000 eller mer är undantaget.nek0 skrev: ↑23 maj 2024 15:58Vem blir glad av ett batteri på 81,4 kWh som laddas i 128kW?juristen skrev: ↑23 maj 2024 14:38Ser ut att vara en trevlig mindre SUV/Crossover från Kia, dock bara 400V.
https://alltomelbil.se/premiar-kia-ev3- ... at-in-den/
Mycket hänger på priset, så klart.
Detta gjorde mig glad, hoppas Kia och Hyundai kan fixa enpedalskörning och att bilen kommer ihåg inställningarna även på äldre bilar med mjukvaran (trådlöst Carplay/AA kräver tydligen hårdvara):
"Med Kia EV3 introducerar Kia också trådlöst Apple CarPlay och Android Auto. Ett annat uppskattat tillskott är att EV3 också får äkta enpedalskörning i tre steg. Nu stannar bilen helt och hållet när föraren släpper accelerationspedal. Kia har också löst irritationsmomentet med att deras elbilar tidigare inte kommit ihåg bilens regenereringsläge när föraren bytt färdriktning eller har lämnat bilen. Äntligen!"
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
-
- Teslaägare
- Inlägg: 939
- Blev medlem: 18 mar 2022 11:58
- Ort: Norrland
- Referralkod: ts.la/anders453430
- Kontakt:
Re: Kia EV3
https://www.kia.com/se/om-kia/nyheter-o ... v3-3324853
Räknar jag på 31 minuter för EV3 LR så får jag det till 110,3 kW i snitt.
Peak-kW är ju inte allt, det visar ju Tesla. Lyckas jag gå från 10-80 med MYP'en på 31 minuter så har det varit en extremt bra laddsession. Vad snittar MY enligt tester, 124 kW?KIA Pressrelease skrev:EV3 Long Range kommer att erbjuda en imponerande räckvidd på upp till 600 km enligt WLTP. När det är dags för att ladda batteriet kan bilen snabbladdas, från 10 till 80 procent ned till 31 minuter.
Räknar jag på 31 minuter för EV3 LR så får jag det till 110,3 kW i snitt.
Tesla Model Y Performance
Re: Kia EV3
Jo de känns faktiskt som snitt effekt mellan 10-80% är mer rättvist och viktigare än peak även om de är lite coolt med en hög peak.Arctic Drifter skrev: ↑24 maj 2024 09:03https://www.kia.com/se/om-kia/nyheter-o ... v3-3324853Peak-kW är ju inte allt, det visar ju Tesla. Lyckas jag gå från 10-80 med MYP'en på 31 minuter så har det varit en extremt bra laddsession. Vad snittar MY enligt tester, 124 kW?KIA Pressrelease skrev:EV3 Long Range kommer att erbjuda en imponerande räckvidd på upp till 600 km enligt WLTP. När det är dags för att ladda batteriet kan bilen snabbladdas, från 10 till 80 procent ned till 31 minuter.
Räknar jag på 31 minuter för EV3 LR så får jag det till 110,3 kW i snitt.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
-
- elbilist
- Inlägg: 964
- Blev medlem: 19 maj 2021 12:17
- Ort: Stockholm
Re: Kia EV3
Tesla är inte designade för att ladda 10-80 utan mer 10-50 och stanna stup i kvarten.Arctic Drifter skrev: ↑24 maj 2024 09:03https://www.kia.com/se/om-kia/nyheter-o ... v3-3324853Peak-kW är ju inte allt, det visar ju Tesla. Lyckas jag gå från 10-80 med MYP'en på 31 minuter så har det varit en extremt bra laddsession. Vad snittar MY enligt tester, 124 kW?KIA Pressrelease skrev:EV3 Long Range kommer att erbjuda en imponerande räckvidd på upp till 600 km enligt WLTP. När det är dags för att ladda batteriet kan bilen snabbladdas, från 10 till 80 procent ned till 31 minuter.
Räknar jag på 31 minuter för EV3 LR så får jag det till 110,3 kW i snitt.
Både EV9 och nu EV3 verkar vara ett annat tänk än vad Kia haft innan också, mer likt E-tron och den typen av helt platt laddkurva.
Re: Kia EV3
Det beror ju lite på hur man kör också. Vill man ha många korta stopp för att nyttja peak-effekten på en spetsig laddkurva typ Tesla, eller vill man stanna lite längre när man ändå laddar och ändå ha bra effekt hela laddsessionen som i Kia/Hyundai?chaffis75 skrev: ↑24 maj 2024 09:27Jo de känns faktiskt som snitt effekt mellan 10-80% är mer rättvist och viktigare än peak även om de är lite coolt med en hög peak.Arctic Drifter skrev: ↑24 maj 2024 09:03https://www.kia.com/se/om-kia/nyheter-o ... v3-3324853Peak-kW är ju inte allt, det visar ju Tesla. Lyckas jag gå från 10-80 med MYP'en på 31 minuter så har det varit en extremt bra laddsession. Vad snittar MY enligt tester, 124 kW?KIA Pressrelease skrev:EV3 Long Range kommer att erbjuda en imponerande räckvidd på upp till 600 km enligt WLTP. När det är dags för att ladda batteriet kan bilen snabbladdas, från 10 till 80 procent ned till 31 minuter.
Räknar jag på 31 minuter för EV3 LR så får jag det till 110,3 kW i snitt.
För min del har jag hellre det senare. Ett plus är också att det spelar mindre roll att optimera för laddtid. Med min model 3 LR började det kännas ovärt att ladda efter ca 60-65%, med min Ioniq 5 är det först efter 82% som effekten blir under 100kw.
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3365
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Kia EV3
Det beror ju på vad man har för körmönster och vilken förbrukning bilen har, samt hur tätt snabbladdstationerna ligger i området där man kör. Jag tycker min bil har en alldeles utmärkt laddkurva, för mina behov. Bilen är en Model 3 Long Range med det ursprungliga Panasonicbatteriet, dvs den Model 3 med bäst laddkurva. Jag åker nästan bara långfärd på sommarhalvåret, och då passar laddkurvan väldigt bra. Ett exempel. I slutet av mars åkte jag från Uppsala till Rostock i Tyskland. Första laddstoppet gjordes i Gränna, då vi ville gå på toa. Eftersom bilen laddar så snabbt vid låg SoC hade vi fyllt på tillräckligt för att fortsätta till Markaryd när vi gjort vårt toabesök. I Markaryd åt vi lunch, på Rasta. Med andra ord inget lyxställe, utan en relativt kort lunch, men tillräckligt för att bilen skulle få ström nog för den återstående sträckan till Rostock.
För min del så stannar jag endera kort vid låg SoC, som vid Gränna i exemplet ovan, eller lite längre, som vid Markaryd. Då passar det perfekt med en laddkurva som ligger på 250 kW upp till cirka 25-30 % och sedan faller ganska lugnt och fint.
För min del så stannar jag endera kort vid låg SoC, som vid Gränna i exemplet ovan, eller lite längre, som vid Markaryd. Då passar det perfekt med en laddkurva som ligger på 250 kW upp till cirka 25-30 % och sedan faller ganska lugnt och fint.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
-
- Teslaägare
- Inlägg: 939
- Blev medlem: 18 mar 2022 11:58
- Ort: Norrland
- Referralkod: ts.la/anders453430
- Kontakt:
Re: Kia EV3
Vår senaste tripp på 100 mil så stannade jag 7 ggr, man känner sig ju som ett freak!
Men jag gick på det jag bedömde vara snabbast. Rulla in med runt 10-15 % SOC och sticka vid 50 % SOC. Vi har ju fått en del laddare i Norrland nu så detta sätt funkar ju även om man enbart kör Teslas laddnätverk.
Men särskilt behagligt är det ju inte...
Men jag gick på det jag bedömde vara snabbast. Rulla in med runt 10-15 % SOC och sticka vid 50 % SOC. Vi har ju fått en del laddare i Norrland nu så detta sätt funkar ju även om man enbart kör Teslas laddnätverk.
Men särskilt behagligt är det ju inte...
Tesla Model Y Performance
Re: Kia EV3
Sorry de där inlägget skulle jag inte gjort, nu hamnar tråden helt off topic..juristen skrev: ↑24 maj 2024 10:01Det beror ju lite på hur man kör också. Vill man ha många korta stopp för att nyttja peak-effekten på en spetsig laddkurva typ Tesla, eller vill man stanna lite längre när man ändå laddar och ändå ha bra effekt hela laddsessionen som i Kia/Hyundai?chaffis75 skrev: ↑24 maj 2024 09:27Jo de känns faktiskt som snitt effekt mellan 10-80% är mer rättvist och viktigare än peak även om de är lite coolt med en hög peak.Arctic Drifter skrev: ↑24 maj 2024 09:03https://www.kia.com/se/om-kia/nyheter-o ... v3-3324853Peak-kW är ju inte allt, det visar ju Tesla. Lyckas jag gå från 10-80 med MYP'en på 31 minuter så har det varit en extremt bra laddsession. Vad snittar MY enligt tester, 124 kW?KIA Pressrelease skrev:EV3 Long Range kommer att erbjuda en imponerande räckvidd på upp till 600 km enligt WLTP. När det är dags för att ladda batteriet kan bilen snabbladdas, från 10 till 80 procent ned till 31 minuter.
Räknar jag på 31 minuter för EV3 LR så får jag det till 110,3 kW i snitt.
För min del har jag hellre det senare. Ett plus är också att det spelar mindre roll att optimera för laddtid. Med min model 3 LR började det kännas ovärt att ladda efter ca 60-65%, med min Ioniq 5 är det först efter 82% som effekten blir under 100kw.
Man ja about vi har alla olika preferenser, men tycker de där med 10-80% har blivit lite standard och de är ju lättare att jämföra om man har ett standard sätt att jämföra..
Men ja vi ska kanske försöka lämna denna generella detalj fråga och återgå till ev3.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
-
- Teslaägare
- Inlägg: 939
- Blev medlem: 18 mar 2022 11:58
- Ort: Norrland
- Referralkod: ts.la/anders453430
- Kontakt:
Re: Kia EV3
Bra initiativ, jag tror den kan bli en hit om priset landar rätt.
Jämförelse mellan Kia Niro EL och Model 3 i antal registrerade bilar i landet: Så deras E-niro som lanserades ungefär samtidigt som Model 3 har sålt rätt bra och gått förbi Model 3, trots att Highland släppts.
Rent privat så är de flesta av mina kollegor bekanta med Excel och där tror jag de flesta skulle gå på en Tesla. Däremot har jag många bekanta utanför arbetet som inte är bekanta med excel och där tror jag de flesta hellre skulle köpa en EV3 än en Model 3.
Att ha ett väl utbyggt återförsäljarnät och uppfattas som en etablerad bilförsäljare tror jag gynnar Kia i det här fallet.
Kan de landa på < 450k för en basutrustad EV3 tror jag den kommer sälja bra!
Tesla Model Y Performance
Re: Kia EV3
Ok, när jag laddar min M3-21 så kommer den som bäst upp i 250 kW under en kort period. Sedan sjunker laddkurvan. Så om EV3 kan hålla jämnt som ni säger så låter det kanon.
Den har väl förvärmning av batteriet?
Luftvärmepump också?
Tycker EV3 ser snygg ut.
Den har väl förvärmning av batteriet?
Luftvärmepump också?
Tycker EV3 ser snygg ut.
Model 3 LR -21