Vibrationer i Highland

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Jaegaern
Teslaägare
Inlägg: 822
Blev medlem: 22 jul 2021 10:37

Re: Vibrationer i Highland

Inlägg av Jaegaern »

Syntax skrev: 01 maj 2024 21:15
Är det för att Tesla dumt nog valt sunkiga sydkoreanska Hankook (galet namn) däck till 19" hjulen? Man får ju fina Michelin däck med 18" hjulen... Jag har aldrig haft problem med Michelin däck, men däremot med diverse andra fabrikat som biltillverkare envisas med att använda...
Mina Hankook har fungerat bra. Kört några olika varianter.
Model Y LR vit/svart 2021
Model 3 RWD blå/svart 2022

Köp det mest uppenbara tillbehöret Tesla glömde till model Y https://etsy.me/3jlFpbV

Beställa lastgaller till grossistpris? Se mer här viewtopic.php?p=717298#p717298
wheels
Inlägg: 541
Blev medlem: 24 nov 2020 16:13

Re: Vibrationer i Highland

Inlägg av wheels »

Maw skrev: 06 maj 2024 07:20
wheels skrev: 06 maj 2024 00:01
Bussningarna behöver ju inte vara grundproblemet. Hade en drivaxel på en rallybil som var lite krokig efter en smäll, den orsakade lite vibrationer i ratten som kunde märkas på transportsträckorna i lite högre hastighet
Lite osannolikt att ”alla” Highland skulle ha smällt och fått krokiga drivaxlar :)

Det här verkar vara ett designfel.
Jag trodde att man fattade att jag menade att vissa drivaxlar kunde ha en obalans :roll:
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3339
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Vibrationer i Highland

Inlägg av Maw »

wheels skrev: 06 maj 2024 09:44
Maw skrev: 06 maj 2024 07:20
wheels skrev: 06 maj 2024 00:01
Bussningarna behöver ju inte vara grundproblemet. Hade en drivaxel på en rallybil som var lite krokig efter en smäll, den orsakade lite vibrationer i ratten som kunde märkas på transportsträckorna i lite högre hastighet
Lite osannolikt att ”alla” Highland skulle ha smällt och fått krokiga drivaxlar :)

Det här verkar vara ett designfel.
Jag trodde att man fattade att jag menade att vissa drivaxlar kunde ha en obalans :roll:
Ja, det skulle förstås kunna vara ett tillverkningsfel på en drivaxel.
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Användarvisningsbild
Gr1pen
Teslaägare
Inlägg: 78
Blev medlem: 16 apr 2019 12:27

Re: Vibrationer i Highland

Inlägg av Gr1pen »

Intressant. Har kört med vinterhjul sedan december då jag hämtade ut Model 3 Highland. Inte märk något alls ang detta. Nu efter påsk när sommarhjulen åkte på så märke jag direkt vibrationer vid 110-120 km/h. Tänkte att det var obalanserade hjul (helt nya och oanvända från leverans). Jag har Nova-fälgarna med de där svarta plastbitarna man clipsar på runt fälgen. Uppfattar dock att det blivit lite bättre nu efter ca 60 mil.
Användarvisningsbild
maxhallden
Teslaägare
Inlägg: 106
Blev medlem: 10 okt 2023 19:00

Re: Vibrationer i Highland

Inlägg av maxhallden »

Jag hade vibrationer med sommarhjul vid leverans. Michelin E-primacy 18 tum.
Lade direkt på vinterdäck på fälgarna och hade då noll vibrationer.

Originaldäcken från Michelin har jag nu på ett par nya eftermarknadsfälgar som efter montering och balansering i princip är fria från vibrationer. I mitt fall är jag rätt säker på att däcken inte är helt bra. Michelin E-primacy har dessutom fått mycket kritik för att vara dåliga på mycket och även svåra att balansera i många tester.
Bland annat här: https://www.tyrereviews.com/Article/202 ... e-Test.htm

Efter att jag lade över dem på nya fälgar och fick ombalanserat är det så lite vibrationer att det inte är störande alls.
Men när de är slut kommer jag att köpa vanliga däck igen tex. Michelin Pilot Sport 5 eller liknande. De har lite högre rullmotstånd men är bättre på i princip allt utom möjligen livslängd. Ecodäcken offrar ofta våtgrepp till förmån för att vara lättrullat.
TMY RWD Svart/svart 2023
TM3 RWD Vit/svart 2024
Användarvisningsbild
martinsson
elbilist
Inlägg: 300
Blev medlem: 05 mar 2014 11:58
Ort: Göteborg

Re: Vibrationer i Highland

Inlägg av martinsson »

Maw skrev: 01 maj 2024 21:16
Holve skrev: 01 maj 2024 17:57
Bilar med sladd.. Är det någon ytterligare proffs från sweclockers som har sadlat om?
Nej, det är Nordens största teknikpodd. Den har en egen avdelning här på forumet och hette tidigare Teslapodden :)

https://teslaclubsweden.se/forum/viewforum.php?f=58
Det var ju dagens roligaste :-) (min åsikt)
Och då har ju dagen bara funnits i knappt 1,5 timmar när jag skrev detta :lol:

Jag gillar ju inte Tesla längre men forumet är i alla fall kul. 5/5 poäng. (min åsikt)
______________________________________
Hänger även på Zeekrclubsweden.com
Kör nu Zeekr 001, Privilege, Phantom Black
Model 3 LR 2021 (Såld)
Model S 90D 2016 (Såld)
Model S 85 2013 (Såld)
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14585
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Vibrationer i Highland

Inlägg av taliz »

martinsson skrev: 11 maj 2024 01:27
Maw skrev: 01 maj 2024 21:16
Holve skrev: 01 maj 2024 17:57
Bilar med sladd.. Är det någon ytterligare proffs från sweclockers som har sadlat om?
Nej, det är Nordens största teknikpodd. Den har en egen avdelning här på forumet och hette tidigare Teslapodden :)

https://teslaclubsweden.se/forum/viewforum.php?f=58
Det var ju dagens roligaste :-) (min åsikt)
Och då har ju dagen bara funnits i knappt 1,5 timmar när jag skrev detta :lol:

Jag gillar ju inte Tesla längre men forumet är i alla fall kul. 5/5 poäng. (min åsikt)
Vad var roligt?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10409
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Vibrationer i Highland

Inlägg av Legato »

taliz skrev: 11 maj 2024 09:22
martinsson skrev: 11 maj 2024 01:27
Maw skrev: 01 maj 2024 21:16
Holve skrev: 01 maj 2024 17:57
Bilar med sladd.. Är det någon ytterligare proffs från sweclockers som har sadlat om?
Nej, det är Nordens största teknikpodd. Den har en egen avdelning här på forumet och hette tidigare Teslapodden :)

https://teslaclubsweden.se/forum/viewforum.php?f=58
Det var ju dagens roligaste :-) (min åsikt)
Och då har ju dagen bara funnits i knappt 1,5 timmar när jag skrev detta :lol:

Jag gillar ju inte Tesla längre men forumet är i alla fall kul. 5/5 poäng. (min åsikt)
Vad var roligt?
Högst oklart verkligen.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3856
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Vibrationer i Highland

Inlägg av AAKEE »

maxhallden skrev: 10 maj 2024 16:05
Jag hade vibrationer med sommarhjul vid leverans. Michelin E-primacy 18 tum.
Lade direkt på vinterdäck på fälgarna och hade då noll vibrationer.

Originaldäcken från Michelin har jag nu på ett par nya eftermarknadsfälgar som efter montering och balansering i princip är fria från vibrationer. I mitt fall är jag rätt säker på att däcken inte är helt bra. Michelin E-primacy har dessutom fått mycket kritik för att vara dåliga på mycket och även svåra att balansera i många tester.
Bland annat här: https://www.tyrereviews.com/Article/202 ... e-Test.htm

Efter att jag lade över dem på nya fälgar och fick ombalanserat är det så lite vibrationer att det inte är störande alls.
Men när de är slut kommer jag att köpa vanliga däck igen tex. Michelin Pilot Sport 5 eller liknande. De har lite högre rullmotstånd men är bättre på i princip allt utom möjligen livslängd. Ecodäcken offrar ofta våtgrepp till förmån för att vara lättrullat.
Tesla levererade min M3P med dåligt balanserade hjul.


Jag monterade nya fälgar med eprimacy igår (245/40-20) och det fungerar klockrent, inga balanseringsproblem. Har inte heller läst att det skulle vara något sånt.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
wheels
Inlägg: 541
Blev medlem: 24 nov 2020 16:13

Re: Vibrationer i Highland

Inlägg av wheels »

AAKEE skrev: 11 maj 2024 21:58
maxhallden skrev: 10 maj 2024 16:05
Jag hade vibrationer med sommarhjul vid leverans. Michelin E-primacy 18 tum.
Lade direkt på vinterdäck på fälgarna och hade då noll vibrationer.

Originaldäcken från Michelin har jag nu på ett par nya eftermarknadsfälgar som efter montering och balansering i princip är fria från vibrationer. I mitt fall är jag rätt säker på att däcken inte är helt bra. Michelin E-primacy har dessutom fått mycket kritik för att vara dåliga på mycket och även svåra att balansera i många tester.
Bland annat här: https://www.tyrereviews.com/Article/202 ... e-Test.htm

Efter att jag lade över dem på nya fälgar och fick ombalanserat är det så lite vibrationer att det inte är störande alls.
Men när de är slut kommer jag att köpa vanliga däck igen tex. Michelin Pilot Sport 5 eller liknande. De har lite högre rullmotstånd men är bättre på i princip allt utom möjligen livslängd. Ecodäcken offrar ofta våtgrepp till förmån för att vara lättrullat.
Tesla levererade min M3P med dåligt balanserade hjul.


Jag monterade nya fälgar med eprimacy igår (245/40-20) och det fungerar klockrent, inga balanseringsproblem. Har inte heller läst att det skulle vara något sånt.
Har haft e-primacy både på förra bilen och nu den nya. Inga problem, förutom att man kanske skall vara lite försiktig när man kör på grusväg
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10409
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Vibrationer i Highland

Inlägg av Legato »

Hur är det, har Tesla börjat leverera nya 3P på någon marknad ännu? Min ska levereras om ungefär en månad enligt appen. Är ju nyfiken/oroad över om detta problem även kommer finnas på P.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Sportbilsentusiasten
Inlägg: 383
Blev medlem: 31 okt 2023 06:41

Re: Vibrationer i Highland

Inlägg av Sportbilsentusiasten »

wheels skrev: 12 maj 2024 00:51
Har haft e-primacy både på förra bilen och nu den nya. Inga problem, förutom att man kanske skall vara lite försiktig när man kör på grusväg
Varför grusväg?
Jag har alltid Michelin premiumdäck på mina bilar. Bästa däcket enl mig om man prioriterar kvalitet.
Primacy 3 på Mercan (deras originaldäck på AMG-fälgarna), Cup 2 på Miatan (baninriktat däck)
Bilnjutare som planera köpa elbil 2024
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
wheels
Inlägg: 541
Blev medlem: 24 nov 2020 16:13

Re: Vibrationer i Highland

Inlägg av wheels »

Sportbilsentusiasten skrev: 12 maj 2024 08:25
wheels skrev: 12 maj 2024 00:51
Har haft e-primacy både på förra bilen och nu den nya. Inga problem, förutom att man kanske skall vara lite försiktig när man kör på grusväg
Varför grusväg?
Jag har alltid Michelin premiumdäck på mina bilar. Bästa däcket enl mig om man prioriterar kvalitet.
Primacy 3 på Mercan (deras originaldäck på AMG-fälgarna), Cup 2 på Miatan (baninriktat däck)
Jag skar upp sidan på ett e-primacy på en grusväg med lite grövre sten. Vad som slog mig var att fälgsidorna var väldigt tunna
Användarvisningsbild
maxhallden
Teslaägare
Inlägg: 106
Blev medlem: 10 okt 2023 19:00

Re: Vibrationer i Highland

Inlägg av maxhallden »

AAKEE skrev: 11 maj 2024 21:58

Tesla levererade min M3P med dåligt balanserade hjul.


Jag monterade nya fälgar med eprimacy igår (245/40-20) och det fungerar klockrent, inga balanseringsproblem. Har inte heller läst att det skulle vara något sånt.
Det var ju uppenbarligen dåligt balanserat och efter ombalansering fungerar de fint! Det var ADAC som i sitt test 2023 beskrev det som obalanserat, men det kan ju ha haft en annan innebörd. https://www.tyrereviews.com/Article/202 ... e-Test.htm

Var du ute efter lång livslängd och låg förbrukning när du valde detta däck? Våtgrepp är ju sämre i alla tester än "vanliga" däck. Förmodligen är det inget man märker av i vardagslivet ändå men på en Plaid tänker jag att man vill ha alla förutsättningar för att få ner kraften i backen.
TMY RWD Svart/svart 2023
TM3 RWD Vit/svart 2024
SwedishAdvocate
Inlägg: 5610
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Vibrationer i Highland

Inlägg av SwedishAdvocate »

maxhallden skrev: 13 maj 2024 08:39
AAKEE skrev: 11 maj 2024 21:58
Tesla levererade min M3P med dåligt balanserade hjul.

Jag monterade nya fälgar med eprimacy igår (245/40-20) och det fungerar klockrent, inga balanseringsproblem. Har inte heller läst att det skulle vara något sånt.
Det var ju uppenbarligen dåligt balanserat och efter ombalansering fungerar de fint! Det var ADAC som i sitt test 2023 beskrev det som obalanserat, men det kan ju ha haft en annan innebörd. https://www.tyrereviews.com/Article/202 ... e-Test.htm

Var du ute efter lång livslängd och låg förbrukning när däck? Våtgrepp är ju sämre i alla tester än "vanliga" däck. Förmodligen är det inget man märker av i vardagslivet ändå men på en Plaid tänker jag att man vill ha alla förutsättningar för att få ner kraften i backen.
Är det även sämre i den dimension som AAKEE har?
I så fall hur mkt sämre?
Fick däcket betyg B istället för A? Och hur stor skillnad i praktiken handlar det i så fall om på en S Pläd med däckdimensionen 245/40-20?... Som jag förstått det är AAKEEs nya e-primacy smalare än original – och smalare däck ger ju bättre våtgrepp än bredare...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare
Inlägg: 1097
Blev medlem: 30 sep 2020 15:42

Re: Vibrationer i Highland

Inlägg av holden »

Jag undrar lite över hjulen på nya M3P, däcken har så låg profil att både 19 fram och 20 bak ser små ut på bilen, frågan är om man behöver ha så extremt låg profil på däcken. ”Risken” är att bilen ser bättre ut med vinterdäck med mer normal profil.
M3 P -24 svart/svart beställd
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Användarvisningsbild
maxhallden
Teslaägare
Inlägg: 106
Blev medlem: 10 okt 2023 19:00

Re: Vibrationer i Highland

Inlägg av maxhallden »

SwedishAdvocate skrev: 13 maj 2024 08:48
Är det även sämre i den dimension som AAKEE har?
I så fall hur mkt sämre?
Fick däcket betyg B istället för A? Och hur stor skillnad i praktiken handlar det i så fall om på en S Pläd med däckdimensionen 245/40-20?... Som jag förstått det är AAKEEs nya e-primacy smalare än original – och smalare däck ger ju bättre våtgrepp än bredare...
Exakta dimensioner har jag inte koll på, men i de tester jag läst i några olika dimensioner så är e-Primacy sämre på vått än motsvarande vanligt däck. Förmodligen inget som märks i vardagen överhuvudtaget så länge man inte behöver tvärnita.
TMY RWD Svart/svart 2023
TM3 RWD Vit/svart 2024
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare
Inlägg: 1097
Blev medlem: 30 sep 2020 15:42

Re: Vibrationer i Highland

Inlägg av holden »

Legato skrev: 12 maj 2024 01:17
Hur är det, har Tesla börjat leverera nya 3P på någon marknad ännu? Min ska levereras om ungefär en månad enligt appen. Är ju nyfiken/oroad över om detta problem även kommer finnas på P.
Första VIN är reggat på en bil som levereras till en person i Chicago hörde jag i något klipp på tuben, så inga i Europa än.
M3 P -24 svart/svart beställd
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3856
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Vibrationer i Highland

Inlägg av AAKEE »

maxhallden skrev: 13 maj 2024 08:39
[Det var ADAC som i sitt test 2023 beskrev det som obalanserat, men det kan ju ha haft en annan innebörd.
Jag har såklart läst den testen (också) ;)

Balanserat i den kontexten betyder bra balans mellan de olika sakerna man testar, tex att den både kan bromsa och svänga bra både i vått och torrt och att rullmotstånd och ljudnivå är rimligt.

Exempel: Ett däck som går fortast på torr bana men låter högt och är kass på vått väglag har inte en bra balans för den vanlige bilisten.
maxhallden skrev: 13 maj 2024 08:39
Var du ute efter lång livslängd och låg förbrukning när du valde detta däck? Våtgrepp är ju sämre i alla tester än "vanliga" däck. Förmodligen är det inget man märker av i vardagslivet ändå men på en Plaid tänker jag att man vill ha alla förutsättningar för att få ner kraften i backen.
Både rullmotstånd och lite livslängd. Tänker att jag kan ha dem monterade när jag gör längre resor där inte max prestanda är så viktigt.
Dessutom skulle man bli svårslagen i SECC, om man skulle ställa upp.

Var på väg att vara med med min M3P redan för tre år sedan, isf hade det vart med e-Primacy på den med.

Kommer tillverka inserts i fälgarna jag köpt efter den forskning jag läst om avseende aerodynamik i fälgar/bilar så att det blir ”Aerokåpa plus”
Det blir förmodligen inte supersnyggt och det blir mer för att det är kul att testa men kombinationen däck som sparar ~15Wh/km och minskade pumpförluster i fälgen som kanske ger 5Wh/km i landsvägsfart torde ge en grym räckvidd.

De kommer nog inte sitta på mer än för test och att det är kul. När tester å mätvärden är klara åker de troligen av.

Troligen kommer 21” sitta på större delen av sommarhalvåret.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
maxhallden
Teslaägare
Inlägg: 106
Blev medlem: 10 okt 2023 19:00

Re: Vibrationer i Highland

Inlägg av maxhallden »

AAKEE skrev: 13 maj 2024 09:54
maxhallden skrev: 13 maj 2024 08:39
[Det var ADAC som i sitt test 2023 beskrev det som obalanserat, men det kan ju ha haft en annan innebörd.
Jag har såklart läst den testen (också) ;)

Balanserat i den kontexten betyder bra balans mellan de olika sakerna man testar, tex att den både kan bromsa och svänga bra både i vått och torrt och att rullmotstånd och ljudnivå är rimligt.

Exempel: Ett däck som går fortast på torr bana men låter högt och är kass på vått väglag har inte en bra balans för den vanlige bilisten.
maxhallden skrev: 13 maj 2024 08:39
Var du ute efter lång livslängd och låg förbrukning när du valde detta däck? Våtgrepp är ju sämre i alla tester än "vanliga" däck. Förmodligen är det inget man märker av i vardagslivet ändå men på en Plaid tänker jag att man vill ha alla förutsättningar för att få ner kraften i backen.
Både rullmotstånd och lite livslängd. Tänker att jag kan ha dem monterade när jag gör längre resor där inte max prestanda är så viktigt.
Dessutom skulle man bli svårslagen i SECC, om man skulle ställa upp.

Var på väg att vara med med min M3P redan för tre år sedan, isf hade det vart med e-Primacy på den med.

Kommer tillverka inserts i fälgarna jag köpt efter den forskning jag läst om avseende aerodynamik i fälgar/bilar så att det blir ”Aerokåpa plus”
Det blir förmodligen inte supersnyggt och det blir mer för att det är kul att testa men kombinationen däck som sparar ~15Wh/km och minskade pumpförluster i fälgen som kanske ger 5Wh/km i landsvägsfart torde ge en grym räckvidd.

De kommer nog inte sitta på mer än för test och att det är kul. När tester å mätvärden är klara åker de troligen av.

Troligen kommer 21” sitta på större delen av sommarhalvåret.
Då förstår jag ditt däckval! :)
TMY RWD Svart/svart 2023
TM3 RWD Vit/svart 2024
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10409
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Vibrationer i Highland

Inlägg av Legato »

holden skrev: 13 maj 2024 09:05
Legato skrev: 12 maj 2024 01:17
Hur är det, har Tesla börjat leverera nya 3P på någon marknad ännu? Min ska levereras om ungefär en månad enligt appen. Är ju nyfiken/oroad över om detta problem även kommer finnas på P.
Första VIN är reggat på en bil som levereras till en person i Chicago hörde jag i något klipp på tuben, så inga i Europa än.
Ok, intressant även med USA-bilar. Troligast är nog ändå att det är ett systematiskt fel om nu felet finns... Får hålla utkik efter rapporter från USA helt enkelt 8-)
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Sportbilsentusiasten
Inlägg: 383
Blev medlem: 31 okt 2023 06:41

Re: Vibrationer i Highland

Inlägg av Sportbilsentusiasten »

wheels skrev: 12 maj 2024 10:25
Sportbilsentusiasten skrev: 12 maj 2024 08:25
wheels skrev: 12 maj 2024 00:51
Har haft e-primacy både på förra bilen och nu den nya. Inga problem, förutom att man kanske skall vara lite försiktig när man kör på grusväg
Varför grusväg?
Jag har alltid Michelin premiumdäck på mina bilar. Bästa däcket enl mig om man prioriterar kvalitet.
Primacy 3 på Mercan (deras originaldäck på AMG-fälgarna), Cup 2 på Miatan (baninriktat däck)
Jag skar upp sidan på ett e-primacy på en grusväg med lite grövre sten. Vad som slog mig var att fälgsidorna var väldigt tunna
Har du jämfört med andra däck?
Gillar Michelin pga kvaliteten.
Bilnjutare som planera köpa elbil 2024
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
Skriv svar